Lekcje muzealne dla przedszkoli i uczniów klas I–III szkół podstawowych

OFERTA lekcji muzealnych DLA przedszkoli i uczniów klas I–III szkół podstawowych NA SEZON 2018/2019

Na lekcje muzealne do Muzeum Pana Tadeusza zapraszamy zarówno dzieci w wieku przedszkolnym, jak i uczniów klas I–III szkół podstawowych.

Wszystkie zajęcia dostosowujemy do potrzeb grup integracyjnych, zaś wybrane lekcje i warsztaty prowadzimy w językach angielskim i niemieckim.

Muzeum Pana Tadeusza bierze udział w programie „Szkoła w mieście”.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

  • wiek uczestników
    dla dzieci w wieku od 3 lat oraz dla klas I–III szkół podstawowych
  • lekcje muzealne
    Zajęcia odbywają się w wybranej sali na ekspozycji oraz w sali warsztatowej.
  • terminy
    wtorek–niedziela, 8.30–17.00 (pierwsza lekcja: 8.30, ostatnia lekcja: 15.00)
  • czas trwania
    75–90 minut
  • koszt lekcji muzealnej
    150 zł za grupę od 16 do 30 osób
    100 zł za grupę do 15 osób
  • English? Deutsch?
    Część lekcji i warsztatów może być przeprowadzona w językach angielskim lub niemieckim
  • grupy integracyjne
    Zajęcia dostosowujemy do potrzeb grup integracyjnych. W celu dostosowania zajęć prosimy o kontakt z koordynatorem Muzeum dostępnego:
    Monika Nowak
    monika.nowak@ssolinueum.pl | 71 75 50 652
  • grupy od 16 do 30 osób
    grupy od 16 do 30 osób dzielone są na dwie mniejsze, dla których zajęcia prowadzone są równolegle, w tym samym czasie, przez dwóch edukatorów; ze względu na konieczność podziału grup obecność dwóch opiekunów jest obowiązkowa.
  • Kontakt
    Dział Edukacji
    edukacja@ossolineum.pl
    tel. 71 75 50 651

LEKCJE MUZEALNE DLA przedszkoli

W Muzeum Pana Tadeusza małe dzieci odkryją zabawę, która uczy. Będą mogły poznać muzealne wnętrze, ale również stać się detektywami, zagłębić tajemnice dawnego dworu i roślin z ogródka Zosi, udać się w pogoń za cieniem i spotkać z wirtualnym podróżnikiem w czasie.

Dzięki naszym edukatorom i specjalnie przygotowanym tematom zajęć dostosowanych do wieku dzieci wizyta w muzeum będzie dla najmłodszych niezapomnianym przeżyciem i początkiem wielkiej przygody ze światem kultury.

Tematy lekcji

  • W pogoni za cieniem
    Dziecko wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom.

Sale: ekspozycja Rękopis „Pana Tadeusza”, sala warsztatowa

English / Deutsch

Zajęcia dedykowane najmłodszym odkrywcom są dobrym sposobem na pierwszą wizytę w muzeum. Uczestnicy w swobodny i przyjazny sposób zapoznają się z nieznaną im jeszcze przestrzenią. W ramach lekcji będą szukać światła, cienia i koloru, zaglądając do gablot, sal ekspozycyjnych i biblioteki.

Podczas zajęć dzieci:

dowiedzą się, czym jest cień i jakie może przybrać formy;
● oswoją przestrzeń muzealną poprzez działania oparte na motywie światła i cienia;
● stworzą własne prace oparte na zabawie ze światłem.


  • Jaka brzmi w salach muzyka!
    Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: (...) muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

Sale: ekspozycja Rękopis „Pana Tadeusza”, sala warsztatowa

Czym jest dźwięk? I jak brzmi cisza? Czy cisza w muzeum i na łące brzmią tak samo? W ramach lekcji dzieci wyruszą w niezwykłą muzyczną podróż po salach muzealnych i warsztatowych, w których zamienią się w dźwiękowych detektywów i przez zabawę poznają świat dźwięków.

Podczas zajęć dzieci:

dowiedzą się, czym jest dźwięk: skąd dochodzi i jakie emocje wyraża;
● posłuchają muzyki klasycznej w Salonie romantycznym;
● wykonają własne instrumenty muzyczne.


  • Był sobie dwór
    Dziecko czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.

Sale: Szlachta, Dom, Wolność i sala warsztatowa

Muzeum jest skarbnicą opowieści i historii z odległej przeszłości. W trakcie zajęć uczestnicy odwiedzą szlachecki dwór: dowiedzą się, czym był, kto w nim mieszkał, jak bawili się ich rówieśnicy i czym pachniała szlachecka kuchnia.

Podczas zajęć dzieci:

zobaczą jak wyglądał szlachecki dwór;
● wezmą udział w ćwiczeniach wielozmysłowych (wzrok, słuch, węch i dotyk);
● zasadzą własne roślinki, które zabiorą ze sobą.


  • Kto ty jesteś? Polak Mały. O niepodległości dla najmłodszych
    Dziecko wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe.

Sale Epoka, Salon Romantyczny i Wolność

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości to dobry czas, żeby porozmawiać o wielu zagadnieniach: polskiej fladze, białym orle czy też o powstaniu Mazurka Dąbrowskiego. Symbole narodowe oraz ich historia przeplatana z historią Polski przekazaną w formie bajkowej opowieści to przedmiot zajęć: „o niepodległości dla najmłodszych”.

Podczas zajęć dzieci:

dowiedzą się, jakie są polskie symbole narodowe;
● posłuchają legend i opowieści związanych z historią Polski;
● stworzą własną kokardę narodową przydatną podczas przedszkolnych obchodów uroczystości państwowych.


  • Tajemnicza kolekcja
    Uczeń podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;

Sale: ekspozycja Misja: Polska i Gabinety Świadków Historii, sala warsztatowa

W czasie zajęć dzieci będą mogły sprawdzić się w rozwiązywaniu zadań na ekspozycji, ćwicząc inteligencję i spostrzegawczość. Zbadają, czy da się przejść przez ściany, zaszyfrują wiadomość i odkryją wiele innych muzealnych tajemnic.

Podczas zajęć dzieci:

sprawdzą się w zadaniach dostosowanych do wieku uczestników;
● poćwiczą sprawność i refleks;
● zapoznają się z przestrzenią muzealną.

Oferta świąteczna

Lekcje o charakterze obyczajowym dostosowane są do wszystkich grup wiekowych. Zajęcia dostępne od 1 do 22 grudnia 2018 (Boże Narodzenie) oraz od 1 marca do 18 kwietnia 2019 (Wielkanoc).

  • Białe święta. O Bożym Narodzeniu w dworze szlacheckim
    Zajęcia stanowią okazję do poznania dawnych zwyczajów i obrzędów związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia w polskich dworach szlacheckich.

Sale Szlachta, Dom i warsztatowa

English / Deutsch

Podczas zajęć uczniowie:

dowiedzą się, jak przygotowywano się do świąt, jak wyglądał stół wigilijny i skąd wzięła się choinka;
● zastanowią się, czy nasze zwyczaje różnią się od tych z dawnych szlacheckich czasów;
● wykonają własnoręcznie świąteczne ozdoby.


  • Karp w wannie i zielone pomarańcze, czyli Boże Narodzenie naszych rodziców i dziadków

Karp w wannie, wyrób czekoladopodobny, zielone pomarańcze i choinka z ceraty – pewne rzeczy w czasach, kiedy rodzice i dziadkowie byli dziećmi, były takie same, a pewne inne. Zajęcia świąteczne pokazują, jak celebrowano Boże Narodzenie w czasach PRL-u.

English / Deutsch

Podczas zajęć uczniowie:

● dowiedzą się, jak wyglądały przygotowania do świąt Bożego Narodzenia w czasach PRL- u i jak świętowano;

● poznają zwyczaje i obyczaje charakterystyczne dla tych czasów;

● wykonują charakterystyczne dla świąt sprzed kilkudziesięciu lat ozdoby choinkowe.


  • O zwyczajach wielkanocnych w dworze szlacheckim
    Zajęcia stanowią okazję do poznania dawnych zwyczajów i obrzędów związanych z obchodami świąt Wielkanocy w polskich dworach szlacheckich.

Sale Szlachta, Dom i warsztatowa

English / Deutsch

Podczas zajęć uczestnicy:

dowiedzą się, jak przygotowywano się do świąt i jak wyglądało świętowanie;
● poznają posiłki podczas Wielkiego Postu i Wielkanocy;
● zastanowią się, czy nasze zwyczaje różnią się od tych z dawnych szlacheckich czasów;
● wykonają wielkanocny stroik, który będą mogli zabrać ze sobą.

* * * *

LEKCJE MuZEALNE DLA UCZNIÓW KLAS I–III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA WYSTAWIE STAŁEJ RĘKOPIS „PANA TADEUSZA”

TWÓRCZY DIALOG Z KULTURĄ. PAN TADEUSZA I EPOKA ROMANTYZMU

Tematyka naszych zajęć, zaczerpnięta z barwnego świata Polski szlacheckiej przedstawionego w poemacie Adama Mickiewicza, dostosowana jest do podstawy programowej na odpowiednim etapie nauczania. Bazując na muzealnej ekspozycji Rękopis „Pana Tadeusza”, pokazujemy uczniom polską tradycję i obyczajowość, barwne opisy przyrody, niezwykłą epokę romantyzmu i dramatyczne dzieje naszego kraju od XVII do XIX wieku.

Lekcje są dostosowane do wieku i potrzeb grupy: najmłodsi rozwiązują zadania, tropią tajemnice, przymierzają stroje z epoki, bawią się w szpiegów. Starsi prowadzą dyskusje na ważne tematy, rozmawiają o polskiej historii, słuchają muzyki, analizują postawy bohaterów romantycznych. Dodatkowym urozmaiceniem są dostępne na ekspozycji multimedia oraz Roman Tyczek – wirtualny podróżnik w czasie.

Lekcje prowadzone przez doświadczonych edukatorów są wzbogacone o działania interaktywne, bazujące na rozmowie i korzystające z bogatego zaplecza multimediów. To dialog z młodym człowiekiem, który podejmuje próbę zrozumienia historii ojczyzny i swojej tożsamości narodowej.

Tematy lekcji

  • Niezwykły rękopis
    Uczeń dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii), przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi.

Sale Epoka, Biblioteka, Rękopis i warsztatowa
English / Deutsch

Rękopis Pana Tadeusza to prawdziwy skarb narodowy, ale również świadectwo czasów, w których ludzie pisali pięknie. Dzieci dowiedzą się, jak i czym pisano w epoce Adama Mickiewicza i wezmą udział w ćwiczeniu kaligrafii przy użyciu gęsich piór.

Podczas zajęć uczniowie:

poznają niezwykłą historię rękopisu Pana Tadeusza;
● zobaczą narzędzia pisarskie z dawnych lat;
● spróbują swoich sił w kaligrafii.


  • Dawny dwór i jego mieszkańcy
    Uczeń określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.

Sale: Szlachta, Dom, Wolność i warsztatowa
English / Deutsch

Kto mieszkał w szlacheckim dworze? Jak się ubierali, co jedli i jak spędzali wolny czas jego mieszkańcy? Dzieci poznają nazwy staropolskich potraw i sprawdzą, jak wyglądały stroje szlacheckie. Podczas zajęć uczniowie:

dowiedzą się, jak nazywały się pomieszczenia we dworze i kto w nich mieszkał;
● samodzielnie nakryją do stołu;
● przymierzą stroje z epoki.


  • Był maleńki ogródek… Tajemnice roślin w Panu Tadeuszu
    Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.

Sale: Szlachta, Wolność, Powidoki i warsztatowa

Jakie kwiaty hodowała w swoim ogródku Zosia? Czym były kukuruza i harbuz? Jakie zioła opisuje Mickiewicz w epopei? W czasie tych multisensorycznych zajęć dzieci nie tylko poznają barwne opisy roślin, ale również będą mogły wąchać, dotykać i oglądać, ćwicząc wyobraźnię i kreatywność.

Podczas zajęć uczniowie:

wysłuchają barwnych opisów przyrody w Panu Tadeuszu;
● będą ćwiczyć rozpoznawanie kształtów i faktur za pomocą wielu zmysłów;
● stworzą własne pachnące ziołami woreczki.

Oferta świąteczna

Lekcje o charakterze obyczajowym dostosowane są do wszystkich grup wiekowych. Zajęcia dostępne od 1 do 22 grudnia 2018 (Boże Narodzenie) oraz od 1 marca do 18 kwietnia 2019 (Wielkanoc).

  • Białe święta. O Bożym Narodzeniu w dworze szlacheckim
    Zajęcia stanowią okazję do poznania dawnych zwyczajów i obrzędów związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia w polskich dworach szlacheckich.

Sale Szlachta, Dom i warsztatowa
English / Deutsch

Podczas zajęć uczniowie:

dowiedzą się, jak przygotowywano się do świąt, jak wyglądał stół wigilijny i skąd wzięła się choinka;
● zastanowią się, czy nasze zwyczaje różnią się od tych z dawnych szlacheckich czasów;
● wykonają własnoręcznie świąteczne ozdoby.


  • O zwyczajach wielkanocnych w dworze szlacheckim
    Zajęcia stanowią okazję do poznania dawnych zwyczajów i obrzędów związanych z obchodami świąt Wielkanocy w polskich dworach szlacheckich.

Sale Szlachta, Dom i warsztatowa
English / Deutsch

Podczas zajęć uczestnicy:

dowiedzą się, jak przygotowywano się do świąt i jak wyglądało świętowanie;
● poznają posiłki podczas Wielkiego Postu i Wielkanocy;
● zastanowią się, czy nasze zwyczaje różnią się od tych z dawnych szlacheckich czasów;
● wykonają wielkanocny stroik, który będą mogli zabrać ze sobą.

* * * *

LEKCJE MUZEALNE DLA UCZNIÓW KLAS I–III SZKÓŁ PODSTAWOWYCh NA WYSTAWIE STAŁEJ Misja: Polska

NAJNOWSZA HISTORIA POLSKI
Wystawa Misja: Polska

Muzeum Pana Tadeusza ukazuje polską drogę do wolności od czasów romantyzmu do współczesności. Część muzeum, która prezentuje dramatyczne dla Polski czasy współczesne, to ekspozycja zatytułowana Misja: Polska. Jest to opowieść o polskiej historii XX wieku oparta na losach Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Władysława Bartoszewskiego. Ich życiorysy to część historii pokolenia, które wychowywało się w wolnej po 123 latach zaborów Polsce, ale w 1939 roku stanęło przed koniecznością walki o niepodległość. Te dwie sylwetki i historyczne tło to doskonała baza do przekazywania dzieciom i młodzieży polskiej historii współczesnej.

Czasy okupacji, Holokaust, Polskie Państwo Podziemne, powojenny podział Europy i trudne czasy PRL-u, aż do wejścia Polski do Unii Europejskiej – wszystkie te tematy podejmujemy podczas naszych zajęć muzealnych specjalnie przygotowanych tak, aby korzystając z interaktywnej ekspozycji, uzupełniać podstawę programową z historii i wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.

Lekcje i warsztaty prowadzone przez specjalnie przeszkolonych edukatorów są wzbogacone o działania interaktywne bazujące na rozmowie i korzystające z bogatego zaplecza multimediów. To dialog z młodym człowiekiem, który podejmuje próbę zrozumienia historii ojczyzny i swojej tożsamości narodowej.

  • Tajna misja w muzeum – wprowadzenie najmłodszych w historię XX wieku
    Uczeń zna najważniejsze wydarzenia historyczne; orientuje się w tym, że są ludzie szczególnie zasłużeni dla miejscowości, w której mieszka, dla Polski i świata.

English / Deutsch

W czasie zajęć dzieci przeżyją pasjonującą przygodę. Przydadzą się inteligencja, refleks, spostrzegawczość i szczęście. Wszystko to, co pomogło Janowi Nowakowi-Jeziorańskiemu w przeprowadzeniu trzech tajnych misji kurierskich podczas II wojny światowej.

Podczas zajęć uczniowie:

wykonają zadania potrzebne do odkrycia tajnego hasła;
● poznają wybrane zagadnienia dotyczące historii Polski w XX wieku;
● oswoją się z przestrzenią muzealną.

OFERTA ŚWIĄTECZNA

Lekcje o charakterze obyczajowym dostosowane są do wszystkich grup wiekowych; dostępne od 1 do 22 grudnia 2018

  • Karp w wannie i zielone pomarańcze, czyli Boże Narodzenie naszych rodziców i dziadków

Karp w wannie, wyrób czekoladopodobny, zielone pomarańcze i choinka z ceraty – pewne rzeczy w czasach, kiedy rodzice i dziadkowie byli dziećmi, były takie same, a pewne inne. Zajęcia świąteczne pokazują, jak celebrowano Boże Narodzenie w czasach PRL-u.

English / Deutsch

Podczas zajęć uczniowie:

● dowiedzą się, jak wyglądały przygotowania do świąt Bożego Narodzenia w czasach PRL- u i jak świętowano;

● poznają zwyczaje i obyczaje charakterystyczne dla tych czasów;

● wykonują charakterystyczne dla świąt sprzed kilkudziesięciu lat ozdoby choinkowe.


* * * *

Kontakt

Dział Edukacji
edukacja@ossolineum.pl
tel. 71 75 50 651