Recital fortepianowy

Recital fortepianowy
koncert kameralny z cyklu Salon dźwięków romantycznych

  • 10 lutego 2019 (niedziela), godzina 18.00
  • Martyna Włodarczyk / fortepian
  • bilety: 30 zł, liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane
    (bilety dostępne online oraz w kasach muzeum)
    >>kup bilet online

Podczas koncertu w Salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza zabrzmią dzieła Fryderyka Chopina, Franza Schuberta i Josepha Haydna.

Lutowy koncert w Muzeum Pana Tadeusza rozpocznie się i zakończy kompozycjami Josepha Haydna, najstarszego spośród „trzech klasyków wiedeńskich”. Na początku wykonana zostanie jego Sonata G-dur, natomiast Capriccio C-dur zamknie recital. Usłyszymy również Adagio G-dur Franza Schuberta oraz cztery mazurki Fryderyka Chopina, zebrane w opus 24, które powstawały w latach 1833-1836. Pobrzmiewają w nich echa tematów ludowych pieśni oraz tańców. Ich refleksyjny, nostalgiczny charakter idzie w parze z unikalną poetyką oraz mistrzowską harmonią i niesamowitą ekspresją. Z kolei Barkarola Fis-dur Chopina, ukończona w 1846 roku, to utwór zainspirowany formą pieśni weneckich gondolierów. Charakteryzuje się niezwykle dźwięczną linią melodyczną. Kompozytor zadedykował ją baronowej Nathanielowej Stockhausen, która razem z mężem prowadziła salon artystyczny w Paryżu. James Huneker, autor monografii o Chopinie, napisał o Barkaroli, że jest „arcydziełem pulsującym błogim uczuciem miłości”.

Program:

Joseph Haydn – Sonata G-dur Hob. XVI:40
Fryderyk Chopin – Mazurki op. 24
Fryderyk Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60
Fryderyk Chopin – Polonez d-moll op. 71 nr 1
Franz Schubert – Adagio G-dur D. 178
Joseph Haydn – Capriccio C-dur Hob. XVII:4

[50’]

O artystce:

Martyna Włodarczyk – pianistka specjalizująca się w wykonawstwie historycznym. Absolwentka Royal Academy of Music w Londynie i Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei, uczyła się od autorytetów tradycji pianistycznej sięgającej XIX wieku: Edoardo Torbianelliego, Andreasa Staiera, Roberta Levina, Tobiasa Kocha, Carole Cerasi, Christophera Hogwooda. Z recitalami solowymi na fortepianach angielskich i wiedeńskich, stołowych i skrzydłowych, osiemnastowiecznych i romantycznych wystąpiła podczas Edinburgh Festival i Dartington Summer Festival, a także w Haendel House, Fenton House i Hatchlands Park w Londynie oraz Musik Museum Basel. W latach 2012-2016 dawała regularne koncerty i wykłady w kolekcji Finchcocks Musical Museum, gdzie w 2014 roku otrzymała Clementi Prize z rąk praprapraprawnuka Muzio Clementiego. W 2013 roku, na zaproszenie legendarnego producenta fortepianów Broadwood & Sons, prezentowała jego instrumenty przed Królową Brytyjską Elżbietą II w Buckingham Palace. W tym samym roku dokonała wykonania pierwszych utworów na instrument klawiszowy opublikowanych w Europie, a koncert odbył się w British Library, która udostępniła oryginalny druk z 1613 roku. W 2017 roku wzięła udział w prawykonaniu „Ceremony” Georga Friedricha Haasa w Kunst Museum Basel, partię swoją przygotowując wraz z kompozytorem na klawesynie wielotonowym o 18 klawiszach na oktawę (Clavemusicum omnitonum). Martyna jest pierwszą pianistką w historii londyńskiej Royal Academy of Music, która w recitalu dyplomowym wykorzystała zarówno współczesny fortepian, jak i historyczny instrument Waltera z 1800 roku. Od 2015 roku regularnie pisze artykuły do magazynu „Presto. Muzyka Film Sztuka”.

O cyklu:
Salon dźwięków romantycznych
Cykl koncertów kameralnych odbywających się w jednej z sal ekspozycyjnych – w Salonie romantycznym, który stanowi przestrzeń zaaranżowaną z myślą o XIX-wiecznym rozkwicie twórczości artystycznej oraz rozwoju życia towarzyskiego. Program cyklu prezentuje różnorodność muzyki epoki romantyzmu, akcentując jednocześnie wpływ estetyki romantycznej na kompozytorów tworzących w czasach późniejszych. Podczas recitali Salon romantyczny stanie się nie tyle koncertową salą, ile miejscem towarzyskiego spotkania przy okazji słuchania świeżych muzycznych interpretacji.

***

>>Więcej informacji o koncertach kameralnych w Muzeum Pana Tadeusza.