Współbrzmienia. Koncerty muzyki współczesnej

Współbrzmienia

Nowy cykl muzyczny w Salonie romantycznym, podczas którego zostaną wykonane utwory artystów tworzących w XX i XXI wieku. Odbiór współczesnych dźwięków, rozbrzmiewających między barokowymi stropami, obiektami z czasów romantyzmu i wirtualnymi śladami Mickiewicza, będzie niecodziennym doświadczeniem. Przekonamy się, jak historyczne wnętrza Kamienicy Pod Złotym Słońcem, w której mieści się Muzeum, współbrzmią z kompozycjami napisanymi kilka lat bądź dekad temu.

  • bilety na wszystkie koncerty dostępne online oraz w kasach muzeum
    liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane

Najbliższy koncert

styczeń 2018

  • niedziela, 21 stycznia 2018, godz. 18.00
    Aleksandra Janowskaflet & Monika Kruk – fortepian
  • bilety:
    normalny: 25 zł
    ulgowy: 15 zł
    >kup bilet

Program:

Eldin Burton – Sonatina na flet i fortepian
cz. I Allegretto grazioso
cz. II Andantino sognando
cz. III Allegro giocoso
Astor Piazzolla – Rio Sena z albumu Rhythm of tango
Mike Mower – A night in Greenwich (flet altowy solo)
Mike Mower – Deviations on The Carnival of Venice
Claude Bolling – Sentimentale ze Suity na flet i trio jazzowe, ar. na flet i fortepian
Jacob Gade/Toke Lund Christiansen – Tango Fantasia

czas trwania: 45’

Eldin Burton, którego Sonatina na flet i fortepian otworzy styczniowe Współbrzmienia, był amerykańskim pianistą i kompozytorem, związanym m.in. z Juilliard School w Nowym Jorku. Trzyczęściowa Sonatina jest jedną z najsławniejszych kompozycji Burtona, być może dzięki temu, że zwyciężyła w konkursie zorganizowanym przez The New York Flute Club w 1948 r. Utwór został zadedykowany fleciście Samuelowi Baronowi, który wykonał go po raz pierwszy. Podczas koncertu zabrzmią również dwa dzieła Mike’a Mowera: A night in Greenwich i Deviations on The Carnival of Venice. Pierwsze ukończone zostało w 1997, a powstało na zamówienie flecistki Marion Garver. Z kolei inspiracją dla drugiego utworu była popularna piosenka Carnival of Venice, w krajach niemieckojęzycznych znana jako Mein Hut, der hat drei Ecken. W Deviations… usłyszeć można rytmy swinga, ballady, salsy czy walca. W programie recitalu znalazły się również kompozycje Astora Piazzolli, Claude’a Bollinga, Jacoba Gade’a i Toke’a Lunda Christiansena.

Aleksandra Janowska – absolwentka École Normale de Musique w Paryżu w klasie fletu Pierre’a-Yves’a Artauda, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Elżbiety Woleńskiej. Studiowała również na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien w klasie Raphaela Leonego. Doktorantka Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie fletu prof. dr hab. Urszuli Janik. Zdobyła m.in. 1. nagrodę w kategorii solowej i 2. nagrodę w kategorii kameralnej w VIII International Competition „Giovani Musicisti – Città di Treviso” (2016), 3. nagrodę w XVI Concorso Internazionale di Musica per Giovani Interpreti „Citta’ di Chieri” (2014), 1. nagrodę w XII International Padova Music Competition (2014). Współzałożycielka kwartetu Classic-Jazz działającego w Paryżu (Claudia Daphne Sevilla – fortepian, Antonio Torres Olmo – kontrabas, Gabriel Lopez – perkusja). W latach 2013-2015 flecistka Opery Wrocławskiej, od 2015 muzyk Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda. Występowała z recitalami solowymi w Niemczech, Francji i na Węgrzech. Współpracuje z pianistką Moniką Kruk, z którą w 2015 roku wykonały cykl recitali we Włoszech (Wenecja, Padwa, Abano Terme).

Monika Kruk – pianistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (studia pianistyczne oraz profil coaching wokalny). Ukończyła także Międzywydziałowe Podyplomowe Studium Pieśni w Warszawie. Laureatka konkursów pianistycznych oraz wielu nagród w międzynarodowych konkursach kameralnych i wokalnych w Polsce, Włoszech, Pradze i na Ukrainie (dyplomy za wyróżniający akompaniament). W 2010 r. otrzymała nagrodę „Chopin 2010” dla najlepszego pianisty-kameralisty podczas II Letniej Akademii Śpiewu w Sopocie. Od 2010 roku pracuje jako pianista-korepetytor na Wydziale Wokalnym w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz od lutego 2012 r. w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (Wydział Instrumentalny i Wydział Wokalny). W sierpniu 2013 roku podjęła współpracę z Narodowym Forum Muzyki w ramach projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy. Na stałe współpracuje z flecistką Aleksandrą Janowską.

NASTĘPNe koncerty

Marzec 2018

  • niedziela, 4 marca 2018, godz. 18.00
    Pianohooligan
  • bilety:
    normalny: 40 zł
    ulgowy: 20 zł
    >kup bilet

Program:

Piotr Orzechowski – fortepian/kompozycje

kwiecień 2018

  • niedziela, 22 kwietnia 2018, godz. 17.00
    Christine Pryn – skrzypce
  • bilety:
    normalny: 35 zł
    ulgowy: 20 zł
    >kup bilet

Program:

Rafał Augustyn – wybrane kompozycje
Lera Auerbach – Par.ti.ta

Maj 2018

  • niedziela, 27 maja 2018, godz. 18.00
    Jakub Dubik – wiolonczela
  • bilety:
    normalny: 25 zł
    ulgowy: 15 zł
    >kup bilet

Program:

Karol Szymanowski – Sonata d-moll
Witold Lutosławski – Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian
Jakub Dubik – Improwizacje wiolonczelowe

MINIONE koncerty

listopad 2017

  • czwartek, 30 listopada 2017, godz. 18.00
    Olympus Mons Trio 
    Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
    Anna Hajduk-Rynkowicz – fortepian
    Adam Eljasiński – klarnet

Program:

Weronika Ratusińska –Trio
Kamil Kosecki – Trio
Jean Françaix – Trio

czas trwania: 45’

Opis programu:

Weronika Ratusińska-Zamuszko – Trio na klarnet, altówkę i fortepian

Utwór skomponowany w 2004 r., pierwotnie na skład z wiolonczelą zamiast altówki. Na prośbę Tria Olympus Mons kompozytorka dokonała zmian w obsadzie – w nowej wersji dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy w Muzeum Pana Tadeusza na koncercie w ramach cyklu „Współbrzmienia”.

Pierwsza część utworu ma formę ronda i charakteryzuje się refrenem opartym na skali doryckiej. W partii altówki słychać współbrzmienia kwintowe oraz nawiązania do brzmienia dud. W części drugiej ostinatowe motywy repetycyjne w partii klarnetu stopniowo się wyciszają (na wzór kamienia rzuconego w wodę i rozchodzących się wokół niego kręgów). Budowa formalna tej części ma charakter mozaikowy – figury repetycyjne w partii klarnetu przeplatają się z pizzicato altówki (granym lewą dłonią na pustych strunach) oraz grą bezpośrednio na strunach fortepianu (con pedale sempre). W części trzeciej ostinatowe motywy grup szesnastkowych są przeciwstawione warstwie akordowej granej przez altówkę i klarnet. Końcowy fragment kompozycji charakteryzują dialogi klarnetu i fortepianu, które znajdują swoją kulminację w kodzie. Utwór powstał na zamówienie Fundacji Muzyki Aukso, w ramach projektu „Muzyczny Sejsmograf”. Prawykonania w oryginalnej obsadzie dokonali muzycy zespołu Nonstrom 22 grudnia 2004 w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

Kamil Kosecki – Trio (premiera)

Dzieło jednoczęściowe, polistylistyczne i postmodernistyczne. Kamil Kosecki, czerpiąc z melodyki piosenek przedwojennych, stworzył utwór łączący melodyjność z witalistycznymi rytmami. W jego dziele możemy usłyszeć nawarstwianie harmonii, akordów i rytmu. Utwór kończą niezwykle mocne współbrzmienia zbudowane z klasterów, zaś natarczywe rytmy triolowe nasuwają skojarzenia z muzyką Strawińskiego. Utwór powstał na zamówienie Tria Olympus Mons i został skomponowany w 2016 roku dzięki dofinansowaniu ZAIKS.

Jean Francaix – Trio

Pięcioczęściowe Trio rozpoczyna Preludium przywodzące na myśl prowansalskie arie. Klarnet, po dwutaktowym wstępie altówki, intonuje spokojną melodię, która pojawia się później także w partii fortepianu. Cześć druga Allegrissimo przenosi nas na ruchliwe ulice Paryża, którymi docieramy do Moulin Rouge na kabaretowy wieczór. Dialog klarnetu i altówki – a w zasadzie wzajemna sprzeczka na tle interweniującego w kłótnię, dynamicznego i rytmicznego fortepianu – prowadzi do komediowego pastiszu tanga, aby powrócić ostatecznie do szaleńczej paryskiej eskapady. Melodyjne Scherzando z pizzicatem altówki oraz nieregularnymi rytmami przywodzi na myśl kubistyczny świat Picassa. W części czwartej Largo chromatyczne dźwięki instrumentów pojawiają się i rozpływają niczym odlegle miraże. Konkludujące kompozycję Presto przepełnione jest rytmami inspirowanymi jazzem oraz rumbą.

Wykonawcy:

Olympus Mons Trio powstało w 2015 roku. W jego skład wchodzą absolwenci i doktoranci polskich uczelni muzycznych (Warszawa, Łódź, Wrocław). W 2016 roku Trio otrzymało I nagrodę w International Music Competition – Grand Prize Virtuoso Salzburg. Zespół brał udział w Mistrzowskim Kursie Klarnetowo-Saksofonowym w Jastrzębiu Zdroju, 10. i 11. Warszawskich Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich im. Macieja Paderewskiego oraz zajęciach w Schola Cantorum de Paris i Conservatoire National de Région (CNR) de Paris z takimi mistrzami jak: Florent Héau, Maurizio Moretti, Igor Františák, Maja Nosowska. Olympus Mons Trio występowało z koncertami m.in. w Salzburgu, Warszawie i Łodzi (Dni Maxa Brucha) oraz na 7. Festiwalu Sinfonii Varsovii „Letnie koncerty na Grochowskiej”. Oprócz szeregu dzieł romantycznych, muzycy mają w swoim repertuarze utwory im dedykowane, napisane przez takich kompozytorów jak Sławomir Zamuszko, Kamil Kosecki, Klaudia Pasternak, Weronika Ratusińska.

Aleksandra Demowska-Madejska – doktor sztuk muzycznych w klasie altówki prof. Jolanty Kukuły-Kopczyńskiej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie prof. Marka Marczyka oraz w klasie altówki prof. Piotra Reicherta. Studiowała również w Royal Flemish Conservatoire w Antwerpii w klasie profesora Leo De Neve. Jest laureatką festiwalu Kammmermusikfestival „Allegro Vivo” w Horn, finalistką X Concorso Internazionale di Musica da Camera Gaetano Zinetti w Weronie, finalistką VIII i X edycji cyklu „Muzyczne Forum Młodych” przy Austriackim Forum Kultury w Warszawie. W latach 2008 i 2010 otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Jako muzyk kameralista brała udział w takich festiwalach, jak 46. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, V Festiwal „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, 29. Musica Polonica Nova we Wrocławiu, 54., 58., 63., 65. Musica Moderna w Łodzi, XIII Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, V Letni Festiwal Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, 5. Festiwal Sinfonii Varsovii – Letnie koncerty na Grochowskiej, VIII Letni Festiwal Nowego Miasta w Warszawie. Grała jako solistka z Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie, Sinfonią Iuventus, Orkiestrą AMKL we Wrocławiu. Była członkiem European Union Youth Orchestra, z którą występowała pod batutą sir Johna Eliota Gardinera, Bernarda Haitinka oraz Vladimira Ashkenazego. W latach 2008-2013 była etatowym muzykiem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Współpracuje stale z klarnecistą Adamem Eljasińskim (prawykonanie podwójnego koncertu Weroniki Ratusińskiej, polskie prawykonania dzieł Guillaume’a Connesona). Jest członkiem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Anna Hajduk-Rynkowicz – uczennica Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. F. Chopina w Będzinie, a następnie Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, który ukończyła z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. Jerzego Romaniuka. W 2014 roku przebywała na stypendium Erasmus na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu. Obecnie kontynuuje studia pianistyczne w prestiżowej uczelni La Schola Cantorum w Paryżu w klasie prof. Maurizio Morettiego. Anna Hajduk-Rynkowicz jest laureatką polskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Zdobyła m.in. III nagrodę w I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Wirtuozów im. L. Godowskiego w Warszawie (2013), I nagrodę w XIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. J. Zarębskiego w Łomiankach (2013), I nagrodę w III Ogólnopolskim Forum dla Młodych Instrumentalistów w Rybniku (2009). Ponadto Anna Hajduk-Rynkowicz została doceniona na polu innej swojej pasji, kompozycji, uzyskując wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Opolu (2009) oraz wyróżnienie w kategorii koncertowej w Ogólnopolskim Konkursie Harmonicznym w Łodzi (2008). Brała udział w mistrzowskich kursach pianistycznych w kraju i za granicą, szkoląc warsztat pod okiem m.in. Andrzeja Jasińskiego, Katarzyny Popowej-Zydroń, Michaiła Woskriesjeńskiego, Maurizia Morettiego, Jose Gagliardo. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. Występowała z recitalami m.in. w Łazienkach Królewskich, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, Kordergardzie oraz na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie jako solistka i kameralistka. Koncertowała także w Będzinie i Sosnowcu oraz w swoim rodzinnym mieście – Dąbrowie Górniczej, występując ostatnio z Koncertem f-moll F. Chopina wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Roberta Kabary. Jest stypendystką Prezesa Rady Ministrów, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wielokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej dla najzdolniejszych uczniów i studentów. Za swoje osiągnięcia otrzymała także kilkakrotnie Stypendium m.st. Warszawy im. Jana Pawła II. W 2012 roku została uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej za całokształt twórczości artystycznej.

Adam Eljasiński – doktorant Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury oraz Ostravska Universita w Ostrawie w klasie prof. Valtra Vitka. Jest absolwentem Konserwatoriów w Nicei i w Paryżu, w klasach prof. Michela Lethiec oraz Florent Heau. Otrzymał Diplome d’Etudes Musicales oraz Premier Prix de Conservatoire de Nice, w dziedzinie solowej i kameralistyce oraz został laureatem Prix de Virtuosite a l’unanimite. Koncertuje w Polsce i za granicą, m.in. w Austrii, Danii, Niemczech, Finlandii, Czechach, Portugalii, Słowenii, Francji, Monaco, Rumunii, Chinach. Uczestniczył w wielu międzynarodowych i krajowych festiwalach, wśród których są m.in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Nicei C’est pas classique; Festiwal Printemps des Arts w Monte-Carlo; Festiwal Muzyki Kameralnej Pablo Casals Academie de Musique w Prades we Francji; Międzynarodowy Kongres Klarnetowy CLARINETFEST; Musica Electronica Nova we Wrocławiu; Festiwal Poznańska Wiosna; Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena w Warszawie. Jest laureatem ponad trzydziestu konkursów regionalnych, krajowych oraz międzynarodowych m.in. w Polsce, Francji, Portugalii. W uznaniu osiągnięć artystycznych został wyróżniony wieloma stypendiami artystycznymi w kraju i za granicą m.in. Stypendium Conservatoire National de Region w Nicei; Stypendium Marszałka Województwa Dolnośląskiego; Stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia, Yamaha Music Foundation of Europe Scholarship; Stypendium Ministra Kultury. Regularnie uczestniczy w kursach mistrzowskich prowadzonych w kraju i za granicą przez wielu wybitnych artystów i pedagogów takich jak m. in. Alessandro Carbonare, Francois Benda, Shirley Brill, Hans Christian Braein, Michel Arrignon, Guy Dangain, Guy Deplus, Yves Didier, Michel Lethiec, Florent Heau, Phillipe Berrod, Pascal Moragues, Nicolas Fargeix, Johnatan Cohler, David Krakauer, Nicholas Cox, Andrew Marriner, Justo Sanz, Ilan Schul, Ludmila Peterkova, Igor Frantisak, Karel Dohnal, Andrzej Janicki, Arkadiusz Adamski. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak: Charles Dutoit, Kristjan Jaarvi, Francois Xavier Roth, Daniel Russel Davies, Rafael Payare, Jesús López Cobos, Maximiliano Valdes, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Marek Pijarowski, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, José Maria Florencio, Michał Nesterowicz. W duecie z altowiolistką Aleksandrą Demowską-Madejską propaguje twórczość polskich kompozytorów i stara się poszerzać literaturę muzyczną na ten unikalny skład instrumentalny. Wykonuje prawykonania utworów z towarzyszeniem orkiestr (Filharmonia Gorzowska, wrocławska InterCamerata) oraz dzieł dedykowanych zespołowi (m.in. kompozycje Weroniki Ratusińskiej, Dawida Pajdzika). Adam współtworzy zespół #ENSEMBLE: grupę powstałą w kwietniu 2013 roku, specjalizującą się w wykonawstwie muzyki nowej. Popularyzuje twórczość polskich i zagranicznych kompozytorów, m.in. Wojciecha Błażejczyka, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Petera Maxwella Daviesa, Thierrego de Meya, Luciano Beria. Współpracuje z Wrocławską Orkiestra Młodzieżową, Teatrem Muzycznym Capitol, Filharmonią Gorzowską, Orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Należał do młodzieżowej orkiestry Orchestre de Jeunes de Mediteranee. Od września 2012 roku do grudnia 2016 roku był klarnecistą Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a od kwietnia 2016 roku do czerwca 2017 roku także muzykiem Warszawskiej Opery Kameralnej.

* * * *

patron medialny cyklu: Portal O.pl

* * * *

Zapraszamy również na koncerty z cyklu Salon dźwięków romantycznych.