14 maja 2022 (sobota), godz. 17.00–00.00 (ostatnie wejście o 23.00)

W ramach Nocy Muzeów 2022 zapraszamy do zwiedzania Muzeum Pana Tadeusza.

Zapraszamy do zwiedzania wystaw stałych oraz wystawy czasowej „Romantyczna włóczęga po Sudetach”. Zachęcamy również do udziału w otwartych warsztatach kaligrafii, dostępnych na dziedzińcu Kamienicy pod Złotym Słońcem.

Na pierwszą z atrakcji – odkrywanie tajemnicy szkatuły – połączonej z warsztatami artystycznymi, zapraszamy dzieci w wieku 7–12 lat.

Wizyta w Muzeum Pana Tadeusza będzie okazją do przyjrzenia się rekonstrukcjom strojów z epoki napoleońskiej. Suknię i mundur inspirowane garderobą z okresu Księstwa Warszawskiego zaprezentują Marta Dardzińska, autorka profilu Nobilis Domina/silva.rerum.xvii oraz Michał Dardziński.


Program dla dzieci

  • 14 maja 2022 (sobota), godz. 16.00
  • zajęcia dla dzieci w wieku 7–12 lat
  • liczba miejsc ograniczona

Zagadki tajemniczej szkatuły, edycja specjalna: Gwieździsta Noc w Muzeum

„Nareszcie księżyc srebrną pochodnię zaniecił,
Wyszedł z boru i niebo, i ziemię oświecił”.

Te słowa zapisane na kartach „Pana Tadeusza” poprzedzają opis nieba usłanego gwiazdami, podziwianego przez postaci zgromadzone wieczorową porą przy dworku w Soplicowie. Rozwiązując zagadkę ukrytą w Tajemniczej Szkatule, odkryjemy, co wprawiło w zachwyt bohaterów epopei i weźmiemy udział w rozgwieżdżonym warsztacie artystycznym. Zapraszamy na wyjątkowe zajęcia do muzeum, w którym nawet nocą świeci słońce!


Warsztaty kaligrafii

  • 14 maja 2022 (sobota), od godz. 17.00–21.00
  • zajęcia dla zwiedzających w każdym wieku

Jak Adam Mickiewicz pisał „Pana Tadeusza”? Czy pierwsze wersy Inwokacji brzmią dziś tak samo, jak na karcie Rękopisu? Czy wieszcz narodowy był również mistrzem zgrabnej kaligrafii? Odpowiedzi na te pytania poznają Państwo już niebawem, w czasie Nocy Muzeów 2022 we Wrocławiu! Po zwiedzeniu ekspozycji zachęcamy Państwa do spróbowania swoich sił w pisaniu przy pomocy gęsiego pióra i innych narzędzi pisarskich. Stanowiska kaligraficzne będą dostępne na muzealnym dziedzińcu dla wszystkich zainteresowanych.


O rekonstruktorach

Marta i Michał Dardzińscy, fot. Andrzej Mikiciak
  • Marta Dardzińska – pracowniczka Działu Obsługi Widowni Muzeum Pana Tadeusza, absolwentka filologii polskiej, studentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. W centrum jej zainteresowań leżą obyczajowość staropolska, sztuka baroku i los kobiet z warstwy szlacheckiej. Od czterech lat zajmuje się rekonstrukcją historyczną XVII wieku, a także popularyzuje wiedzę o epoce staropolskiej, prowadząc profile Nobilis Domina/silva.rerum.xvii na Facebooku i silva.rerum.xvii na Instagramie.
  • Michał Dardziński – „urodzony w siodle”, dosiadający konia od ponad dwudziestu lat. Przygodę z rekonstrukcją zaczął w 2011 roku, wstępując w szeregi Stowarzyszenia Kawaleryjskiego imienia 14. Pułku Ułanów Jazłowieckich, w którym obecnie pełni funkcję prezesa. W latach 2015–2017 trenował łucznictwo konne, które stało się inspiracją do rozpoczęcia przygody z jazdą lekką okresu XVII wieku. Od niedawna ułan bitnego Pułku 2. Ułanów Xięstwa Warszawskiego. Poza rekonstrukcją miłośnik rajdów długodystansowych, które przebywa wraz ze swoim wierzchowcem o imieniu Sakron.

Kino Popiół i Diament

  • 6 stycznia–30 czerwca 2022
  • każdy czwartek, godz. 18.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum
  • jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki
W czwartki w kinie Popiół i Diament prezentujemy filmy z cyklu „Pisarz na ekranie”. Realizacje poświęcone będą zarówno prawdziwym autorom, takim jak J.M. Barrie, jak i pisarzom fikcyjnym.

Repertuar


maj 2022


  • czwartki

 

„Pisarz na ekranie”

05, 12, 19, 26 maja godz. 18.00


czerwiec 2022


  • czwartki

 

„Pisarz na ekranie”

02, 09, 23, 30 czerwca godz. 18.00

Minione


kwiecień 2022


  • 7 kwietnia 2022 (czwartek), godz. 18.00

Opowieść o francuskiej pisarce Sidonie-Gabrielle Colette, skandalistce i rewolucjonistce fin de siècle’u. Jej powieść o Klaudynie ukazała się pod nazwiskiem męża. Książka wywołała skandal i doczekała się kontynuacji.


  • 14 kwietnia 2022 (czwartek), godz. 18.00

Wybitny i biedny poeta zakochuje się ze wzajemnością w dziewczynie z dobrego domu. Czy te przeciwieństwa połączy coś nie tylko silnego, ale i trwałego?


  • 21 kwietnia 2022 (czwartek), godz. 18.00

Obraz nowojorskiej bohemy artystycznej lat 20. XX wieku. Jedną z barwniejszych postaci okresu była Dorothy Parker – pisarka, poetka, scenarzystka i publicystka magazynu „Vanity Fair”, która nade wszystko dała się poznać jako skandalistka stale skupiająca uwagę śmietanki towarzyskiej Manhattanu.


  • 28 kwietnia 2022 (czwartek), godz. 18.00

Historia burzliwej miłości Williama Szekspira, która okazuje się lekarstwem na impas twórczy i niesie prawdziwy przełom w pisarstwie mistrza.


marzec 2022


  • 3 marca 2022 (czwartek), godz. 18.00

Lata pięćdziesiąte ubiegłego wieku: początki znajomości pisarzy Allena Ginsberga, Jacka Kerouaca i Williama Burroughsa, którzy stworzą ruch literacko-kulturowy zwany beat generation. Do tego morderstwo i świetna obsada.


  • 10 marca 2022 (czwartek), godz. 18.00

Ekranizacja biografii autorstwa Geralda Clarke’a o niedoszłym laureacie nagrody Nobla z literatury. Ile w tym prawdy o autorze „Z zimną krwią”, a ile samej autokreacji? Czy to kino o prekursorze non fiction czy też paradokumentalna wizja postaci, która wstrząsnęła wielokrotnie opinię publiczną. Doskonała kreacja głównego bohatera podkreśla związek między pisarzem, a tym co reprezentuje sam twórca.


  • 17 marca 2022 (czwartek), godz. 18.00

Biografia amerykańskiej poetki i pisarki Sylvii Plath opowiedziana od momentu, gdy otrzymała stypendium na uniwersytecie Cambridge. Życie Sylvii zmienia się diametralnie, gdy poznaje znanego poetę Teda Hughesa.


  • 24 marca 2022 (czwartek), godz. 18.00

Andrew Wyke jest znanym autorem kryminałów, niestety nie układa mu się w małżeństwie. Aby wybrnąć z tej sytuacji wpada na szalony plan rodem z powieści, do którego realizacji potrzebny mu będzie… kochanek jego żony.


luty 2022


  • 10 lutego 2022 (czwartek), godz. 18.00

Zdolny, ale zakompleksiony scenarzysta próbuje napisać adaptację filmową książki o orchideach. Jednak prawdziwe problemy zaczną się, gdy odwiedzi go brat bliźniak.


  • 17 lutego 2022 (czwartek), godz. 18.00

Gil i Inez planują ślub w Paryżu. Jednak czas spędzony w najbardziej magicznym mieście świata uświadomi im, że więcej ich dzieli, niż łączy.


  • 24 lutego 2022 (czwartek), godz. 18.00

Utrzymana w konwencji thrillera opowieść o człowieku, który wedle jednej z hipotez historycznych miałby być prawdziwym autorem dzieł Williama Szekspira. W tle zaś barwnie oddana, pełna intryg, zdrad i tajemnic, scena polityczna elżbietańskiej Anglii.


styczeń 2022


  • 6 stycznia 2022 (czwartek), godz. 18.00

Młody pisarz Calvin przełamuje kryzys twórczy, powołując do życia bohaterkę literacką o imieniu Ruby. Wkrótce dziewczyna staje się realną osobą i wprowadza spore zamieszanie w życiu pisarza.


  • 13 stycznia 2022 (czwartek), godz. 18.00

Tytułowy ghostwriter, przyjmując zlecenie ukończenia autobiografii wpływowego polityka, zostaje wciągnięty w sieć intryg i manipulacji. Niebezpieczeństwo okazuje się śmiertelne. Czy bohaterowi uda się dojść do prawdy i ocalić siebie?


  • 20 stycznia 2022 (czwartek), godz. 18.00

Pisarz i kryzys twórczy. Destrukcyjna siła sztuki, czy też demony przeszłości? A co w efekcie? Nagrody Akademii Filmowej za najlepszy film i nagroda na pierwszym Festiwalu Filmowym w Cannes. To pierwszy z trzech, jak dotąd, takich przypadków w historii kina.


  • 27 stycznia 2022 (czwartek), godz. 18.00

„Pani Dalloway powiedziała, że sama kupi kwiaty” – to zdanie otwiera jedną z najsłynniejszych powieści, której autorką jest Virginia Woolf. Kilkadziesiąt lat później literatura przeplata się z losem dwóch kobiet żyjących w różnych czasach.


Repertuar kina Popiół i Diament

w ramach projektu Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4

Rozmowa#1
Borbála Soós & Post Brothers

  • 10 listopada 2020 (wtorek), godz. 18.00
  • Transmisja online na Facebooku Muzeum Pana Tadeusza w dwóch językach: polskim i angielskim.
Zapraszamy na prezentację przygotowaną przez Borbálę Soós, która rozmawiać będzie z Post Brothers. Jest to pierwsze wydarzenie w ramach cyklu Rozmowy z Post Brothers.
Cykl odbywa się w ramach programu „Ręce do góry!” Bunt w kinie V4 i jest serią dyskusji publicznych poświęconych prekaryjnym uwarunkowaniom społecznym, ekologicznym i politycznym dzisiejszej wspólnoty oraz działań w polu kultury.
a coppice as a model for resilience; print by István Orosz
a coppice as a model for resilience; print by István Orosz

Gościem pierwszego spotkania będzie Borbála Soós, mieszkająca w Londynie, węgierska kuratorka i badaczka w dziedzinie sztuki i ekologii. W swoich działaniach Soós podejmuje, rozszczelnia i wzbogaca refleksję o środowisku naturalnym oraz związanych z nim wyzwaniach społecznych i politycznych.

Podczas spotkania Soós opowie o swoich najnowszych badaniach nad praktykami przywracania środowiska do stanu naturalnego. Tego rodzaju działania ekologiczne mają na celu odwrócenie spowodowanych przez człowieka zmian w przyrodzie poprzez przywracanie bogatych i złożonych systemów budowanych przez liczne gatunki. Praktykę tę rozumieć można także w szerszym sensie społecznym, politycznym i aktywistycznym. Daje ona szansę na odzyskanie głosów usuniętych z debaty oraz włączanie podmiotów wykluczanych i opresjonowanych, rdzennych i endemicznych, ludzkich i nieludzkich. Miejsce, w którym „istnieje to, co dzikie” reprezentuje to, co antyhegemoniczne. Nieporządek i nieposłuszeństwo zaburzają w nim uładzone narracje. Powstawać mogą nowe rodzaje struktur.

W rozmowie z Post Brothers Soós opowie o tej praktyce w szerszym kontekście swoich interdyscyplinarnych działań w polu biopolityki, rzeczy wspólnych, dynamiki systemów, aktywizmu klimatycznego i teorii queer. Ukaże dzikość jako sferę, gdzie radykalne praktyki wolnościowe i wynalazcze mogą dostarczać odpowiedzi na ekologiczne, społeczne i polityczne wyzwania związane z kryzysem klimatycznym.

Współpraca kuratorska: Ewa Tatar


Borbála Soós

Urodzona w roku 1984 w Budapeszcie. Jest kuratorką oraz aktywną działaczką, uczestniczką i organizatorką badań w dziedzinie sztuki i ekologii. Uzyskała dyplom magistra studiów Curating Contemporary Art na Royal College of Art w Londynie (2012), a także studiów filmoznawczych i historii sztuki na Uniwersytecie Eötvös Loránd w Budapeszcie (2009). W latach 2012–2019 była dyrektorką/kuratorką galerii sztuki współczesnej Tenderpixel w centrum Londynu. Była kuratorką projektów realizowanych we współpracy z m.in. OFF-Biennale, Budapeszt; Domem Sztuki Współczesnej Trafó, Budapeszt; ICA, Londyn; Camden Arts Centre, Londyn; tranzit, Bratysława; Rupert, Wilno; oraz Nogueras Blanchard, Madryt. Regularnie wykłada, prowadzi warsztaty i zajęcia na uniwersytetach, m.in. Goldsmiths College, Royal College of Art, Central Saint Martins. We współpracy z Artquest jest prowadzącą Peer Forum w Horniman Museum and Gardens, a także pełni funkcję Research Associate w CCA Derry~Londonderry w Irlandii Północnej.


Post Brothers

Post Brothers to krytyczne przedsięwzięcie, do którego należy Matthew Post (ur. 1984, Los Angeles), entuzjasta, pisarz i kurator często angażujący się w projekty i współprace artystyczne, bądź też zajmujący się drugorzędnymi informacjami dotyczącymi działań w kulturze. Post ukończył artystyczne studia licencjackie w Emily Carr Institute of Art and Design w Vancouver, Kanada (2006) i uzyskał dyplom magistra Curatorial Practices w California College of Arts in San Francisco, Kalifornia (2009). W latach 2016–2019, Post Brothers był kuratorem Kunstverein München w Monachium. Kurował także wystawy i projekty na całym świecie. Jego eseje i teksty publikowane były w wielu pismach i magazynach oraz niezliczonych katalogach wystaw i publikacjach poświęconych artystkom i artystom. Post Brothers uczestniczy także regularnie w wystawach, na których prezentuje projekty tekstowe i performatywne. Wykłada i prowadzi seminaria w całej Europie. Mieszka w Kolonii Koplany, niewielkiej wsi we Wschodniej Polsce.

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund
W RAMACH PROJEKTU RĘCE DO GÓRY! BUNT W KINIE KRAJÓW V4

Rozmowa #2
Laura Amann & Post Brothers

  • 17 listopada 2020 (wtorek), godz. 18.00
  • Transmisja online na Facebooku Muzeum Pana Tadeusza w dwóch językach: polskim i angielskim.
Zapraszamy na spotkanie z Laurą Amann, które odbędzie się we wtorek 17 listopada o godzinie 18.00. Jest to drugie wydarzenie z cyklu rozmów prowadzonych przez Post Brothers.
photo: KISS: Thomas Geiger, Festival of Minimal Actions: Jiří Kovanda, Kissing through glass, Foto: Kunsthalle Wien, 2020
Ida Szigethy, “Equation with two bathtubs”, 1971, Courtesy Lucie Drdova Gallery, Prague Photographers: Ondřej Polák

Gościem drugiego spotkania będzie Laura Amann, kuratorka, architektka i autorka tekstów mieszkająca i pracująca w Wiedniu. Tematem są zmieniające się uwarunkowania przestrzeni publicznej i prywatnej – a mówiąc prościej, kwestie tego, jak i gdzie odnaleźć możemy społeczną i kulturową bliskość – w czasie, gdy pandemia, obostrzenia w ruchu granicznym, nierówności, migracje, niesprawiedliwość oraz niepewność gospodarcza i ekologiczna wymagają nowych sposobów wspólnego bycia i myślenia.

W ramach swoich najnowszych wystaw Amann przyglądała się radości, intymności, pożądaniu, zmysłowości i trosce jako czemuś, co otwiera przestrzeń nieposłuszeństwa i daje możliwość przetrwania. Amann pracuje często na przecięciu sztuki i architektury, pośrednicząc między różnymi publicznościami, współpracownikami i kontekstami oraz aranżując wymianę między tzw. peryferiami i centrami.

Prowadzona przez Post Brothers rozmowa dotyczyć będzie różnej skali instytucji, z którymi pracuje Amann, jak również etycznych i praktycznych wymiarów działania i organizacji oraz realizacji samych projektów. Opowie ona także o swojej bieżącej pracy, w której podejmuje temat porażek i przemian dzisiejszej architektury, sytuując się w niełatwych kontekstach społecznych, politycznych i czasowych.

Współpraca kuratorska: Ewa Tatar


Laura Amann

Urodzona w roku 1986 w Wiedniu. Jest kuratorką i architektką mieszkającą w Wiedniu. Członkini zespołu kuratorskiego Kunsthalle Wien, wykładowczyni na Uniwersytecie Technicznym w Wiedniu, doradczyni i badaczka współpracująca przy wielu projektach architektonicznych. We współpracy z Jenem Kratochvilem prowadzi przestrzeń projektów i platformę kuratorską Significant Other, działającą w polu sztuki i architektury oraz nawiązującą kontakty międzyinstytucjonalne, zwłaszcza między Wiedniem i Pragą. Współredaktorka projektu “Architectural Notes”, którego istotą jest przegląd dzisiejszego świata i związanych z nim, niekorzystnych dla zdrowia zjawisk występujących w środowisku zabudowanym. W swojej praktyce Amann wykorzystuje projektowanie, kuratorstwo i pisanie jako narzędzia badania polityki intymności, struktur wsparcia oraz ich relacji i przejawów w przestrzeni, starając się dociec „jak być smutną ekofeministką nie irytując przy tym innych”.


Post Brothers

Post Brothers to krytyczne przedsięwzięcie, do którego należy Matthew Post (ur. 1984, Los Angeles), entuzjasta, pisarz i kurator często angażujący się w projekty i współprace artystyczne, bądź też zajmujący się drugorzędnymi informacjami dotyczącymi działań w kulturze. Post ukończył artystyczne studia licencjackie w Emily Carr Institute of Art and Design w Vancouver, Kanada (2006) i uzyskał dyplom magistra Curatorial Practices w California College of Arts in San Francisco, Kalifornia (2009). W latach 2016–2019, Post Brothers był kuratorem Kunstverein München w Monachium. Kurował także wystawy i projekty na całym świecie. Jego eseje i teksty publikowane były w wielu pismach i magazynach oraz niezliczonych katalogach wystaw i publikacjach poświęconych artystkom i artystom. Post Brothers uczestniczy także regularnie w wystawach, na których prezentuje projekty tekstowe i performatywne. Wykłada i prowadzi seminaria w całej Europie. Mieszka w Kolonii Koplany, niewielkiej wsi we Wschodniej Polsce.

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund

  • 11 grudnia 2021 (sobota), godz. 16.00
  • uwaga, ze względów epidemicznych wydarzenie odbędzie się wyłącznie w formie transmisji online

Spotkanie z Magdaleną Grochowską wokół książki „Różewicz. Rekonstrukcja”, t. 1. (Wydawnictwo Dowody na Istnienie, 2021), w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie Pan Tadeusz Różewicz”.

Na pytanie: „Kim jesteś?”, Tadeusz Różewicz odpowiedział przed laty: „Kto mnie uważnie czyta, ten wie”.

Z jego utworami w ręku Magdalena Grochowska podąża za nim przez krajobrazy, wśród których wzrastał; idee, które go kształtowały, i przez historię, która przełamała jego los. W pierwszym tomie reporterskiej biografii poety autorka wnika w dzieje jego rodziny. Rekonstruuje okoliczności, w jakich żydowska dziewczynka – matka Różewicza – opuściła swe gniazdo, a później wymknęła się Zagładzie. Odtwarza dramat żołnierza AK, którego presja polityczna uczyniła dezerterem. I dramat człowieka poparzonego wojną, który zrewolucjonizował polską poezję, choć „po Auschwitz” miała zamilknąć. Grochowska opowiada czule o jego powrocie do życia w latach krakowskich i gliwickich, o Różewiczu mężu, ojcu, synu. Ukazuje jego uwikłanie w socrealizm i uwolnienie, narodziny Różewicza dramatopisarza. Magdalena Grochowska nie odpowiada wprost na pytanie o to, jakim był człowiekiem, ale odsłania jego nieznane dotąd twarze.


Zobacz spotkanie


O autorce

Magdalena Grochowska – reportażystka i eseistka. W 2016 roku Polski PEN Club uhonorował ją Nagrodą im. Ksawerego i Mieczysława Pruszyńskich za „konsekwentne opowiadanie dziejów polskiej inteligencji”. Jej książka „W czasach szaleństwa” (2019) – zbiorowy portret Europejczyków (Pawła Hertza, Dymitra Fiłosofowa, Jerzego Stempowskiego, Frei i Helmutha Jamesa von Moltke) – przeciwstawiających się niszczycielskim ideologiom w XX wieku, znalazła się w finale nagród literackich Juliusz i Gryfia, była również nominowana do Nike i Angelusa 2020. Biografia „Jerzy Giedroyc. Do Polski ze snu” (2009, 2014) przyniosła jej nagrodę „Odry”, „Polityki” oraz Nike czytelników 2010. Ukazała się po litewsku (Wilno, 2016) oraz po rosyjsku (Petersburg, 2017). Biografia „Strzelecki. Śladem nadziei” (2014) znalazła się w finale Nagrody im. Teresy Torańskiej „Newsweeka” w 2014 roku oraz była nominowana do Nike 2015. Jej zbiór portretów „Wytrąceni z milczenia” (2005, 2013) trafił, w ramach plebiscytu polskiego radia (Dwójka), do kanonu 25 lektur na ćwierćwiecze wolnej Polski (2014). Laureatka Grand Press 2005 w kategorii „reportaż prasowy” (reportaż o starości „Druga strona gobelinu”). Jurorka Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki (2017/2018) oraz Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” za biografię (2018/2019). Dziennikarka „Gazety Wyborczej” w latach 1996–2020. Mieszka w Warszawie.


Prowadzanie

Maria Marszałek – absolwentka historii sztuki i psychologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Laureatka stypendium „European Museum of the Year Award” dla młodych pracowników muzeów, nauczyciel akademicki. Pracuje w Gabinetach Świadków Historii w Muzeum Pana Tadeusza, współautorka wystawy „Pan Tadeusz Różewicz”, autorka publikacji naukowych, scenariuszy filmowych oraz esejów i materiałów edukacyjnych poświęconych poecie. Wciąż pracuje nad rozprawą doktorską o ekfrazach.


 

mkdnis logo

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.


Patroni

Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Wrocław, Radio Wrocław, Radio Ram, Radio Wrocław Kultura, Wroclife, Magazyn Szum

Partner medialny: Tygodnik Powszechny

WrocWalk Marathon

  • 11 listopada 2021 (czwartek), godz. 10.00–17.00
  • wstęp bezpłatny dla uczestników WrocWalk Marathon
  • liczba miejsc ograniczona

Muzeum Pana Tadeusza zaprasza uczestników WrocWalk Marathon 2021 do zwiedzania wystaw związanych z postacią Tadeusza Różewicza.

Uczestników wydarzenia zapraszamy na otwartą w stulecie urodzin poety 9 października 2021 wystawę stałą „Pan Tadeusz Różewicz”. Można na niej zobaczyć wybór materiałów pochodzących z obszernego archiwum przekazanego Zakładowi Narodowemu im. Ossolińskich, obejmującego nie tylko bezcenne rękopisy, ale także dokumenty i przedmioty codziennego użytku oraz imponujący księgozbiór. W gablotach znajdziemy także scenariusze filmowe, które współtworzył Różewicz, jego zeszyty szkolne, świadczące o plastycznym talencie, debiut z gazetki szkolnej („Do moich wielbicieli”), listy od fanów, odmowy druku z lat 50. (twórczość zbyt smutna i ponura), kolaże od Wisławy Szymborskiej, polemiczne wiersze Czesława Miłosza, słowa zachęty dla młodego poety od Juliana Przybosia, pasterskie napomnienie od prymasa Stefana Wyszyńskiego i podziękowanie za zorganizowanie okularów od Leopolda Staffa. Zbiory Ossolineum uzupełniają wypożyczenia z innych instytucji (obrazy Marii Jaremy, Ewy Kierskiej-Hoffman, Jerzego Nowosielskiego, Tadeusza Brzozowskiego, Jerzego Tchórzewskiego, Kazimierza Mikulskiego) i od osób prywatnych (m.in obozowy nożyk, fotografie) oraz dzieła współczesnych artystów z dziedziny muzyki hip-hop, malarstwa ściennego, animacji komputerowej i ceramiki.

Na dziedzińcu Kamienicy pod Złotym Słońcem, w której mieści się muzeum, dostępna będzie też premierowo wyjątkowa atrakcja wystawa ilustracji będących elementem aplikacji „Wrocławskie spacery Tadeusza Różewicza”. Wrocław był ostatnim miastem, w którym mieszkał poeta. Aplikacja umożliwia podróżowanie jego śladami po ulicach stolicy Dolnego Śląska. Przybliżamy w niej miejsca ważne w biografii i twórczości Różewicza. Każdy punkt na mapie zawiera krótki opis, fotografie przedstawiające poetę oraz wyimki z wierszy. Umieszczone na planszach kody QR pozwolą zwiedzającym na bezpłatne pobranie aplikacji na smartfony.

Wydarzenia organizowane w ramach WrocWalk Marathon z okazji Narodowego Święta Niepodległości będą doskonałą okazją do nie tylko do obejrzenia najnowszej wystawy stałej Muzeum Pana Tadeusza, ale i do poznania fragmentu historii miasta przez pryzmat jednego z jego najbardziej wyjątkowych obywateli. 

Dla uczestników WrocWalk Marathon wstęp na wystawy jest bezpłatny, ze względu na obostrzenia związane z pandemią COVID-19 liczba osób przebywających na muzealnym dziedzińcu oraz na wystawie „Pan Tadeusz Różewicz” będzie ograniczona. Szczegółowych informacji udzielą pracownicy Muzeum w dniu wydarzenia.


WrocWalk Marathon 2021

logo-walk-maraton

W tym roku WrocWalk Marathon organizowany jest przez Miasto Wrocław z okazji Święta Niepodległości. Sama idea „spaceru na medal” i wydarzenie są znane Wrocławianom z lat 2018 i 2019 (w minionym roku obostrzenia związane z pandemią COVID-19 uniemożliwiły przeprowadzenie imprezy). Teraz, WrocWalk Marathon powraca w nieco innych, jesiennych okolicznościach i z nowym, patriotycznym motywem przewodnim.

11 listopada 2021 wszyscy chętni będą mieli możliwość zwiedzać Wrocław odwiedzając miejsca nie zawsze dostępne na co dzień; skorzystać ze specjalnych, okolicznościowych warsztatów i wydarzeń oraz wziąć udział w wyjątkowych, patriotycznych atrakcjach dodatkowych. Uczestnicy po wcześniejszym dokonaniu zapisu odbierają mapę – kartę uczestnika z zaznaczonymi punktami do odwiedzenia. W każdym z nich otrzymują pieczątkę i mogą (wedle uznania) zwiedzić dane miejsce lub skorzystać z dodatkowych aktywności (zależnie od lokalizacji).

*Materiały organizatora.


Zobacz

autorzy animacji: Tomasz Ostaszewski, Piotr Bartos


W aplikacji znajdziesz

  • mapę miejsc, które Tadeusz Różewicz odwiedzał we Wrocławiu
  • archiwalne fotografie
  • fragmenty wierszy uzupełniających obraz prezentowanego miejsca

Zwiedzaj z aplikacją Muzeum Pana Tadeusza

Po zwiedzaniu podziel się z nami swoją opinią.

Pobierz bezpłatnie


 

mkdnis logo

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.


Patroni

Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Wrocław, Radio Wrocław, Radio Ram, Radio Wrocław Kultura, Wroclife, Magazyn Szum

Partner medialny: Tygodnik Powszechny

Z ossolińskiej kolekcji. „Silesiaca”

  • marzec–grudzień 2021
  • wybrane czwartki, godz. 17.00

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji wykładów z cyklu „Z ossolińskiej kolekcji”. Każdy z nich jest okazją do poznania bogatych i cennych kolekcji, przechowywanych w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich. W tegorocznej odsłonie odkryjemy zbiory związane ze Śląskiem oraz okoliczności ich przekazania do Ossolineum. Zaprezentowane zostaną biblioteczne perły dawnego Śląska, a wśród nich inkunabuły iluminowane w śląskich klasztorach i pięknie ilustrowane książki XVIII-wieczne. Obejrzymy rękopisy dolnośląskich pisarzy (powstałe po 1946 roku), dla których region ten stał się nową „małą ojczyzną”. Zapoznamy się z najciekawszymi pierwszymi publikacjami powojennego Wrocławia, ich twórcami i wydawcami. Nie zabraknie również silesiaców kartograficznych, które reprezentować będą obiekty z XVII i XVIII wieku.


Program

  • 9 grudnia 2021 (czwartek), godz. 17.00
  • prowadzenie: Wojciech Gruk
  • uwaga, ze względów epidemicznych wydarzenie odbędzie się wyłącznie w formie transmisji online

Odkąd Erich Fuchs (1890–1983) po raz pierwszy odwiedził Sudety w wieku dziewiętnastu lat, ich mieszkańcy stali się ulubionym tematem jego prac. Po przeprowadzce na Śląsk artysta ten – jak wytrawny etnograf – obserwował surowe życiepracę i obyczaje śląskich górali, które następnie uwieczniał w swoich grafikach i rysunkach. Pełne miłości do regionu prace Fuchsa są jednak przede wszystkim świetnymi dziełami sztuki, z których wiele znajduje się w zbiorach Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Ich prezentacja pozwoli ożywić na moment miniony świat przedwojennych mieszkańców Sudetów.

Wojciech Gruk – historyk i historyk sztuki. Pracownik Działu Sztuki Muzeum Książąt Lubomirskich w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich, gdzie opiekuje się zbiorami grafiki. Miłośnik dziejów Śląska i zapalony popularyzator wiedzy o regionie, autor instagramowego bloga śląskoznawczego @humanista_wroclawski.


Minione

  • 21 października 2021 (czwartek), godz. 17.00
  • prowadzenie: Aldona Mikucka

W zbiorach Ossolineum znajdują się dwa rękopisy poematów Bogusza Zygmunta Stęczyńskiego (1814–1890), które powstały jako efekt pieszej wędrówki po Dolnym Śląsku. Są to „Sudety” i „Śląsk” – utwory, które nigdy nie zostały opublikowane za życia autora. Stęczyński wędrował po Sudetach około połowy XIX wieku tuż przed okresem silnego rozwoju turystyki w tym rejonie. Podczas niespiesznej wyprawy rysował z natury, literacko rejestrował swoje wzruszenia niezwykłymi widokami oraz refleksje natury historiozoficznej. Nadawał również własne nazwy podziwianym wodospadom, skałom i górskim szczytom. Wykład będzie przede wszystkim okazją, aby przyjrzeć się bliżej dolnośląskim widokom utrwalonym na rysunkach, akwarelach i litografiach przez polskiego wędrowca, artystę-samouka zafascynowanego wizją natury ukształtowaną przez poetów i malarzy doby romantyzmu.

Aldona Mikucka – absolwentka historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, adiunkt w Dziele Edukacji Ossolineum, plastyczka, edukatorka muzealna i przewodniczka miejska po Wrocławiu należąca do Stowarzyszenia Podróżników „TUiTAM”. Od 2011 roku zajmuje się popularyzacją zbiorów Ossolineum m.in. poprzez przygotowywanie scenariuszy lekcji muzealnych, autorskich wykładów popularyzatorskich prezentowanych w cyklu „Z ossolińskiej kolekcji” oraz warsztatów artystycznych z cyklu „Rodzinna Pracownia Ilustracji”, a także filmów edukacyjnych dla szkół. Autorka współczesnego opracowania zabytkowej gry planszowej „Piast” z 1904 roku ze zbiorów Ossolineum (2013), kuratorka wystawy czasowej „Nasz malarz Orłowski”. Rysunki Aleksandra Orłowskiego ze zbiorów Ossolineum (2019).

  • 30 września 2021 (czwartek), godz. 17.00
  • prowadzenie: Martyna Węglarska

W czasie wykładu przedstawiona zostanie sławna artystyczna rodzina Strachowskich, która przyjechała do Wrocławia na początku XVIII w. Osiedliła się tutaj i założyła pracownię graficzną, stającą się w krótkim czasie najlepiej prosperującym warsztatem miedziorytniczym na tym terenie. W zbiorach ossolińskich posiadamy książki ilustrowane przez Strachowskich, ale także pojedyncze, niezwykle ciekawe grafiki związane tematycznie ze Śląskiem.

Martyna Węglarska – asystent muzealny w Dziale Sztuki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, magister historii sztuki i filologii polskiej. W czasie studiów przewodniczyła Kołu Naukowemu, współorganizowała konferencję i liczne wykłady otwarte. W ramach programu wymiany studenckiej studiowała na Sorbonie. Na polu naukowym specjalizuje się w sztuce francuskiej XVIII w. Pracę magisterską poświęciła rysunkom francuskim ze zbiorów Muzeum Książąt Lubomirskich, które prezentowała na sympozjum naukowym. Od 2018 roku związana z Ossolineum poprzez pracę w Dziale Edukacji. Obecnie, w Dziale Sztuki, zajmuje się zbiorami grafiki dawnej.

  • 24 czerwca 2021 (czwartek), godz. 17.00
  • prowadzenie: Piotr Galik

Treść prelekcji zawierać będzie zarówno zarys biografii darczyńcy, jak i omówienie wybranych przykładów siedemnasto– i osiemnastowiecznych silesiaców kartograficznych, podarowanych Zakładowi Narodowemu im. Ossolińskich przez światowej sławy kolekcjonera map dawnych. Poruszony zostanie także temat nowatorskich badań naukowych eksponatów, opartych na metodach bezinwazyjnej analizy fizykochemicznej warstwy malarskiej w mapach kolorowanych.

Piotr Galik – absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego, asystent w Zakładzie Historii Gospodarczej, Demografii i Statystyki Instytutu Historycznego. W okresie 1997–2007 redaktor i autor tekstów wielu programów telewizyjnych. Od 2008 r. pracownik Gabinetu Kartografii Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Autor podręcznika do nauki historii XIX i XX w. dla licealistów, kilku książek i kilkudziesięciu artykułów. Uczestnik ponad stu audycji radiowych poświęconych popularyzacji historii. Od początku lat 90. zaangażowany w działalność społeczną na rzecz Polaków na Kresach w ramach Stowarzyszenia Wspólnota Polska.

  • 27 maja 2021 (czwartek), godz. 17.00
  • prowadzenie: dr Marta Pękalska

We Wrocławiu w roku 1945, po zniszczeniach wojennych i niemal całkowitej wymianie ludności bardzo brakowało publikacji w języku polskim. Już w maju tego roku drukowano pierwsze plakaty, potem gazety, widokówki, wreszcie we wrześniu – pierwszą polską książkę. W trakcie wykładu poznamy najciekawsze z pierwszych publikacji powojennego Wrocławia pochodzące ze zbiorów Ossolineum, a także ich twórców i wydawców.

Dr Marta Pękalska – absolwentka bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Nauczyciel akademicki. Od 2008 pracuje w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich, od 2009 jako kierownik Działu Informacji Naukowej. Sekretarz redakcji „Czasopisma ZNiO”. Interesuje się m. in. historią ruchu księgarsko-wydawniczego we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku po 1945.

  • 29 kwietnia 2021 (czwartek), godz. 17.00
  • prowadzenie: Hanna Kulesza

Kiedy po II wojnie światowej Biblioteka Ossolineum została przeniesiona ze Lwowa do Wrocławia, jej profil zbiorów poszerzył się o archiwalia przedstawicieli tworzącego się na Dolnym Śląsku środowiska literackiego. Dzięki temu, podobnie jak przebywający podobną drogę mieszkańcy przedwojennych Kresów, Biblioteka ściślej związała się z nową „małą ojczyzną”. Obecnie chlubi się posiadaniem archiwów wielu kojarzonych z Dolnym Śląskiem pisarzy, dziennikarzy i działaczy, ważnych zarówno dla życia kulturalnego regionu, jak i dla literatury w skali ogólnopolskiej. Należą do nich m.in. Marianna Bocian, Stanisław Dróżdż, Rafał Wojaczek, Tymoteusz Karpowicz, Ewa Szumańska i najsławniejszy z nich – Tadeusz Różewicz, dla którego ziemia dolnośląska była, jak sam napisał, „spóźnioną miłością”.

Hanna Kulesza – absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, starszy kustosz w Dziale Rękopisów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu. Zajmuje się opracowaniem współczesnych archiwów literackich, rozpowszechnia wiedzę o rękopisach w formie wykładów, prezentacji, m.in. w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki. Współautorka kilku tomów Inwentarza rękopisów Biblioteki ZNiO we Wrocławiu, autorka artykułów w „Czasopiśmie Zakładu Narodowego im. Ossolińskich” i w publikacjach zbiorowych, m.in.: Spuścizny dolnośląskich pisarzy w zbiorach Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, „Dolny Śląsk” nr 20/1017; (współautorstwo) Dział Rękopisów, [w:] Nie tylko książki. Ossolińskie kolekcje i ich opiekunowie, pod red. M. Dworsatschka, Wrocław 2018; noty biograficzne [w:] Księga darczyńców Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, pod red. M. Pękalskiej, Wrocław 2017.

  • 25 marca 2021 (czwartek), godz. 17.00
  • prowadzenie: dr Agnieszka Franczyk-Cegła

Stare druki związane ze Śląskiem stanowią obok druków związanych ze Lwowem wyróżniający się zbiór w kolekcji ossolińskiej książki dawnej. Są wśród nich inkunabuły iluminowane w śląskich klasztorach, książki z najstarszych wrocławskich oficyn drukowane w XV i XVI wieku, rzadkie druki ulotne tłoczone na jedwabiu, pięknie ilustrowane książki XVIII-wieczne z panoramami miast śląskich, wizerunkami budowli sakralnych i świeckich, portretami wybitnych Ślązaków. Wszystkie one są świadectwem rozwoju kulturalnego Wrocławia na przestrzeni wieków i stanowią bezcenne źródło historii Śląska. Na wykładzie przedstawione zostaną najważniejsze biblioteczne perły dawnego Śląska w zbiorach ossolińskich przez pryzmat roli, którą odegrały i odgrywają w kulturze regionu.

Agnieszka Franczyk-Cegła – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, absolwentka Instytutu Filologii Romańskiej i Instytutu Filologii Klasycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2020 roku kierownik Działu Starych Druków Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Współpracownik Centrum Badawczego Bibliografii Polskiej Estreicherów przy Uniwersytecie Jagiellońskim, archival advisor w Gesher Galicia, członek Proweniencyjnej Grupy Roboczej. W pracy naukowej zajmuje się badaniami typograficznymi i proweniencyjnymi druków XV–XVIII wieku oraz historią bibliotek klasztornych i prywatnych. Laureatka konkursu popularyzatorskiego „Skomplikowane i proste. Młodzi uczeni o swoich badaniach”, zorganizowanego przez miesięcznik „Forum Akademickie” (2018). Autorka wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych.  

„Ręce do góry!” Bunt w kinie krajów V4

„Ręce do góry!” Bunt w kinie krajów V4 to projekt filmowy, którego celem jest pokazanie publiczności, w jaki sposób kino kształtowało i odzwierciedlało postawy obywatelskiego oporu w krajach grupy wyszehradzkiej. Ręce do góry! to tytuł filmu Jerzego Skolimowskiego z 1967 roku, w którym reżyser dokonuje rozliczenia pokolenia trzydziestolatków dorastających w okresie stalinizmu. Odważna, nowofalowa forma, bezkompromisowy przekaz i historia (przez czternaście lat film był zakazany przez cenzurę) czynią z obrazu Skolimowskiego drogowskaz, którym kierujemy się, dobierając repertuar filmowy.

W ramach programu towarzyszącego odbyła się debata oraz zrealizowane zostały trzy filmy z udziałem twórców i teoretyków filmowych, wśród których zanleźli się eksperci z krajów wyszehradzkich. Ponadto zaplanowane są wydarzenia artystyczne, w ramach których artyści z krajów z V4 stworzą projekty nawiązujące do kultury audiowizualnej i pojęcia buntu.

  • styczeń–grudzień 2020

Aporia. Miasto jest miastem

Aporia autorstwa Aleksandry Wasilkowskiej i Krzysztofa Garbaczewskiego to przestrzeń VR, która składa się z dwóch budynkóww-miast będących dla siebie równoległymi rzeczywistościami. Każdy z budynków jest hybrydą, współistnieniem wielu funkcji i przestrzeni naraz. Te przestrzenie są interfejsem i emanacją kolektywnych pragnień, a Ty możesz ją współtworzyć dodając własną twórczość.


Rozmowy z Post Brothers

Prezentujemy cykl dyskusji publicznych poświęconych prekaryjnym uwarunkowaniom społecznym, ekologicznym i politycznym dzisiejszej wspólnoty oraz działań w polu kultury.

Zapraszamy na cztery spotkania z interesującymi kuratorkami i kuratorami pochodzącymi z krajów Grupy Wyszehradzkiej, którzy działają w regionie i poza nim. Naszymi gośćmi będą: Borbála Soós, Laura Amann, Sebastian Cichocki i Maria Hlavajova. W rozmowie z kuratorem Post Brothers opowiedzą oni o swoich najnowszych projektach i planach zawodowych na najbliższą przyszłość w kontekście sfery publicznej ulegającej obecnie przemianom pod wpływem kryzysów politycznych, epidemicznych i ekologicznych. Koncentrować się będą na roli, jaką sztuki wizualne odgrywają w zmianie wyobrażeń o sposobach stawiania oporu, udzielania wzajemnego wsparcia i funkcjonowania wspólnoty w coraz bardziej niebezpiecznych czasach.


Przegląd filmowy

Na czas przeglądu zaplanowanych zostało dwadzieścia projekcji filmowych, podzielonych na cztery bloki tematyczne:

  • bunt młodzieży w filmie,
  • kino oniryczne i poetyckie,
  • satyra w filmie,
  • kino kobiet.

Repertuar obejmował kino okresu Czechosłowackiej Nowej Fali, Polskiej Szkoły Filmowej i złotej ery kina węgierskiego (lata 60., 70. i 80. XX w.) oraz produkcje współczesne. Chcieliśmy zwrócić uwagę na to, że formalne i fabularne środki filmowego wyrazu w filmach krajów byłego bloku wschodniego, które przeszły transformację ustrojową, były narzędziem nie tylko estetycznym, lecz również politycznym.

  • Ręce do góry!
    14.01.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Francja, Polska, 1967
    reż. Jerzy Skolimowski

  • Córka trenera
    21.01.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Polska, 2018
    reż. Łukasz Grzegorzek

  • Kawki na drodze / Všechno bude
    28.01.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Czechy, Polska, Słowacja, Słowenia, 2018
    reż. Olmo Omerzu

  • Miłość blondynki / Lásky jedné plavovlásky
    4.02.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Czechosłowacja, 1965

  • Ja, twój syn / Apa
    11.02.2020 (wtorek) godz. 18:00
    Węgry, 1966
    reż. István Szabó

  • Hydrozagadka
    18.02.2020 (wtorek) godz. 18:00
    Polska, 1970
    reż. Andrzej Kondratiuk
  • Wojna polsko-ruska
    25.02.2020 (wtorek), godz. 18:00
    Polska, 2009
    reż. Xawery Żuławski

  • Pali się, moja panno / Hoří, má panenko!
    3.03.2020 (wtorek), godz. 18:00
    Włochy, Czechosłowacja, 1967
    reż. Miloš Forman

  • Kto chce zabić Jessii? / Kdo chce zabít Jessii?
    7.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Czechosłowacja, 1966
    reż. Václav Vorlíček

  • Stokrotki / Sedmikrásky
    14.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Czechosłowacja, 1966
    reż. Věra Chytilová

  • Palacz zwłok / Spalovač mrtvol
    21.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Czechosłowacja, 1968
    reż. Juraj Herz

  • Córki dancingu
    28.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Polska, 2015
    reż. Agnieszka Smoczyńska

  • Świadek / A Tanú
    4.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Węgry, 1969
    reż. Péter Bacsó
  • Sanatorium pod klepsydrą
    11.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Polska, 1973
    reż. Wojciech Has

  • Trzecia część nocy
    18.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Polska, 1971
    reż. Andrzej Żuławski

  • Adopcja / Örökbefogadás
    25.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Węgry, 1975
    reż. Márta Mészáros

  • Słodki czas Kalimagdory / Sladký čas Kalimagdory
    1.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Czechosłowacja, RFN, 1968
    reż. Leopold Lahola

  • Bibliothèque Pascal
    8.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Niemcy, Węgry, Wielka Brytania, Rumunia, 2010
    reż. Szabolcs Hajdu

  • Wieża, jasny dzień
    15.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Polska, 2017
    reż. Jagoda Szelc

  • Nieczysta / Špina
    22.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
    Czechy, Słowacja, 2017
    reż. Tereza Nvotová


O blokach tematycznych

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund

Dni Babci i Dziadka
w Muzeum Pana Tadeusza

  • 21–22 stycznia 2020
    (wtorek–środa)
  • wstęp bezpłatny, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
z życia dworu wiejskiego, ze zbiorów Ossolineum

Zapraszamy wszystkie Babcie i Dziadków z wnukami na bezpłatne zwiedzanie Muzeum Pana Tadeusza.

Z okazji Dni Babci i Dziadka zachęcamy do rodzinnego, międzypokoleniowego zwiedzania wystawy stałej Muzeum Pana Tadeusza. 21 i 22 stycznia 2020 Babcie i Dziadkowie, którzy przyjdą ze swoimi Wnukami (niezależnie od wieku), będą mogli zwiedzić ekspozycję bezpłatnie.

W ramach promocji darmowe wejściówki dla międzypokoleniowych grup dostępne będą w kasach Muzeum Pana Tadeusza.


Bilet przysługuje grupie od 2 do 6 osób.