WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
Oprowadzanie po wystawie „Charomushki Odyssey: między rzeczywistością a romantyzmem”
z udziałem Andreia Loginova i Marty Smolińskiej
- 5 października 2024 (sobota)
- oprowadzanie po wystawie:
godzina 12.00 - spotkanie z artystą i kuratorką:
godzina 14.00
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum
- prowadzący: Andrei Loginov, Marta Smolińska
- transmisja live ze spotkania
Muzeum Pana Tadeusza zaprasza na oprowadzanie po wystawie „Charomushki Odyssey: między rzeczywistością a romantyzmem” z udziałem artysty Andreia Loginova i kuratorki Marty Smolińskiej.
Artysta Andrei Loginov, autor projektu „Charomushki Odyssey” oraz Marta Smolińska, kuratorka wystawy artysty zatytułowanej „Charomushki Odyssey – między rzeczywistością a romantyzmem” w Muzeum Pana Tadeusza dialogicznie przedstawią jej koncepcję. Skupią się na historii i materialności szklanych negatywów oraz fotograficznego tła z motywem pejzażu, używanych od lat 30. do 50. XX wieku i odnalezionych przez Loginova w opuszczonym domu fotografa w białoruskiej wsi Czaromuszki. Omówiona zostanie również rola nowych fotografii portretowych wykonanych przez artystę ze współczesnymi osobami zamieszkującymi tę wioskę. Artysta podzieli się przeżyciami związanymi z pobytem w Białorusi i okolicznościami pracy nad projektem oraz opowie o poznanych tam ludziach. Z kolei kuratorka skoncentruje się na kontekstach teoretycznych wystawy, rozważając go w relacji do upamiętniania oraz napięcia między mikro– a makrohistorią. Osoby uczestniczące w spotkaniu zostaną zaproszone do fotografowania się przed starym tłem fotograficznym, by odbyć własną podróż w czasie.
Po oprowadzaniu zapraszamy na spotkanie z artystą i kuratorką, które odbędzie się o godzinie 14.00. Spotkanie będzie transmitowane online.
Transmisja spotkania
Prowadzenie
Andrei Loginov – (1975) artysta urodzony na Białorusi (Mińsk), ukończył liceum plastyczne w Mińsku oraz Akademię Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Od 2005 roku mieszka i pracuje w Berlinie. Jako twórca sięga po różne media: fotografię, rzeźbę oraz art video. W szczególny sposób łączy fotografię i rzeźbę tworząc nowy wymiar „rzeźby fotogenetycznej”. W swojej twórczości porusza również tematy odnoszące się do historii i teraźniejszości.
www.andreiloginov.com
prof. dr hab. Marta Smolińska – historyczka i krytyczka sztuki; kuratorka; w latach 2003–2014 adiunkta w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Katedrze Historii Sztuki i Kultury UMK w Toruniu; od 1.X.2014 profesorka w Katedrze Historii Sztuki i Filozofii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu; od 1.X.2016 kierowniczka tejże Katedry; od XII.2021 profesora zwyczajna; trzykrotna stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (Program Start. Stypendia dla Młodych Uczonych: edycje 2005 i 2006; Program Kwerenda: edycja 2008); stypendystka DAAD na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie (2012); laureatka fellowship w Graduierten Schule für Ost- und Südosteuropastudien an der Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2014); laureatka fellowship Stiftung Hans Arp w Berlinie (2015); stypendystka DAAD na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium oraz w Centralnym Instytucie Historii Sztuki w Monachium (2018); stypendystka DAAD na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie (2021); członkini polskiej sekcji AICA; współorganizatorka międzynarodowej konferencji „Re-Orientierung. Kontexte der Gegenwartskunst in der Türkei und unterwegs“ na Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium (2015); autorka książek: „Młody Mehoffer” (wyd. Universitas, Kraków 2004), „Puls sztuki. OKOło wybranych zagadnień sztuki współczesnej” (wyd. Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010), „Otwieranie obrazu. De(kon)strukcja uniwersalnych mechanizmów widzenia w nieprzedstawiającym malarstwie sztalugowym II połowy XX wieku” (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012) oraz „Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji” (wyd. Muza, Warszawa 2014); „Re-Orientierung. Kontexte der Gegenwartskunst in der Türkei und unterwegs“ (red. wraz z Burcu Dogramaci, Kulturverlag Kadmos, Berlin 2017); „Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce drugiej połowy XX i początku XXI wieku“ (wyd. Universitas, Kraków 2020); „Bez tonu pewności. Sejsmografia sztuki współczesnej” (wyd. UAP, Poznań 2021); autorka wielu rozpraw z historii sztuki i tekstów krytycznych. Laureatka nagrody Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk w roku 2021 za książkę „Haptyczność poszerzona”. Obecnie wraz z dr Maike Steinkamp i dr Joachimem Jägerem współkuratoruje wystawę kolekcji Neue Nationalgalerie w Berlinie: „Zerreißprobe. Kunst zwischen Politik und Gesellschaft. Sammlung der Nationalgalerie 1945–2000 / Extreme Tension. Art between Politics and Society. Collection of the Nationalgalerie 1945–2000”.
Zobacz również
Patroni medialni
- TVP3
- Radio Wrocław
- Radio RAM
- Radio Wrocław Kultura
- Fundacja Archeologia Fotografii
- Niezła sztuka