Co nieco o literach
W sto dziesiątym odcinku literackiego podcastu „W księgarni” opowiadamy o literach, grafice i tym, co sprawia, że książka jest czytelna i przyjemna w lekturze. Proponujemy dwa tytuły – „Co to jest projektowanie graficzne?” Quentina Newarka (tłumaczyła Joanna Kolczyńska) i „Co to jest typografia?” Davida Jury’ego (tłumaczył Kamil Kuraszkiewicz). Obie ukazały się w serii „Niezbędnik projektanta” nakładem wydawnictwa Arkady i mają strukturę podręcznikowo-poradnikową.
Pierwszą omawianą propozycją jest „Co to jest projektowanie graficzne?” Quentina Newarka. Oryginalne wydanie ukazało się w 2002 roku, polskie zaś w 2021. Jak czytamy na stronie Arkad: „(…) to syntetyczny przewodnik po współczesnej grafice użytkowej i składających się na nią podstawowych elementach pracy projektanta. Autor przybliża najważniejsze zagadnienia od strony praktycznej, zarysowując jednocześnie ewolucję tej dziedziny na konkretnych przykładach. Treść uzupełniają portfolio cenionych projektantów”.
Mogłoby się wydawać, że świat grafiki to tylko teoria pisana przez grafików dla grafików, czy sposób na wypromowanie jakieś marki – jednak grafika realnie wpływa na nasze funkcjonowanie w świecie. W podcaście omawiamy polityczne zamieszanie, które wprowadziły źle zaprojektowane karty wyborcze. W 2000 roku podczas wyborów na prezydenta Stanów Zjednoczonych, w rejonie Palm Beach zamieszkanym głownie przez starszych Żydów wygrał antysemita. Jak do tego doszło? Zachęcamy do posłuchania.
Drugą omawiana pozycją jest „Co to jest typografia?” Davida Jury’ego. Cytując autora: „Technologia cyfrowa odmieniła charakter typografii, wprowadzając ją do naszej codzienności. To, że większość ludzi zajmujących się typografią (zarówno w działalności zawodowej, jak i dla przyjemności) nie ma formalnej wiedzy na ten temat, nie odbiera ich pracy znaczenia ani wartości. Wręcz przeciwnie. Od niepamiętnych czasów robotnicy, handlowcy, zakochani czy wandale wytwarzają najróżniejsze znaki i napisy”. Książka ukazała się w oryginale w 2002 roku, a w Arkadach w 2021. David Jury jest autorem, redaktorem i projektantem książek dotyczących typografii, druku i projektowania graficznego, redaktorem „Parenthesis”, czasopisma „Fine Press Book Association”, oraz właścicielem Fox Ash Press.
W audycji tłumaczymy też pokrótce, jaka jest różnica między czcionką i fontem, jakim pismem składać teksty ciągłe, co robią szeryfy na dzikim, literowym zachodzie i dlaczego rozśmieszający wszystkich Comic Sans może mieć praktyczne użycie.
W podcaście zachęcamy również do sięgnięcia po opublikowane w naszym siostrzanym wydawnictwie Ossolineum „Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989” Agaty Szydłowskiej. Autorka opowiada o solidarycy, która była krojem pisma Solidarności – o tym, kto ją stworzył i jakie były jej dzieje w nowej, posttransformacyjnej rzeczywistości. „Typopolo” to ogólna nazwa liter na wszystkich szyldach, plakatach i afiszach wykonywanych w latach 90. i na początku lat dwutysięcznych przez amatorów, którzy próbowali zareklamować swój biznes czy usługi. Materiałami najczęściej wykorzystywanymi do stworzenia takiego plakatu były nożyczki, klej i samoprzylepne litery. Nazwa pochodzi od połączenia słów typografia i disco polo.