Finał projektu
„Robak” – kampania edukacyjna w 190. rocznicę wydania „Pana Tadeusza”
- 11 czerwca 2024 (wtorek),
godzina 9.00
- Muzeum Pana Tadeusza Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
- Dziedziniec Kamienicy Pod Złotym Słońcem
Rynek 6, 50–106 Wrocław
- wielki finał gry planszowej „Robak”
Zapraszamy na finał projektu „Robak” – kampania edukacyjna w oparciu o grę planszową i internetową platformę wiedzy w 190. rocznicę wydania „Pana Tadeusza”. Młodzi zwycięzcy rozgrywek regionalnych gry planszowej spotkają się w Muzeum Pana Tadeusza, gdzie wyłonimy Laureata, który musi być nie tylko świetnym graczem, ale także znawcą poematu Mickiewicza.
W czerwcu 2024 roku mija 190. rocznica wydania „Pana Tadeusza”. Jubileusz stał się inspiracją do stworzenia gry planszowej „Robak”, połączonej z internetową platformą wiedzy o poemacie Adama Mickiewicza.
Od początku roku prowadzone były szkolenia dla nauczycieli i bibliotekarzy przybliżające zasady gry, w których udział wzięło ponad dwieście osób. Pięćset gier trafiło do bibliotek w całej Polsce – są dostępne do wypożyczenia dla nauczycieli na zajęcia lekcyjne. W ramach projektu zorganizowano również lokalne turnieje dla młodzieży. Finałowe rozgrywki zaplanowano 11 czerwca 2024 w Muzeum Pana Tadeusza. Jedną z nagród dla laureatów będą egzemplarze „Pana Tadeusza” wydawane w serii „Biblioteka Narodowa” przez Wydawnictwo Ossolineum.
Internetowa platforma wiedzy działa bez ograniczeń pod adresem: www.pantadeusz.promocjaksiazki.pl.
O projekcie
Na projekt „Robak” składają się kooperacyjna gra planszowa dla 2–4 graczy na podstawie poematu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza, połączona z grą internetowa platforma wiedzy na temat poematu, cykl szkoleń dla nauczycieli i bibliotekarzy oraz cykl turniejów gry „Robak” dla młodzieży.
Gra pozwala we własny sposób rozegrać tajną misję księdza Robaka. Grający będą konstruować subtelne intrygi, by doprowadzić do zgody między kłótliwymi mieszkańcami Soplicowa i w ten sposób urzeczywistnić trzy zamiary Bernardyna: przygotowanie powstania na Litwie przed przybyciem wojsk Napoleona, pojednanie zwaśnionych rodzin Sopliców i Horeszków oraz zabezpieczenie przyszłości pana Tadeusza i doprowadzenie do jego ślubu z Zosią.
Na platformie znajdują się atrakcyjnie podane i dostępne „za jednym kliknięciem” informacje na temat postaci występujących w utworze, wiadomości historyczno-literackie, materiały, które umożliwiają krytyczną analizę utworu, a także dostępne do pobrania scenariusze interesujących lekcji.
Program
Twórcy gry
W stworzenie gry i platformy wiedzy zaangażowali się merytorycznie: dr hab. Paweł Bukowiec prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego (autor tekstów na platformę wiedzy) i dr hab. Tomasz Majkowski prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego (opieka merytoryczna i groznawcza). Od strony metodycznej nadzór nad projektem sprawowała Biserka Cejović, która jest także autorką udostępnionych scenariuszy lekcji. Mechanikę gry opracował Wojciech Rzadek. Autorką ilustracji jest Anna Pałosz, której opracowanie graficzne gry karcianej „Świteź” (stworzonej przez ten sam zespół) zdobyło prestiżową nagrodę „Projekt Roku 2022”, przyznawaną przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Ilustracje do gry „Robak” pod względem zgodności z opisami poematu konsultowała merytorycznie Małgorzata Orzeł z Muzeum Pana Tadeusza.