„Własna pracownia.
Gdzie tworzyły artystki
przełomu wieków”
– spotkanie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką

  • 29 października 2025 (środa)
  • godz. 17.00–18.30
  • Muzeum Pana Tadeusza
    Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
    Rynek 6, Wrocław
  • Dziedziniec Kamienicy pod Złotym Słońcem
  • wstęp wolny
  • transmisja online z tłumaczeniem na Polski Język Migowy

 

Zapraszamy na spotkanie z Karoliną Dzimirą-Zarzycką, podczas którego porozmawiamy o książce „Własna pracownia. Gdzie tworzyły artystki przełomu wieków” opublikowanej przez Wydawnictwo Marginesy. 

Czego potrzeba artystce – poza talentem oczywiście? Virginia Woolf w słynnym eseju  „Własny pokój” odpowiadała bez wahania: przestrzeni do pracy, stabilności finansowej i wolności dysponowania swoim czasem. O ile jednak pisarce zwykle wystarczały biurko, papier i atrament, o tyle malarka czy rzeźbiarka potrzebowała miejsca, światła, narzędzi. Własnej pracowni.

Na przełomie XIX i XX wieku nie dało się być poważną artystką bez odpowiedniego atelier. To tam powstawały dzieła, to tam zaglądali klienci, kolekcjonerzy czy dziennikarze. A gdy brakowało pieniędzy na opłacanie dwóch czynszów, miejsce pracy zamieniało się również w mieszkanie. Karolina Dzimira-Zarzycka opowiada o pracowniach trzynastu polskich artystek – między innymi Anny Bilińskiej, Olgi Boznańskiej czy Marii Dulębianki – a obok ich historii szkicuje szerszy portret epoki i opowiada o różnych aspektach pracy twórczej. Dzieli się także anegdotami i mało znanymi historiami – od zwierzyńca w pracowni Rosy Bonheur pod Paryżem, przez urocze atelier rzeźbiarskie Harriet Hosmer w Rzymie, aż po pełne przepychu siedziby Vilmy Lwoff-Parlaghy w Berlinie i Nowym Jorku.

To opowieść o trudnościach, z jakimi w patriarchalnym świecie borykały się kobiety, które chciały tworzyć, ale także o emancypacji i sile artystycznej niezależności.

[opis pochodzi ze strony wydawnictwa]

Spotkanie będzie transmitowane na żywo i tłumaczone na Polski Język Migowy. Tłumaczą Anna Morawska i Elżbieta Resler.

Transmisja


Gościni

fot. Tomasz Hołod

Karolina Dzimira-Zarzycka – historyczka sztuki i polonistka, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka książek Własna pracownia. Gdzie tworzyły artystki przełomu wieków” oraz Samotnica. Dwa życia Marii Dulębianki”, uznanej za jedną z najlepszych biografii roku 2022 (finał Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz”) oraz za jeden z najlepszych debiutów prozatorskich (długa lista nominacji do Nagrody Conrada). Od wielu lat pisze artykuły popularnonaukowe o sztuce, kulturze i historii kobiet, w których często przybliża sylwetki mniej znanych bohaterek: artystek, podróżniczek, badaczek, działaczek społecznych. Prowadzi także poświęconego podobnej tematyce bloga Prenumeratorka. Laureatka stypendium artystycznego Województwa Dolnośląskiego (2023) i stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (program Kultura w sieci, 2020), Wrocławianka Roku 2022 w kategorii: Działalność artystyczna – Twórczynie.


Prowadząca

dr hab. Monika Piotrowska-Marchewa – historyczka, wykładowczyni w Instytucie Historycznym UWr. Zajmuje się dziejami warstw najuboższych oraz historią aktywności społecznej i pracy zawodowej kobiet w XIX i w I połowie XX wieku. Opublikowała między innymi  „Nędzarze i filantropi. Problem ubóstwa w polskiej opinii publicznej w latach 1815-1863” oraz „Potrzebne państwu polskiemu”. Nauczycielki w systemie publicznych szkół powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939). Autorka materiałów edukacyjnych, w tym e-podręcznika szkolnego do historii XIX wieku.


Współorganizator

  • Wydawnictwo Marginesy

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza

Muzeum Pana Tadeusza
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne. Więcej informacji znajdziesz w naszej  Polityce prywatności.