APORIA. MIASTO JEST MIASTEM
Aporia składa się z dwóch budynków-miast będących dla siebie równoległymi rzeczywistościami. Każdy z budynków jest hybrydą, współistnieniem wielu funkcji i przestrzeni naraz. Te przestrzenie są interfejsem i emanacją kolektywnych pragnień, a Ty możesz ją współtworzyć, dodając własną twórczość.
Instrukcja
- Wejdź na stronę przez powyższy przycisk.
- Stwórz nowy Pokój (ROOM) w środowisku APORIA. THE CITY IS THE CITY.
- Wejdź do Pokoju (ENTER ROOM).
- Wybierz swój awatar i zaakceptuj wybór.
- Jeżeli posiadasz gogle rzeczywistości wirtualnej możesz z nich skorzystać, jeżeli nie, wybierz opcje Ekranu (Enter on Screen).
- Wybierz mikrofon, którego będziesz używał do komunikacji z innymi gośćmi i zaakceptuj klikając opcję WEJDŹ (Enter Now).
- Jesteś wewnątrz!
- Za pomocą strzałek lub klawiszy WSAD na klawiaturze oraz myszki, która służy do rozglądania się dookoła, możesz przemierzać pomieszczenia i zwiedzać architekturę miasta APORIA. MIASTO JEST MIASTEM.
Myszką możesz również dokonać różnorodnych wyborów w Menu w górnej części ekranu. Możesz rysować, robić selfi czy udostępniać własną twórczość.
O projekcie
Wyobraźmy sobie dwa miasta, w których mieszkańcy żyją w równoległych rzeczywistościach. Ulice są podwojone, wzdłuż fasad pojawia się wiele skrzyżowań, dając w ten sposób rozległy widok na podwójne miasto. Każdy budynek jest hybrydą; dwie funkcje i dwie przestrzenie współistnieją jednocześnie. W ramach jednego budynku można być w domu lub w grobowcu, na bazarze lub w pałacu, można zdecydować, jak być w obu miejscach jednocześnie. Podczas pobytu w świątyni można znaleźć się w publicznej toalecie, będąc w oranżerii można też znaleźć się na wysypisku śmieci. Tkanina miejska jest bezpośrednią emanacją podzielonego państwa. Każda funkcja jest cieniem innej funkcji. Przeplatające się formy architektoniczne tworzą hybrydowe i dalekosiężne miasto pełne paradoksów i niezbadanych ścieżek. Społeczność powstaje z pogłosek i rytualnej wymiany kodów. Architektura podwójnych cieni jest całkowitym spełnieniem Utopii, gdzie miasta ulegają niekończącej się hybrydyzacji i ekspansji. Z tego wyłaniającego się porządku odsłania się scenariusz Twojego doświadczenia. Każda z przestrzeni jest interfejsem i emanacją kolektywnych pragnień, a Ty możesz ją współtworzyć.
Aleksandra Wasilkowska / Krzysztof Garbaczewski
Aporia. Miasto jest miastem w ramach projektu Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4 jest kolejną odsłoną projektu APORIA. MIASTO JEST MIASTEM, którego premiera odbyła się na 14. Praskim Quadriennale - Prague Quadrennial of Performance Design and Space.
Krzysztof Garbaczewski
Urodzony 24 lutego 1983 roku reżyser teatralny. Autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia, często nazywane teatralnymi instalacjami. Jedno z najgorętszych nazwisk polskiego teatru.
Ukończył Wydział Reżyserii Dramatu w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego. Studiował między innymi pod okiem Krystiana Lupy. Asystował mu przy przedstawieniu „Factory 2” inspirowanym twórczością Andy'ego Warhola w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (2008).
Garbaczewski zadebiutował „Chórem sportowym” Elfriede Jelinek w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu (2008). Również w 2008 roku przeniósł na scenę powieść Witolda Gombrowicza „Opętani” (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu). Adaptował „Tybetańską księgę umarłych” w widowisku „Nirvana” (Teatr Polski we Wrocławiu, 2009), „Odyseję” Homera (2009, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu), dzieła Bronisława Malinowskiego oraz jego dzienniki w „Życiu seksualnym dzikich” (Nowy Teatr w Warszawie, 2011).
Spis jego realizacji uzupełniają utrzymane w formule teatru postdramatycznego „Biesy” według Fiodora Dostojewskiego (Teatr Polski we Wrocławiu, 2010) oraz „Gwiazda śmierci” Marcina Cecki, przedstawienie rozprawiające się z popkulturowym mitem „Gwiezdnych wojen” (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2010).
W 2012 na scenie Teatru Dramatycznego im. Jana Kochanowskiego w Opolu Garbaczewski na nowo opowiedział „Iwonę, księżniczkę Burgunda” Witolda Gombrowicza. W tym samym roku Garbaczewski wraz z Marcinem Cecką, wziął udział w projekcie Soulographie, w ramach którego wyreżyserowali "Everyman Jack of You" i "Forgiveness" Erika Ehna w Teatrze La Mama w Nowym Jorku.
„Balladyna”, „Poczet Królów Polskich i „Kamienne niebo zamiast gwiazd”, czyli „polska trylogia”, podejmująca kwestię współczesnej polskiej tożsamości
Garbaczewski na reżyserski warsztat wziął także „Balladynę” Juliusza Słowackiego, za namową Marcina Cecki umieszczając romantycznych bohaterów w laboratorium genetycznym. Teatralny eksperyment na klasyce polskiego romantyzmu prezentowany na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu (2013) rozbawił i rozzłościł krytykę i publiczność poznańskiego Teatru Polskiego. Zdaniem Witolda Mrozka to najbardziej feministyczny, polityczny i bezczelny spektakl duetu Cecko/Garbaczewski.
Cecko mówił w „Gazecie Wyborczej”:
„To nie jest po prostu historia o kobiecie, która zabija. To dramat o miłości, czerwonej jak krew, czerwonej jak flaga. Takiej, która potrafi wyzwolić człowieka z marazmu, ale też doprowadzić go do zabójstwa. W tekście dość starym, pisanym wierszem, dość trudno jest dostrzec to, co nas dziś dotyka”.
Garbaczewski dopowiadał, że „Balladyna” kusi możliwością podjęcia pewnej gry:
„Kilka lat temu Maria Janion ogłosiła śmierć romantycznego paradygmatu. Sprawdzamy, na ile to prawda” – mówił w rozmowie z Martą Kaźmierską.
Teatralną bitwę o pamięć stoczył z kolei Garbaczewski w Starym Teatrze w Krakowie. Jego „Poczet Królów Polskich” zainaugurował w marcu 2013 dyrekcję Jana Klaty na tej narodowej scenie.
Historyczny temat z radykalnym scenicznym eksperymentem spotkał się u Garbaczewskiego także w kolejnym teatralnym projekcie – spektaklu „Kamienne niebo zamiast gwiazd” przygotowanym z okazji rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, z tekstem Marcina Cecki i muzyką Julii Marcell.
W roku 2013 Garbaczewski na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu wystawił głośną literacką premierę – „Kronosa”, intymny, zapowiadany jako wydarzenie literackie dekady dziennik Witolda Gombrowicza. Do współpracy reżyser ponownie zaprosił Aleksandrę Wasilkowską, która zaprojektowała scenografię, muzykę skomponowała Julia Marcell.
W roku 2014 w Schauspiel Stuttgart, wyreżyserował „Caligulę” Alberta Camusa. Następnie w 2014 roku duet Garbaczewski/Cecko przeniósł na scenę Teatru Wielkiego-Opery Narodowej „Zwycięstwo nad słońcem” Sławomira Wojciechowskiego oraz „Solarize” Marcina Stańczyka. Kolejnym bardzo udanym eksperymentem duetu Garbaczewski/Cecko były inscenizacje szekspirowskiej klasyki – „Burzy” (Teatr Polski we Wrocławiu, 2015) oraz „Hamleta” (Narodowy Tetr Stary im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, 2015).
W 2016 Garbaczewski zadebiutował w Volksbühne, realizując "Locus Solus". Spektakl z dramaturgią Marcina Cecki, został oparty na powieści Raymonda Roussela z 1914 roku. W czerwcu 2016 Garbaczewski wyreżyserował „Roberta Robura” według niedokończonej powieści Mirosława Nahacza – „Niezwykłe przygody Roberta Robura.”
Po 3 latach od „Kronosa” Garbaczewski wrócił do Gombrowicza i wyreżyserował własną adaptację „Kosmosu”. Spektakl z Narodowego Starego Teatru w Krakowie (premiera w listopadzie 2016 roku).
Kolejnym literackim wyborem Garbaczewskiego było „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego, a więc kolejny tekst z kręgu klasyki polskiej dramaturgii. Realizacja w STUDIO teatrgalerii (12 marca 2017 roku) nosiła jednak znamiona deklarowanego przez dyrektor artystyczną Natalię Korczakowską powrotu do myśli awangardy – spektakl promowano więc m.in. poprzez podkreślenie roli scenografki, Aleksandry Wasilkowskiej.
Intensywność pracy Garbaczewskiego sprawiła, że kolejną premierę widzowie mieli okazję zobaczyć już w maju 2017 roku. W warszawskim Teatrze Powszechnym reżyser „Chłopów" Władysława Reymonta Garbaczewski podjął się samodzielnego opracowania tej monumentalnej powieści.
W 2017 roku Garbaczewski zaangażował się w działalność Teatru Polskiego w Podziemiu, z którym zrealizował trzy efemeryczne przedstawienia: „Tak zwaną ludzkość w obłędzie” według Witkacego, „Państwo” na podstawie Platona oraz „Lady Makbet”, która była pierwszym w Polsce przedsięwzięciem teatralnym zrealizowanym w całości w technologii VR i transmitowanym na żywo, dzięki czemu widzem mógł stać się każdy posiadacz urządzenia z dostępem do internetu.
Zafascynowany Grotowskim reżyser (co podkreślał choćby przy pracy nad „Chłopami” czy „Państwem” nazwanym kontynuacją linii poszukiwań Grotowskiego) zaprezentował w maju 2017 roku wystawę zatytułowaną „Badania terenowe’. Prezentację kuratorowaną przez Patrycję Ryłko w Gdańskiej Galerii Miejskiej cechowała „warsztatowa i procesualna forma, stanowiąca komentarz do aktualnej tendencji organicznego przenikania się praktyk teatralnych i artystycznych”.
Do Platona Garbaczewski wrócił w maju 2018 roku, kiedy zaprezentował zaadaptowaną przez siebie „Ucztę" (Teatr Nowy).
Garbaczewski i VR
Garbaczewski jest współzałożycielem i członkiem Dream Adoption Society – kolektywu artystycznego skupiającego się na wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości. Grupa przygotowała wspólnie do tej pory m.in. stanowiącą część wystawy „Inne tańce” w CSW instalację VR (zwaną także „doświadczeniem VR”) pt. „Locus Solus”, stworzoną na podstawie powieści Raymonda Roussela, czy prezentowaną w ramach festiwalu Genius Loci pracę „Serce odważnych” inspirowaną postacią Tadeusza Kościuszki, patrona najbardziej znanego krakowskiego kopca. W czerwcu 2018 roku w warszawskim Teatrze Powszechnym DAS przygotowało performans „New Territory”.
Kolejny spektakl Garbaczewskiego, „Nietota”, premierę miał w Teatrze Powszechnym w październiku 2018 roku. Modernistyczną powieść Tadeusza Micińskiego reżyser postanowił pożenić z VRem. W projekcie, oprócz członków i członkiń Dream Adoption Society, wzięli udział aktorzy i aktorki z Powszechnego oraz gościnie Iza Szostak.
W marcu 2019 roku Garbaczewski pokazał w krakowskim Starym Teatrze „Nic” – spektakl, czy raczej, jak czytamy na plakacie, „medytację teatralną” zainspirowaną intrygująco eklektyczną listą dzieł: „Czarnym kwadratem na białym tle” Kazimierza Malewicza, poezją Bolesława Leśmiana, książkami „Nic-nic” Janusza Palikota, „Kairos” Cezarego Wodzińskiego, „Mount Analogue” René Daumala i myślą U.G. Krishnamurtiego.
Na praskim Quadriennale w czerwcu 2019 roku Garbaczewski oraz Aleksandra Wasilkowska pokazali projekt „Aporia. Miasto jest miastem”, na który składała się instalacja VR, aplikacja AR i publikacja książkowa.
W lutym 2020 roku premierę miała „Boska komedia” (Teatr Powszechny) – transowa, swobodna adaptacja arcydzieła Dante Alighieriego. Reżyser ponownie – jak w przypadku spektaklu „Nic” – nazwał swój projekt „medytacją teatralną”.
Nagrody
- 2009 – wyróżnienie za przedstawienie „Opętani” Witolda Gombrowicza w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu na 4. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej w Warszawie; nagroda za reżyserię „Opętanych” Witolda Gombrowicza w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu na 34. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska;
- 2010 – nagroda w kategorii „teatr” w konkursie Talenty Trójki organizowanym przez program trzeci Polskiego Radia w Warszawie; główna nagroda dla przedstawienia „Odyseja” Homera z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu na 1. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych m-teatr 2010; nagroda dla najlepszego reżysera festiwalu oraz nagroda za scenografię — za „Odyseję” Homera z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu na 3. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie;
- 2012 – Paszport Polityki za rok 2011 w kategorii teatr za spektakl „Życie seksualne dzikich” w Nowym Teatrze w Warszawie, z uzasadnienia kapituły: „za nieoczywiste operowanie materią sceniczną, za zmysł przygody, improwizacji, zespołowości. Za ambicję badania przy pomocy teatru form i granic człowieczeństwa w dobie rozwoju technologii i mediów”; wyróżnienie dla realizatorów przedstawienia „Życie seksualne dzikich” podczas 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki; nagroda za najlepszą scenografię - za scenografię do przedstawienia „Iwona, księżniczka Burgunda” na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia;
- 2013 – Grand Prix dla przedstawienia „Iwona, księżniczka Burgunda” z Teatru im. Kochanowskiego w Opolu podczas 38. Opolskich Konfrontacji Teatralnych; nagroda za najlepszy eksperyment teatralny podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Biała Wieża” w Brześciu (Białoruś).
Źródło: culture.pl
źródło: culture.pl
Aleksandra Wasilkowska
Architektka, której interdyscyplinarna działalność lokuje się pomiędzy architekturą, urbanistyką, sztuką i nauką. Projektuje domy, wnętrza, wystawy i instalacje. Urodziła się w 4 października 1978 roku w Warszawie. Mieszka i od 2007 roku prowadzi tam pracownię architektoniczną.
Otrzymała wyróżnienia w konkursach na ogród Pontivy we Francji, modernizację Placu Grzybowskiego w Warszawie oraz na projekt pawilonu informacyjnego dla Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Projektuje m. in. dla „Krytyki Politycznej” i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
W 2003 roku uzyskała dyplom na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Warszawskiej, a w roku 2005 dyplom z wyróżnieniem w Ecole d'Architecture de Bretagne. Praktykowała w pracowni François Roche'a i Stéphanie Lavaux, R & Sie(n), w Paryżu, zaś od 2007 roku prowadzi własne studio projektowe w Warszawie. Jest współzałożycielką kolektywu Meso (wspólnie z Angelique Chedemois i Tam-Kien Dongiem) zajmującego się m.in. problematyką miejskich systemów złożonych. Wykłada na studiach „Sztuka/Przestrzeń Publiczna/Demokracja” na SWPS, a także gościnnie m.in. w Architecture Foundation w Londynie i Chelsea College of Art & Design.
We współpracy z l'Institut des Systèmes Complexes (Instytutem Systemów Złożonych) w Paryżu Wasilkowska opracowała projekt strategii dla Zagrzebia – „MultiCity Disorder” (2008), nawiązujący do procesu defragmentacji Jugosławii po upadku komunizmu („Multiple Personality Disorder” to pojęcie z psychologii określające rozszczepienie świadomości w wyniku przeżytej traumy).
Wśród projektów Wasilkowskiej są m.in. instalacje w przestrzeni publicznej, budynki, aranżacje ogrodów i wnętrz, a także wystawy i eksperymenty o zasięgu społecznym.
Praca dyplomowa Aleksandry Wasilkowskiej nosiła tytuł „Miasto symbiotyczne” (2005) i dotyczyła analizy „konfliktu odgórnego planowania i oddolnych działań w kontekście placu Defilad w Warszawie”. W 2007 roku Wasilkowska rozpoczęła współpracę z Krzysztofem Żwirblisem nad projektem „Bezinteresowna Przestrzeń Miejska (+n)”, do którego przygotowała koncepcję architektoniczną.
W 2009 roku architektka została zaproszona do udziału w wystawie „Niezwykle rzadkie zdarzenia / Dystrybucja Nooawangardy” zorganizowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. „Niezwykle rzadkie zdarzenia” powstały jako efekt współpracy kuratora Łukasza Rondudy i prof. Andrzeja Nowaka z młodym pokoleniem artystów i architektów. Wasilkowska wraz z programistą Michałem Piaseckim przygotowała główną strukturę ekspozycji, w którą zostały wkomponowane prace pozostałych uczestników: Janka Simona, Agnieszki Kurant, Oskara Dawickiego. Jako materiał Wasilkowska zastosowała YTONG, czyli beton komórkowy, z którego powstała lekka, ażurowa biała konstrukcja.
W 2010 roku projekt Aleksandry Wasilkowskiej i Agnieszki Kurant "Emergency Exit" reprezentował Polskę na Biennale Architektury w Wenecji (kuratorem wystawy był Elias Redstone).
Wasilkowska chętnie pracuje również z otwartymi przestrzeniami. „Świątynia” na przykład to instalacja, która w 2014 roku stanęła w Parku Tysiąclecia w Zielonej Górze. Wasilkowska eksploruje tutaj intrygującą grę między sacrum i profanum.
W 2015 przygotowała projekt publicznych toalet dla wrocławskiego parku. Minimalistyczne kontenery obłożone miedzianymi płytami. Wasilkowska rezygnuje z podziału na płeć, proponując pawilony dostosowane do potrzeb tak niepełnosprawnych, jak i rodziców z dziećmi.
Wasilkowska pracowała także w Parku Krasnogrudzkim, dla którego opracowała projekt instalacji dla dzieci, zatytułowany Ogród Gucia Zaczarowanego. Dla Krasnogrudy zaprojektowała również projekt wystawy „Szukanie ojczyzny. Świadectwa i proroctwa Czesława Miłosza”.
Zainteresowanie Wasilkowskiej wielofunkcyjnymi przestrzeniami, leżącymi na pograniczu, wymykającymi się łatwym definicjom doszło do głosu także w projekcie Bazaristan. Bazaristan to wymyślony kraj, zainaugurowany w 2012 roku, w obrębie przestrzeni rynku przy ulicy Ptasiej we Wrocławiu.
W 2018 roku Aleksandra Wasilkowska wzięła udział w projekcie Public Art Munich. W tej edycji zaprezentowanych zostało 20 performatywnych realizacji odnoszących się do punktów zwrotnych w historii Monachium, które mocno wpłynęły na to, jak wygląda świat, w którym obecnie żyjemy. PAM 2018 zaprezentowało sztukę obejmującą szeroko rozumianą sferę publiczną. Artyści mieli możliwość przedstawić swą perspektywę na temat problemów, które dotykają każdego z nas. Jedyną stałą lokalizacją pozostał Pawilon PAM na Viktualienmarkt – placu targowym Monachium. Aleksandra Wasilkowska stworzyła ruchomy dach, który został zainstalowany w zbudowanym nielegalnie kościele na tyłach Olimpiastadion. O projekcie PAM 2018, Wasilkowska opowiedziała podczas warszawskich Biennale w 2019 roku przy okazji promocji książki "A City Curating Reader”.
Tego samego roku Aleksandra Wasilkowska zaprojektowała wnętrze jednej z najbardziej rozpoznawalnych warszawskich cukierni – Lukullusa przy ulicy Rozbrat.
Wybrane projekty i nagrody:
- 2015 – wybrana do 15tki najbardziej cenionych polskich architektów przez Propertydesign.pl; nominacja do nagrody Gwarancje Kultury
- 2015 – MIDNIGHT SHOW, BWA, Wroclaw, Polska; PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ, Centrum Łowicka Biblioteka Uniwersytecka, Warszawa, Polska
- 2014/2015 Architektura cienia, Szalety i Bazary, Muzeum Sztuki Nowoczesnej (jako kurator i architekt)
- 2014 – PERFORMANCE NOW Bunkier Sztuki, Kraków, Polska; ONE MILLION TO ONE, Sztokholm, Szwecja; SCHRONIENIE, Tatrzański Park Narodowy, Polska; ŚWIĄTYNIA, Fundacja Salony, BWA Zielona Góra, Polska; SLOW FUTURE, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa, Polska; THE DREAM OF WARSAW, Fondazione Pastificio Cerere, Rzym, Włochy; CO WIDAĆ. POLSKA SZTUKA DZISIAJ, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, Polska
- 2013 – Narracje cienia, Bozar, Bruksela, Belgia; Architektura cienia & Bazaristan, participatory city: 100 urban trends from the bmw Guggenheim lab, Muzeum Guggenheima, Nowy Jork, Stany Zjednoczone; Architektura w opozycji, Czytelnia sztuki, Gliwice; Bazaristan, BWA Wrocław, Polska (jako kuratorka i architektka); Pojawia się i znika, Nowy Teatr, Warszawa, Polska (jako kuratorka i architektka); Laboratorium sztuki i architektury, Europejska stolica kultury Wrocław 2016, Polska (jako kuratorka i architektka); Dziesięć procent bieli; nominowana do nagrody Polacy z Werwą
- 2011 – „Wyspa” (spektakl „Życie seksualne dzikich"), Warszawa; „Time Machine” – instalacja na dworcu Centralnym w Warszawie; „Nie–pokój” – instalacja w CSW Zamku Ujazdowskim (część projektu Laboratorium Przyszłości Akt 1 – „REGRESS PROGRESS”);
- 2010 – „Zejście”, DPT Wigry; „Baba Jaga patrzy” – Instytut Awangardy, Warszawa
- 2010 – "[No. Platform]" – instalacja w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki; „Asamblaż w przestrzeni publicznej” – tymczasowa konstrukcja dla Chelsea College of Art and Design, Londyn; "Emergency Exit" (z Agnieszką Kurant), Biennale Architektury w Wenecji
- 2009 – „Warszawa jako struktura emergentna: Em_Wwa 1.0”; „Warszawa w budowie” – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa; „Ekspektatywa” – Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa; „Niezwykle rzadkie zdarzenia / Dystrybucja nooawangardy” – CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2008 – "MultipliCity Disorder" – projekt konkursowy dla Zagrzebia
- 2007 – „Zmienny mikroklimat” – instalacja przygotowana na Festiwal Wrocław Non Stop 2007
- 2005 – „Miasto Symbiotyczne” – strategia miejska dla placu Defilad w Warszawie
W 2009 roku Fundacja Bęc Zmiana opublikowała książkę Aleksandry Wasilkowskiej „Warszawa jako struktura emergentna” (przygotowaną we współpracy z prof. Andrzejem Nowakiem).
Źródło: culture.pl
Program towarzyszący
Pełen zespół współtwórców projektu
www.instytut-teatralny.pl
Współtwórcy zaangażowani w stworzenie architektury VR:
Marta Nawrot, Jagoda Wójtowicz, Karolina Kotlicka, Monika Oleśko, Wojtek Markowski, Nastia Vorobiova; producentem projektu był Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Działanie było

Projekt Aporia. Miasto jest miastem stanowi część projektu Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4.
Patroni medialni:
- FINA
- TVP Kultura
- TVP 3 Wrocław
- Ekrany
- Filmweb
- Gazeta Wyborcza
- Radio Wrocław
- Radio Ram
- Radio Wrocław Kultura
Honorowy patronat:
- Wicekonsulat Węgier we Wrocławiu
Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.
