Kino Popiół i Diament
Repertuar
Aktualne cykle
- Kino Popiół i Diament (Rynek 6)
wejście przez kawiarnię Popiół i Diament
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum
- jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki
Repertuar
grudzień 2023
pokaz specjalny
„Powrót” – pokaz filmu na podstawie „Dziennika” Witolda Gombrowicza
-
sobota, godz. 18.00
-
9 grudnia
-
cykl „Western na zachodzie”
-
wtorek, godz. 18.00
-
5, 12 grudnia
-
-
wtorek, godz. 16.00
-
19 grudnia
-
cykl „Adaptacje filmowe”
-
czwartek, godz. 18.00
-
7, 14 grudnia
-
-
środa, godz. 18.00
-
20 grudnia
-
Minione
listopad 2023
-
2 listopada (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Zrealizowany na Pojezierzu Mazurskim oraz we Wrocławiu według scenariusza samego reżysera. Michał i Wala spędzają weekend w małym hoteliku w uroczym miasteczku. Oboje noszą w sobie bolesne wspomnienia z czasów wojny. Obawiając się samotności i tęsknoty, Michał i Wala podejmują decyzję, że zostaną razem.
2 listopada (czwartek), godz. 18.00
-
3 listopada (piątek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Paweł Jańczak (w tej roli Zbigniew Cybulski), były trener kadry olimpijskiej skoczków do wody, zostaje pozbawiony prawa wykonywania zawodu i zmuszony do opuszczenia miasta. Przebywając na prowincji, postanawia prowadzić małą szkółkę dla dzieci. Tam spotyka Majkę, utalentowaną młodą dziewczynę, w której dostrzega ogromny potencjał. Jańczak narzuca Majce morderczy trening, dążąc do wydobycia z niej maksimum umiejętności.
3 listopada (piątek), godz. 18.00
-
7 listopada (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Film zrealizowano na podstawie powieści Romana Bratnego, ale powędrował po premierze kinowej na półkę na ponad dwadzieścia lat. W pierwszych latach po wojnie, w okolicach Lublina, oddział Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ) przeprowadza atak na pociąg. W wyniku tego zdarzenia ciężko ranny zostaje Jakuszyn, sekretarz Komitetu Powiatowego Polskiej Partii Robotniczej (PPR). Po wyjściu ze szpitala, na prośbę Anny Jankowskiej – młodej działaczki Związku Walki Młodych (ZWM) – Jakuszyn podejmuje interwencję w sprawie Piotra Grajewskiego, lotnika RAF, oskarżonego o współpracę z NSZ.
7 listopada (wtorek), godz. 18.00
-
8 listopada (środa),
godz. 18.00 -
pokaz poprzedzony prelekcją prof. Witolda Jakubowskiego
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film nakręcony w dwadzieścia dni! Akcja rozgrywa się podczas studenckiego obozu językoznawczego, którego kierownikiem jest młody asystent Jarosław Kruszyński, preferujący partnerską współpracę ze studentami. Mimo niechęci prorektora do ośrodka badawczego w Toruniu, Jarosław dopuszcza spóźnioną pracę badawczą z tego miejsca do konkursu. Niestety nie potrafi wytłumaczyć studentom, dlaczego ich koledzy z Torunia zostali wykluczeni.
8 listopada (środa), godz. 18.00
-
9 listopada (czwartek),
godz. 18.00 -
pokaz poprzedzony prelekcją prof. Witolda Jakubowskiego
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Nagroda FIPRESCI w Cannes. Obraz przedstawiał krytykę reżimu. Pomimo prób ograniczenia dystrybucji, film zyskał popularność i rozgłos. Oficjalne media próbowały przekręcić jego sens, twierdząc, że „Człowiek z marmuru” jest jedynie konstruktywnym głosem w socjalistycznej dyskusji dotyczącej „błędów i wypaczeń”, które już zostały potępione przez partię. Losy Mateusza Birkuta zostały przez widzów odczytane jako metafora walki jednostki z totalitaryzmem, która nie zakończyła się w latach pięćdziesiątych. Dzieło łączące sztukę z otwartą krytyką kłamstwa, przemocy i zniewolenia.
9 listopada (czwartek), godz. 18.00
-
10 listopada (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
„Bez znieczulenia”, choć nie ma takiego statusu jak najważniejsze filmy kina moralnego niepokoju w dorobku Andrzeja Wajdy, np. „Ziemia obiecana”, „Człowiek z marmuru” czy „Popiół i diament”, lecz film zawiera kilka przenikliwych obserwacji psycho- i socjologicznych, które pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy niszczenia wybitnych jednostek w PRL-u. Kryzys małżeństwa, który wpływa na sferę aktywności bohatera, stanowi pretekst do zadawania ważnych pytań o naturze moralnej i odkrywania społeczno-obyczajowych mechanizmów. Nagrodzony Złotymi Lwami.
10 listopada (piątek), godz. 18.00
-
14 listopada (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Film powstał w oparciu o nowelę Mariana Brandysa pt. „Chłopiec z pociągu”. Jesienią 1943 roku na stacji kolejowej Kuriany grupa pasażerów zostaje zatrzymana z powodu uszkodzenia wagonów w pociągu dalekobieżnym. Podczas oczekiwania na naprawę spotykają się na stacji. Wśród nich znajdują się konspirator ze swoją dziewczyną, chłopiec z psem, kobieta opiekująca się małą Żydówką, szmuglerzy, karciarze i szmalcownik. Co z tego wyniknie? Warto zobaczyć.
14 listopada (wtorek), godz. 18.00
-
15 listopada (środa), godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Scenariusz filmu powstał na podstawie krótkiej powieści Josepha Conrada. Główny bohater, młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej o imieniu Conrad, jest Polakiem. Obejmuje swoje pierwsze dowództwo na statku handlowym, mając doprowadzić statek z Bangkoku do Singapuru po nagłej śmierci kapitana. Okazuje się, że statek jest zaniedbany, a załoga niezdyscyplinowana.
15 listopada (środa), godz. 18.00
-
16 listopada (czwartek), godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Adaptacja opowiadania Andrzeja Kijowskiego o kryzysie małżeńskim, narodowym sentymentalizmie i niespełnionych nadziejach. Obraz doceniono na MFF w Berlinie i San Sebastian. Głównym bohaterem jest John Lasocki, amerykański dyrygent o polskich korzeniach, który po osiągnięciu międzynarodowego sukcesu postanawia powrócić do Polski, aby poprowadzić specjalny koncert muzyki Ludwiga van Beethovena. Jedną z ulubienic dyrygenta jest Marta, z którą nawiązuje bliską relację. Jednak mąż Marty, Adam, sam niezrealizowany dyrygent pozbawiony autorytetu, knuje intrygę przeciwko Johnowi.
16 listopada (czwartek), godz. 18.00
-
17 listopada (piątek), godz. 18.00
-
pokaz poprzedzony prelekcją prof. Stanisława Beresia
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Ówczesne oceny krytyków i obecne próby odczytywania filmu Wajdy, jak i dzieła Iwaszkiewicza, bardzo się różnią. Rozpoczęły się jednak od głosów pełnych zachwytów, czego dowodem są nagrody przyznane w Gdańsku. Niespełna czterdziestoletni Wiktor Ruben po stracie przyjaciela, przyjeżdża na wieś do krewnych, gdzie w pobliskim dworze, w towarzystwie kilku panien, spędził swoje młodzieńcze lata.
17 listopada (piątek), godz. 18.00
-
21 listopada (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Zrealizowany w autentycznych wnętrzach kopalni „Siemianowice” w Siemianowicach Śląskich. Robert, Polak zmuszony do służby w Wehrmachcie, w desperacki sposób ucieka z armii i z zimną krwią zabija gestapowca, który go ścigał. Szuka schronienia i znajduje je w piwnicy mieszkania Karolkowej, wdowy po górniku.
21 listopada (wtorek), godz. 18.00
-
22 listopada (środa),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Kolejna udana współpraca reżysera z Kornelem Filipowiczem. W latach pięćdziesiątych w Krakowie odbył się proces oszusta, który podszywał się pod lekarza i wyłudzał pieniądze od pewnej wdowy, obiecując kontakt ze zmarłym mężem. Eskulap (takim pseudonimem posługiwał się hochsztapler) potrafił przekonywać swoje ofiary tak skutecznie, że oszustwo przynosiło mu znaczne korzyści finansowe.
22 listopada (środa), godz. 18.00
-
23 listopada (czwartek), godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Film doceniony w 1966 w Bergamo, w 1968 w Valladolid oraz w Polsce w 1966 (Syrenka Warszawska). Psychologiczny dramat, którego bohaterem jest młody człowiek starający się przełamać bariery oddzielające go od świata: wiek, pieniądze, stare kultury, konwenanse i hierarchie. Postanawia porzucić studia i dom akademicki, pytając retorycznie: „Kiedy brałem stypendium, sprzedawałem się państwu? Teraz mogę sprzedać się komu chcę!”.
23 listopada (czwartek), godz. 18.00
-
24 listopada (piątek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Rekonstrukcja autentycznej akcji z udziałem Stanisława Gąsienicy Byrcyna i Stanisława Marusarza. Film rozgrywa się zimą 1945 roku, kiedy ratownicy z zakopiańskiego pogotowia górskiego docierają do ukrytego w górach partyzanckiego szpitala. Na podstawie opowiadania Jana Liberaka pt. „Wyprawa po życie”.
24 listopada (piątek), godz. 18.00
-
28 listopada (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Film zrealizowano na podstawie powieści Romana Bratnego, ale powędrował po premierze kinowej na półkę na ponad dwadzieścia lat. W pierwszych latach po wojnie, w okolicach Lublina, oddział Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ) przeprowadza atak na pociąg. W wyniku tego zdarzenia ciężko ranny zostaje Jakuszyn, sekretarz Komitetu Powiatowego Polskiej Partii Robotniczej (PPR). Po wyjściu ze szpitala, na prośbę Anny Jankowskiej – młodej działaczki Związku Walki Młodych (ZWM) – Jakuszyn podejmuje interwencję w sprawie Piotra Grajewskiego, lotnika RAF, oskarżonego o współpracę z NSZ.
28 listopada (wtorek), godz. 18.00
-
29 listopada (środa),
godz. 18.00 -
pokaz poprzedzony prelekcją prof. Stanisława Beresia
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Na podstawie opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem. Agnieszka, studentka filozofii, mieszka w Warszawie z rodzicami, bratem alkoholikiem i sublokatorem Zawadzkim. Zakochana jest w Piotrze, młodym architekcie, który mieszka w zrujnowanym budynku naznaczonym skutkami wojny. Kiedy budynek zostaje zniszczony, Piotr ubiega się o nowe mieszkanie, mając nadzieję, że zamieszka w nim razem z Agnieszką.
29 listopada (środa), godz. 18.00
-
30 listopada (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Według powieści Józefa Hena pod tym samym tytułem. Film koncentruje się na ukazaniu racji moralnych i intelektualnych bohaterów podczas ofensywy wiosennej w 1945 roku, w ostatnich dniach wojny. W centrum uwagi znajduje się oddział II Armii Wojska Polskiego, przygotowujący się do forsowania rzeki Nysy. Dowódca oddziału, pułkownik Czapran, z determinacją i umiejętnością prowadzi żołnierzy do ryzykownej akcji.
30 listopada (czwartek), godz. 18.00
Minione
„Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
Przegląd jest przekrojem przez kino moralnego niepokoju, czyli nurtu artystycznego, którego twórcy za nadrzędny cel postawili sobie krytykę PRL-owskiej władzy. Wbrew cenzurze i realizacyjnym trudnościom wiele z filmów tego okresu reprezentuje wyjątkową wartość artystyczną i do dziś zachowało swoją uniwersalną aktualność. W cyklu znajdują się filmy takich twórców jak Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland czy Krzysztof Kieślowski.
Origami na ekranie
Krótki przegląd jednego z najważniejszych mistrzów kina, którego twórczość była jednym z pierwszych pomostów między europejską kulturą, a japońską kinematografią. Opowieści o samurajach i feudalnych czasach romansujące z nieśmiertelnymi narracjami Szekspira.
„Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Przegląd dopełnia wiwisekcję złotego okresu polskiego kina, czyli „Polskiej Szkoły FIlmowej”. Tym razem, pokazywane będą tytuły mniej znane i jeszcze rzadziej wyświetlanie na kinowych ekranach. Są to dzieła często pomijane podczas retrospektyw dokonań najsłynniejszych polskich twórców takich jak Andrzej Wajda, Wojciech Jerzy Has czy Jerzy Skolimowski.
Adaptacje filmowe
W każdy wtorek w ramach cyklu „Adaptacje filmowe” sięgniemy do klasyki, zarówno kina, jak i literatury.
Klasyka kina grozy
W każdą środę cofniemy się do początków jednego z najsilniej kształtujących popkulturę gatunków filmowych. Do dziś pobłażliwie traktowanego przez krytykę, mimo kultowego statusu i niezaprzeczalnych artystycznych wartości jego czołowych reprezentantów. Elementy fantastyczne, niejednokrotnie będące fasadą dla niepokoi społecznych, pozwolą na niepowtarzalny wgląd w nastroje kulturowe kolejnych pokoleń. Filmy prezentowane w cyklu „Klasyka kina grozy” od zawsze oferowały nie tylko eskapizm, ale i konfrontację z uniwersalnymi lękami.
Kino braci C.
Co czwartek będziemy mieli okazję prześledzić kolejne etapy kariery jednego z najsłynniejszych reżyserskich tandemów. Słynni bracia przez kolejne lata udowadniali swoją twórczą niezależność, jednocześnie pozostając w głównym nurcie hollywoodzkiego kina, które trafia do szerokiego grona odbiorców.
Kino współczesne – Postmodernizm
Cykl filmowy współczesnego twórcy, który jako nieliczny spośród aktywnych współcześnie reżyserów wypracował niemożliwy do pomylenia styl i estetykę. Wycyzelowane kompozycje w pastelowych kolorach, na tle których twórca uwiecznia dokonania największych aktorskich nazwisk współczesnych czasów. Rozmach produkcyjny staje w kontraście z prostotą kadrów i prostolijnością bohaterów.
Pierwszy i ostatni raz w kinie
Kiedy pierwszy raz usłyszano brzmienie filmowych dialogów? Czy to pierwszy aktorski duet, czy może ostatnia rola? Kiedy pojawiła się w pełni kolorowa taśma filmowa? Mimo ponad stuletniej historii istnienia kinematografii, w sztuce filmowej wciąż podejmowane są nowe tematy, które wymuszają kolejne pytania i dają zaskakujące odpowiedzi. A kiedy ostatni raz byliśmy w kinie?
western na zachodzie
Amerykańska preria, poruszające widoki, bohaterowie z krwi i kości oraz skrajne emocje. Dylemat winy i kary zamknięty w schemacie greckiej tragedii. Zaginiony rycerski świat, w którym zasady przetrwania jednostki stawiane były na równi z prawami większości. Tak właśnie budowano cywilizację, przesuwając jej granice ze wschodu na zachód, aż do Pacyfiku. Westerny są kronikami tego, co utraciliśmy lub zniszczyliśmy po drodze.
Adaptacje filmowe
W każdy wtorek w ramach cyklu „Adaptacje filmowe” sięgniemy do klasyki, zarówno kina, jak i literatury. Pojawią się realizacje dzieł twórców takich jak Vladimir Nabokov, John Steinbeck, Tennessee Williams, Ernest Hemingway, Fracis S. Fitzgerald, Stephen King, Robert Graves i innych.
„Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa
„Nie wybiera się przecież swojego czasu. I żaden czas nie dostosuje się do człowieka. To człowiek musi się dostosować. W przeciwnym przypadku ginie”. Ten cytat z „Popiołu i diamentu” Jerzego Andrzejewskiego mógłby służyć za artystyczną dewizę twórców Polskiej Szkoły Filmowej lat 50. i 60. XX wieku. Artyści aktywni w pierwszych dziesięcioleciach po drugiej wojnie światowej, funkcjonujący w niesprzyjającym twórczym swobodom systemie, na przekór okolicznościom tworzyli najwybitniejsze dzieła światowej kinematografii. Rozliczenie z przeszłością przy jednoczesnym zmaganiu z ograniczeniami cenzury wymagało wymyślenia nowego języka artystycznego – wymyślenia filmu na nowo.
Pisarz na ekranie
Co czwartek w kinie Popiół i Diament prezentowaliśmy filmy z cyklu „Pisarz na ekranie”, skupione wokół postaci pisarzy rzeczywistych i fikcyjnych, w równym stopniu zafascynowanych ich pracą twórczą, co życiem prywatnym.
Amerykańskie peryferie
W każdy piątek przenieśliśmy się na „Amerykańskie peryferie”, na których wydarzyć się mogą rzeczy najróżniejsze…
Przyjaźń kobiet
W ramach cyklu „Przyjaźń kobiet” prezentowaliśmy najpiękniejsze kinowe portrety obrazujące różne oblicza relacji między kobietami.
Wychowani na Disneyu
Walt Disney tworzy baśniowe światy z pogranicza filmu i animacji, na których od pokoleń wychowują się kinomani na całym świecie. W każdy wtorek zapraszamy na bardziej i mniej znane, ale zawsze wyjątkowe filmy nagradzane zarówno Oscarami©, jak i Złotymi Malinami. Filmy pamiętane przez dorosłych i odkrywane przez dzieci. Obrazy, które nikogo, niezależnie od wieku, nie pozostawiają obojętnym.
Filmowa podróż po miastach
W każdy piątek w kameralnej atmosferze odbyliśmy podróż po ważnych miastach europejskich, amerykańskich i azjatyckich, takich jak Rzym, Barcelona, Palermo, Paryż, Wiedeń, Berlin, Seattle, Nowy Jork czy Tokio.
Adaptacje filmowe
W każdy wtorek w ramach cyklu „Adaptacje filmowe” sięgniemy do klasyki, zarówno kina, jak i literatury.
O kinie
Od stycznia 2019 w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu działa autorskie kino Popiół i Diament: studyjna sala dla niemal pięćdziesięciu widzów, a w niej specjalnie opracowane cykle filmowe.
Kino Popiół i Diament znajduje się w pięknej Kamienicy pod Złotym Słońcem (Rynek 6), w specjalnie wyremontowanej sali projekcyjnej na poziomie minus jeden.
Pierwszy, prezentowany od stycznia do marca cykl, „W starym kinie – filmy Niepodległej”, poświęcony był kinematografii II Rzeczypospolitej – chętnie sięgającej po tematy dotyczące historii wówczas najnowszej: okresu zaborów, pierwszej wojny światowej i momentu odzyskania niepodległości.
W drugim cyklu prezentowaliśmy filmy braci Tadeusza i Stanisława Różewiczów (między innymi „Trzy kobiety”, „Miejsce na ziemi”, „Świadectwo urodzenia”, „Głos z tamtego świata”, „Samotność we dwoje”).
W lipcu i sierpniu 2019 zaprosiliśmy na „Wakacyjne pokazy filmowe”. W programie znalazły się biografie największych pisarzy, adaptacje powieści noblistów, historie twórców cierpiących na brak inspiracji i szczypta romantyzmu, czyli filmy kostiumowe. Każdy pokaz był niespodzianką. Projekcie odbywały się codziennie, od wtorku do piątku.
W roku 2020 prezentowaliśmy cykle „Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4”, „Filmoteka sztuk pięknych” oraz „Kino z książką w tle”, a także przegląd adaptacji filmowych w ramach 16. edycji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania.
W 2021 roku w naszym repertuarze znalazły się cykle „Wychowani na Disneyu”, „Filmowa podróż po miastach”, „Przyjaźń kobiet”, „Amerykańskie peryferie” oraz „Adaptacje filmowe”.
Rok 2022 był okazją do rozpoczęcia aż pięciu nowych cykli: „Pisarz na ekranie”, „Klasyka kina grozy”, „Pierwszy i ostatni raz w kinie”, „Western na zachodzie” oraz „Nie wybiera się przecież swojego czasu – Polska Szkoła Filmowa”. Swojej kontynuacji doczekały się pokazy z serii „Amerykańskie peryferia” i „Adaptacje filmowe”.
Polecamy również odwiedzenie księgarnio-kawiarni Popiół i Diament.