Debata

Nie odpowiadam za swoje sny
Oniryzm jako narzędzie buntu

  • ODWOŁANE
    4 kwietnia 2020
    (sobota), godz. 17.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
  • goście: Jacek Nagłowski, Dominika Słowik
  • prowadzenie: Adriana Prodeus
nie odpowiadam za swoje sny debata v4

W ramach programu towarzyszącego przeglądowi filmowemu Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4, zapraszamy na trzecią debatę tym razem zatytułowaną  Nie odpowiadam za swoje sny” Oniryzm jako narzędzie buntu

Oniryzm okazuje się konwencją użyteczną do opowiadania o kolektywnych traumach. Wybrane filmy dotykają wątków związanych z II Wojną Światową, Holokaustem, rozprzestrzenianiem się faszyzmu („Trzecia część nocy”, „Sanatorium pod klepsydrą”,  „Palacz zwłok”). Metafora, symbol, niedopowiedzenie są także poręcznym środkiem do ukazywania przemocy, związanej z indywidualną biografią (jak w „Bibliothèque Pascal”). Być może dlatego, że pewien poziom cierpienia wydaje się zbyt koszmarny, by być prawdziwy. 

Sny i filmy są podobne także strukturalnie. I tu, i tu czas biegnie nieliniowo, pojawiają się retrospekcje, metamorfozy bohaterów, nagłe, nieprawdopodobne zwroty akcji, zlekceważone zostają prawa fizyki. W sytuacji ograniczonej wolności oniryczna baśniowa stylistyka pozwalała twórcom filmów  zasugerować to, czego nie mogli powiedzieć wprost, a sfera fantazji stanowiła schronienie przed uciążliwą codziennością. Czy ta romantyczna postawa jest dzisiaj aktualna? Coraz doskonalsza maszyneria zaspokaja eskapistyczne potrzeby człowieka. W jaki sposób technologia wiąże się ze snem, z buntem i z wolnością?

 


Prowadzenie

Adriana Prodeus – krytyczka filmowa związana miesięcznikiem „KINO”. Autorka książki „Themersonowie. szkice biograficzne” i rozdziałów w wielu publikacjach (ostatnio Narodowej Galerii Zachęta). Jest kuratorką przeglądu adaptacji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania i przeglądu polskiej animacji w Anthology Film Archive w Nowym Jorku. Wykłada na Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, Instytucie Sztuki PAN. Specjalizuje się w awangardzie filmowej i filmie animowanym. Pełniła funkcję wicedyrektora CSW Zamek Ujazdowski i kierownika literackiego Studia Filmowego KADR. Publikowała w „Newsweeku”, Stopklatce, portalu filmowym, „Filmie”, „dwutygodniku.com”, prowadziła i redagowała programy w TVP1, TVP2 i PR2.  Studiowała na Uniwersytecie Wrocławskim, Warszawskim, Adama Mickiewicza i na Tisch School of the Arts na New York University jako stypendystka Fulbrighta. Ukończyła historię sztuki i była kuratorką wystaw (ostatnio w Gdańskiej Galerii Miejskiej) oraz współkuratorką „Dzikich pól. Awangardowego Wrocławia”, wrocławskiego Konkursu Malarstwa im. Gepperta oraz Przeglądu Sztuki Survival. Jest felietonistką „Vogue Polska”. Mieszka w Warszawie.

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund