- 16 maja 2025 (piątek), godzina 17.00
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
- Muzeum Pana Tadeusza
Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
Kamienica pod Złotym Słońcem
Rynek 6, Wrocław
- kuratorka programu:
dr Monika Kruk
„Muzyka na granicy światła i cienia”: koncert z cyklu
„Hekate. Pozwól mi płakać – Wróblewska/Adamczyk”
Wieczór muzyczny zaprezentuje wyjątkowy program dzieł na skrzypce i fortepian, pełen głębokich emocji i liryzmu. Koncert rozpocznie „Sonata e-moll” KV 304 Wolfganga Amadeusza Mozarta, utwór o szczególnym znaczeniu, skomponowany po śmierci matki kompozytora. To przejmujące dzieło, w którym Mozart zawarł osobistą żałobę, ukazuje niezwykłą głębię emocjonalną poprzez kontrastujące części: dramatyczne „Allegro” oraz refleksyjne „Tempo di Menuetto”.
Następnie usłyszymy transkrypcję „Króla olch” Franciszka Schuberta do słów Johanna Wolfganga von Goethego, w aranżacji Théodore’a Labarre i Charles’a de Bériot. Kompozycja mistrzowsko przenosi intensywne emocje z oryginału wokalnego na język instrumentalny, zachowując jego dramatyzm i ekspresję.
Dalsza część koncertu przeniesie słuchaczy w świat opery za sprawą dwóch adaptacji: „Sceny” i „Romansu” z opery „Halka” Stanisława Moniuszki w opracowaniu Henri Vieuxtemps’a oraz fragmentu „Toski” Giacomo Pucciniego w interpretacji Edoardo Rampertiego. Utwory te znakomicie oddają głębokie uczucia bohaterów operowych – miłość, tęsknotę, rozpacz i nadzieję – w intymnym wymiarze muzyki kameralnej.
Koncert zwieńczą trzy „Pieśni bez słów” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Szczególnie poruszający będzie finałowy „Marsz żałobny” (op. 62 nr 3 „Andante maestoso”), który w przejmujący sposób ukazuje smutek i żal, jednocześnie zachowując szlachetne piękno charakterystyczne dla twórczości kompozytora. Wcześniejsze dwie miniatury – liryczne „Andante espressivo” oraz żywiołowe „Molto allegro e vivace” – dopełnią emocjonalną paletę wieczoru.
Program koncertu stanowi wyjątkową podróż przez najgłębsze zakamarki ludzkiej duszy – od intymnego smutku, przez dramatyczne napięcie, po podniosłą refleksję. Każdy z prezentowanych utworów, choć powstały w różnych epokach i stylach, łączy zdolność do poruszania najgłębszych ludzkich uczuć poprzez uniwersalny język muzyki.
Wykonawcy:
Art Chamber Duo
Julita Przybylska-Nowak – fortepian
Jarosław Pietrzak – skrzypce
Kuratorka:
dr Monika Kruk
Program koncertu

Wolfgang Amadeusz Mozart
„Sonata e-moll” KV 304
Franciszek Schubert
„Król olch”
aranżacja Théodore Labarre i Charles de Bériot
tekst Johann Wolfgang von Goethe
Stanisław Moniuszko
„Scena” i „Romans” z opery „Halka”
opracowanie Henri Vieuxtemps
Giacomo Puccini
„Toska” (fragment)
opracowanie Edoardo Ramperti
Felix Mendelssohn-Bartholdy
„Lieder ohne Worte”
op. 19b nr 2 „Andante espressivo”
op. 19b nr 3 „Molto allegro e vivace”
op. 62 nr 3 „Andante maestoso”
Art Chamber Duo – założycielami zespołu są wykładowcy Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – pianistka Julita Przybylska-Nowak oraz skrzypek Jarosław Pietrzak. Jednym z pierwszych koncertów duetu był występ w 2010 roku podczas ceremonii wręczenia medali „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”, przyznawanych przez Instytut Yad Vashem bohaterom niosącym pomoc Żydom podczas II wojny światowej. Pod wpływem przejmującej uroczystości muzycy postanowili poświęcić swoją artystyczną działalność twórczości nieznanych, często tragicznie zmarłych kompozytorów. Zaowocowało to odnalezieniem wielu dzieł, których premierowe wykonania duet prezentował na wielu festiwalach w Polsce i za granicą.
Zespół Art Chamber Duo dokonał także płytowych i telewizyjnych nagrań utworów kompozytorów polskich działających na emigracji. Znalazły się wśród nich kompozycje Józefa Szulca, Josepha Achrona, Aleksandra Tansmana, Ireny Wieniawskiej, Józefa Kofflera, Joachima Mendelsona oraz Józefa i Henryka Wieniawskich.
Swoje programy koncertowe zespół wielokrotnie prezentował na renomowanych polskich festiwalach takich jak Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego w Szczawnie Zdroju, Festiwal „Maj z Muzyką Dawną” we Wrocławiu, Festiwal Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, Festiwal Kultury Żydowskiej „Simcha”.
Zespół Art Chamber Duo koncertował także w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Oratorium Marianum i Auli Leopoldina we Wrocławiu, Dworku Fryderyka Chopina w Dusznikach Zdroju, Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi oraz w innych prestiżowych salach koncertowych.
Artystyczna działalność zespołu Art Chamber Duo została sześciokrotnie uhonorowana prestiżowymi nagrodami Międzynarodowego Konkursu MUZYCZNE ORŁY w latach 2021–2024, w kategoriach „Płyta fonograficzna”, „Prawykonanie” oraz „Zespół Kameralny”.
Kuratorka

dr Monika Kruk – ukończyła studia pianistyczne poszerzone o profil coachingu wokalnego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2012 roku uzyskała dyplom w zakresie gry na fortepianie w klasie dra hab. Michała Szczepańskiego i w klasie kameralistyki prof. dr hab. Magdaleny Blum. Jest także absolwentką Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni w Warszawie. W 2019 obroniła pracę doktorską w macierzystej uczelni. Jest laureatką wielu nagród zarówno w kameralnych konkursach ogólnopolskich jak i międzynarodowych.
Otrzymała dyplomy za wyróżniający się akompaniament podczas wielu konkursów wokalnych i fletowych oraz podczas przesłuchań regionalnych i makroregionalnych Szkół Muzycznych II stopnia. Jest także laureatką wielu solowych konkursów pianistycznych. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w kursach interpretacji muzyki instrumentalnej, wokalnej oraz kameralnej w kraju i za granicą pod kierunkiem wybitnych profesorów m.in. Jerzego Marchwińskiego, Tomasza Herbuta, Macieja Pikulskiego, Olgi Pasiecznik, Jadwigi Rappe, Stephena Drury'ego, Esther de Bros czy Ronana O’Hory.
Obecnie Monika Kruk pracuje jako pianista – korepetytor na Wydziale Wokalnym w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz w macierzystej uczelni w klasie fletu oraz w klasach śpiewu. Pianistka zapraszana jest w charakterze korepetytora oraz kameralisty na Zimowe Kursy Wokalne w Dusznikach-Zdroju, Zimowe Warsztaty Fletowe w Szczawnie Zdroju czy Letnie Warsztaty „Zagraj z mistrzem” w Gnieźnie. Od kilku lat współpracuje z Narodowym Forum Muzyki w ramach projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy. Występowała w najważniejszych salach koncertowych Polski: Filharmonii Narodowej, Narodowego Forum Muzyki, Filharmonii Łódzkiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Filharmonii Kameralnej w Łomży oraz innych ważnych instytucjach kulturalnych. W 2021 roku przy współudziale Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) oraz Anny Bernackiej (mezzosopran) dokonała światowej premiery pieśni Mieczysława Wajnberga do wierszy Juliana Tuwima oraz Adama Mickiewicza. Współpracowała z czołowymi europejskimi flecistami m.in. Aldo Baertenem (Belgia), Mario Carollim (Freiburg), Paolo Taballione (Salzburg) czy Carlo Jansem (Luxemburg). Sprawuje opiekę artystyczną i organizacyjną nad Letnim Festiwalem Kameralnym „Muzyka w dawnym Wrocławiu” oraz Trzebnickimi Spotkaniami Muzycznymi. Uczestniczka programu „Scena muzyki polskiej” organizowanego przez NIMiT. Otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Wrocławia w 2021 roku oraz Stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej oraz upowszechniania kultury w 2022 roku. Pianistka jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów oraz wiceprezesem Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych „Mosty Kultury”.
O cyklu koncertów
Zapraszamy na cykl koncertów towarzyszących wystawie „Hekate. Pozwól mi płakać – Wróblewska/Adamczyk”, które odbywają się w Salonie Romantycznym Muzeum Pana Tadeusza.
Repertuar koncertów obejmuje utwory instrumentalne i wokalne, których nastrój lub temat związane są ze śmiercią, smutkiem i cierpieniem. Krystyna Wróblewska i Justyna Adamczyk podobne stany wyrażają w języku plastyki, którym się posługują. Zapraszamy w podróż przez żałobę, stratę, pamięć i nieuchronność, ale też przez piękno, które z tych doświadczeń wyrasta.