Wystawy

Wystawy Muzeum Pana Tadeusza

W Kamienicy pod Złotym Słońcem zobaczymy jedyny istniejący rękopis Mickiewiczowskiego Pana Tadeusza w otoczeniu kilkuset autentycznych manuskryptów, starodruków, grafik, obrazów, rzeźb i przedmiotów codziennego użytku, a wszystko uzupełnione ponad setką aplikacji i prezentacji multimedialnych – to efektowne zaproszenie do rozmowy o polskiej kulturze i historii walki o niepodległą ojczyznę. Wystawy poświęcone „świadkom historii”: Janowi Nowakowi-Jeziorańskiemu i Władysławowi Bartoszewskiemu, a także  wystawy czasowe poszerzają tę perspektywę i pozwalają na podjęcie realnego dialogu z najciekawszymi wątkami kultury współczesnej. 

  • 18 sal wystawienniczych
  • kilkaset eksponatów
  • ponad sto aplikacji i prezentacji multimedialnych
  • przyjazne dla dzieci i rodziców
  • dostępne dla osób z niepełnosprawnościami

Rękopis „Pana Tadeusza”
wystawa stała

Opowieść wprowadzająca nas w poetycką wizję Adama Mickiewicza, pokazująca świat polskiej szlachty pierwszej połowy dziewiętnastego wieku na niezwykle ciekawym tle polskiego i europejskiego romantyzmu oraz burzliwej historii ówczesnej Europy. 


Misja: Polska
Wystawa stała

Wystawa o romantycznej idei wolności przeniesionej w realia II wojny światowej i czasów powojennych. Na przykładzie życiorysów Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Władysława Bartoszewskiego prezentuje losy pokolenia, które dorastało w wolnej po 123 latach zaborów ojczyźnie, ale w 1939 roku stanęło przed koniecznością walki o niepodległość, a następnie o suwerenną obecność Polski w nowoczesnej Europie.

TADEUSZ RÓŻEWICZ W OBIEKTYWIE ADAMA HAWAŁEJA
28 lutego–19 maja 2019

Adam Hawałej fotografował Tadeusza Różewicza przez blisko trzydzieści lat. Pierwsze zdjęcie zrobił mu w roku 1986 w biurze sekretarza literackiego Teatru Polskiego, ostatnie w 2014 podczas prób Białego małżeństwa we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Fotografował go w momentach prywatnych i służbowych. Jako jedyny fotograf towarzyszył mu podczas prób Kartoteki rozrzuconejreżyserowanej przez samego Różewicza, w trakcie wymyślonego przez poetę happeningu Śmietnik, podczas spacerów we wrocławskim ogrodzie zoologicznym i na Jatkach przy pomniku Ku Czci Zwierząt Rzeźnych. Był obecny z aparatem w momentach dla twórcy szczególnie uroczystych, jak dzień, w którym Różewicz otrzymał doktorat honorowy Akademii Sztuk Pięknych, podczas spotkań z Czesławem Miłoszem i Günterem Grassem.