• 6 czerwca 2025 (piątek), godzina 17.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
  • Muzeum Pana Tadeusza
    Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
    Kamienica pod Złotym Słońcem
    Rynek 6, Wrocław
  • kuratorka programu:
    dr Monika Kruk
  • prowadzenie: 
    Jan Bielak

„Soupir” – koncert z cyklu
„Hekate. Pozwól mi płakać – Wróblewska/Adamczyk”

Koncert zabierze słuchaczy w podróż przez emocje pełne bólu, samotności i żalu. W programie znajdą się utwory, które w subtelny sposób oddają tragizm ludzkiego losu, zamkniętego w formach poetyckich i muzycznych.

W „Sonetach miłosnych” kompozytor przenosi nas w świat subtelnych uniesień i rozczarowań, wyrażonych w formie będącej zarówno wyznaniem, jak i refleksją nad cierpieniem miłości.

„Sonet 23” opowiada o milczeniu serca, podczas gdy „Sonet 91” mówi o ironii miłości, która jest jednocześnie źródłem siły i upokorzenia. „Sonet 56” i „Sonet 97” wprowadzają w atmosferę tęsknoty i rozłąki, ukazując, jak miłość może zmienić się w pustkę i chłód.

W utworach „Soupir”, „La vie anterieure” oraz „Chanson Triste” francuski kompozytor oddaje melancholię i smutek. Zmysłowe harmonie i subtelne zmiany tonalne w „Soupir” opowiadają o niespełnionych pragnieniach, a „La vie anterieure” przywołuje wspomnienie poprzednich żyć, pełnych tęsknoty za czymś nieuchwytnym.

wykonawcy:
Łukasz Klimczak – baryton
Monika Kruk – fortepian

kuratorka programu:
dr Monika Kruk 


Program koncertu

Salon romantyczny - fot. Lukasz Giza (29)

Tadeusz Baird
„Sonety miłosne”:
„Sonet 23: Spójrz, co tu ciche serce wypisało”
„Sonet 91: Drwię, mając ciebie, z całej ludzkiej pychy”
„Sonet 56: Słodka miłości”
„Sonet 97: Jakże podobna zimie jest rozłąka”

Henri Duparc
„Soupir”
„La vie anterieure”
„Chanson Triste”

Ryszard Strauss
„Allerseelen”
„Caecille”

Gustaw Mahler
„Ich bin der Welt abhanden gekommen”
„Wenn mein Schatz Hochzeit macht”


Wykonawcy

Łukasz Klimczak, fot. Edgar-de-Poray

Łukasz Klimczak – baryton

Absolwent Guildhall School of Music & Drama w Londynie oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (klasa prof. Bogdana Makala). Uczestnik Akademii Operowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Debiutował jako Merkucjo w „Romeo i Julia” Gounoda (Opera Śląska, 2017). Występował na scenach międzynarodowych, m.in.: La Monnaie w Brukseli, Festiwalu Aix-en-Provence, Festiwalu Opera Rara w Krakowie, oraz w Polsce: Teatr Wielki Opera Narodowa, Opera Wrocławska, Opera Krakowska.Laureat licznych konkursów wokalnych. Jego repertuar obejmuje role takie jak: Don Giovanni, Silvio („Pajace”), Schaunard („Cyganeria”), Papageno („Czarodziejski flet”), Janusz („Halka”). Współpracował z wybitnymi twórcami, takimi jak m.in. Barrie Kosky, Michał Znaniecki, Łukasz Borowicz, Tadeusz Kozłowski. Ceniony za wszechstronność i dramatyczną ekspresję. Wkrótce wystąpi jako Janusz w „Halce” (Polska Opera Królewska), Schaunard w „La bohème” (Teatr Wielki Opera Narodowa) i Figaro w „Cyruliku sewilskim” (2025).

Monika Kruk, fot. Łukasz Rajchert

dr Monika Kruk – fortepian

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – studiów pianistycznych poszerzonych o profil coachingu wokalnego. Dyplom w klasie fortepianu Michała Szczepańskiego i klasie kameralistyki Magdaleny Blum (2012). Ukończyła także Międzywydziałowe Podyplomowe Studium Pieśni w Warszawie.

Duży wpływ na jej rozwój artystyczny miały spotkania z takimi indywidualnościami świata muzycznego, jak m.in. Jerzy Marchwiński, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Stephen Drury, Esther de Bros, Ubaldo Fabbri czy Ronan O’Hora. Współpracowała także ze znakomitymi flecistami, jak Emmanuel Pahud, Aldo Baerten, Mario Caroli, Paolo Taballione czy Carlo Jans. Laureatka licznych stypendiów oraz wielu nagród w konkursach kameralnych w Polsce i za granicą. Artystka wielokrotnie występowała w najważniejszych salach koncertowych w Polsce. W 2021 roku, razem z Aleksandrą Kubas-Kruk (sopran) oraz Anną Bernacką (mezzosopran), wzięła udział w prawykonaniu pieśni Mieczysława Wajnberga do wierszy Juliana Tuwima oraz Adama Mickiewicza. Nagrała także płytę „Weinberg (un)discovered” z tym repertuarem (DUX, 2023). Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk. Wspólnie z Michałem Marcolem (skrzypce) oraz Krzysztofem Karpetą (wiolonczela) dokonała również nagrania utworów kameralnych kompozytora Paula Caro – światowa premiera (SPMK Records, 2023). W 2019 roku Monika Kruk obroniła pracę doktorską i obecnie pracuje na macierzystej uczelni jako pianista korepetytor w klasach śpiewu. W tej roli zapraszana jest także na kursy i warsztaty. Pełni funkcję dyrektora generalnego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej im. Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego w Dusznikach-Zdroju oraz dyrektora artystycznego Letniego Festiwalu Kameralnego „Muzyka w dawnym Wrocławiu”.


O cyklu koncertów

Zapraszamy na cykl koncertów towarzyszących wystawie „Hekate. Pozwól mi płakać – Wróblewska/Adamczyk”, które odbywają się w Salonie Romantycznym Muzeum Pana Tadeusza. 

Repertuar koncertów obejmuje utwory instrumentalne i wokalne, których nastrój lub temat związane są ze śmiercią, smutkiem i cierpieniem. Krystyna Wróblewska i Justyna Adamczyk podobne stany wyrażają w języku plastyki, którym się posługują. Zapraszamy w podróż przez żałobę, stratę, pamięć i nieuchronność, ale też przez piękno, które z tych doświadczeń wyrasta.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza

Muzeum Pana Tadeusza
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne. Więcej informacji znajdziesz w naszej  Polityce prywatności.