Spotkanie z Michałem Zadarą i Martą Streker towarzyszące wystawie „Dziady. Przejście”
„Czas przypomnieć ojców dzieje”.
O „Dziadach” bez skrótów
- 20 lipca 2023 (czwartek), godz. 18.00
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
- transmisja online
W ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie „Dziady. Przejście” zapraszamy na spotkanie z reżyserami teatralnymi, Michałem Zadarą i Martą Streker, które poprowadzi współkuratorka ekspozycji, dr Justyna Kowal.
Czy można spojrzeć na Arcydramat bez nabożnej czci i uwznioślenia? Jeśli tekstowe skróty są zawsze interpretacją, to jaką interpretację niesie ze sobą projekt bez skrótów? I jakie jest jego miejsce w tradycji inscenizacyjnej „Dziadów”?
Czy sprawiedliwa historia 1968 roku jest możliwa bez wspominania o „Dziadach” Dejmka? Zapraszamy na spotkanie z reżyserem i reżyserką wyjątkowych wrocławskich „Dziadów” bez skrótów, zrealizowanych w Teatrze Polskim we Wrocławiu (premiera całości tekstu na Scenie im. Jerzego Grzegorzewskiego 20 lutego 2016, czas trwania: 810 minut, siedem przerw) – Michałem Zadarą i Martą Streker.
Transmisja spotkania
Goście/Prowadząca
Urodził się w 1976 roku w Warszawie. Znany za innowacyjne podejście do polskiej klasyki, za konstruowanie skomplikowanych systemów inscenizacyjnych oraz za autorskie spektakle dotyczące konkretnego miejsca (np. Hotel Savoy w Łodzi, Muzeum Powstania Warszawskiego, Belweder w Warszawie). Studiował Teatr i Politykę w Swarthmore College, Oceanografie w Woods Hole, Reżyserię w Krakowie. Był asystentem lub współpracownikiem Małgorzaty Szczęśniak, Krzysztofa Warlikowskiego, Kazimierza Kutza, Jana Peszka, Armina Petrasa, Roberta Wilsona. Stworzył ponad 30 inscenizacji dramatycznych, operowych oraz multimedialnych m.in w teatrach: Wybrzeże w Gdańsku, Starym w Krakowie, Współczesnym we Wrocławiu, Narodowym w Warszawie, Współczesnym w Szczecinie, Maxim Gorki w Berlinie, HaBima w Tel Awiwie, Schauspielhaus w Wiedniu; Capitol we Wrocławiu, Collective: Unconscious w Nowym Jorku, Polskim w Bydgoszczy, Operze Wrocławskiej, Operze Narodowej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Teatrze Polskim we Wrocławiu. Laureat Paszportu Polityki w 2007 r. za „za imponującą aktywność twórczą i za przedstawienia przywracające wiarę w to, że teatr jest przestrzenią artystycznej wolności”. Autor filmów niezależnych i instalacji wideo.
Absolwentka Wydziału Lalkarskiego, PWST Filia we Wrocławiu, kierunku reżyseria, specjalizacji reżyseria teatru lalek (2016) oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji, kierunek architektura krajobrazu (2012).
Zadebiutowała „Tragedią Coriolanusa” W. Szekspira w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (2016). Reżyserowała w teatrach dramatycznych i lalkowych m.in: w Teatrze Powszechnym w Łodzi (2017), Teatrze Kochanowskiego w Opolu (2018), Teatrze Układ Formalny (2018, 2022), Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu (2019, 2021), Teatrze Polskim we Wrocławiu (2019), Opolskim Teatrze Lalki i Aktora (2020), Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie (2020), Wrocławskim Teatrze Lalek (2022).
Reżyserka albumu audiowizualnego „Polskie rymowanki albo ceremonie” A. Błażewicza, za który była nominowana do Nagrody WARTO 2020 i Wrocławskiej Nagrody Artystycznej 2021.
Reżyserka projektu „Zosia” E. Mikuły w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu (2020).
Asystentka Michała Zadary przy spektaklach: A. Mickiewicz „Dziady”, Teatr Polski we Wrocławiu, F. Schiller „Zbójcy”, Teatr Narodowy w Warszawie, „Biblia 3”, Teatr Nowy w Warszawie, B. Brecht „Matka Courage i jej dzieci", Teatr Narodowy w Warszawie.
Druga reżyserka przy produkcji „DZIADÓW CZĘŚĆ III” (2015) i „USTĘP” (2016), A. Mickiewicz, Teatr Polski we Wrocławiu, reżyseria Michał Zadara.
Od 2021 roku wykłada na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.
Teatrolożka i literaturoznawczyni, doktor nauk humanistycznych, pracowniczka Zakładu Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych w Instytucie Filologii Polskiej UWr. jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół polskiego teatru współczesnego, jego zaangażowania społecznego, funkcjonowania jako medium przemiany w postrzeganiu przez wspólnotę problemów przeszłości/teraźniejszości/przyszłości. Publikowała m.in. w „Notatniku Teatralnym”, „Opcjach”, „Filoteknosie”, „Załączniku kulturoznawczym”, „Literaturze i kulturze popularnej”. Współredaktorka publikacji „Wrocławski Zeittheater. Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie” (2020). Od lat współpracuje także z Zakładem Metodyki Nauczania Języka i Literatury Polskiej IFP UWr, badając m.in. problem recepcji dzieł sztuki przez młodzież. Współkuratorka wystawy czasowej „Dziady. Przejście” w Muzeum Pana Tadeusza, a także praktykujący nauczyciel języka polskiego.