Performatywne czytanie „Kartoteki” Tadeusza Różewicza

Performatywne czytanie Kartoteki Tadeusza Różewicza
wydarzenie towarzyszące wystawie Różewicz. Bez tekstu

  • piątek, 9 marca 2018, godz. 17.00
  • reżyseria: Krzysztof Kopka
    występują: Łukasz Chojęta, Arkadiusz Cyran, Aleksandra Dytko, Marcin Misiura

  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum, możliwa rezerwacja mailowa: zapisy@ossolineum.pl

Na pożegnanie wystawy czasowej Różewicz. Bez tekstu 9 marca zapraszamy na performatywne czytanie Kartoteki Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Kopki.

„Kartoteka” to genialna rzecz – uniwersalna i do głębi polska. Każdemu pokoleniu stwarza pole do konfrontacji. Z sobą samym i z naszą przeszłością. A na koniec stawia nas wobec wielkiej niewiadomej. Bo o coś nam chodzi, w coś jednak wierzymy. Tylko – uwaga, prośba o szczerość – w co? – cytując słowa Andrzeja Majczaka, reżysera jednej z ostatnich inscenizacji dramatu Różewicza, stwierdzić można, że trafiają w sedno: debiutancka, napisana blisko sześćdziesiąt lat temu Kartoteka jest nadal dramatem do głębi współczesnym. Takim, jakim była dla Krzysztofa Kieślowskiego, reżysera jej głośnej, telewizyjnej wersji z lat 70. (z Gustawem Holoubkiem w roli Bohatera), czy dla Konrada Swinarskiego, reżysera prapremiery Kartoteki w Teatrze Telewizji. Twórcy różnych pokoleń wciąż odnajdują w tekście Tadeusza Różewicza ważne pytania. Po raz kolejny w 2018 chcemy je zadać w Muzeum Pana Tadeusza, za sprawą performatywnego czytania w reżyserii Krzysztofa Kopki.

Wydarzenie zaplanowane zostało na zakończenie wystawy czasowej Różewicz. Bez tekstu w piątek 9 marca 2018 o godzinie 17.00. W inscenizacji wystąpią znani wrocławscy aktorzy: Łukasza Chojęta, Arkadiusz Cyran, Aleksandra Dytko i Marcina Misiura. Czytanie przygotuje Krzysztof Kopka – uznany reżyser teatralny, scenarzysta, dramaturg, krytyk, wykładowca PWST i AST we Wrocławiu. Ekspozycję, która ukazuje prywatne oblicze Tadeusza Różewicza, można oglądać w Muzeum Pana Tadeusza bezpłatnie do 11 marca 2018.

Reżyser

Krzysztof Kopka absolwent PWST im. Zelwerowicza w Warszawie (Wydział Wiedzy o Teatrze – 1981). Krytyk teatralny, recenzent w miesięczniku „Teatr”, współpracujący z wieloma wydawnictwami teatralnymi w Polsce. Kierownik literacki teatrów: Nowego w Warszawie, Współczesnego we Wrocławiu, Wrocławskiego Teatru Lalek, Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, Powszechnego w Łodzi, Wybrzeże w Gdańsku. Był kierownikiem artystycznym Teatru Modrzejewskiej w Legnicy (1998-1999) i Teatru Szaniawskiego w Wałbrzychu (1999-2001). Jako reżyser jest twórcą blisko 50 spektakli: wyreżyserowany przez niego Koriolan Williama Szekspira otrzymał Grand Prix Festiwalu Szekspirowskiego i został uznany za „najlepszy spektakl szekspirowski sezonu” a przedstawienie polsko-rosyjskie 1612 (reżyseria wspólnie z Michaiłem Ugarowem) – dostało nagrodę na Festiwalu Raport w Gdyni. Przekładał na polski i reżyserował sztuki z repertuaru Teatru Doc – Doc.tora Jeleny Isajewej oraz Przytomny PR Olgi Darfi. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria ukazała się w 2003 roku przygotowana przez niego antologia współczesnego dramatu rosyjskiego Lepsi!. Dramaturg: współautor Ballady o Zakaczawiu i autor dziesięciu innych dramatów. Scenarzysta filmowy: 80 milionów i Fotograf, serial Głęboka woda (I sezon), serialu kryminalnego Komisja morderstw, do którego napisał autorski scenariusz. Autor nagradzanych na międzynarodowych festiwalach scenariuszy do spektakli Teatru TV – Orkiestra i Ballada o Zakaczawiu. Jest autorem powieści Siwy dym (o Władysławie Frasyniuku) i Komisja Morderstw. Złoty Pociąg. Wykładowca w PWST i w ASP we Wrocławiu.

Aktorzy

Łukasz Chojęta – absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Za role w przedstawieniach dyplomowych – Pułapka (reż. Bożena Suchocka) i Usta pełne ptaków (reż. Paweł Szkotak) otrzymał wyróżnienie na XXV Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W tym samym roku uzyskał angaż w Teatrze Nowym w Poznaniu. W latach 2008-2009 występował gościnnie w Teatrze Polskim w Szczecinie. W 2009 roku trafił do zespołu Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. W 2013 roku rozpoczął współpracę z Teatrem Ad Spectatores we Wrocławiu, biorąc udział w projekcie multimedialnym pt. „Egzorcysta”. Aktualnie na scenie przy ul. Hubskiej 65 można go zobaczyć między innymi w spektaklach Północ w Breslau, Ciotunia, czyli casting na spadkobiercę, Obcy z Mons oraz Ja tu tylko sprzątam. Występował w filmach Korowód oraz Popiełuszko. Wolność jest w nas, a także w serialach takich jak: Glina, Niesamowite historie, Egzamin z życia, Synowie, Szpilki na Giewoncie, Barwy szczęścia czy Pierwsza miłość. Jest założycielem Appendix Studio we Wrocławiu, gdzie prowadzi warsztaty aktorskie dla młodzieży i dorosłych.

Arkadiusz Cyran – absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu (1998). Pracę magisterską pod tytułem: Helmut Kajzardroga do Teatru Meta-codzienności, obronił w 2000 r. Od 1998 roku na deskach scenicznych między innymi w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu i wrocławskim Ad Spectatores. Wystąpił w ponad trzydziestu spektaklach teatralnych. Znany z takich spektakli jak: Korekta, Wymaz, Obłomow, Wyspy Galapagos, filmów: Komornik, Droga do raju, Księstwo, Stacja Warszawa, Basia z Podlasia, Kamczatka. Wystąpił również w wielu serialach, m.in. Świat według Kiepskich, Fala zbrodni, Pierwsza miłość, Niesamowite historie, Licencja na wychowanie, Prawo Agaty, M. jak miłość, Klan, Policjantki i policjanci.

Aleksandra Dytko – absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu (2010). Za role w przedstawieniu dyplomowym 12 gniewnych ludzi w reż. Redbada Klijnstry nominowana do Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego w kategorii „Najlepszy debiut roku”. Zdobywczyni nagrody ZASP na XXVIII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za role Franziski w spektaklu Lepszy świat w rez. Pawła Miśkiewicza. Jeszcze na studiach w 2008 roku rozpoczęła współpracę z Teatrem Ad Spectatores, debiutując w spektaklu, Wrocław, sex i brzydkie słowa. W teatrze tym zagrała w ponad 35 tytułach m.in., 9rekonstrukcja, PeepShow, Północ w Breslau. W 2010 roku debiutowała na scenie Wrocławskiego Teatru Współczesnego w spektaklu Białe małżeństwo w reż. Krystyny Meissner. Przełomową okazała się rola Zosi w spektaklu Pożegnanie jesieni Piotra Siekluckiego. Obecnie aktorka Wrocławskiego Teatru Współczesnego, w którym zagrała w takich spektaklach jak: Zamek, Pomarańczyk, Hopla żyjemy, Radio Armagedon.

Marcin Misiura – absolwent Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu (2010). Na scenie teatralnej zadebiutował w wieku 16 w obsadzie spektaklu Od dziś będziemy dobrzy w reż. Łukasza Kosa w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Zaraz po studiach związał się z Teatrem Nowym w Łodzi. Współpracował również z Teatrem Współczesnym we Wrocławiu, Lubuskim w Zielonej Górze oraz Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie w ramach projektu Masters in Residence wystąpił w Mauzerze w reż. Theodorosa Therzopoulosa. W 2015 roku zrealizował własny spektakl pt. Zmiana światła. Od 2015 prowadzi zajęcia na Akademii Muzycznej i w Szkole Muzycznej we Wrocławiu. Od 2016 roku związany z Teatrem Ad Spectatores. Występuje między innymi w spektaklach: 9rekonstrukcja, Diabelski Patron, Czarna śmierć.

* * * *

Więcej informacji o wystawie: Różewicz. Bez tekstu

kurator wystawy: Mariusz Urbanek

patroni medialni: TVP 3 Wrocław, Gazeta Wrocławska, Teatralia, Książka.net.pl

partnerzy: Katedra Mediacji Sztuki ASP we Wrocławiu, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego

Projekt dofinansowany przez Gminę Wrocław / www.wroclaw.pl

Fot. Tadeusz Różewicz w trakcie prób do Kartoteki rozrzuconej, kadr z filmu Elżbiety Sitek, dzięki uprzejmości TVP 3 Wrocław.