Księga VI według Arobala

Ilustrator Bartek Kociemba, znany jako Arobal, przygotował szóstą odsłonę plakatu do poematu Adama Mickiewicza, poruszając przy tym kwestie społecznej identyfikacji Polaków.

Chcemy mieć wspólną tożsamość – opowiada o swoim projekcie artysta. – Jesteśmy gotowi na poświęcenia i chętnie snujemy wielkie plany na przyszłość. Widzimy szerokie, kwitnące pole możliwości. Z precyzją zauważamy złożoność sytuacji, różnice uwarunkowań, w pozornie symetrycznej i homogenicznej kompozycji. Plakat Arobala do Księgi VI zatytułowanej Zaścianek to igranie ze złudzeniem lustrzanego odbicia. Opisane przez Adama Mickiewicza pole oglądamy z bliska, przyglądając się wijącym się roślinom, a także rękom naznaczonymi gwałtownością gestu. Jednocześnie z każdą chwilą przyglądania się szczegółom ilustracji coraz bardziej wyłapujemy asymetrię. Łatwo koncentrujemy się na tych różnicach, zaczynamy wręcz na nie polować. Łapiemy się ich i tracimy szerszy obraz sytuacji – nie widzimy, że nasza tożsamość już jest wspólna, ludzka i niekoniecznie narodowa, jedynie nasze uwarunkowania są ukwiecone odmiennością – dopowiada mocno artysta.

Urodzony w 1984 roku Arobal, czyli Bartek Kociemba, studiował politologię i filozofię, znany jest jednak jako ilustrator z bardzo wyrazistym stylem, który wykorzystuje kolorowe kredki do stworzenia niezwykle złożonych kompozycyjnie i emocjonalnych obrazów. Jego ilustracje publikowane były na łamach wielu magazynów (m.in. „ELLE”, “Harpers Bazaar” „Przekrój”, “Wysokie Obcasy”, „Znak”), jest również autorem licznych plakatów dla teatrów i okładek książek. Współpracował również z Kancelarią Prezydenta oraz Sejmem RP.

W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza realizuje roczny projekt ilustrujący poemat Adama Mickiewicza. Zaprosiło dwunastu autorów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki i dizajnu do przygotowania po jednym plakacie odnoszącym się do danej księgi Pana Tadeusza. Wybrano ilustratorów i grafików, fotografów i artystów, którzy wyróżniają się niepowtarzalnym stylem i unikatowym językiem wizualnym. W każdym miesiącu sukcesywnie prezentowane są kolejne księgi. Całą serię pokażemy podczas jesiennej wystawy w Muzeum Pana Tadeusza. Limitowana edycja druków jest również do nabycia w księgarni działającej przy Muzeum.

Dotychczasowe plakaty przygotowali: Jan Kallwejt (Księga I: Gospodarstwo), Mirella von Chrupek (Księga II: Zamek), Studio Fontarte (Księga III: Umizgi), Tomasz Kaczkowski (Księga IV: Dyplomatyka i łowy), Karolina Zajączkowska (Księga V: Kłótnia). Kolejny plakat zostanie przygotowany przez fotografkę Agatę Kalinowską.

Więcej o projekcie Ksiąg Pana Tadeusza na naszej podstronie.