• 30 lipca 2022 (sobota), godz. 19.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona
  • wejściówki dostępne w kasach Muzeum Pana Tadeusza od 15 lipca 2022
  • jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki

 

Zapraszamy na koncert pt. „Muzyczne perły”, który odbędzie się w Muzeum Pana Tadeusza w ramach drugiego Letniego Festiwalu Kameralnego „Muzyka w dawnym Wrocławiu”.

Letnie koncerty z repertuarem kameralnym są naturalnym elementem życia kulturalnego każdego dużego miasta. Kiedy „drzemią” wielkie instytucje, a słuchacze niekoniecznie gustują w rocku czy jazzie, dobra kameralistyka to rewelacyjny wybór.

Tak zrodził się pomysł na Letni Festiwal Kameralny „Muzyka w dawnym Wrocławiu”. Umożliwia on wrocławianom i turystom odwiedzającym stolicę Dolnego Śląska muzyczną podróż od czasów wczesnego baroku aż do współczesności. Organizator – Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych „Mosty Kultury” pragnie odświeżyć tradycję salonów muzycznych i tym samym uczynić muzykę klasyczną bardziej przystępną. W pięknych, starannie wybranych wnętrzach historycznych Wrocławia, wieczorową porą, prezentowana będzie na najwyższym poziomie artystycznym ciekawa i mało jeszcze wciąż znana literatura kameralna – istotny element dawnej muzycznej i kulturalnej edukacji.

Główną ideą Festiwalu, na którą pomysłodawczyni, pianistka i wiceprezes Stowarzyszenia, a także dyrektor artystyczna Festiwalu Monika Kruk kładzie duży nacisk, jest zapraszanie do udziału w koncertach przede wszystkim wybitnych muzyków wrocławskich. Stwarza to możliwość zapoznania licznych gości zagranicznych z osiągnięciami artystycznymi wrocławskiego środowiska muzycznego.

Wrocławskie wnętrza, wybitni muzycy, wspaniała muzyka, różnorodna publiczność – to doskonała promocja miasta Wrocławia w czasie wakacyjnych miesięcy. Utwory wielkich mistrzów romantyzmu, melancholijna muzyka baroku, odnalezione w zbiorach specjalnych wrocławskich bibliotek utwory Paula Caro czy Stanisława Niewiadomskiego, oraz muzyka Jana Adama Maklakiewicza i Mieczysława Wajnberga zabrzmią w tym roku w OP ENHEIM (Salon HERZ), Muzeum Etnograficznym (Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu – Sala wernisażowa), Muzeum Pana Tadeusza (Oddział Ossolineum), Muzeum Miejskim Wrocławia (Pałac Królewski) oraz w Sali Sesyjnej w budynku Dworca Głównego. Przed każdym koncertem zaproszeni prelegenci przypomną słuchaczom niezwykłe historie wszystkich tych miejsc. Wśród zaproszonych artystów znaleźli się: Zofia Neugebauer, Krzysztof Karpeta, Apeiron Trio, Tomasz Daroch, Magdalena Blum, Michał Marcol i Radosław Pujanek.

Festiwal rozpocznie się 2 lipca 2022 i zakończy się 27 sierpnia 2022. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

*materiały Organizatora


Wykonawcy

Aldona Bartnik – sopran. Ukończyła Królewskie Konserwatorium w Hadze, specjalizując się w wykonawstwie muzyki dawnej. Występowała jako solistka pod batutą między innymi Tona Koopmana oraz Jordi Savall. Regularnie współpracuje z prestiżowymi europejskimi zespołami muzyki dawnej: Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, De Nederlandse Bachvereniging, Vox Luminis.

W roku 2019 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspierające jej pracę badawczą w zakresie poszukiwania i opracowywania manuskryptów muzycznych. Kontynuując tę aktywność, w 2021 roku, ukazał się jej solowy album „Kilka słów o miłości...” dedykowany mało znanym pieśniom ze zbiorów manuskryptów muzycznych wrocławskich bibliotek naukowych. „Kilka słów o miłości...” zrealizowała we współpracy z  japońskim pianistą – Naruhiko Kawaguchim, akompaniującym jej na fortepianie historycznym. Wspólnie z pianistą Maurice Lammerts van Bueren w 2018 roku wydała w Holandii solowy album „Melancholia” zawierający pieśni polskich kompozytorów.  W 2022 otrzymała nagrodę „Emocje 2022” Radio Wrocław Kultura wyróżniającą jej działalność artystyczną. Za wkład w promocję Polskiej kultury za granicą artystka nominowana była do nagrody Polonus 2016, przyznawanej przez polonie holenderską.

W dorobku fonograficznym śpiewaczki znajduje się ponad dziesięć albumów muzyki barokowej. Dwa z nich, nagrane z Wrocław Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja Kosendiaka otrzymały prestiżową nagrodę „Fryderyk”.

Od 2021 roku jest członkinią Akademii Młodych Uczonych i Artystów oraz prezeską Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych „Mosty Kultury” działającego na rzecz popularyzacji muzyki klasycznej.

Michał Marcol – absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec dr hab. Adama Mokrusa. Ukończył studia doktoranckie oraz uzyskał tytuł doktora sztuki pod okiem prof. AM Beaty Warykiewicz-Siwy w macierzystej uczelni. W 2017 roku ukończył studia podyplomowe w Royal College of Music w Londynie w klasie skrzypiec prof. Leonida Kerbela.

W latach 2008–2012 pięciokrotnie został laureatem I nagrody Uczelnianego Konkursu Skrzypcowego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2013 roku uczestniczył w półfinale XX Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. J. Brahmsa w Pörtschach, otrzymał także wyróżnienie w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Jako solista, kameralista czy koncertmistrz występował m.in. w Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Indiach, a także w większości krajów europejskich.

Monika Kruk – ukończyła studia pianistyczne poszerzone o profil coachingu wokalnego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2012 roku uzyskała dyplom w zakresie gry na fortepianie w klasie dra hab. Michała Szczepańskiego i w klasie kameralistyki prof. dr hab. Magdaleny Blum. Jest także absolwentką Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni w Warszawie. W 2019 obroniła pracę doktorską w macierzystej uczelni.

Jest laureatką wielu nagród zarówno w kameralnych konkursach ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Otrzymała dyplomy za wyróżniający się akompaniament podczas wielu konkursów wokalnych i fletowych oraz podczas przesłuchań regionalnych i makroregionalnych Szkół Muzycznych II stopnia. Jest także laureatką wielu solowych konkursów pianistycznych. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w kursach interpretacji muzyki instrumentalnej, wokalnej oraz kameralnej w kraju i za granicą pod kierunkiem wybitnych profesorów m.in. Jerzego Marchwińskiego, Tomasza Herbuta, Macieja Pikulskiego, Olgi Pasiecznik, Jadwigi Rappe, Stephena Drury'ego, Esther de Bros czy Ronana O’Hory.

Obecnie Monika Kruk pracuje jako pianista – korepetytor na Wydziale Wokalnym w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz w macierzystej uczelni w klasie fletu oraz w klasach śpiewu. Pianistka zapraszana jest w charakterze korepetytora oraz kameralisty na Zimowe Kursy Wokalne w Dusznikach-Zdroju, Zimowe Warsztaty Fletowe w Szczawnie Zdroju czy Letnie Warsztaty „Zagraj z mistrzem” w Gnieźnie. Od kilku lat współpracuje z Narodowym Forum Muzyki w ramach projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy. Występowała w najważniejszych salach koncertowych Polski: Filharmonii Narodowej, Narodowego Forum Muzyki, Filharmonii Łódzkiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Filharmonii Kameralnej w Łomży oraz innych ważnych instytucjach kulturalnych. W 2021 roku przy współudziale Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) oraz Anny Bernackiej (mezzosopran) dokonała światowej premiery pieśni Mieczysława Wajnberga do wierszy Juliana Tuwima oraz Adama Mickiewicza. Współpracowała z czołowymi europejskimi flecistami m.in. Aldo Baertenem (Belgia), Mario Carollim (Freiburg), Paolo Taballione (Salzburg) czy Carlo Jansem (Luxemburg). Sprawuje opiekę artystyczną i organizacyjną nad Letnim Festiwalem Kameralnym „Muzyka w dawnym Wrocławiu” oraz Trzebnickimi Spotkaniami Muzycznymi. Uczestniczka programu „Scena muzyki polskiej” organizowanego przez NIMiT. Otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Wrocławia w 2021 roku oraz Stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej oraz upowszechniania kultury w 2022 roku. Pianistka jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów oraz wiceprezesem Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych „Mosty Kultury”.


Nagranie z koncertu