Maj z Muzyką Dawną. Recital Mateusza Ławniczaka

Mateusz Ławniczak / lutnia, śpiew
Koncert w ramach Festiwalu Maj z Muzyką Dawną

środa, 24 maja 2017, godz. 17.00

wstęp wolny
Wejściówki do odebrania w kasie Muzeum, liczba miejsc ograniczona. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc zachęcamy do wcześniejszego odbioru wejściówek!

W ramach Festiwalu Maj z Muzyką Dawną w Muzeum Pana Tadeusza wystąpi Mateusz Ławniczak, który zaprezentuje angielskie pieśni lutniowe przełomu XVI i XVII wieku.

Festiwal Maj z Muzyką Dawną organizowany jest we Wrocławiu od 1992 roku, jego celem jest promocja zespołów dziecięcych, młodzieżowych ii studenckich wykonujących muzykę średniowiecza, renesansu bądź baroku. Koncerty odbywają się w miejscach związanych kulturowo z wykonywaną muzyką, dzięki czemu melomani mają możliwość odbycia swoistej podróży wehikułem czasu, podziwiając szczegóły architektoniczne i odkrywając muzyczne piękno epoki. Co roku na festiwalu można także zobaczyć profesjonalne zespoły z Polski i z zagranicy, złożone z muzyków o bogatym dorobku.

Jeden z tegorocznych festiwalowych koncertów odbędzie w klimatycznym Salonie romantycznym w Muzeum Pana Tadeusza. W programie recitalowym znalazły się angielskie pieśni lutniowe przełomu XVI i XVII wieku, których jednym z najwybitniejszych kompozytorów był J. Dowland. Wydana przez niego w 1597 roku First Booke of Songs or Ayres osiągnęła ogromną popularność i doczekała się w niedługim czasie aż pięciu wydań. Tematyka utworów jest głównie miłosna i bardzo często odwołuje się do niezwykle modnego wówczas konceptu melancholii. Wśród wielu utworów w programie usłyszymy między innymi takie kompozycje jak Can she excuse my wrongs? czy Come again, które dzięki swej ponadczasowości doczekały się interpretacji jednego z najbardziej popularnych muzyków rockowych ostatnich lat – Stinga, a także kompozycje solowe na lutnię, jak chociażby słynne Lachrimae.

Solowy projekt Mateusza Ławniczaka jest efektem połączenia profesjonalnego wykształcenia muzycznego oraz pasji do języka i literatury angielskiej rozwiniętej w czasie studiów w Instytucie Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Muzyk jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni angielskiego renesansu jednocześnie jako wokalista i akompaniator, co – będąc absolutną rzadkością – pozwala na idealne scalenie warstwy muzycznej z tekstem. Sam J. Dowland, autor większości utworów znajdujących się w programie recitalu, będąc kompozytorem, lutnistą i wprawnym wokalistą, bez wątpienia często wykonywał swoje pieśni samodzielnie. Byłoby to zgodne z duchem epoki renesansu, w której wszechstronne wykształcenie i umiejętności miały tak ogromne znaczenie. Projekt pieśniowy Mateusza Ławniczaka spotkał się z dużym uznaniem zarówno w kraju, jak i za granicą. Ostatnim sukcesem muzyka jest występ w muzeum M. K Ciurlionisa w Wilnie (Litwa) oraz koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu w Tytuvenai (Litwa).

Program:
Robert Jones (1577–1617) Farewell dear love
John Dowland (1563–1626) Weep you no more
Anonim Willow song
John Dowland (1563–1626) Come again, White as lilies, Lachrimae, Fine knack for ladies, Can she excuse my wrongs
Tobias Hume (c. 1569–1645) Tobacco is like love
John Dowland (1563–1626) If my complaints, Now oh now, Go nightly cares
Philip Rosseter (1567–1623) Though far from joy, When Laura smiles
King Henry VIII (1491–1547) Pastime with Good company
John Dowland (1563–1626) In darkness let me dwell, Come heavy sleep
Krzysztof Klabon (1550–1616) Tryumfuj, wierny poddany

O wykonawcy
Mateusz Ławniczak – absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. P. Zaleskiego i dra W. Gromolaka. Od 2009 roku występuje w zespole JACARAS, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki gitarowej hiszpańskiego baroku. Grupa brała udział w niemal wszystkich liczących się festiwalach gitarowych w Polsce, a latem 2016 roku kolejny raz z rzędu wystąpiła na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sancheza. Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym, udowadniającym, że muzykę dawną można wykonywać w sposób nowatorski z jednoczesnym poszanowaniem tradycji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem J. Pottera, autora książki Tenor: History of a Voice, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawia na wyrazistość tekstu oraz indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Cechą charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry w niekiedy bardzo trudnych technicznie akompaniamentach i wyjątkowy talent do ekspresji.

***

Więcej informacji o Festiwalu Maj z Muzyką Dawną na oficjalnej stronie