Kino Popiół i Diament

„Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

  • 8 lipca–30 listopada 2023
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum
  • jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki
„Człowiek na torze” reż. Andrzej Munk (1956) WFDiF
„Człowiek na torze” reż. Andrzej Munk (1956) WFDiF

Pierwsza część tegorocznego przeglądu dopełni wiwisekcję złotego okresu polskiego kina, czyli „Polskiej Szkoły FIlmowej”. Tym razem, pokazywane będą tytuły mniej znane i jeszcze rzadziej wyświetlanie na kinowych ekranach. Są to dzieła często pomijane podczas retrospektyw dokonań najsłynniejszych polskich twórców takich jak Andrzej Wajda, Wojciech Jerzy Has czy Jerzy Skolimowski

Założeniem cyklu jest dotarcie do części widowni niezaznajomionej jeszcze z dorobkiem polskiej kinematografii XX wieku, bądź osób chcących poznać jej mniej oczywiste oblicze. Każda z projekcji opatrzona będzie prelekcją przybliżającą konteksty historyczne i tematyczne kolejnych produkcji, co pozwoli widzom na poszerzenie wiedzy, jak na i pełniejsze zrozumienie wydźwięku poszczególnych dzieł. 

Oprócz regularnych, pojedynczych pokazów, harmonogram przewiduje jedną mini-retrospektywę, podczas której jednego dnia wyświetlone zostaną aż trzy filmy Jerzego Skolimowskiego.

Repertuar


lipiec 2023


  • 8 lipca (sobota),

    • godz. 10.00

    • godz. 12.30

    • godz. 14.30

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]
Jerzy Skolimowski – trzy słowa

Andrzej Leszczyc, główny bohater trylogii, budzi się wcześnie rano w swoim mieszkaniu i opuszcza śpiącą dziewczynę, Teresę. Udaje się na komisję poborową, gdzie zaskakuje wszystkich, prosząc o natychmiastowe powołanie do służby wojskowej. Film zdobył nagrodę Syrenki Warszawskiej dla najlepszego filmu fabularnego oraz Grand Prix Festiwalu Filmowego w Arnhem.

8 lipca (sobota), godz. 10.00

„<b>Rysopis</b>” reż. Jerzy Skolimowski (1964)

Kontynuacja historii Andrzeja Leszczyca z „Rysopisu” oraz ukonstytuowanie rangi reżysera grającego przy okazji rolę głównego bohatera. Leszczyc po powrocie z wojska nie potrafi odnaleźć się w życiu i wędruje od miasta do miasta, biorąc udział w pokazowych miniturniejach bokserskich. Jego kolejnym przeciwnikiem okazuje się być znacznie silniejszy i bardziej doświadczony bokser.

8 lipca (sobota), godz. 12.30

„<b>Walkower</b>” reż. Jerzy Skolimowski (1965)

Film doceniony w 1966 w Bergamo, w 1968 w Valladolid oraz w Polsce w 1966 (Syrenka Warszawska). Psychologiczny dramat, którego bohaterem jest młody człowiek starający się przełamać bariery oddzielające go od świata: wiek, pieniądze, stare kultury, konwenanse i hierarchie. Postanawia porzucić studia i dom akademicki, pytając retorycznie: „Kiedy brałem stypendium, sprzedawałem się państwu? Teraz mogę sprzedać się komu chcę!”.

8 lipca (sobota), godz. 14.30

„<b>Bariera</b>” reż. Jerzy Skolimowski (1966)

  • 18 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Na podstawie opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem. Agnieszka, studentka filozofii, mieszka w Warszawie z rodzicami, bratem alkoholikiem i sublokatorem Zawadzkim. Zakochana jest w Piotrze, młodym architekcie, który mieszka w zrujnowanym budynku naznaczonym skutkami wojny. Kiedy budynek zostaje zniszczony, Piotr ubiega się o nowe mieszkanie, mając nadzieję, że zamieszka w nim razem z Agnieszką.

18 lipca (wtorek), godz. 18.00

„<b>Ósmy dzień tygodnia</b>”  reż. Aleksander Ford (1958)

  • 19 lipca (środa),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Scenariusz napisał Bohdan Czeszko na podstawie swojej powieści pod tym samym tytułem. Historia o grupie młodych ludzi o lewicowych przekonaniach zaangażowanych w konspiracyjną walkę z hitlerowskim okupantem. Główny bohater, Stach, rozpoczyna pracę w stolarni Berga, gdzie działa komórka Armii Krajowej. Pomimo to zaprzyjaźnia się z robotnikiem związany z lewicową Gwardią Ludową, Sekułą, który uświadamia mu istotę wyzysku kapitalistycznego i zachęca do nauki.

19 lipca (środa), godz. 18.00

„<b>Pokolenie</b>” reż. Andrzej Wajda (1954)

  • 20 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Opowieść o doświadczonym maszyniście, który zostaje usunięty z pracy na podstawie fałszywych zarzutów sabotowania nowych metod pracy. Twórcy filmu krytycznie analizują schematyczne podejście do racjonalizacji i rywalizacji w pracy charakterystyczne dla początku lat pięćdziesiątych.

20 lipca (czwartek), godz. 18.00

„<b>Człowiek na torze</b>” reż. Andrzej Munk (1956)

  • 21 lipca (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film oparty na opowiadaniu Kazimierza Brandysa pod tym samym tytułem. Felicja, słynna aktorka prowadząca regularną radiową audycję pod tytułem „Obiady u państwa Konopków”, podczas lotu do Paryża wspomina czasy okupacji. Akcja filmu przenosi nas do września 1939 roku, gdy Felicja, grająca rolę Ofelii na próbie „Hamleta”, zakochuje się w odtwórcy tytułowej roli, Wiktorze Rawiczu.

20 lipca (piątek), godz. 18.00

„<b>Jak być kochaną</b>” reż. Wojciech Jerzy Has (1962)

  • 25 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film na podstawie opowiadania Jerzego Zawieyskiego. Róża, młoda i urocza kobieta, nawiązuje romans z profesorem Stęgieniem, wierząc, że jej mąż Juliusz zginął w obozie koncentracyjnym. Jednak niespodziewanie Juliusz powraca jako cień człowieka, dotknięty fizycznym i psychicznym wyniszczeniem. Róża nie pragnie zranić Juliusza, ale jednocześnie nie potrafi wyobrazić sobie dalszego życia u jego boku.

25 lipca (wtorek), godz. 18.00

„<b>Prawdziwy koniec wielkiej wojny</b>”  reż. Jerzy Kawalerowicz (1957)

  • 26 lipca (środa),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Rekonstrukcja autentycznej akcji z udziałem Stanisława Gąsienicy Byrcyna i Stanisława Marusarza. Film rozgrywa się zimą 1945 roku, kiedy ratownicy z zakopiańskiego pogotowia górskiego docierają do ukrytego w górach partyzanckiego szpitala. Na podstawie opowiadania Jana Liberaka pt. „Wyprawa po życie”.

26 lipca (środa), godz. 18.00

„<b>Błękitny krzyż</b>” reż. Andrzej Munk (1955)

  • 27 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Historia wojennego konfidenta opowiedziana z dystansu dwóch dekad według scenariusza duetu braci Różewiczów: Stanisława i Tadeusza. Dodatkowym plusem jest znakomita rola Wieńczysława Glińskiego, doceniona na Międzynarodowym Festiwalu w Karlowych Warach.

27 lipca (czwartek), godz. 18.00

„<b>Echo</b>” reż. Stanisław Różewicz (1964)

  • 28 lipca (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film powstał na kanwie opowiadania Aleksandra Ścibora-Rylskiego pod tym samym tytułem, który ponadto był autorem scenariusza. „Cień” odnosi się do tajemniczego człowieka bez twarzy, który pojawia się w trzech powiązanych nowelach rozgrywających się podczas okupacji i krótko po wojnie. Bohaterowie spotykają różne postacie, które kojarzą im się z tym tajemniczym Cieniem - prowokatorem, zdrajcą i sabotażystą.

27 lipca (piątek), godz. 18.00

„<b>Cień</b>” reż. Jerzy Kawalerowicz (1956)

sierpień 2023


  • 1 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

ilm powstał w oparciu o nowelę Mariana Brandysa pt. „Chłopiec z pociągu”. Jesienią 1943 roku na stacji kolejowej Kuriany grupa pasażerów zostaje zatrzymana z powodu uszkodzenia wagonów w pociągu dalekobieżnym. Podczas oczekiwania na naprawę spotykają się na stacji. Wśród nich znajdują się konspirator ze swoją dziewczyną, chłopiec z psem, kobieta opiekująca się małą Żydówką, szmuglerzy, karciarze i szmalcownik. Co z tego wyniknie? Warto zobaczyć.

1 sierpnia (wtorek), godz. 18.00

„<b>Ludzie z pociągu</b>” reż. Kazimierz Kutz (1961)

  • 2 sierpnia (środa),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Zrealizowany na Pojezierzu Mazurskim oraz we Wrocławiu według scenariusza samego reżysera. Michał i Wala spędzają weekend w małym hoteliku w uroczym miasteczku. Oboje noszą w sobie bolesne wspomnienia z czasów wojny. Obawiając się samotności i tęsknoty, Michał i Wala podejmują decyzję, że zostaną razem.

2 sierpnia (środa), godz. 18.00

„<b>Zaduszki</b>” reż. Tadeusz Konwicki (1961)

  • 3 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Kolejna udana współpraca reżysera z Kornelem Filipowiczem. W latach pięćdziesiątych w Krakowie odbył się proces oszusta, który podszywał się pod lekarza i wyłudzał pieniądze od pewnej wdowy, obiecując kontakt ze zmarłym mężem. Eskulap (takim pseudonimem posługiwał się hochsztapler) potrafił przekonywać swoje ofiary tak skutecznie, że oszustwo przynosiło mu znaczne korzyści finansowe.

3 sierpnia (czwartek), godz. 18.00

„<b>Głos z tamtego świata</b>” reż. Stanisław Różewicz (1962)

  • 4 sierpnia (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Zrealizowany w autentycznych wnętrzach kopalni „Siemianowice” w Siemianowicach Śląskich. Robert, Polak zmuszony do służby w Wehrmachcie, w desperacki sposób ucieka z armii i z zimną krwią zabija gestapowca, który go ścigał. Szuka schronienia i znajduje je w piwnicy mieszkania Karolkowej, wdowy po górniku.

4 sierpnia (piątek), godz. 18.00

„<b>Dezerter</b>” reż. Witold Lesiewicz (1958)

  • 24 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film zrealizowany w Zakopanem i na Kasprowym Wierchu, wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu. Młody uczony o imieniu Henryk Fogiel, który jest Żydem, ucieka z transportu zmierzającego do obozu zagłady. Znajduje schronienie w Zakopanem, gdzie przebiera się w skórę niedźwiedzia i pozuje turystom do zdjęć jako atrakcja pamiątkowa. Niestety zostaje zdemaskowany przez niemieckiego majora, który traktuje go jako swoją zabawkę, ale także partnera do poważnych rozmów.

24 sierpnia (czwartek), godz. 18.00

„<b>Biały niedźwiedź</b>” reż. Jerzy Zarzycki (1959)

  • 25 sierpnia (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Według powieści Józefa Hena pod tym samym tytułem. Film koncentruje się na ukazaniu racji moralnych i intelektualnych bohaterów podczas ofensywy wiosennej w 1945 roku, w ostatnich dniach wojny. W centrum uwagi znajduje się oddział II Armii Wojska Polskiego, przygotowujący się do forsowania rzeki Nysy. Dowódca oddziału, pułkownik Czapran, z determinacją i umiejętnością prowadzi żołnierzy do ryzykownej akcji.

25 sierpnia (piątek), godz. 18.00

„<b>Kwiecień</b>” reż. Witold Lesiewicz (1961)

  • 29 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Paweł Jańczak (w tej roli Zbigniew Cybulski), były trener kadry olimpijskiej skoczków do wody, zostaje pozbawiony prawa wykonywania zawodu i zmuszony do opuszczenia miasta. Przebywając na prowincji, postanawia prowadzić małą szkółkę dla dzieci. Tam spotyka Majkę, utalentowaną młodą dziewczynę, w której dostrzega ogromny potencjał. Jańczak narzuca Majce morderczy trening, dążąc do wydobycia z niej maksimum umiejętności.

29 sierpnia (wtorek), godz. 18.00

„<b>Jutro Meksyk</b>” reż. Aleksander Ścibor-Rylski (1966)

  • 30 sierpnia (środa),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film zrealizowano na podstawie powieści Romana Bratnego, ale powędrował po premierze kinowej na półkę na ponad dwadzieścia lat. W pierwszych latach po wojnie, w okolicach Lublina, oddział Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ) przeprowadza atak na pociąg. W wyniku tego zdarzenia ciężko ranny zostaje Jakuszyn, sekretarz Komitetu Powiatowego Polskiej Partii Robotniczej (PPR). Po wyjściu ze szpitala, na prośbę Anny Jankowskiej – młodej działaczki Związku Walki Młodych (ZWM) – Jakuszyn podejmuje interwencję w sprawie Piotra Grajewskiego, lotnika RAF, oskarżonego o współpracę z NSZ.

30 sierpnia (środa), godz. 18.00

„<b>Życie raz jeszcze</b>” reż. Janusz Morgenstern (1964)

  • 31 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film zrealizowano na podstawie powieści Romana Bratnego, ale powędrował po premierze kinowej na półkę na ponad dwadzieścia lat. W pierwszych latach po wojnie, w okolicach Lublina, oddział Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ) przeprowadza atak na pociąg. W wyniku tego zdarzenia ciężko ranny zostaje Jakuszyn, sekretarz Komitetu Powiatowego Polskiej Partii Robotniczej (PPR). Po wyjściu ze szpitala, na prośbę Anny Jankowskiej – młodej działaczki Związku Walki Młodych (ZWM) – Jakuszyn podejmuje interwencję w sprawie Piotra Grajewskiego, lotnika RAF, oskarżonego o współpracę z NSZ.

31 sierpnia (czwartek), godz. 18.00

„<b>Wspólny pokój</b>” reż. Wojciech Jerzy Has (1959)

wrzesień 2023


  • 5 września (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Opowieść o doświadczonym maszyniście, który zostaje usunięty z pracy na podstawie fałszywych zarzutów sabotowania nowych metod pracy. Twórcy filmu krytycznie analizują schematyczne podejście do racjonalizacji i rywalizacji w pracy charakterystyczne dla początku lat pięćdziesiątych.

20 lipca (wtorek), godz. 18.00

„<b>Człowiek na torze</b>” reż. Andrzej Munk (1956)

październik 2023


  • 17 października (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film na podstawie opowiadania Jerzego Zawieyskiego. Róża, młoda i urocza kobieta, nawiązuje romans z profesorem Stęgieniem, wierząc, że jej mąż Juliusz zginął w obozie koncentracyjnym. Jednak niespodziewanie Juliusz powraca jako cień człowieka, dotknięty fizycznym i psychicznym wyniszczeniem. Róża nie pragnie zranić Juliusza, ale jednocześnie nie potrafi wyobrazić sobie dalszego życia u jego boku.

17 października (wtorek), godz. 18.00

„<b>Prawdziwy koniec wielkiej wojny</b>”  reż. Jerzy Kawalerowicz (1957)

  • 18 października (środa),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film zrealizowany w Zakopanem i na Kasprowym Wierchu, wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu. Młody uczony o imieniu Henryk Fogiel, który jest Żydem, ucieka z transportu zmierzającego do obozu zagłady. Znajduje schronienie w Zakopanem, gdzie przebiera się w skórę niedźwiedzia i pozuje turystom do zdjęć jako atrakcja pamiątkowa. Niestety zostaje zdemaskowany przez niemieckiego majora, który traktuje go jako swoją zabawkę, ale także partnera do poważnych rozmów.

18 października (środa), godz. 18.00

„<b>Biały niedźwiedź</b>” reż. Jerzy Zarzycki (1959)

  • 19 października (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Andrzej Leszczyc, główny bohater trylogii, budzi się wcześnie rano w swoim mieszkaniu i opuszcza śpiącą dziewczynę, Teresę. Udaje się na komisję poborową, gdzie zaskakuje wszystkich, prosząc o natychmiastowe powołanie do służby wojskowej. Film zdobył nagrodę Syrenki Warszawskiej dla najlepszego filmu fabularnego oraz Grand Prix Festiwalu Filmowego w Arnhem.

18 października (środa), godz. 18.00

„<b>Rysopis</b>” reż. Jerzy Skolimowski (1964)

  • 20 października (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film powstał na kanwie opowiadania Aleksandra Ścibora-Rylskiego pod tym samym tytułem, który ponadto był autorem scenariusza. „Cień” odnosi się do tajemniczego człowieka bez twarzy, który pojawia się w trzech powiązanych nowelach rozgrywających się podczas okupacji i krótko po wojnie. Bohaterowie spotykają różne postacie, które kojarzą im się z tym tajemniczym Cieniem - prowokatorem, zdrajcą i sabotażystą.

20 października (piątek), godz. 18.00

„<b>Cień</b>” reż. Jerzy Kawalerowicz (1956)

  • 24 października (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Historia wojennego konfidenta opowiedziana z dystansu dwóch dekad według scenariusza duetu braci Różewiczów: Stanisława i Tadeusza. Dodatkowym plusem jest znakomita rola Wieńczysława Glińskiego, doceniona na Międzynarodowym Festiwalu w Karlowych Warach.

24 października (wtorek), godz. 18.00

„<b>Echo</b>” reż. Stanisław Różewicz (1964)

  • 25 października (środa),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Scenariusz napisał Bohdan Czeszko na podstawie swojej powieści pod tym samym tytułem. Historia o grupie młodych ludzi o lewicowych przekonaniach zaangażowanych w konspiracyjną walkę z hitlerowskim okupantem. Główny bohater, Stach, rozpoczyna pracę w stolarni Berga, gdzie działa komórka Armii Krajowej. Pomimo to zaprzyjaźnia się z robotnikiem związany z lewicową Gwardią Ludową, Sekułą, który uświadamia mu istotę wyzysku kapitalistycznego i zachęca do nauki.

25 października (środa), godz. 18.00

„<b>Pokolenie</b>” reż. Andrzej Wajda (1954)

  • 26 października (czwartek), godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Kontynuacja historii Andrzeja Leszczyca z „Rysopisu” oraz ukonstytuowanie rangi reżysera grającego przy okazji rolę głównego bohatera. Leszczyc po powrocie z wojska nie potrafi odnaleźć się w życiu i wędruje od miasta do miasta, biorąc udział w pokazowych miniturniejach bokserskich. Jego kolejnym przeciwnikiem okazuje się być znacznie silniejszy i bardziej doświadczony bokser.

26 października (czwartek), godz. 18.00

„<b>Walkower</b>” reż. Jerzy Skolimowski (1965)

  • 27 października (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film oparty na opowiadaniu Kazimierza Brandysa pod tym samym tytułem. Felicja, słynna aktorka prowadząca regularną radiową audycję pod tytułem „Obiady u państwa Konopków”, podczas lotu do Paryża wspomina czasy okupacji. Akcja filmu przenosi nas do września 1939 roku, gdy Felicja, grająca rolę Ofelii na próbie „Hamleta”, zakochuje się w odtwórcy tytułowej roli, Wiktorze Rawiczu.

27 października (piątek), godz. 18.00

„<b>Jak być kochaną</b>” reż. Wojciech Jerzy Has (1962)

listopad 2023


  • 2 listopada (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Zrealizowany na Pojezierzu Mazurskim oraz we Wrocławiu według scenariusza samego reżysera. Michał i Wala spędzają weekend w małym hoteliku w uroczym miasteczku. Oboje noszą w sobie bolesne wspomnienia z czasów wojny. Obawiając się samotności i tęsknoty, Michał i Wala podejmują decyzję, że zostaną razem.

2 listopada (czwartek), godz. 18.00

„<b>Zaduszki</b>” reż. Tadeusz Konwicki (1961)

  • 3 listopada (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Paweł Jańczak (w tej roli Zbigniew Cybulski), były trener kadry olimpijskiej skoczków do wody, zostaje pozbawiony prawa wykonywania zawodu i zmuszony do opuszczenia miasta. Przebywając na prowincji, postanawia prowadzić małą szkółkę dla dzieci. Tam spotyka Majkę, utalentowaną młodą dziewczynę, w której dostrzega ogromny potencjał. Jańczak narzuca Majce morderczy trening, dążąc do wydobycia z niej maksimum umiejętności.

3 listopada (piątek), godz. 18.00

„<b>Jutro Meksyk</b>” reż. Aleksander Ścibor-Rylski (1966)

  • 7 listopada (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film zrealizowano na podstawie powieści Romana Bratnego, ale powędrował po premierze kinowej na półkę na ponad dwadzieścia lat. W pierwszych latach po wojnie, w okolicach Lublina, oddział Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ) przeprowadza atak na pociąg. W wyniku tego zdarzenia ciężko ranny zostaje Jakuszyn, sekretarz Komitetu Powiatowego Polskiej Partii Robotniczej (PPR). Po wyjściu ze szpitala, na prośbę Anny Jankowskiej – młodej działaczki Związku Walki Młodych (ZWM) – Jakuszyn podejmuje interwencję w sprawie Piotra Grajewskiego, lotnika RAF, oskarżonego o współpracę z NSZ.

7 listopada (wtorek), godz. 18.00

„<b>Wspólny pokój</b>” reż. Wojciech Jerzy Has (1959)

  • 14 listopada (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film powstał w oparciu o nowelę Mariana Brandysa pt. „Chłopiec z pociągu”. Jesienią 1943 roku na stacji kolejowej Kuriany grupa pasażerów zostaje zatrzymana z powodu uszkodzenia wagonów w pociągu dalekobieżnym. Podczas oczekiwania na naprawę spotykają się na stacji. Wśród nich znajdują się konspirator ze swoją dziewczyną, chłopiec z psem, kobieta opiekująca się małą Żydówką, szmuglerzy, karciarze i szmalcownik. Co z tego wyniknie? Warto zobaczyć.

14 listopada (wtorek), godz. 18.00

„<b>Ludzie z pociągu</b>” reż. Kazimierz Kutz (1961)

  • 21 listopada (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Zrealizowany w autentycznych wnętrzach kopalni „Siemianowice” w Siemianowicach Śląskich. Robert, Polak zmuszony do służby w Wehrmachcie, w desperacki sposób ucieka z armii i z zimną krwią zabija gestapowca, który go ścigał. Szuka schronienia i znajduje je w piwnicy mieszkania Karolkowej, wdowy po górniku.

21 listopada (wtorek), godz. 18.00

„<b>Dezerter</b>” reż. Witold Lesiewicz (1958)

  • 22 listopada (środa),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Kolejna udana współpraca reżysera z Kornelem Filipowiczem. W latach pięćdziesiątych w Krakowie odbył się proces oszusta, który podszywał się pod lekarza i wyłudzał pieniądze od pewnej wdowy, obiecując kontakt ze zmarłym mężem. Eskulap (takim pseudonimem posługiwał się hochsztapler) potrafił przekonywać swoje ofiary tak skutecznie, że oszustwo przynosiło mu znaczne korzyści finansowe.

22 listopada (środa), godz. 18.00

„<b>Głos z tamtego świata</b>” reż. Stanisław Różewicz (1962)

  • 23 listopada (czwartek), godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film doceniony w 1966 w Bergamo, w 1968 w Valladolid oraz w Polsce w 1966 (Syrenka Warszawska). Psychologiczny dramat, którego bohaterem jest młody człowiek starający się przełamać bariery oddzielające go od świata: wiek, pieniądze, stare kultury, konwenanse i hierarchie. Postanawia porzucić studia i dom akademicki, pytając retorycznie: „Kiedy brałem stypendium, sprzedawałem się państwu? Teraz mogę sprzedać się komu chcę!”.

23 listopada (czwartek), godz. 18.00

„<b>Bariera</b>” reż. Jerzy Skolimowski (1966)

  • 24 listopada (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Rekonstrukcja autentycznej akcji z udziałem Stanisława Gąsienicy Byrcyna i Stanisława Marusarza. Film rozgrywa się zimą 1945 roku, kiedy ratownicy z zakopiańskiego pogotowia górskiego docierają do ukrytego w górach partyzanckiego szpitala. Na podstawie opowiadania Jana Liberaka pt. „Wyprawa po życie”.

24 listopada (piątek), godz. 18.00

„<b>Błękitny krzyż</b>” reż. Andrzej Munk (1955)

  • 28 listopada (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Film zrealizowano na podstawie powieści Romana Bratnego, ale powędrował po premierze kinowej na półkę na ponad dwadzieścia lat. W pierwszych latach po wojnie, w okolicach Lublina, oddział Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ) przeprowadza atak na pociąg. W wyniku tego zdarzenia ciężko ranny zostaje Jakuszyn, sekretarz Komitetu Powiatowego Polskiej Partii Robotniczej (PPR). Po wyjściu ze szpitala, na prośbę Anny Jankowskiej – młodej działaczki Związku Walki Młodych (ZWM) – Jakuszyn podejmuje interwencję w sprawie Piotra Grajewskiego, lotnika RAF, oskarżonego o współpracę z NSZ.

28 listopada (wtorek), godz. 18.00

„<b>Życie raz jeszcze</b>” reż. Janusz Morgenstern (1964)

  • 29 listopada (środa),
    godz. 18.00

  • pokaz poprzedzony prelekcją prof. Stanisława Beresia

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Na podstawie opowiadania Marka Hłaski pod tym samym tytułem. Agnieszka, studentka filozofii, mieszka w Warszawie z rodzicami, bratem alkoholikiem i sublokatorem Zawadzkim. Zakochana jest w Piotrze, młodym architekcie, który mieszka w zrujnowanym budynku naznaczonym skutkami wojny. Kiedy budynek zostaje zniszczony, Piotr ubiega się o nowe mieszkanie, mając nadzieję, że zamieszka w nim razem z Agnieszką.

29 listopada (środa), godz. 18.00

„<b>Ósmy dzień tygodnia</b>”  reż. Aleksander Ford (1958)

  • 30 listopada (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Nie wybiera się przecież swojego czasu” – Polska Szkoła Filmowa [vol. II]

Według powieści Józefa Hena pod tym samym tytułem. Film koncentruje się na ukazaniu racji moralnych i intelektualnych bohaterów podczas ofensywy wiosennej w 1945 roku, w ostatnich dniach wojny. W centrum uwagi znajduje się oddział II Armii Wojska Polskiego, przygotowujący się do forsowania rzeki Nysy. Dowódca oddziału, pułkownik Czapran, z determinacją i umiejętnością prowadzi żołnierzy do ryzykownej akcji.

30 listopada (czwartek), godz. 18.00

„<b>Kwiecień</b>” reż. Witold Lesiewicz (1961)

Patroni medialni

● Czasopismo Ekrany
● Pełna Sala
● Radio Luz
● Double Feature – podkast filmowy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

mkidn

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza