Recital skrzypcowo–fortepianowy

Recital skrzypcowofortepianowy
koncert kameralny z cyklu Salon dźwięków romantycznych

  • 9 grudnia 2018 (niedziela), godzina 18.00
  • Bartłomiej Fraś / skrzypce
    Gabriela Stanisz / fortepian
  • bilety: 30 zł, liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane
    (bilety dostępne online oraz w kasach muzeum)
    >>kup bilet online

Podczas grudniowego koncertu w Salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza zabrzmią dwie sonaty skrzypcowe – Ludwiga van Beethovena i Johannesa Brahmsa – oraz piękna Legenda Henryka Wieniawskiego.

Legenda op. 17 Henryka Wieniawskiego to kompozycja pełna ekspresji i melancholii, ukończona w 1859 roku. Autor napisał ją pod wpływem uczucia do Izabeli Hampton, córki londyńskich arystokratów. Ojciec Izabeli, sir Tomasz Hampton, niechętnie zapatrywał się na starania Wieniawskiego o jej rękę. Zgodził się na małżeństwo córki z polskim skrzypkiem, kiedy Wieniawski zobowiązał się znaleźć stałą posadę oraz zapewnić Izabeli polisę ubezpieczeniową. Niektóre źródła przekazują jednak, że sir Tomasz zaakceptował artystę po tym, jak wysłuchał Legendę. W „Tygodniku Ilustrowanym” w roku śmierci Wieniawskiego (1880) napisano, że ojciec Izabeli miał po koncercie powiedzieć: „Jestem przekonany, że goręcej nie umiałby nikt pokochać mej córki”.

Podczas recitalu w Muzeum Pana Tadeusza zabrzmi także VI Sonata A-dur op. 30 Ludwiga van Beethovena. Kompozytor tworzył trzy sonaty skrzypcowe zebrane w opus 30 (A-dur, c-moll i G-dur) między 1801 a 1802 rokiem w Heiligenstadt – mieście, w którym zmagał się z utratą słuchu. Mniej więcej w tym samym czasie Beethoven napisał swój słynny „Testament heiligenstadzki”, w którym opisał swoje przeżycia związane z postępującą głuchotą. Jego sonaty skrzypcowe charakteryzuje płynne przenikanie się linii melodycznej i akompaniamentu, co ówcześnie stanowiło zapowiedź estetyki romantycznej.

Natomiast trzeci utwór, który usłyszymy podczas grudniowego koncertu, to III Sonata d-moll op. 108 – ostatnia sonata skrzypcowa skomponowana przez Johannesa Brahmsa. Twórca pisał ją w latach 1886-1888, a zadedykował swojemu przyjacielowi Hansowi von Bülowi, niemieckiemu kompozytorowi i pianiście. Po raz pierwszy sonatę wykonał węgierski skrzypek Jenő Hubay w Budapeszcie w 1888 roku, przy fortepianie towarzyszył mu sam Brahms.

Program:
Henryk Wieniawski – Legenda op. 17
Ludwig van Beethoven – VI Sonata A-dur na fortepian i skrzypce op. 30 nr 1
I Allegro
II Adagio
III Allegretto con variazioni

Johannes Brahms – III Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 108
I Allegro
II Adagio
III Un poco presto e con sentimento
IV Presto agitato

[50’]

O artystach:
Bartłomiej Fraś – skrzypek. Edukację artystyczną rozpoczął w 2004 roku. Absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st im. K. Szymanowskiego w Katowicach, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie dr. hab. Szymona Krzeszowca. Od 2016 roku student Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. dr. hab. Szymona Krzeszowca. Laureat wielu konkursów skrzypcowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Młody Paganini w Legnicy, X Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie, I Ogólnopolskiego Konkursu Talenty Skrzypcowe 2017 w Poznaniu, International Music Competition Grand Prize Virtuoso w Wiedniu, IV Ogólnopolskiego Festiwalu Skrzypcowego w Kielcach, Ogólnopolskiego Cieszyńskiego Konkursu Skrzypcowego. Umiejętności doskonalił pod okiem wybitnych pedagogów takich jak: Zakhar Bron, Benjamin Schmid, Roland Baldini, Bartosz Bryła, Jan Stanienda, Jakub Jakowicz, Marcin Baranowski, Stefan Tarara, Konstanty Andrzej Kulka oraz Krzysztof Śmietana. W 2016 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne.

Gabriela Stanisz – pianistka. Ukończyła z wyróżnieniem Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w klasie prof. Wojciecha Świtały. Laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in.: XIX Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Koninie (I nagroda i nagroda specjalna), V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Premio accademia Giovani w Rzymie (I nagroda), III Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie (I nagroda), IX Ogólnopolskiego Turnieju Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Żaganiu (Grand Prix i I nagroda), IX Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Instrumentalistów w Jaśle (Grand Prix i I nagroda), XI Ogólnopolskiego Festiwalu Pianistycznego Chopinowskie interpretacje młodych w Koninie (wyróżnienie), XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Goerlitz (III nagroda), II Festiwalu Pianistycznego im. A. Szeluty (II nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Trzcianie (Grand Prix), I Międzynarodowego Konkursu im. L. Godowskiego w Warszawie (wyróżnienie), V Konkursu Pianistycznego im. I. Rolanowskiej w Krakowie (I nagroda). Brała udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. Andrzeja Jasińskiego, Katarzyny Popowej-Zydroń, Ewy Pobłockiej, Waldemara Wojtala. Otrzymała stypendia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso, Klubu Krakowskiego oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.

o cyklu:
Salon dźwięków romantycznych
Cykl koncertów kameralnych odbywających się w jednej z sal ekspozycyjnych – w Salonie romantycznym, który stanowi przestrzeń zaaranżowaną z myślą o XIX-wiecznym rozkwicie twórczości artystycznej oraz rozwoju życia towarzyskiego. Program cyklu prezentuje różnorodność muzyki epoki romantyzmu, akcentując jednocześnie wpływ estetyki romantycznej na kompozytorów tworzących w czasach późniejszych. Podczas recitali Salon romantyczny stanie się nie tyle koncertową salą, ile miejscem towarzyskiego spotkania przy okazji słuchania świeżych muzycznych interpretacji.

***

>>Więcej informacji o koncertach kameralnych w Muzeum Pana Tadeusza.