Filmy Różewiczów

Filmy Różewiczów

  • 22 marca–4 czerwca 2019

Zapraszamy na czasową wystawę planszową pt. Filmy Różewiczów. Wystawa towarzyszy drugiemu cyklowi filmowemu prezentowanemu w studyjnym kinie Popiół i Diament w Muzeum Pana Tadeusza. 

Przed śmiercią uciekam do kina. Tam otrzymuję porcję obrazów zastępczych. Świat rzeczywisty ze swoją rozwleczoną na lata, na dziesiątki lat akcją, akcją ubogą, pełną złych dowcipów, opuszcza mnie. Tu wpadam w środek. Upiory, demony, damy, gwałty, usta, uda. Markiz, który jest Wampirem, leży w trumnie z kołem wbitym w biały gors koszuli. Uciekam do kina. Słodkie życie. Psi świat. Dolce vita. Mondo Cane.
Tadeusz Różewicz – Tarcza z pajęczyny, Kraków 1980

Filmowa przygoda braci Różewiczów: Janusza, Tadeusza i Stanisława zaczęła się przed II wojną światową w radomskim kinoteatrze Kinema. (…) była jedynym kinem w Radomsku. Właścicielem była Ochotnicza Straż Ogniowa. Bilet normalny kosztował 50 groszy, na poranki 25. Na balkonie mieściły się loże – starosty i komisarza policji. Pierwszy raz zaprowadziła mnie do kina mama, lubiła oglądać filmy. (…) Wreszcie nadchodziła ciemnowłosa kasjerka z teczką, w której przynosiła bilety. Była piękna. Z jej nadejściem zbliżała się chwila, kiedy otworzą się drzwi Kinemy, znajdę się na widowni i z ekranu spłynie na mnie świat niezwykłych obrazów i emocji – wspominał Stanisław Różewicz w książce Było, minęło… W kuchni i na salonach X Muzy.

Po wojnie Stanisław (1924–2008) został reżyserem filmowym, Tadeusz (1921–2014) poetą i dramaturgiem. Najstarszy, Janusz (również poeta), został rozstrzelany przez Niemców w 1944. Stanisław debiutował filmem dokumentalnym Ulica Brzozowa w 1947 roku, na debiut fabularny czekał do roku 1953; była to Trudna miłość na podstawie prozy Romana Bratnego. Tadeusz był współscenarzystą dziewięciu filmów brata, ostatni powstał na podstawie jego opowiadania. Przy czterech filmach współpracował z nimi Kornel Filipowicz (1913–1990). Tworzyli nieformalną spółkę filmową Miczura-Film, która nazwę otrzymała po kotce Filipowicza.



Program filmowy 2 kwietnia–4 czerwca 2019

>>O kinie Popiół i Diament w Muzeum Pana Tadeusza

  • 2 kwietnia 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Trzy kobiety
    Po zakończeniu wojny trzy więźniarki obozu koncentracyjnego szukają swojego miejsca na Ziemiach Zachodnich. Obiecują sobie nigdy się nie rozstawać, ale w nowych warunkach przyjaźń, która połączyła je w obozie i pomogła przetrwać, przechodzi trudną próbę.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Kornel Filipowicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Zofia Małynicz, Anna Ciepielewska, Elżbieta Święcicka
    Rok produkcji: 1956
  • 9 kwietnia 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Miejsce na ziemi
    Młody chłopak nie potrafi znaleźć swojego miejsca na świecie, kradnie motocykl i trafia do zakładu poprawczego. Nie jest w stanie porozumieć się z matką, a kiedy ta umiera, wyjeżdża nad morze do wuja, rybaka.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Kornel Filipowicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Stefan Friedmann, Jadwiga Andrzejewska, Bolesław Płotnicki, Jan Kociniak
    Rok produkcji: 1959
  • 16 kwietnia 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Świadectwo urodzenia
    Trzy nowele pokazujące wojnę z perspektywy dzieci: chłopca zagubionego we wrześniu 1939 roku, synów oficera przebywającego w niewoli oraz żydowskiej dziewczynki, u której odnaleziono typowo aryjskie cechy.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Stanisław Różewicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Henryk Hryniewicz, Wojciech Siemion, Edward Mincer, Józef Nalberczak, Beata Barszczewska, Emil Karewicz
    Rok produkcji: 1961
  • 23 kwietnia 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Głos z tamtego świata
    Udający lekarza Zenon Aksamitowski przy pomocy pielęgniarki, która słyszy „głosy z tamtego świata”, naciąga naiwnych pacjentów. Historia oparta jest na prawdziwych wydarzeniach rozgrywających się w powojennym Krakowie.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Kornel Filipowicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Kazimierz Rudzki, Wanda Łuczycka, Krystyna Feldman
    Rok produkcji: 1962
  • 30 kwietnia 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Echo
    Opowieść o Henryku Głuchowskim, adwokacie cieszącym się powszechnym szacunkiem, na którego pada podejrzenie o kolaborację w czasie wojny. Oskarżony przed sądem przyznaje się do winy i rozważa popełnienie samobójstwa. Część scen kręcono w więzieniu.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Stanisław Różewicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Wieńczysław Gliński, Barbara Horawianka, Tatiana Czechowska
    Rok produkcji: 1964
  • 7 maja 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Piekło i niebo
    Reżyser przyjeżdża do autorów po tekst scenariusza, ci na poczekaniu wymyślają historię dziadka i wnuka, którzy po wypadku autobusowym trafiają w zaświaty. Tam, podczas sądu szczegółowego, każdy ogląda film z własnego życia.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Kornel Filipowicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Kazimierz Opaliński, Józef Frątczak, Marta Lipińska, Tadeusz Pluciński
    Rok produkcji: 1966

  • 14 maja 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Mąż pod łóżkiem
    Adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego. Zazdrosny mąż Iwan Andreicz, wysoki urzędnik, próbuje przyłapać swoją żonę na zdradzie, a przypadkowo trafia do obcego mieszkania, gdzie sam musi się ukrywać.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Stanisław Różewicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Bronisław Pawlik, Marian Jastrzębski, Irena Szczurowska, Roman Wilhelmi, Józef Łodyński
    Rok produkcji: 1967
  • 21 maja 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Samotność we dwoje
    Po śmierci syna małżeństwo pastora Hubina i jego żony Edyty przechodzi kryzys. Sprowadzony dla córki nauczyciel muzyki von Kschitzky, który sympatyzuje z nazistami i staje się obiektem zainteresowania Edyty, wystawia małżonków na ciężką próbę.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Stanisław Różewicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Mieczysław Voit, Barbara Horawianka, Ignacy Gogolewski
    Rok produkcji: 1968
  • 28 maja 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Drzwi w murze
    Autor sztuki przyjeżdża na Wybrzeże, aby doglądać prób swojego spektaklu. Zatrzymuje się w pokoju wynajmowanym przez cierpiącą na schizofrenię matkę i jej córkę, która nie daje sobie rady z opieką nad chorą.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Stanisław Różewicz i Tadeusz Różewicz
    Obsada: Zbigniew Zapasiewicz, Ryszarda Hanin, Wanda Neumann
    Rok produkcji: 1973

  • 4 czerwca 2019 (wtorek), godz. 17.00
    Opadły liście z drzew
    W czasie podróży pociągiem dwudziestoletni Henryk wspomina ostatni rok okupacji, tych, którzy nie przeżyli i swoich kolegów z oddziału partyzanckiego. Spełniając jedno z ich marzeń dociera nad morze.

    Reżyseria: Stanisław Różewicz
    Scenariusz: Stanisław Różewicz na podstawie opowiadania Tadeusza Różewicza
    Obsada: Mieczysław Hryniewicz, Arkadiusz Bazak, Maria Klejdysz
    Rok produkcji: 1975

______________________________________________

PROWADZĄCY CYKL

Mariusz Urbanek – kierownik Gabinetów Świadków Historii Muzeum Pana Tadeusza. Autor biografii m.in. Leopolda Tyrmanda, Bolesława Wieniawy-Długoszowskiego, Stefana Kisielewskiego, Jerzego Waldorffa, Władysława Broniewskiego, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima i Kornela Makuszyńskiego.

Marcin Szyjka – historyk, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracował w Muzeum w Dzierżoniowie, redaktor „Rocznika Dzierżoniowskiego” w latach 2013-2015. Aktualnie pracownik Gabinetów Świadków Historii w Muzeum Pana Tadeusza, zajmujący się zbiorami Tadeusza Różewicza.

Joanna Flisek – absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Gdańskim. Autorka recenzji i artykułów o tematyce filmoznawczej dla magazynów „Cinerama” i „Wakat”. Jej główne obszary zainteresowań to czechosłowacka nowa fala, radzieckie filmy animowane i kino kobiet.

Ewelina Wypchło – animatorka kultury. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracowała z portalem Teatralny.pl i Stowarzyszeniem Akademia Wyobraźni. Miłośniczka kotów. Pasjonatka literatury współczesnej. Pracowniczka Działu Obsługi Widowni w Muzeum Pana Tadeusza.

Marta Gierucka – studentka judaistyki i filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Współpracowała z festiwalem Nowe Horyzonty i Narodowym Forum Muzyki. Jej obszarem zainteresowań są kognitywistyka i neuroestetyka. Jest przewodniczką po wystawach stałych Muzeum Pana Tadeusza.

Błażej Wiśniowski – pracownik Muzeum Pana Tadeusz Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.