Dzień „Pana Tadeusza”, na który zapraszamy 28 czerwca, to inicjatywa Zakładu Narodowego im. Ossolińskich wprowadzająca do kalendarza ogólnopolskich upamiętnień wydarzenie kulturalne skoncentrowane wokół epopei narodowej, wydanej właśnie 28 czerwca 1834 roku w dwóch tomach nakładem paryskiej oficyny Aleksandra Jełowickiego.
Obchody organizowane w Muzeum Pana Tadeusza przeniosą uczestników do Soplicowa, gdzie arkadyjska atmosfera dworu przeplata się z wielkimi wydarzeniami politycznymi epoki napoleońskiej. Obchody zainicjujemy pokazem ekranizacji „Pana Tadeusza”, odczytaniem fragmentów poematu w przestrzeni wrocławskiego Rynku, warsztatami artystycznymi dla dzieci i dorosłych oraz prezentacją oryginalnego scenariusza „Pana Tadeusza” w reżyserii Andrzeja Wajdy, a to wszystko przy obecności rekonstruktorów historycznych w strojach z epoki napoleońskiej. Serdecznie zapraszamy do udziału i do propagowania obchodów Dnia „Pana Tadeusza”.
Czytanie fragmentów epopei
- 28 czerwca 2025 (sobota), godz. 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 oraz 16.00
- wstęp wolny
- Muzeum Pana Tadeusza Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
Rynek 6, Wrocław
Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich zaprasza na aktorskie czytanie fragmentów „Pana Tadeusza” przez znakomitych wrocławskich aktorów. Artyści przeczytają wybrane fragmenty poematu Adama Mickiewicza tuż przy wejściu do muzeum na wrocławskim Rynku. Spotkanie o godzinie 12.00 rozpocznie Dyrektor Zakładu Narodowego im. Ossolińskich dr Łukasz Kamiński.
12.00–12.10, czyta dr Łukasz Kamiński
13.00–13.10, czyta Krzysztof Kuliński
14.00–14.10, czyta Anna Kieca
15.00–15.10, czyta Zina Kerste
16.00–16.10, czyta Beata Rakowska
Krzysztof Kuliński – aktor teatralny i filmowy, absolwent Wydziału Aktorskiego wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, jej zasłużony pedagog, w latach 1996–2002 i 2012–2020 dziekan, a w okresie od 2005 do 2012 prorektor. W latach 1984–2020 był aktorem Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. E. Wiercińskiego, gdzie występował w spektaklach reżyserowanych m.in. przez J. Bunscha, K. Meissner, J. Klatę, W. Krzystka, A. Dudę-Gracz. Poza tym grał również m.in. na deskach Centrum Sztuki-Teatru Dramatycznego w Legnicy, Teatru Polskiego w Poznaniu, Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu i Teatru Ad Spectatores we Wrocławiu. Od 2020 roku jest na stałe związany z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Ma na swoim koncie także dziesięć ról dla Teatru Telewizji oraz dwadzieścia dziewięć ról filmowych.
Anna Kieca – absolwentka PWST we Wrocławiu. Od 2007 roku związana z Wrocławskim Teatrem Współczesnym. Jej działalność artystyczna kręci się głównie wokół teatru. Jest również zaangażowana w prowadzenie różnego rodzaju warsztatów teatralnych z uczestnikami z różnych grup społecznych. BAŚNIENIE to jedno z większych przedsięwzięć w obszarze warsztatowym. Współprowadzi również grupę teatralną przy Wrocławskim Teatrze Współczesnym, której uczestnikami jest głównie młodzież licealna pragnąca w coraz bardziej świadomy sposób stawiać pierwsze kroki na scenie.
Beata Rakowska – aktorka Teatru Współczesnego. Prowadzi zajęcia teatralne na Uniwersytecie Wrocławskim. Od lat współpracuje z Teatrem Komedia, Studiem Voiceland (dubbing, czytania lektorskie i audiodeskrypcyjne) oraz z Muzeum Pana Tadeusza.
Zina Kerste – aktorka Wrocławskiego Teatru Współczesnego, absolwentka liceum
muzycznego i wydziału aktorskiego warszawskiej PWST. Pracowała w teatrach w Poznaniu,
Radomiu, Warszawie oraz współpracowała z teatrami offowymi. Zagrała w filmach:
„Krugerandy”, „Abigail”, „Plac Zbawiciela”. Współzałożycielka stowarzyszenia i fundacji
teatralnej, żywo zainteresowana rozwojem młodzieży, przekonana o mocy teatru i sztuki.
„Pan Tadeusz” po raz pierwszy trafił na kinowe ekrany w 1928 roku, a jego premiera stanowiła jeden z elementów obchodów dziesięciolecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Film w oryginale trwał ponadprzeciętnie długo jak na standardy lat dwudziestych, bo aż 214 minut, a jego produkcja pochłonęła pół miliona ówczesnych złotych. Ujęcia kręcono w prawdziwych siedzibach ziemiańskich, a sceny batalistyczne zrealizowano przy udziale ówczesnej kawalerii: 1. Pułku Szwoleżerów i 4. Pułku Ułanów Zaniemeńskich. Czyniło to z filmu prawdziwą superprodukcję przedwojennej polskiej kinematografii.
Podczas II wojny światowej taśma z filmem została częściowo zniszczona, a potem niespodziewanie odnaleziona w 2006 roku we Wrocławiu. Odzyskane 124 minuty filmu zabierają widza w świat podwójnie utracony: sentymentalnego dworu polskiego oraz przedwojennej Rzeczpospolitej, przenosząc na ekrany czarno-białe sceny filmowe, inspirowane dziewiętnastowiecznymi grafikami Andriollego, najsłynniejszymi ilustracjami, jakie powstały do epopei.
Po kilkudziesięciu latach ponownie sięgnięto do treści „Pana Tadeusza”. Tym razem zadania podjął się Andrzej Wajda, reżyserując film w 1999 roku, na trwałe zapisując się w narodowym imaginarium malowniczą sceną poloneza, odtańczoną do niezapomnianej muzyki Wojciecha Kilara w znakomitej obsadzie aktorskiej. Ekranizacja ta, poprzez doskonałą scenografię, plenery i rozmach realizacyjny, zabiera widza w świat soplicowskiego dworu, w sentymentalną opowieść, ściśle osnutą na kanwie mistrzowskiego dzieła Adama Mickiewicza.
Z okazji Dnia „Pana Tadeusza” zapraszamy na seanse obu ekranizacji epopei do kina Popiół i Diament, 28 czerwca 2025 o 14.00 i 17.00. Prelekcję przed filmem o godzinie 14.00 poprowadzi Marta Dardzińska, a o godzinie 17.00 Błażej Wiśniowski.
Prezentacja scenariusza „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy z odręcznymi notatkami reżysera
- 28–29 czerwca 2025 (sobota–niedziela), godz. 10.00–17.00
- wstęp w ramach biletu do muzeum
- Muzeum Pana Tadeusza Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
Rynek 6, Wrocław, wystawa stała „Rękopis Pana Tadeusza”, sala Biblioteka
Któż nie zna malowniczych nadniemeńskich pejzaży, sentymentalnej sceny poloneza u progu soplicowskiego dworu czy grzybobrania z Wajdowskiej ekranizacji „Pana Tadeusza”? Oryginalny scenariusz filmu z 1998 roku, książkowe wydanie epopei z odręcznymi notatkami Andrzeja Wajdy i płyta DVD z filmem – ossolińskie skarby naznaczone ręką znakomitego reżysera zagoszczą na muzealnej ekspozycji z okazji Pierwszego Dnia „Pana Tadeusza”, który odbędzie się 28 czerwca 2025 w Muzeum Pana Tadeusza. Obiekty, które służyły Andrzejowi Wajdzie do stworzenia jednego z najbardziej ikonicznych filmów w dziejach polskiej kinematografii, będą prezentowane w dniach 28–29 czerwca 2025 roku. Można je oglądać na wystawie stałej „Rękopis Pana Tadeusza” w godzinach od 10.00 do 17.00 w Muzeum Pana Tadeusza, w sali Biblioteka. Scenariusz Wajdy na co dzień znajduje się w zbiorach Działu Rękopisów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
Z wizytą u Zosi. Nasz pachnący ogródek
Warsztaty dla dzieci
- 28 czerwca 2025 (sobota), godzina 12.30–13.30
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy
- prowadzenie: Cezaryna Lewandowska
Zosia mieszka w pięknym, białym dworku w Soplicowie, ze swojego pokoju może zejść po kładce do ogródka, w którym sadzi i pielęgnuje ulubione rośliny – warzywa, kwiaty i owoce. Spróbujmy zaprzyjaźnić się z Zosią – może podzieli się z nami pachnącymi fiołkami i dorodnymi piwoniami? Podczas zajęć poznamy najmłodszą bohaterkę epopei narodowej. Wykonamy pięknie pachnące woreczki, które przeniosą nas do ogródeczka Zosi.
Kolory tysiąca i jednej nocy – sztuka ebru
Warsztaty dla dorosłych
- 28 czerwca 2025 (sobota), godzina 14.30–15.30
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy
- prowadzenie: Cezaryna Lewandowska
Kilkaset lat temu podróżnicy przywieźli do Europy fragmenty fantazyjnie zabarwionych papierów. Wzory budziły podziw i zdumienie, umieszczano je w gabinetach osobliwości, zastanawiając się, czy naniesione desenie namalowano ludzką ręką. Z czasem upodobali je sobie introligatorzy, którzy z chęcią wykorzystywali je do oprawy ksiąg. Otrzymały nazwę „tureckich papierów”, choć faktyczny rodowód sztuki ebru – techniki malowania na wodzie – do dziś stanowi tajemnicę. Wspólnie poznamy jej historię i wykonamy niesamowite marmurkowe papeterie.