Eseje „W księgarni”. Czy sztuczna inteligencja napisze nam książkę?

W sto siedemnastym odcinku literackiego podcastu „W księgarni”, a zarazem pierwszym z nowej serii radiowych esejów, zastanawiamy się nad tym, jak sztuczna inteligencja wpłynie na rynek literacki. Choć oczywiście o jej wykorzystaniu w innych dziedzinach życia także wspominamy.

W marcu tego roku magazyn „The Atlantic” opublikował artykuł, w którym na jaw wyszło, że Meta (odpowiedzialna za Facebooka czy Instagram) używała do trenowania swojego modelu sztucznej inteligencji nielegalnego repozytorium, czyli rosyjskiego „LibGen”, który zawiera pirackie wersje milionów książek i prac naukowych. To wydarzenie oburzyło środowisko literackie oraz tłumackie i rozpoczęło dyskusję o przydatności i nieprzydatności AI.

W podcaście zastanawiamy się nad wpływem AI na ludzki mózg oraz tym, jaki ma ono wpływ na ekologię. Badania wskazują, że przez rzez AI staliśmy się trochę mniej samodzielni, a bardziej nastawieni na nadzorowanie pracy, którą wykonał czat. Wykorzystując porównanie z „The Atlantic” – te programy mają tendencję do produkowania uboższych wersji oryginalnej informacji. Tak, jak robiłaby to zepsuta kserokopiarka. Jeśli chodzi o ekologię – jedno wyszukanie przez ChatGPT wykorzystuje niemal 470 mililitrów wody.

W kontekście literatury – AI będzie wykorzystywane na pewno jako „narzędzie wspomagające” w korekcie i redakcji. Wydawnictwa mogą również używać tych narzędzi do sprawdzania preferencji czytelniczych, jak i określaniu, czy dany tekst jest zgodny z wytycznymi wydawnictwa. Wskazuje się także na użycie sztucznej inteligencji w przypadku jakichkolwiek blokad kreatywnych. Możemy jednak zadać sobie pytanie, czy sztuczna inteligencja pomaga nam coś wymyślić (ponieważ de facto inteligencji nie posiada, a jedynie replikuje to, co już powstało). Jako kontrargumentu możemy użyć stwierdzenia, że historia ludzkości jest już na tyle długa, że nic nie powstaje tak naprawdę w próżni.

Na koniec stawiamy najbardziej filozoficzne pytanie – co jest tak naprawdę najważniejsze w literaturze? Może właśnie nasze ludzkie doświadczenie sprawia, że literatura jest tak wartościowa?

Bibliografia

1. A. Reisner, The Unbelievable Scale of AI’s Pirated-Books Problem, „The Atlantic” 20.03.2025, [dostęp: 25.05.2025].

2. G. Bar, Jak sztuczna inteligencja wpłynie na przyszłość literatury?, „biBLioteka. Magazyn Literacki”, [dostęp: 25.05.2025].

3. M. Krzykawski, ChatGPT to żaden przełom. Przełom nastąpi, gdy zmieni się nasze myślenie o technologii, „Oko.press”, 22.07.2025, o [dostęp: 25.05.2025].

4. M. Rysiek Woźniak, AI już nie straszy ludzkości. Coś nie wyszło z technologią, która miała odmienić świat, „Oko.press”, 16.09.2023, online: https://oko.press/ai-juz-nie- straszy [dostęp: 25.05.2025].

5. P. Cieśliński, AI nas ogłupia? Zniechęca do krytycznego myślenia - sugeruje nowe badanie, „Gazeta Wyborcza”, 13.02.2025 [dostęp: 25.05.2025].

6. P. Gawrysiak, ChatGPT robi duże wrażenie, ale technologia wciąż nie jest przełomowa, rozm. przepr. M. Matacz, „Nauka w Polsce”, 13.02.2023, [dostęp: 25.05.2025].

7. S. Dehaene, Ekspert: Pokolenie TikToka poddawane jest gigantycznemu eksperymentowi na nieznaną wcześniej skalę sztuczna inteligencja, rozm. przepr. K. Kalinowski, 28.04.2025, [dostęp: 25.05.2025].

8. Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, [dostęp: 25.05.2025].

Polecane lektury (w temacie i wokół niego)

1. E. Stusińska, „Deus sex machina. Czy roboty nas pokochają?”, W.A.B., Warszawa 2024.

2. M. Madhumita, „W cieniu AI. Jak sztuczna inteligencja ingeruje w nasze życia”, przełożył M. Lipa, Wydawnictwo Port, Warszawa 2025.

3. S. Czubkowska, „Bóg techy. Jak wielkie firmy technologiczne przejmują władzę nad Polską i światem”, Znak Literanova, Kraków 2025.

4. P. Olson, „Supremacja. Sztuczna inteligencja, ChatGPT i wyścig, który zmieni świat”, przełożyła V. Dobosz, Wydawnictwo Sonia Draga Post factum, Katowice 2025.

Muzeum Pana Tadeusza
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne. Więcej informacji znajdziesz w naszej  Polityce prywatności.