PROGRAM TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE „DRUKARZE I ROMANSE”

Oprowadzanie kuratorskie

  • 16 października 2022 (niedziela), godz. 12.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona
  • wejściówki do odbioru w kasach muzeum
DRUKARZE I ROMANSE_PLAKAT (1)

W ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie „Drukarze i romanse” zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie, które poprowadzi Maria Marszałek.

Podczas oprowadzania przyjrzymy się narzędziom pracy drukarzy i jej efektom. Zaczniemy od druków historycznych z firmy Józefa Zawadzkiego, a skończymy na druku 3D, który wykorzystuje Piotr Bosacki, tworząc filmy animowane. Wynalazek druku, dzięki któremu to, co zapisane, zdobywało większe zasięgi, okazał się na tyle epokowy, że rozpoczął tak zwaną erę Gutenberga. Ostatnio niektórzy wieszczą jej koniec, zwracając uwagę na to, że komunikacja w coraz większym stopniu polega na transferze obrazów i doświadczeń. Te zagadnienia nurtują między innymi Piotra Bosackiego.


Prowadząca

Maria Marszałek (1987) – absolwentka historii sztuki i psychologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Pracuje w Gabinetach Świadków Historii, w Muzeum Pana Tadeusza (Ossolineum). Kuratorka wystawy stałej „Pan Tadeusz Różewicz” (wernisaż 2021). Laureatka stypendium Europejskiej Nagrody Muzealnej Roku (EMYA 2020). Autorka artykułów o związkach poezji i sztuk wizualnych publikowanych m.in. w „Kontekstach Kultury”, „Formacie”, „Rocznikach Humanistycznych”.


O artyście

Piotr Bosacki (ur. 1977) jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II° im. Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Wykłada na UAP w Katedrze Intermediów. Współtworzył założoną w 2007 roku nieformalną grupę artystyczną PENERSTWO i zespół muzyczny KOT.

Tworzy filmy animowane, wideo, instalacje, obiekty, rysunki, zajmuje się twórczością literacką i kompozycją muzyczną. Od 2005 tworzy serię utworów muzycznych osadzonych w tradycji serializmu. W 2009 wydał „Traumtagebuch” (Dziennik snów), w którym opisał m.in. technologię filmu bez klatek (obraz filmowy ciągły). W roku 2011 napisał „Urządzenie elementów”rozprawę na temat dzieła sztuki jako konstrukcji językowej w kontekście teorii złożoności. Praca ta była jego dysertacją doktorską. Również w 2011 za film „Drakula” otrzymał Grand Prix Publiczności na festiwalu Short Waves, oraz Nagrodę Publiczności w przeglądzie polskiego kina niezależnego na 36. FPFF w Gdyni. W 2013 został nominowany do nagrody Spojrzenia Deutsche Bank; na wystawę konkursową w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie zrealizował film animowany „Rzeczy oczywiste”. W 2014 film otrzymał nagrodę specjalną na festiwalu Animator w Poznaniu. W roku 2016 powstał „Komentarz do Rzeczy oczywistych”, dzieło filozoficzne oparte na fundamencie myśli G.W. Leibniza. Za „Komentarz do Rzeczy oczywistych” otrzymał Bosacki tytuł doktora habilitowanego. W 2017 objął stanowisko profesora UAP. Od roku 2014 realizuje „Die Kunst der Animation”cykl krótkich filmów animowanych bez dźwięku. W roku 2017 na festiwalu Animator w Poznaniu za film „Dzięki uprzejmości artysty” otrzymał Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Specjalną. W roku 2018 otrzymał Nagrodę im. Katarzyny Kobro. W 2019 był jurorem na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Ottawie. Na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu prowadzi Pracownię Filmu Eksperymentalnego. 

MKiDN_czarne logotyp 2022

Zadanie „Ballada o pewnym poecie i jego wileńskim wydawcy – wystawa w Muzeum Pana Tadeusza” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza