Jak przystąpić do akcji #muzealniaki?

Informacje dla muzeów i galerii sztuki

muzealniaki logo

Muzeum Pana Tadeusza, inicjując kampanię społeczną #muzealniaki, chce pokazać, że na interakcję z kulturą nigdy nie jest za wcześnie, a wizyta w muzeum czy w galerii sztuki może być ciekawa także dla rodziców z najmłodszymi dziećmi. Zapraszamy muzea i galerie sztuki z całej Polski, by dołączyły do akcji. Wspólnie stwórzmy modę na muzea!

Wielu rodziców, planując weekendowe rozrywki, staje przed dylematem: czy dzieci w muzeum nie będą się nudzić? Czy przypadkiem nie zniszczą eksponatów lub nie zakłócą wizyty innym zwiedzającym? Czy z niemowlakiem można w ogóle przyjść do muzeum czy galerii sztuki? Czy znajdzie się tam miejsce, by dziecko przewinąć czy nakarmić? W końcu: czy trzeba się do takiej wizyty wcześniej przygotować? Celem akcji #muzealniaki, którą zainicjowało w 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu, jest udowodnienie, że wizyta w muzeum czy galerii sztuki może być dla rodziców z dziećmi niezwykle interesującą przygodą.

Muzeum Pana Tadeusza oraz inne instytucje coraz częściej otwierają swe przestrzenie dla szerokiego grona odbiorców, również tych najmłodszych. Projekty wystaw wzbogacane są o elementy audiowizualne i multimedialne, przez co mówią językiem niekiedy bardziej naturalnym dla młodszych odbiorców. Odkrywanie historii, zwłaszcza przez pryzmat ciekawych świata, obdarzonych ogromną wyobraźnią i niezniechęconych szkolnym obowiązkiem najmłodszych dzieci, okazuje się fascynujące również z perspektywy rodzica. Niemowlę może być znakomitym towarzyszem podczas zwiedzania, zaś starsze pociechy, odpowiednio zaktywizowane do obcowania z kulturą, na pewno w pełni skorzystają z takiej wizyty. Tym samym akcja #muzealniaki nabiera pozytywnego, społecznego wymiaru.

Do akcji #muzealniaki mogą przystąpić partnerzy, którzy deklarują przyjazne nastawienie do wizyt dzieci – muzea i galerie sztuki. 

#muzealniaki pokazują, że w muzeach i galeriach sztuki jest miejsce dla rodziców z dziećmi
#muzealniaki zachęcają do wspólnego poznawania kultury i sztuki
#muzealniaki to dzieci w każdym wieku: niemowlaki, przedszkolaki i uczniowie
#muzealniaki tworzą modę na muzea!


Muzeum w kampanii społecznej #muzealniaki

zbiór zasad w muzeum przyjaznym dzieciom

Muzea i galerie sztuki, które deklarują chęć przystąpienia do kampanii społecznej, akceptują zbiór dobrych praktyk zawartych w poniższych punktach:

  • Czytelne zaproszenie rodziców z dziećmi – muzeum lub galeria sztuki nie są oczywistym celem wspólnych spacerów, nie wszyscy rodzice wiedzą, że mogą wraz z dzieckiem korzystać, bywać i oglądać.
  • Otwartość na indywidualne oraz szczególne potrzeby małego odbiorcy z uwzględnieniem specyfiki zbiorów i instytucji.
  • Precyzyjna informacja o zasadach zwiedzania rodzinnego, w tym o ograniczeniach panujących w muzeum lub galerii sztuki.
  • Dostępne informacje dla rodziców, które pomogą w sposób wartościowy oglądać ekspozycję całą rodziną
  • Informacja o udziale w akcji #muzealniaki umieszczona w widocznym miejscu.


Zasady przystąpienia do kampanii społecznej #muzealniaki

  • Muzeum/galeria sztuki, które/a deklaruje chęć przystąpienia do kampanii społecznej #muzealniaki, gwarantuje, że dzieci wraz z rodzicami są mile widzianymi gośćmi.
  • Muzeum/galeria sztuki, które/a przystąpiło/a do kampanii społecznej #muzealniaki, otrzymuje prawo do posługiwania się logotypem akcji.
  • Muzeum/galeria sztuki, które/a przystąpiło/a do kampanii społecznej #muzealniaki, umieszcza logotyp akcji w widocznym miejscu.
  • Muzeum/galeria sztuki, które/a przystąpiło/a do kampanii społecznej #muzealniaki, umieszcza na swojej stronie internetowej podstawowe informacje dla rodziców i logotyp kampanii społecznej #muzealniaki.
  • Muzeum/galeria sztuki przystępuje do akcji poprzez wysłanie odpowiednio wypełnionego formularza zgłoszeniowego do Muzeum Pana Tadeusza.
  • Koordynatorem kampanii społecznej #muzealniaki jest Muzeum Pana Tadeusza.

 

Instytucje lub media, które są zainteresowane wsparciem lub dołączeniem do akcji #muzealniaki zachęcamy do kontaktu.

Koordynator akcji

Maja Kwiecińska
maja.kwiecinska@ossolineum.pl

Kontakt prasowy

Magdalena Basak
magdalena.basak@ossolineum.pl

Agnieszka Śrutwa
agnieszka.srutwa@ossolineum.pl

Międzynarodowa Konferencja Wyszehradzka

We wrześniu 2018 roku odbyła się Wyszehradzka konferencja dla muzealników organizowana przez Muzeum Pana Tadeusza Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, która miała na celu stworzyć możliwość wymiany doświadczeń i inspiracji w pracy z nieoczywistym gościem muzeum czy galerii sztuki – dzieckiem w wieku do 3 lat oraz jego rodzicem. Podczas konferencji zapadła decyzja o rozszerzeniu kampanii społecznej #muzealniaki na całą Polskę.

Projekt: “#muzealniaki/musekids: Visegrad Conference. Museum not only for adults!” jest finansowany ze środków Funduszu Wyszehradzkiego./#muzealniaki/musekids: Visegrad Conference. Museum not only for adults!” project is financed by the Visegrad Fund.