Projekt edukacyjny dla dzieci i młodzieży

Z Ossolineum
do „centrum polszczyzny”
Edukacyjna wędrówka po Sudetach

Ciepłe miesiące to idealny czas na podziwianie pięknych krajobrazów, a sprzyjająca pogoda zachęca do odbywania pieszych górskich wędrówek i poznawania nowych miejsc. Czy można przywyknąć do malowniczych sudeckich krajobrazów, jeśli codziennie rozpościerają się za naszym oknem? Czy tak przyzwyczajeni potrafimy spojrzeć na swój region z zupełnie nowej perspektywy?


O projekcie

Uczestnicy tegorocznego projektu edukacyjnego poznają odpowiedzi na te pytania, a naszym „centrum polszczyzny” staną się Sudety.

We współpracy z czterema szkołami zlokalizowanymi u stóp górskich pasm wyruszymy w pasjonującą edukacyjną wędrówkę pełną przygód. Inspiracją do innego spojrzenia na najbliższe okolice będzie muzealna wystawa.

W projekcie biorą udział:

  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707
  • Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Wojcieszycach
  • Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sosnówce
  • Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Ścięgnach

Przed wakacjami grupy uczniów z wymienionych szkół rozpoczęły edukacyjną wędrówkę po Sudetach… we Wrocławiu! Uczestnicy odwiedzili Muzeum Pana Tadeusza, gdzie przygotowano dla nich zajęcia i warsztaty na wystawie czasowej „Romantyczna włóczęga po Sudetach – prace Bogusza Zygmunta Stęczyńskiego ze zbiorów Ossolineum”

W zajęciach edukacyjnych uczestniczyli uczniowie z klas IVVII ze szkół powiatu karkonoskiego. Podczas pobytu w Muzeum Pana Tadeusza poznali bliżej sylwetkę galicyjskiego artysty, który w połowie XIX wieku odwiedził i uwiecznił w swojej twórczości okolice, z których oni pochodzą.

Lekcje muzealne były znakomitą okazją do zobaczenia rysunków, unikatowych akwarel, grafik, a także rękopisów Stęczyńskiego – ukazujących w dużej mierze sudeckie widoki, z którymi uczestnicy mają styczność na co dzień. Zabytkowe przedstawienia gór mogli skonfrontować z pracami współczesnego fotografa Crisa Froese, którego dzieła prezentowane są w drugiej części wystawy. 

Uczestnicy wzięli udział w warsztacie fotograficznym, w czasie którego przygotowali w technice cyjanotypii pamiątki z podróży. Punktem kulminacyjnym muzealnych działań był spacer po centrum Wrocławia zakończony wejściem na zwykle niedostępny dla turystów taras przy kopule głównego gmachu Ossolineum.

Wiedzę i doświadczenie zdobyte w czasie czerwcowych zajęć w Muzeum Pana Tadeusza uczniowie wykorzystają w czasie plenerowych warsztatów z cyfrowej fotografii krajobrazowej. Już nie w muzeum, a w górach o wschodzie słońca, uczniowie zapoznają się z tajnikami artystycznej fotografii pod okiem fotografa – Crisa Froese, którego prace mieli okazję zobaczyć na wystawie.

Poza zdobyciem nowych umiejętności ważnym aspektem prowadzonych w ramach projektu działań jest zachęcenie uczestników do zupełnie nowego, świeżego spojrzenia na region, w którym mieszkają.


Fotograficzna przygoda w krainie Ducha Gór – wyniki konkursu

Na konkurs wpłynęły czterdzieści dwie prace uczniów szkół podstawowych w Karpaczu, Sosnówce, Ścięgnach i Wojcieszycach. Jury postanowiło przydzielić dziesięć równorzędnych nagród głównych następującym uczestnikom:

  1. Dominika Nahrebecka, klasa 6, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707
  2. Joel Eckert, klasa 5, Szkoła Podstawowa w Wojcieszycach im. Jana Pawła II
  3. Julia Kowzan, klasa 8, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707
  4. Julia Ziewiecka, klasa 8, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707
  5. Magdalena Kowalczyk, klasa 8, Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Ścięgnach
  6. Maurycy Maj, klasa 8, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707
  7. Patrycja Polowczyk, klasa 5, Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Ścięgnach
  8. Ryszard Bielasik, klasa 8, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707
  9. Wiktoria Kamińska, klasa 6, Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Ścięgnach
  10. Zuzanna Adamczyk, klasa 4, Szkoła Podstawowa w Wojcieszycach im. Jana Pawła II

 

Jury przyznało również dziesięć wyróżnień. Wśród wyróżnionych znaleźli się:

  1. Aleksa Sochacka, klasa 8, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sosnówce
  2. Amelia Rymarowicz, klasa 4, Szkoła Podstawowa w Wojcieszycach im. Jana Pawła II
  3. Barbara Barnaś, klasa 6, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707
  4. Hubert Smykowski, klasa 6, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sosnówce
  5. Karolina Paczkowska, klasa 5, Szkoła Podstawowa w Wojcieszycach im. Jana Pawła II
  6. Kornelia Sidorowska, klasa 7, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sosnówce
  7. Maja Fulara, klasa 7, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sosnówce
  8. Oliwia Karło, klasa 8, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sosnówce
  9. Paweł Micka, klasa 8, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sosnówce
  10. Michał Kałuża, klasa 8, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Karpaczu, Szkoła 707

Fotograficzna przygoda w krainie Ducha Gór – konkurs fotograficzny

Konkurs ​przeznaczony jest dla uczniów z miejscowości biorących udział w projekcie Z Ossolineum do „centrum polszczyzny”. Edukacyjna wędrówka po Sudetach.

Celem konkursu jest zainspirowanie młodzieży do aktywności twórczej, która pozwoli spojrzeć na region w którym mieszkają z zupełnie nowej perspektywy.

Zadaniem uczestników jest zgłoszenie jednej autorskiej fotografii wykonanej w czasie warsztatów z cyfrowej fotografii krajobrazowej, prowadzonych w ramach projektu przez artystę Crisa Froese.

Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody!

 

Jak wziąć udział w konkursie?

  • Nieprzekraczalny termin nadsyłania prac: 1 października–23 października 2022.
  • W konkursie mogą brać udział fotografie wykonane w czasie warsztatów realizowanych w ramach projektu.
  • Uczestnik może zgłosić do udziału w konkursie jedną fotografię. Nadesłana praca powinna mieć charakter autorski.
  • Pracę konkursową należy wysłać na adres: edukacja@ossolineum.pl.
  • Do zgłaszanej pracy należy dołączyć następujące informacje dotyczące uczestnika konkursu: imię, nazwisko, klasa, nazwa szkoły, adres do korespondencji, adres e-mail, imię i nazwisko rodzica/opiekuna, telefon i e-mail rodzica/opiekuna.
  • Plik ze zdjęciem należy zatytułować wg schematu: „Imię Nazwisko Klasa Miejscowość – tytuł pracy”, np. „Anna Kowalska klasa 8 Warszawa – magiczny krajobraz”
  • Zgłoszenie pracy na konkurs jest równoznaczne z zaakceptowaniem przez jej autora regulaminu konkursu

O projekcie

Celem projektu Z Ossolineum do „centrum polszczyzny”. Edukacyjna wędrówka po Sudetach jest zaangażowanie uczniów ze szkół wiejskich i małych miast w działania edukacyjno-artystyczne.

Uczestnicy poznają swój region z nowej perspektywy, w nawiązaniu do twórczości romantycznego artysty. Pogłębią wiedzę historyczną na temat regionu oraz wybranych zbiorów Ossolineum tematycznie nawiązujących do turystyki górskiej. Działania będą skupione wokół postaci galicyjskiego artysty-literata Bogusza Zygmunta Stęczyńskiego oraz jego romantycznej wędrówki po Sudetach. Uczniowie pod okiem profesjonalisty zapoznają się z tajnikami fotografii. Interdyscyplinarne działania edukacyjno-artystyczne odbędą się zarówno w przestrzeni muzealnej, jak i podczas górskiej wędrówki. Pragniemy zapewnić uczestnikom ciekawe i wartościowe działania edukacyjne, pozwalające spojrzeć na ich codzienne otoczenie z innej, artystycznej perspektywy.

 

logotyp MKiDN

Projekt Z Ossolineum do „centrum polszczyzny”. Edukacyjna wędrówka po Sudetach dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”.
Łączna wartość projektu: 68 750 zł, wysokość dotacji 55 000 zł.

patriotyzm jutra logotypy
POLSKA