zwiedzanie
„Niedzielny obiekt” – oprowadzania kuratorskie
po wystawach stałych
- druga niedziela miesiąca
(12.01, 9.02, 9.03, 13.04, 11.05, 8.06)
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum od 20. dnia poprzedzającego dane wydarzenie
- prowadzenie: kuratorzy wystaw stałych „Rękopis Pana Tadeusza”, „Misja: Polska”, „Pan Tadeusz Różewicz”
- Muzeum Pana Tadeusza
Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
Kamienica Pod Złotym Słońcem
(Rynek 6, Wrocław)
Słynny Mickiewiczowski rękopis to nie jedyny skarb, jaki można zobaczyć w Muzeum Pana Tadeusza – stałe ekspozycje w barwny sposób opowiadają o epoce romantyzmu, o dawnej Rzeczpospolitej i kulturze szlacheckiej, a także o losach Polski w wieku dwudziestym, ilustrując historię niezwykłymi eksponatami, od obrazów i dzieł sztuki użytkowej, poprzez stare druki, dokumenty i fotografie, aż po cenne pamiątki znanych osobistości.
Oprowadzania kuratorskie z cyklu „Niedzielny obiekt” przybliżą zwiedzającym wystawy stałe Muzeum Pana Tadeusza, a także będą okazją do wysłuchania fascynującej opowieści o poszczególnych eksponatach i postaciach, które za nimi stoją.
Wydarzenia będą się odbywać od stycznia do czerwca w drugą niedzielę miesiąca.
Najbliższe spotkanie
Program
„Akt siedzący” (1968), czyli gdzie się ukrył diabeł na obrazach Nowosielskiego
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
- prowadzenie: dr Maria Jeziorowska
Szanowni Państwo,
informujemy, że oprowadzanie kuratorskie 12 stycznia 2025 zostało odwołane. W terminie wydarzenia zapraszamy na bezpłatne oprowadzanie po Muzeum Pana Tadeusza z przewodnikiem.
Przepraszamy za niedogodności, niebawem opublikujemy informację o nowym terminie oprowadzania pt. „Akt siedzący” (1968), czyli gdzie się ukrył diabeł na obrazach Nowosielskiego.
W ramach cyklu „Niedzielny obiekt” zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie poświęcone dziełu pt. „Akt siedzący” i twórczości Jerzego Nowosielskiego.
Podczas spotkania przyjrzymy się obrazowi Jerzego Nowosielskiego „Akt siedzący” z 1968 roku, z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu, prezentowanemu na wystawie stałej „Pan Tadeusz Różewicz”. Osadzimy go w kontekście zainteresowań malarza związkami erotyki z mistyką, tradycją ikon, surrealizmem i abstrakcją. Ważnym punktem odniesienia będzie także przyjaźń artysty z autorem „Białego małżeństwa”, dramatu, którego Nowosielski nie chciał zilustrować. Tłumaczył, że eros w jego sztuce ma charakter wstępujący, a u Różewicza zstępujący, horyzontalny, czy nawet infernalny. Malarz wierzył, że motywy erotyczne, którym towarzyszy na przykład przemoc, służą na końcu uwzniośleniu miłości. Różewiczowi zaś zarzucał pozbawione takiej ambicji „babranie się” w najniższych ludzkich instynktach. Spróbujemy rozwikłać znaczenie tych rozróżnień, a także spojrzeć na dzieła malarskie i literackie obu twórców ze współczesnej perspektywy.
Listy, alkowa i korona, czyli barwne przypadki ich królewskich mości
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
- prowadzenie: Marta Dardzińska
W salonie Muzeum Pana Tadeusza można podziwiać dwa niepozorne portrety królewskiej pary – Jana III Sobieskiego i jego żony Marii Kazimiery. Eksponaty te, choć są własnością Zamku Królewskiego na Wawelu, zdobią barokowe wnętrza Muzeum Pana Tadeusza, ilustrując sarmacki akcent w treści epopei. Spotkanie w ramach cyklu „Niedzielny obiekt” przybliży słuchaczom miłosną historię Sobieskich i przeniesie w kuluary ich romantycznej relacji, a wyrazista postać Marysieńki zapewne poruszy słuchaczy, gdyż kontrowersyjność tej staropolskiej królowej nie słabnie mimo upływu stuleci.
O burzliwych dziejach obrazu Cypriana Kamila Norwida „Jutrznia”
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
- prowadzenie: Magdalena Sudoł
Cypriana Kamila Norwida zapamiętano przede wszystkim jako mistrza pióra. Rzadko kto jednak wie, że artysta trudnił się także malarstwem. Namalował piętnaście obrazów olejnych, ale znamy los zaledwie czterech z nich. Jednym z ocalałych jest obraz pod tytułem „Jutrznia” z 1857 roku. W latach 70. XX wieku odkrył go i kupił w antykwariacie znany krakowski historyk sztuki Marek Rostworowski. Spotkanie w ramach cyklu „Niedzielny obiekt” przybliży słuchaczom nie tylko losy zaginionego dzieła, lecz również centralną postać zakonnej kobiety (być może jest to wizerunek Matki Makryny Mieczysławskiej) oraz alegoryczne znaczenia występujące w kompozycji obrazu. Wydarzenie poprowadzi Magdalena Sudoł.
Pas kontuszowy, czyli ostatni krzyk szlacheckiej mody
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
- prowadzenie: Marcin Szyjka
Spotkamy się w Muzeum Pana Tadeusza przy pasie kontuszowym ze zbiorów Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Dowiemy się, do czego w praktyce służył taki pas, czy szlachcica zawsze można poznać po pasie i czy można być szlachcicem bez pasa. Poznamy źródła mody na ten element garderoby oraz najważniejszych wytwórców na terenie Rzeczypospolitej. Opowiemy także o tym, dlaczego pasy odeszły w zapomnienie i gdzie nieoczekiwanie (niektóre z nich) znalazły swój koniec. Jeden z pasów kontuszowych opisuje również Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu”:
Woźny pas mu odwiązał, pas słucki, pas lity,
Przy którym świecą gęste kutasy jak kity,
Z jednej strony złotogłów w purpurowe kwiaty,
Na wywrót jedwab czarny, posrebrzany w kraty;
Pas taki można równie kłaść na strony obie,
Złotą na dzień galowy, a czarną w żałobie.