Rok Aleksandra Fredy w Ossolineum

  • 17–18 czerwca 2023 (sobota–niedziela), godz. 10.00–17.00
  • prezentacja rękopisu „Trzy po trzy” Aleksandra Fredry w Muzeum Pana Tadeusza
  • wstęp w ramach biletu do muzeum
  • 18 czerwca 2023 (niedziela), godz. 12.00
  • prezentacja kuratorska
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona
  • wejściówki do odebrania w kasach muzeum

Trzy po trzy o Fredrze” – prezentacja rękopisu oraz spotkanie kuratorskie organizowane w Muzeum Pana Tadeusza w ramach obchodów Roku Aleksandra Fredry w Ossolineum.

Z okazji 230. rocznicy urodzin Aleksandra Fredry od 17 do 18 czerwca 2023 zapraszamy do Muzeum Pana Tadeusza na pokaz oryginalnego manuskryptu „Trzy po trzy. Dzieło będzie można oglądać na wystawie stałej Rękopis Pana Tadeusza” przez cały weekend od 10.00 do 17.00.

Dodatkowo w niedzielę o godzinie 12.00 zapraszamy na spotkanie kuratorskie pt. „Trzy po trzy o Fredrze, które poprowadzi kustosz Małgorzata Orzeł, kierowniczka Działu Historii i Interpretacji „Pana Tadeusza”.

Wydarzenie odbywa się w ramach Roku Aleksandra Fredry w Ossolineum, które przechowuje w swoich zbiorach znakomitą kolekcję rękopisów komedii Aleksandra Fredry, w tym autograf „Zemsty”.

230. rocznica urodzin Aleksandra Fredry

Aleksander Fredro wielki polski komediopisarz, urodzony 20 czerwca 1793 (lub 1791) roku w Surochowie pod Przemyślem, zmarły 15 lipca 1876 roku we Lwowie. Pozostawił po sobie wielką spuściznę literacką, gdzie, obok znakomitych komedii, miejsce szczególne zajmuje pamiętnik „Trzy po trzy, powstały w latach 1844–1846, wielokrotnie następnie uzupełniany i poprawiany. Memuar ten był jego ulubionym dziełem. Fredro, jako oficer ordynansowy sztabu Napoleona, przeszedł tak zwaną kampanię odwrotową 1812–1813 i był świadkiem końca Wielkiej Armii. W pamiętniku zawarł swoje wspomnienia i refleksje dotyczące tego okresu życia, pisane z pespektywy ponad trzydziestu lat. To nie tylko niezwykle ciekawy dokument literatury pamiętnikarskiej, ale przede wszystkim dzieło o ogromnych walorach literackich, ze względu na zawarty w nim humor i narracyjny dystans.

Aleksander Fredro pełnił także funkcję zastępcy kuratora Zakładu Narodowego im. Ossolińskich w latach 1835–1842. Potomkowie Fredry przekazali najcenniejsze manuskrypty do Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza


„Artes. Nowocześni plastycy lwowscy” – spotkanie o książce Piotra Łukaszewicza


  • 28 listopada 2023 (wtorek), godz. 18.00
  • Muzeum Pana Tadeusza, Rynek 6 Wrocław
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona
  • goście: Piotr Łukaszewicz, Andrij Bojarov
  • prowadzenie: Karolina Szymaniak

Wraz z Wydawnictwem Ossolineum zapraszamy na spotkanie wokół książki „Artes. Nowocześni plastycy lwowscy” Piotra Łukaszewicza, które odbędzie się w Salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza.

Zrzeszenie Artystów Plastyków Artes, działające w Lwowie w latach 1929–1935, należy do najbardziej oryginalnych zjawisk w sztuce awangardowej Europy Środkowo-Wschodniej. Piotr Łukaszewicz w swojej książce rekonstruuje historię tego ugrupowania oraz analizuje – w sposób wielowymiarowy – twórczość poszczególnych artystów (takich jak Otto Hahn, Jerzy Janisch, Aleksander Krzywobłocki, Ludwik Lille czy Henryk Streng), którym chętnie przypinano łatkę „surrealistów ze Lwowa”.

„Z surrealizmem łączyło ich nastawienie ogólne – romantyczna z ducha negacja intelektu na rzecz uczucia oraz dominująca rola wyobraźni. Z surrealizmu wzięli też nową, organiczną morfologię, przeciwstawiając się dotychczasowej – mechanistyczno-abstrakcyjnej, przede wszystkim jednak przyswoili śmiałość i swobodę w poetyckim przekształcaniu rzeczywistości, w dynamicznej asocjacji form i obrazów”.

Książka Piotra Łukaszewicza po raz pierwszy została wydana w 1975 roku nakładem Wydawnictwa Ossolineum. „Artes. Nowocześni plastycy lwowscy” to nowa edycja tej znakomitej monografii – ukazuje się pod zmienionym tytułem, w opracowaniu i z posłowiem Andrija Bojarova.
mkidn

Wydanie książki „Artes. Nowocześni plastycy lwowscy” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza

Spotkanie z Michałem Zadarą i Martą Streker towarzyszące wystawie „Dziady. Przejście”

„Czas przypomnieć ojców dzieje”.
O „Dziadach” bez skrótów

  • 20 lipca 2023 (czwartek), godz. 18.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
  • transmisja online

W ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie „Dziady. Przejście” zapraszamy na spotkanie z reżyserami teatralnymi, Michałem Zadarą i Martą Streker, które poprowadzi współkuratorka ekspozycji, dr Justyna Kowal.

Czy można spojrzeć na Arcydramat bez nabożnej czci i uwznioślenia? Jeśli tekstowe skróty są zawsze interpretacją, to jaką interpretację niesie ze sobą projekt bez skrótów? I jakie jest jego miejsce w tradycji inscenizacyjnej „Dziadów”?

Czy sprawiedliwa historia 1968 roku jest możliwa  bez wspominania o „Dziadach” Dejmka? Zapraszamy na spotkanie z reżyserem i reżyserką wyjątkowych wrocławskich „Dziadów” bez skrótów, zrealizowanych w Teatrze Polskim we Wrocławiu (premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego 20 lutego 2016, czas trwania: 810 minut, siedem przerw) – Michałem Zadarą i Martą Streker.

Przed spotkaniem o godzinie 16.00 zapraszamy na finisażowe oprowadzanie kuratorskie po wystawie. 

 


Transmisja spotkania


Goście/Prowadząca

Urodził się w 1976 roku w Warszawie. Znany za innowacyjne podejście do polskiej klasyki, za konstruowanie skomplikowanych systemów inscenizacyjnych oraz za autorskie spektakle dotyczące konkretnego miejsca (np. Hotel Savoy w Łodzi, Muzeum Powstania Warszawskiego, Belweder w Warszawie). Studiował Teatr i Politykę w Swarthmore College, Oceanografie w Woods Hole, Reżyserię w Krakowie. Był asystentem lub współpracownikiem Małgorzaty Szczęśniak, Krzysztofa Warlikowskiego, Kazimierza Kutza, Jana Peszka, Armina Petrasa, Roberta Wilsona. Stworzył ponad 30 inscenizacji dramatycznych, operowych oraz multimedialnych m.in w teatrach: Wybrzeże w Gdańsku, Starym w Krakowie, Współczesnym we Wrocławiu, Narodowym w Warszawie, Współczesnym w Szczecinie, Maxim Gorki w Berlinie, HaBima w Tel Awiwie, Schauspielhaus w Wiedniu; Capitol we Wrocławiu, Collective: Unconscious w Nowym Jorku, Polskim w Bydgoszczy, Operze Wrocławskiej, Operze Narodowej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Teatrze Polskim we Wrocławiu. Laureat Paszportu Polityki w 2007 r. za „za imponującą aktywność twórczą i za przedstawienia przywracające wiarę w to, że teatr jest przestrzenią artystycznej wolności”. Autor filmów niezależnych i instalacji wideo.

źródło: zadara.pl

Absolwentka Wydziału Lalkarskiego, PWST Filia we Wrocławiu, kierunku reżyseria, specjalizacji reżyseria teatru lalek (2016) oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji, kierunek architektura krajobrazu (2012).

Zadebiutowała „Tragedią Coriolanusa” W. Szekspira w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (2016). Reżyserowała w teatrach dramatycznych i lalkowych m.in: w Teatrze Powszechnym w Łodzi (2017), Teatrze Kochanowskiego w Opolu (2018), Teatrze Układ Formalny (2018, 2022), Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu (2019, 2021), Teatrze Polskim we Wrocławiu (2019), Opolskim Teatrze Lalki i Aktora (2020), Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie (2020), Wrocławskim Teatrze Lalek (2022).

Reżyserka albumu audiowizualnego „Polskie rymowanki albo ceremonie” A. Błażewicza, za który była nominowana do Nagrody WARTO 2020 i Wrocławskiej Nagrody Artystycznej 2021.

Reżyserka projektu „Zosia” E. Mikuły w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu (2020).  

Asystentka Michała Zadary przy spektaklach: A. Mickiewicz „Dziady”, Teatr Polski we Wrocławiu, F. Schiller „Zbójcy”, Teatr Narodowy w Warszawie, „Biblia 3”, Teatr Nowy w Warszawie, B. Brecht „Matka Courage i jej dzieci", Teatr Narodowy w Warszawie.

Druga reżyserka przy produkcji „DZIADÓW CZĘŚĆ III” (2015) i „USTĘP” (2016), A. Mickiewicz, Teatr Polski we Wrocławiu, reżyseria Michał Zadara.

Od 2021 roku wykłada na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.

Teatrolożka i literaturoznawczyni, doktor nauk humanistycznych, pracowniczka Zakładu Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych w Instytucie Filologii Polskiej UWr. jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół polskiego teatru współczesnego, jego zaangażowania społecznego, funkcjonowania jako medium przemiany w postrzeganiu przez wspólnotę problemów przeszłości/teraźniejszości/przyszłości. Publikowała m.in. w „Notatniku Teatralnym”, „Opcjach”, „Filoteknosie”, „Załączniku kulturoznawczym”, „Literaturze i kulturze popularnej”. Współredaktorka publikacji „Wrocławski Zeittheater. Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie” (2020). Od lat współpracuje także z Zakładem Metodyki Nauczania Języka i Literatury Polskiej IFP UWr, badając m.in. problem recepcji dzieł sztuki przez młodzież. Współkuratorka wystawy czasowej „Dziady. Przejście w Muzeum Pana Tadeusza, a także praktykujący nauczyciel języka polskiego.


Więcej informacji
o wystawie

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza

Program wydarzeń towarzyszących wystawie „Czarna sukienka. Patriotki w walce o wolność”

„Kobiety Solidarności. Materiały odrzucone”
– spotkanie autorskie z Martą Dzido

  • 18 stycznia 2024 (czwartek), godzina 17.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona
  • wejściówki do odbioru w kasach muzeum

     

  • transmisja online z Muzeum Pana Tadeusza
Kobiety-Solidarnosci-Materialy-odrzucone

W ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie „Czarna sukienka. Patriotki w walce o wolność” zapraszamy na spotkanie autorskie z Martą Dzido wokół jej najnowszej książki „Kobiety Solidarności. Materiały odrzucone” (Wydawnictwo Relacja, premiera: 6 grudnia 2023).

„Historia solidarnościowego zrywu to opowieść pełna zwrotów akcji i tajemnic. Trzy lata poszukiwań, ślepe uliczki i fałszywe tropy, nieostre fotografie, pomylone nazwiska i wątki poboczne doprowadziły mnie w miejsce, gdzie natknęłam się na tajemniczą puszkę z taśmą filmową. Podpisano: Solidarność 80 – materiały produkcyjne odrzucone. Taśma nie była oglądana od ponad trzydziestu lat. Na nieznanym filmie o sierpniowym strajku zobaczyłam drobną brunetkę w jasnym swetrze, która stała nad tłumem robotników. Film był niemy, bo taśma z dźwiękiem gdzieś zaginęła. Nie wiem, co dziewczyna krzyczała do strajkujących, ale widać, że jej słuchali. Dziewczynie towarzyszył wąsaty mężczyzna. On dekadę później został prezydentem Polski. Ona zniknęła. Postanowiłam ją odnaleźć. Okazało się, że kobiet, które zostały wygumkowane z oficjalnej historii Solidarności, jest znacznie więcej”.

*Materiały Wydawnictwa Relacja.

Zapraszamy również na pokaz filmu „Solidarność według kobiet” w reżyserii Marty Dzido oraz Piotra Śliwowskiego, który odbędzie się w sobotę 20 stycznia 2024 o godzinie 16.00 w kinie Popiół i Diament w Muzeum Pana Tadeusza.


Autorka

Marta Dzido - fot. Weronika Sliwowska 01

Marta Dzido – pisarka, reżyserka. Debiutowała w wieku lat 16, publikując utwory prozatorskie w czasopismach Krzywe Koło Literatury i Koło Podkowy. Autorka powieści „Ślad po mamie”, „Małż”, powieści hipertekstowej „Matrioszka, książki reporterskiej „Kobiety Solidarności”, powieści „Frajda”, zbioru opowiadań „Sezon na truskawki” oraz tekstów drukowanych w antologiach „Proza życia”, „Wolałbym nie”, „Walka jest kobietą”, „ковчег Титанік”. Tłumaczona m.in. na wietnamski, czeski, ukraiński, serbski, macedoński, niemiecki, chorwacki, bułgarski.

Marta Dzido jest również kuratorką części wystawy „Czarna sukienka. Patriotki w walce o wolność” poświęconej czasom „Solidarności”, którą zwiedzać można w Muzeum Pana Tadeusza do 28 stycznia 2024 roku.

 


Prowadząca

czarna sukienka

dr Joanna Hytrek-Hryciuk – historyczka, śląskoznawczyni, autorka licznych publikacji na temat historii regionu i historii Polski w XX wieku. Laureatka nagrody Fundacji im. Tomasza Strzembosza. W 2020 roku wyróżniona tytułem 30. Kreatywnych Wrocławia. Pracuje w Sekcji Edukacji Muzeum Pana Tadeusza, gdzie odpowiada za lekcje muzealne związane z historią najnowszą.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza

  • 14 października 2023 (sobota), godzina 12.00
  • Spacer rozpoczyna się w Muzeum Pana Tadeusza (Rynek 6)
  • prowadzenie: dr Agata Gabiś 

„Szaberplac i pierwszy list” – spacer z Agatą Gabiś

Inspiracją dla tematu i trasy miejskiego spaceru jest lektura tekstów, zawartych w antologii Beaty Halickiej „Mój dom nad Odrą. Pamiętniki osadników Ziem Zachodnich po 1945 roku” (Wydawnictwo Universitas 2016), obejmujących przede wszystkim relacje osadników, którzy przybyli na Ziemie Zachodnie po 1945. Wśród pierzei wrocławskich kamienic, podwórek i skwerów można jeszcze odnaleźć ślady pierwszych, polskich lat – szczególnie wyraźne są w obrębie osiedli Nadodrze i Ołbin, gdzie już w drugiej połowie 1945 roku zaczęli osiedlać się nowi mieszkańcy, a miasto powoli wracało do swojego codziennego rytmu. Słabo czytelne litery dawnych szyldów, tablice pamiątkowe, znaczące nazwy ulic, dzikie krzewy albo po prostu wspomnienia, które wypełniają dziś na wskroś współczesne przestrzenie. Podczas spaceru poszukamy takich śladów, zajrzymy do pierwszego powojennego urzędu pocztowego, spróbujemy z fragmentów materialnej tkanki i z opowieści mieszkańców zrekonstruować jeden z najtrudniejszych momentów w historii miasta: wszechobecną atmosferę niepewności i tymczasowości, w której jednak trzeba przetrwać. Trzeba zrobić zakupy na pobliskim szaberplacu, wysłać list i znaleźć dom.


Prowadząca

dr Agata Gabiś – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się przede wszystkim architekturą XX wieku oraz rozwojem przestrzennym Wrocławia i Dolnego Śląska. Na podstawie pracy doktorskiej, dotyczącej powojennej architektury Wrocławia, została w 2019 roku wydana książka „Całe morze budowania. Wrocławska architektura 1956–1970”. Poza działalnością naukową i dydaktyczną Agata Gabiś działa na polu popularyzacji i ochrony dziedzictwa materialnego: współpracowała z Centrum Historii Zajezdnia, brała udział w przygotowaniu i realizacji programu architektonicznego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, współtworzyła wystawy i cykle debat (m. in. w Muzeum Współczesnym Wrocław oraz w Biurze Wystaw Artystycznych). Od 2019 roku jest członkiem Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków.


mkidn

Zadanie „Popiół i Diament. Spotkania autorskie” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Finał VII Festiwalu Tradycji Literackich

„Tego nie robi się widzu”

  • 21 października 2023 (sobota), godzina 19.00
  • wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
  • dziedziniec Muzeum Pana Tadeusza

Zapraszamy na finał VII edycji Festiwalu Tradycji Literackich. Fredro/Szymborska. W programie wystąpią Twórcy i Wykonawcy związani z Antykabaretem Dobry Wieczór we Wrocławiu: Anna Szul, Łukasz Iwaniuk, Ścibor Szpak, Waldemar Maszyński, Marek Kocot.

Antykabaret Dobry Wieczór we Wrocławiu powstał z sentymentu za czasami, kiedy środowisko twórcze Wrocławia spotykało się w Klubie Związków Twórczych i w dawnych wrocławskich kabaretach. Powstał z tęsknoty za miłym, przyjemnym spędzaniem wspólnie „dobrych wieczorów” w dobrym towarzystwie. Powstał na przekór obecnie funkcjonującym telekabaretom, paranienormalnym neonówkom i męczącym skeczom koni polskich. Zrodził się też po trochu z niezgody na dominację Internetu i z potrzeby przeciwstawienia się wszechobecnej konieczności patrzenia nonstop w ekran smartfona.

Od samego początku, czyli od 13 lutego 2011 roku, miał być bardziej salonem ukochanej cioci, niż estradą kabaretonu, gdzie rechot z widza wydusza się kolanem opartym na przeponie pani w drugim rzędzie i łokciem wbitym w żebro marynarza z trzeciego. To ukłon w stronę kabaretu literackiego o klasycznym układzie rewii, gdzie występ następuje po poprzednim i oba komplementują się nawzajem. Antykabaret to dom piosenki i monologu.

W Antykabarecie od samego zarania wartością najwyżej cenioną nie był dowcip, witz, żart, skecz a raczej talent towarzyski występujących i atmosfera piwnicznych goguette. Może dlatego przez tych dwanaście lat Antykabaret współtworzą i piosenkarze i wykładowcy akademiccy, dziennikarze i nauczyciele, aktorzy i inżynierowie.

Program „Tego się nie robi widzu”, którego tytuł w oczywisty sposób nawiązuje do tytułu wiersza naszej przedostatniej noblistki, powstał specjalnie na potrzeby VII Festiwalu Tradycji Literackich. Fredro/Szymborska. Inspiracją dla Twórców była rozpiętość gatunkowa, rodzajowa, stylistyczna pomiędzy obydwoma Patronami Festiwalu. Skupiliśmy się na tym, co łączy Fredrę i Szymborską i na tym, co kompletnie ich dzieli. A jeżeli uda się naszymi monologami zaciekawić, rozbawić, a piosenkami wykrzesać nutkę nostalgii, będziemy szczęśliwi.

Spotkajmy się zatem 21 października 2023 w Muzeum Pana Tadeusza. Nie po to, by rechotać, a po to, by wspólnie spędzić dobry wieczór z Fredrą, Szymborską i Twórcami Antykabaretu.

W programie wystąpią Twórcy i Wykonawcy związani z Antykabaretem Dobry Wieczór we Wrocławiu: Anna Szul, Łukasz Iwaniuk, Ścibor Szpak, Waldemar Maszyński, Marek Kocot.


Wystąpią:

Łukasz IwaniukChiropterolog, czyli badacz nietoperzy z Wrocławia, który: uczy biologii w licznych szkołach (np. w LO nr V); wykłada o przyrodzie we Wrocławskim Instytucie Kultury oraz w Kolektywie Macondo; prowadzi Dyskusyjny Klub Filmowy w CKAiIL Czasoprzestrzeń; zgłębia tajemnice ziół i opowiada o nich w filmach na stronie firmy Verbena; zaczynał przygodę ze sceną w kabarecie Neo-Nówka; a w Antykabarecie dzieli się z widzami ekstranowinami ze świata przyrody; i tak co miesiąc od grudnia 2020, z wielką radością.

Marek Kocot – W 1994 ukończył wrocławską PWST, był aktorem teatrów: Wybrzeże w Gdańsku, Miejskiego w Gdyni, Współczesnego we Wrocławiu. Od 2008 roku wolny strzelec. Współpracował m. in. z: Rudolfem Zioło, Piotrem Cieplakiem, Michałem Zadarą, Piotrem Kruszczyńskim, Krystyną Meissner, Heleną Kaut-Howson. W 1999 roku otrzymał Stypendium Teatralne Miasta Gdańska i od tego czasu pisze sztuki dla teatru. Jest autorem m.in.: „Ogrodu rogaczy”, „Audiotele”, „Pomarańczyka”, „Trzech muszkieterów” (libretto do musicalu Teatru Muzycznego Capitol), „Mikołaja z Czarnolasu” i „XY”. Ojciec założyciel Antykabaretu Dobry Wieczór we Wrocławiu (2011) i Wrocławskiego Teatru Plenerowego (2017). Spełnia się jako konferansjer i prezenter telewizyjny. W 2008 roku zdobył III nagrodę dla najlepszego prezentera w ogólnopolskim konkursie TVP. Od tego roku jest posiadaczem dożywotniej karty ekranowej przyznawanej przez Akademię Telewizyjną.

Waldemar Maszyński – Producent, kompozytor, instrumentalista. W wieku siedmiu lat rozpoczął naukę gry na akordeonie. Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej na kierunkach: kompozycja, akordeon. Był współtwórcą Fusion3acc, Maszyński Duo oraz duetu Chillove. Dla Chillove wyprodukował „Great Deal EP”, długogrającą płytę „29/9” oraz #3. Jako klawiszowiec i akordeonista jest związany z wieloma projektami muzycznymi. Do najważniejszych należą „GMW Play Depeche Mode”, „Tango Night”. W jego dorobku kompozytorskim znajdują się także utwory pisane lub aranżowane na potrzeby spektakli teatralnych: „Nocami i dniami będę tęsknić za Tobą” (Teatr Polski Bielsko-Biała), „Hanno Reitch, Kochamy Cię/Nienawidzimy Cię” (Teatr Norwida w Jeleniej Górze), „Zaucha. Welcome to the PRL” (Teatr Żeromskiego w Kielcach).

Anna Szul – Pianistka i wokalistka. Założycielka Szkoły Śpiewu Dźwiękodzieło. Od prawie dwudziestu lat śpiewa, koncertuje i uczestniczy w wielu projektach muzycznych. Śpiewu uczyła się m.in. w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także uczestnicząc w licznych warsztatach ze znakomitymi wokalistami: Waldemarem Parzyńskim (Novi Singers), Natalią Lubrano, Krystyną Prońko, Pauliną Przybysz, Agą Zaryan. W swoim dorobku artystycznym posiada kilka nagrań płytowych m.in. z zespołami Voice Factory oraz Chillove, dla którego komponuje i pisze teksty.

Ścibor Szpak – Doktor absurdu. Wrocławsko-krakowski komik określający się hasłem – „stand up dla przeciwników stand upu i kabaret dla znudzonych kabaretem”. Laureat największych polskich festiwali kabaretowych, tekściarz, twórca piosenek. Zawodowy dyrektor kreatywny w agencji reklamowej – we Wrocławiu odcisnął wyraźne piętno, wprowadzając do miasta w 2005 roku krasnoludki. Z Antykabaretem związany od niemalże początku jego istnienia. Realizował indywidualne projekty także z Teatrem Capitol czy Strefą Kultury Wrocław.


VII Festiwal Tradycji Literackich

Fredro/Szymborska

Festiwal Tradycji Literackich to coroczne wydarzenie inspirowane twórczością i biografią wybitnych pisarzy, którzy reprezentują różne epoki literackie. Od 2017 roku każdej edycji festiwalu towarzyszy patronat diady lub triady twórców, a w roku 2023 najważniejszymi autorami będą Aleksander Fredro i Wisława Szymborska. Podczas festiwalu prezentowane są fragmenty twórczości i sylwetki bohaterów, dostosowane do zainteresowań odbiorców konkretnych grup. W siódmej edycji festiwalu skupiamy się na tradycji romantycznej zestawionej z poezją najbardziej współczesną, co pozwoli na poznawanie kontekstów historycznych, w jakich twórczość patronów powstawała, oraz osadzenie jej w nowych, współczesnych ramach.

Patroni medialni

  • TVP3 Wrocław
  • TVP Kultura
  • Książki. Magazyn do czytania
  • Radio Wrocław
  • Radio Ram
  • Radio Wrocław Kultura
  • Booklips.pl
  • Wyliczanka

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

mkidn

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza

Program wydarzeń towarzyszących wystawie „Czarna sukienka. Patriotki w walce o wolność”

Oprowadzanie po wystawie

  • 20 stycznia 2024 (sobota), godzina 14.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona,
    wejściówki do odbioru w kasach muzeum
  • prowadzenie: Małgorzata Orzeł

Zapraszamy na finisażowe oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Czarna sukienka. Patriotki w walce o wolność”.

Podczas oprowadzania opowiemy o znaczącym zaangażowaniu Polek – tytułowych patriotek, które masowo i z zapałem walczyły o wolność. Przyjrzymy się udziałowi kobiet w walkach przygotowujących do wybuchu Powstania Styczniowego, a także ich poświęceniu w trakcie trwającego zrywu.

Opozycjonistki „Solidarności” były spadkobierczyniami uczestniczek Powstania Styczniowego i wiele się od nich nauczyły. Pomimo różnicy epok dzielącej wydarzenia lat 1863 i 1981 postawy kobiet w walce o suwerenność kraju pozostały niezmienne.

Na wystawie można przyjrzeć się nie tylko czarnej biżuterii (pierścienie, naszyjniki, bransolety, broszki), ale i elementom stroju żałobnego, biżuterii patriotycznej z przełomu XIX i XX wieku, modlitewnikom, drukom ulotnym, rękopisom, fotografiom, drzeworytom, akwarelom. Prezentujemy również dokumenty filmowe z udziałem więźniarek politycznych z okresu „Solidarności”; unikalne zdjęcia z demonstracji; odzież i biżuterię patriotyczną oraz piosenki w wykonaniu internowanych gołdapianek”.

Zaraz po oprowadzaniu zapraszamy na pokaz filmu „Solidarność według kobiet” w reżyserii Marty Dzido (współkuratorki wystawy poświęconej działalności opozycjonistek czasów PRL) oraz Piotra Śliwowskiego.


Prowadząca

Małgorzata Orzeł – współkuratorka wystawy, filolog polski. W Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich pracuje od 1982 roku, a od 2015 roku jest kustoszem rękopisu „Pana Tadeusza” w Muzeum Pana Tadeusza. Jako kuratorka przygotowała wiele wystaw prezentowanych we Wrocławiu, Krakowie, Lwowie, Wiedniu czy Londynie. Publikuje w licznych czasopismach, a także jest autorką wielu katalogów wystaw i opracowań. Odznaczona brązowym medalem „Gloria Artis”.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza

Panel dyskusyjny

  • 1 lutego 2024 (czwartek), godzina 17.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum
  • prowadząca: Małgorzata Orzeł
  • goście: prof. Bogusław Dopart, Michał Kwilecki, Tomasz Jankowski 

Zapraszamy do Muzeum Pana Tadeusza na spotkanie przybliżające biografię Adama Mickiewicza.

W biografii Adama Mickiewicza pobyt poety w Wielkopolsce od połowy lata 1831 do marca 1832 ma znaczenie szczególne, choć ciągle jeszcze nie do końca wyjaśnione. Znany jest powód jego przyjazdu celem przedostania się przez granicę do Królestwa Polskiego i dotarcia do powstania. Fakt ten rodzi jednak wiele pytań. W jakim charakterze przybył? Czy przekroczył tę granicę? Co właściwie wydarzyło się w Wielkopolsce i jakie ten kilkumiesięczny pobyt miał znaczenie dla niego i jego twórczości? Co dała poecie Wielkopolska? O tych problemach i związanych z nimi konotacjach rozmawiać będziemy z prof. Bogusławem Dopartem, wybitnym historykiem literatury, badaczem literatury romantycznej; Michałem Kwileckim, potomkiem znanego wielkopolskiego rodu Kwileckich oraz z Tomaszem Jankowskim, poetą i badaczem historii tego regionu, który w trakcie swoich poszukiwań odnalazł nieznane dotąd dokumenty dotyczące gościny poety w Wielkim Księstwie Poznańskim.

Transmisja spotkania


Prowadząca

Małgorzata Orzeł – filolog polski. W Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich pracuje od 1982 roku, a od 2015 roku jest kustoszem rękopisu „Pana Tadeusza” w Muzeum Pana Tadeusza. Jako kuratorka przygotowała wiele wystaw prezentowanych we Wrocławiu, Krakowie, Lwowie, Wiedniu czy Londynie. Publikuje w licznych czasopismach, a także jest autorką wielu katalogów wystaw i opracowań. Odznaczona brązowym medalem „Gloria Artis”.


Goście

Bogusław Dopart – prof. dr hab., kierownik Katedry Historii Literatury Polskiej Oświecenia i Romantyzmu na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się historią, estetyką i metodologią badań nad romantyzmem oraz historią kultury okresu rozbiorowego. Krytyk i badacz literatury oraz wybranych zjawisk kulturalnych XX wieku. Jest członkiem korespondentem Polskiej Akademii Umiejętności, zastępcą przewodniczącego Komisji Kultury Słowian PAU. Członek Komisji Historycznoliterackiej PAN. Prezes Krakowskiego Oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adam Mickiewicza i przewodniczący Krakowskiego Komitetu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Redaktor serii Studia Dziewiętnastowieczne; dotychczas ukazało się 45 tomów. Opublikował ponad 250 prac naukowych. Ma w dorobku 22 książki, w tym 10 monografii autorskich. Ostatnio wydał: „Szkice pigoniowskie” (2023) i monografię „Poemat romantyczny, epopeja, summa poetica. O Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza”.

Michał Kwilecki – ukończył studia w Wielkiej Brytanii na Uniwersytecie Walijskim, pracował jako analityk dla Królewskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych w Londynie, redaktor tekstów historycznych i politologicznych w wydawnictwie Puls w Londynie. Pracował również jako archiwista w Instytucie Polskim i Muzeum im. Generała Władysława Sikorskiego (znanego powszechnie jako Instytut Sikorskiego), w Londynie. W Belgii założył organizację promocji kultury polskiej. Zorganizował do tej pory od 2013 roku około 40 konferencji naukowych, organizuje debaty publiczne z dziedziny historii i politologii. Aktualnie pracuje jako Doradca Kanclerza Loży Dolnośląskiej Business Centre Club we Wrocławiu. Założyciel Wrocławskiego Towarzystwa Polsko-Węgierskiego.

Odznaczenia:

  • order Prezydenta Polski za bezprecedensowy, indywidualny, wkład w
    rozwój nauki polskiej oraz za promocję Polski za granicą;
  • order Prezydenta Węgier - Złoty Krzyż Zasługi;
  • Srebrny Krzyż Zakonu Maltańskiego przyznany przez Wielkiego Mistrza
    Zakonu Maltańskiego z Rzymu;
  • złoty medal przyznany przez Zakon Maltański w Polsce;
    medal Sejmu Litwy

Tomasz Jankowski – aspirant logistyki, obecnie emeryt. W przeszłości: członek Konińskiego Towarzystwa Fotograficznego, Amatorskiego Klubu Filmowego „Muza” w Koninie, Członek Związku Artystów Plastyków, Klubu literackiego przy KGP „Niebieskie Pióro”. Zainteresowania – przede wszystkim historia Polski i poezja. Wydane ponad 40 tomików poetyckich, w tym tomik z przekładem wierszy niemieckich satyryków „Wina wina”, próby przekładów z Williama Wordshwortha, kilkaset komentarzy do fraszek J. I. Sztaudyngera. Obecnie w opracowaniu ósmy tytuł z cyklu „Dwór polski” – „Trzy kotwice”.  Tematyka dotyczy historii i związków rodu Turnów z Adamem Mickiewiczem i jego pobytem w Wielkopolsce.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza


14 maja 2022 (sobota), godz. 17.00–00.00 (ostatnie wejście o 23.00)

W ramach Nocy Muzeów 2022 zapraszamy do zwiedzania Muzeum Pana Tadeusza.

Zapraszamy do zwiedzania wystaw stałych oraz wystawy czasowej „Romantyczna włóczęga po Sudetach”. Zachęcamy również do udziału w otwartych warsztatach kaligrafii, dostępnych na dziedzińcu Kamienicy pod Złotym Słońcem.

Na pierwszą z atrakcji – odkrywanie tajemnicy szkatuły – połączonej z warsztatami artystycznymi, zapraszamy dzieci w wieku 7–12 lat.

Wizyta w Muzeum Pana Tadeusza będzie okazją do przyjrzenia się rekonstrukcjom strojów z epoki napoleońskiej. Suknię i mundur inspirowane garderobą z okresu Księstwa Warszawskiego zaprezentują Marta Dardzińska, autorka profilu Nobilis Domina/silva.rerum.xvii oraz Michał Dardziński.


Program dla dzieci

  • 14 maja 2022 (sobota), godz. 16.00
  • zajęcia dla dzieci w wieku 7–12 lat
  • liczba miejsc ograniczona

Zagadki tajemniczej szkatuły, edycja specjalna: Gwieździsta Noc w Muzeum

„Nareszcie księżyc srebrną pochodnię zaniecił,
Wyszedł z boru i niebo, i ziemię oświecił”.

Te słowa zapisane na kartach „Pana Tadeusza” poprzedzają opis nieba usłanego gwiazdami, podziwianego przez postaci zgromadzone wieczorową porą przy dworku w Soplicowie. Rozwiązując zagadkę ukrytą w Tajemniczej Szkatule, odkryjemy, co wprawiło w zachwyt bohaterów epopei i weźmiemy udział w rozgwieżdżonym warsztacie artystycznym. Zapraszamy na wyjątkowe zajęcia do muzeum, w którym nawet nocą świeci słońce!


Warsztaty kaligrafii

  • 14 maja 2022 (sobota), od godz. 17.00–21.00
  • zajęcia dla zwiedzających w każdym wieku

Jak Adam Mickiewicz pisał „Pana Tadeusza”? Czy pierwsze wersy Inwokacji brzmią dziś tak samo, jak na karcie Rękopisu? Czy wieszcz narodowy był również mistrzem zgrabnej kaligrafii? Odpowiedzi na te pytania poznają Państwo już niebawem, w czasie Nocy Muzeów 2022 we Wrocławiu! Po zwiedzeniu ekspozycji zachęcamy Państwa do spróbowania swoich sił w pisaniu przy pomocy gęsiego pióra i innych narzędzi pisarskich. Stanowiska kaligraficzne będą dostępne na muzealnym dziedzińcu dla wszystkich zainteresowanych.


O rekonstruktorach

Marta i Michał Dardzińscy, fot. Andrzej Mikiciak
  • Marta Dardzińska – pracowniczka Działu Obsługi Widowni Muzeum Pana Tadeusza, absolwentka filologii polskiej, studentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. W centrum jej zainteresowań leżą obyczajowość staropolska, sztuka baroku i los kobiet z warstwy szlacheckiej. Od czterech lat zajmuje się rekonstrukcją historyczną XVII wieku, a także popularyzuje wiedzę o epoce staropolskiej, prowadząc profile Nobilis Domina/silva.rerum.xvii na Facebooku i silva.rerum.xvii na Instagramie.
  • Michał Dardziński – „urodzony w siodle”, dosiadający konia od ponad dwudziestu lat. Przygodę z rekonstrukcją zaczął w 2011 roku, wstępując w szeregi Stowarzyszenia Kawaleryjskiego imienia 14. Pułku Ułanów Jazłowieckich, w którym obecnie pełni funkcję prezesa. W latach 2015–2017 trenował łucznictwo konne, które stało się inspiracją do rozpoczęcia przygody z jazdą lekką okresu XVII wieku. Od niedawna ułan bitnego Pułku 2. Ułanów Xięstwa Warszawskiego. Poza rekonstrukcją miłośnik rajdów długodystansowych, które przebywa wraz ze swoim wierzchowcem o imieniu Sakron.