Współbrzmienia

Współbrzmienia

Nowy cykl muzyczny w Salonie romantycznym, podczas którego wykonywane są utwory artystów tworzących w XX i XXI wieku. Odbiór współczesnych dźwięków, rozbrzmiewających między barokowymi stropami, obiektami z czasów romantyzmu i wirtualnymi śladami Mickiewicza, jest niecodziennym doświadczeniem. Przekonujemy się, jak historyczne wnętrza Kamienicy Pod Złotym Słońcem, w której mieści się Muzeum, współbrzmią z kompozycjami napisanymi kilka lat bądź dekad temu.

  • bilety na wszystkie koncerty dostępne online oraz w kasach muzeum
    liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane

Najbliższy koncert

marzec 2018

Program:

24 Preludes & Improvisations

W pierwszą niedzielę marca zapraszamy na koncert pianisty i kompozytora Piotra Orzechowskiego, który jako Pianohooligan wystąpi w Muzeum Pana Tadeusza w ramach cyklu Współbrzmienia.

Preludes & Improvisations to trzeci projekt solowy pianisty i kompozytora Piotra Orzechowskiego, który po rewolucyjnym krążku pt. Experiment: Penderecki (2012), będącym próbą znalezienia rdzenia stylu tego wybitnego polskiego kompozytora, a także drugim, ponadgatunkowym, eksplorującym muzykę ludową albumie pt. 15 Studies for the Oberek (2014), powraca z nową propozycją wielowymiarowego dzieła, na które składa się cykl 24 preludiów i odpowiadających im improwizacji. Swoją formą nawiązując do 24 preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, Orzechowski omawia najważniejsze dla muzyki pojęcia jak konstrukcja, reguła czy kreacja, definiując je na nowo poprzez własną koncepcję improwizacji. Proces ten objawia się w kontrastowym zestawieniu dźwiękowych brył i wolnych improwizacji – utworów skomponowanych i tych stworzonych spontanicznie.

24 Preludia to więc muzyczne miniatury, którym odpowiadać będą 24 Improwizacje ułożone chromatycznie w 12 tonacjach koła kwintowego w trybach dur i moll, składając się na 2-płytowe wydawnictwo. Wszelkie założenia formalne służyć mają jako punkt odniesienia do nowych treści; konfrontacja tych dwóch twórczych strategii ma służyć zrozumieniu istoty twórczej improwizacji, siły napędowej niezwykłego zjawiska jakim jest jazz, ale również posłużyć jako zbiór utworów o charakterze dydaktycznym dla jazzowych pianistów.

Nawiązanie do dzieła Bacha jest tu niczym innym jak ukłonem Piotra Orzechowskiego w stronę tradycji i muzycznych zasad, z których, zdaniem artysty, nie powinniśmy rezygnować, a wykorzystywać w konwencji muzyki nowej jako jedno z narzędzi. Płyta ta będzie więc swoistym wykładem – oddzieli improwizację od konstrukcji na 24 przykładach, traktując formę preludium jako miniaturę ukazującą fenomen, a improwizację jako przykład zastosowania fenomenu w praktyce. Podział ten zostanie dokonany na potrzeby tej płyty, w celach niemalże dydaktycznych dla zaawansowanych muzyków jazzowych i w celu pokazania nowego systemu myślenia o muzyce.

Piotr Orzechowski – rocznik 1990. Pianista i kompozytor, absolwent Berklee College of Music, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia okrzyknięty przez krytykę „nadzieją polskiej pianistyki jazzowej”. Po głośnym zwycięstwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011) występuje na całym świecie, a jego albumy sygnuje m.in. Decca Classics. Piotr Orzechowski porusza się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, nierzadko zacierając ich granice. Tak było w przypadku okrzykniętego sensacją fonograficzną debiutu płytowego pt. Experiment: Penderecki (Decca/Universal, 2012), będącego próbą znalezienia rdzenia stylu K. Pendereckiego poprzez przełożenie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian solo. Widoczne jest to również na albumie wydanym ze swym zespołem High Definition Quartet pt. Bukoliki, będącym jego autorską aranżacją muzyki W. Lutosławskiego na kwartet jazzowy (ForTune, 2015). Inne przedsięwzięcia fonograficzne, które ma na swoim koncie to wydany z HDQ krążek pt. Hopasa z autorskimi kompozycjami (EmArcy Records/Universal, 2013), nagrany wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis album pt. Bach Rewrite (Decca/Universal, 2013), czy solowe 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014), twórczo analizujące poszczególne elementy polskiego tańca – oberka. Oprócz działalności solowej jako pianista jazzowy, występuje jako solista z wiodącymi orkiestrami polskimi, m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, czy Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO. Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, takimi jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Występował z wybitnymi postaciami światowego i polskiego jazzu, takimi jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza, Michał Urbaniak czy bracia Oleś. Ma na swoim koncie projekty z innymi wielkimi osobowościami świata muzyki jak, m.in.: Adrian Utley z Portishead, Carlos Zíngaro, Agata Zubel, Skalpel, czy Krzysztof Knittel. Ceniony za indywidualny, rozpoznawalny styl, będący wynikiem poruszania się na pograniczu gatunków – nowoczesnej muzyki improwizowanej i współczesnej, sięgania do tradycji romantyzmu czy impresjonizmu, czerpania z nurtu sonorystycznego, a z drugiej strony odważnych muzycznych reinterpretacji. Laureat „Grand Prix Jazz Melomani” w kategoriach: „Nadzieja Melomanów” oraz „Płyta Roku” za album Hopasa, otrzymał nominacje do najważniejszych polskich nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej”, „Gwarancje Kultury”, czy „Fryderyk”. Na jesień 2017 planowana jest premiera trzeciej solowej płyty Piotra Orzechowskiego pt. 24 Preludes & Improvisations będącej próbą analizy idiomu improwizacji.

NASTĘPNE KONCERTY

kwiecień 2018

  • niedziela, 22 kwietnia 2018, godz. 17.00
    Christine Pryn – skrzypce
  • bilety:
    normalny: 35 zł
    ulgowy: 20 zł
    >>kup bilet

Program:

Pierre Boulez – Anthèmes
Rafal Augustyn – Long Island Rail Road
Bent Sørensen – The Lady of Shalott
Lera Auerbach – par.ti.ta

partnerDuński Instytut Kultury

Maj 2018

  • niedziela, 27 maja 2018, godz. 18.00
    Jakub Dubik – wiolonczela
  • bilety:
    normalny: 25 zł
    ulgowy: 15 zł
    >>kup bilet

Program:

Karol Szymanowski – Sonata d-moll
Witold Lutosławski – Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian
Jakub Dubik – Improwizacje wiolonczelowe

* * * *

patron medialny cyklu: Portal O.pl

* * * *

Więcej informacji o cyklu >Współbrzmienia.

Zapraszamy również na koncerty z cyklu >Salon dźwięków romantycznych.