My też chcemy być zepsute!
Kino kobiet

  • 29 września 2020 (wtorek), godz. 18.00
  • wydarzenie online
  • goście: Zofia Krawiec, Tereza Nvotová, Jagoda Szelc
  • prowadzenie: Adriana Prodeus

Kto jest kobietą, a kto nią nie jest i czy warto stawiać to pytanie? Kobiety muszą być buntowniczkami, czy mogą być, kim chcą? Czy, żeby reżyserować filmy, trzeba używać przemocy, a może już nie? Kobiece kino to wciąż obszar wydzierany mężczyznom z ich królestwa, czy niepotrzebna szufladka?

Na te i inne pytania odpowiedzą reżyserki: Jagoda Szelc i Tereza Nvotowa, których wielokrotnie nagradzane filmy można zobaczyć w Muzeum Pana Tadeusza, w kinie Popiół i Diament oraz artystka multimedialna Zofia Krawiec.


Live


Goście

Zofia Krawiec – pisarka, artystka, kuratorka i dziennikarka kulturalna. Autorka książki „Miłosny Performans” (wydawnictwo Lampa i Iskra Boża, 2016), opisała w niej dzieła sztuki, które powstały pod wpływem silnych emocji związanych z relacjami romantycznymi. Zapoczątkowała na polskim gruncie dyskusję dotyczącą teorii selfie-feminizmu, czyli zjawiska, zgodnie z którym kobiety używają nowych mediów, jako narzędzi w walce o swoją podmiotowość. Autorka instagramowego projektu feministycznego „Nuerotic girl”, ujawniającego zakorzenione w społeczeństwie stereotypy dotyczące młodych dziewczyn. Jej aktywność w internecie wywołała falę hejtu. Cybernienawiść, która wymierzana jest w młode kobiety, stała się jednym z tematów podejmowanych przez nią w działaniach artystycznych. Reżyserka, scenarzystka i odtwórczyni jednej z głównych ról serialu artystycznego „Łatwo płonę” zrealizowanego we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Jagoda Szelc – reżyserka i scenarzystka. W 2006 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2004 roku była stypendystką Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach. W 2012 roku była stypendystką Ministra Kultury. W 2018 roku ukończyła z wyróżnieniem wydział Reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi. Jej filmy były pokazywane na takich festiwalach jak: Karlove Vary, Hot Docs, Cannes Short Corner, Nowe Horyzonty czy Brooklyn Film Festival i wiele innych. Jej krótka fabuła „Taki pejzaż” zdobyła główną nagrodę dla filmu studenckiego – Złotą Kijankę na Camerimage Film Festival (2013). W 2017 roku jej debiut filmowy „Wieża. Jasny dzień” zdobył nagrodę za najlepszy debiutu i scenariusz na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych oraz wiele innych międzynarodowych nagród. Został pokazany na Festiwalu Berlinale w prestiżowej sekcji Forum. W 2018 roku została laureatką Paszportów Polityki. W tym samym roku ukończyła swój drugi pełnometrażowy film „Monument” (nagroda specjalna 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych). Wykłada reżyserię filmu fabularnego w Szkole Filmowej w Łodzi. Jest weganką. Przyjaciółka organizacji Otwarte Klatki.

Tereza Nvotová – reżyserka, aktorka. Ukończyła reżyserię na Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze (FAMU). Jej debiut „Nieczysta” („Špina”) był pokazywany na najważniejszych, światowych festiwalach m.in. w Rotterdamie, Karovych Varach, Kairze, Santa Barbara. „Nieczysta” zdobyła ponad 20 nagród, najwięcej pośród słowackich i czeskich filmów w roku 2017. Tereza współpracuje z licznymi wytwórniami, m.in. HBO Europe, która to współprodukowała jej debiut fabularny i dwa filmy dokumentalne. Jest ostatni dokument „Mečiar. The Lust for Power” znalazł się na krótkiej liście do nagród Europejskiej Akademii Filmowej w 2019 roku.  Wywołał burzliwą debatę na temat populizmu i korupcji w słowackiej polityce. Tereza jest stypendystką Berlinale Talents 2019, jednej z inicjatyw Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie.


Prowadzenie

Adriana Prodeus – krytyczka filmowa związana miesięcznikiem „KINO”. Autorka książki „Themersonowie. szkice biograficzne” i rozdziałów w wielu publikacjach (ostatnio Narodowej Galerii Zachęta). Jest kuratorką przeglądu adaptacji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania i przeglądu polskiej animacji w Anthology Film Archive w Nowym Jorku. Wykłada na Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, Instytucie Sztuki PAN. Specjalizuje się w awangardzie filmowej i filmie animowanym. Pełniła funkcję wicedyrektora CSW Zamek Ujazdowski i kierownika literackiego Studia Filmowego KADR. Publikowała w „Newsweeku”, Stopklatce, portalu filmowym, „Filmie”, „dwutygodniku.com”, prowadziła i redagowała programy w TVP1, TVP2 i PR2.  Studiowała na Uniwersytecie Wrocławskim, Warszawskim, Adama Mickiewicza i na Tisch School of the Arts na New York University jako stypendystka Fulbrighta. Ukończyła historię sztuki i była kuratorką wystaw (ostatnio w Gdańskiej Galerii Miejskiej) oraz współkuratorką „Dzikich pól. Awangardowego Wrocławia”, wrocławskiego Konkursu Malarstwa im. Gepperta oraz Przeglądu Sztuki Survival. Jest felietonistką „Vogue Polska”. Mieszka w Warszawie.

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund