Oferta edukacyjna na sezon 2023/2024

Przedszkola


Informacja
o programie

W Muzeum Pana Tadeusza małe dzieci uczą się przez zabawę, biorąc udział w lekcjach muzealnych, a także w warsztatach artystycznych.

Dzięki naszym edukatorom i specjalnie przygotowanym tematom zajęć dostosowanym do wieku dzieci wizyta w Muzeum będzie dla najmłodszych niezapomnianym przeżyciem i początkiem wielkiej przygody w świecie kultury.

Informacje praktyczne

Lekcje i warsztaty muzealne

  • zajęcia odbywają się w wybranych salach na ekspozycji oraz w sali warsztatowej

Wiek uczestników

  • dla dzieci od 3 roku życia

Oferta specjalna

  • istnieje możliwość przeprowadzenia niektórych lekcji w języku angielskim, ukraińskim lub niemieckim, po wcześniejszym ustaleniu

 

Terminy

  • wtorek–niedziela, 8.30–17.00 (pierwsza lekcja: 8.30, ostatnia lekcja: 15.30)
    czas trwania:

    • lekcje 65 minut
    • warsztaty artystyczne 75 minut

 

Rezerwacja zajęć

Cena

  • koszt lekcji muzealnej w Muzeum Pana Tadeusza
    150 zł za grupę do 15 osób
    200 zł za grupę od 16 do 30 osób
  • koszt warsztatów
    200 zł za grupę do 15 osób
    250 zł za grupę od 16 do 30 osób

Kontakt


W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z:

Sekcja Edukacji Muzeum Pana Tadeusza

edukacja@ossolineum.pl

  • tel. 71 75 50 619
  • tel. 71 75 50 625
  • tel. 71 75 50 653
  • tel. 71 75 50 654
  • tel. 71 755 06 29

Grupy
integracyjne


Zajęcia dostosowujemy do potrzeb grup integracyjnych. W celu dostosowania zajęć prosimy
o kontakt z koordynatorem Muzeum dostępnego.

edukacja@ossolineum.pl  tel. 697 415 815

Grupy
od 16 do 30 osób


Grupy od 16 do 30 osób dzielone są na dwie mniejsze, dla których zajęcia prowadzone są równolegle, w tym samym czasie, przez dwóch edukatorów; ze względu na konieczność podziału grup obecność dwóch opiekunów jest obowiązkowa.


Lekcje muzealne

podstawa programowa: 

Dziecko wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.

opis: 

Polska to nasz kraj, nasz dom. Na tym spotkaniu uczestnicy będą mogli lepiej poznać swoją ojczyznę. Dowiedzą się, jak wygląda flaga Polski, jej godło oraz jak brzmi nasz hymn narodowy. Poznają też legendy związane z powstaniem Polski. 

wiedza:

Podczas zajęć dzieci:

  • dowiedzą się, jakie są polskie symbole narodowe;
  • posłuchają legend i opowieści związanych z historią Polski;
  • stworzą własną pracę nawiązującą do poznanych symboli narodowych. 

„Kto ty jesteś? Polak mały”. O niepodległości dla najmłodszych*

podstawa programowa:

Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: (...) muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki; dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie.

opis:

Czym jest dźwięk? I jak brzmi cisza? Czy cisza w muzeum i na łące brzmią tak samo? W ramach lekcji dzieci wyruszą w niezwykłą muzyczną podróż po salach muzealnych, w których zamienią się w dźwiękowych detektywów i przez zabawę poznają świat dźwięków.

wiedza:

Podczas zajęć dzieci:

  • dowiedzą się, czym jest dźwięk: skąd dochodzi i jakie emocje wyraża;
  • posłuchają muzyki klasycznej w Salonie romantycznym;
  • poszukają różnych dźwięków na ekspozycji muzealnej.

„Jaka brzmi w salach muzyka!”

podstawa programowa:

Dziecko rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności; klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy.

opis:

Istotną część ekspozycji Muzeum Pana Tadeusza stanowią książki. Najważniejszym eksponatem jest znajdujący się na wystawie stałej rękopis „Pana Tadeusza”. W jego sąsiedztwie znajduje się sala Biblioteka. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, czym jest rękopis i jak różni się od książki drukowanej. Zobaczą narzędzia i materiały, które służyły niegdyś do tworzenia książek oraz zobaczą przykłady książek, których wnętrze stanowią nie tylko zapisane treści, ale i liczne zdobienia.

wiedza:

Podczas zajęć dzieci:

  • poznają podstawowe pojęcia związane z budową książki;
  • dowiedzą się jak powstaje książka;
  • poznają zawody związane z procesem powstawania i sprzedaży książek;
  • poznają miejsca, w których możliwy jest kontakt z książką.

Dzieło sztuki – iluminacja książek

podstawa programowa:

Dziecko posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.

opis:

Pan Tadeusz to dzieło skrywające niezwykłe opisy przyrody. Ogród Zosi jest miejscem, w którym odnaleźć możemy rośliny wszelakie, a wśród nich znajdują schronienie liczne zwierzęta. Adam mickiewicz na kartach dzieła kreśli zachwycające opisy natury, świata harmonii. Podczas zajęć dzieci będą miały okazję posłuchac fragmentów Pana Tadeusza, w których zawarte zostalo piękno przyrody. Dzieci muszą być jednak bardzo skupione, ponieważ czeka je nie lada wyzwanie.

wiedza:

Podczas zajęć dzieci:

  • kim była Zosia i co można odnaleźć w jej ogródeczku;
  • poznają zapachy niektórych przypraw, roślin;
  • odnajdą zwierzę ukryte na wystawie;
  • posłuchają opisów przyrody zawartych w Panu Tadeuszu.

*Określone w publikacji cele pochodzą z podstawy programowej wydanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. 

 


Artystyczne warsztaty muzealne

Dzieci najlepiej uczą się poprzez działanie. Z myślą o naszych najmłodszych muzealnych gościach przygotowaliśmy zajęcia, podczas których przedszkolaki rozwiną zdolności manualne i twórczego myślenia. Dzięki własnej aktywności i kontaktowi z plastycznym materiałem, jakim jest glina, poszerzą wrażliwość artystyczną. Podczas warsztatów uczestnicy wykonają gliniane naczynia według własnego pomysłu.


Mali garncarze. Warsztaty ceramiczne

Na warsztatach dzieci dowiedzą się jak powstaje papier. Zapoznają się także z dawną metodą czerpania papieru na sicie. Podczas warsztatu każdy arkusz zostanie ozdobiony suszonymi roślinami, kawałkami bibuły i innymi drobnymi elementami.

Papierowe czary. Czerpanie papieru Autor: Goran Anđelić

Dzieci zapoznają się z monotypią – wyjątkową techniką graficzną, która łączy w sobie malarstwo i rysunek. Jej cechą charakterystyczną jest to, że pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki, a efekty zaskakują nawet najbardziej doświadczonych artystów.

Kolorowy świat grafiki

Warsztaty dostępne od 1 kwietnia do 30 września 2024

Czy można robić zdjęcia bez użycia aparatu fotograficznego? Światłoczuły” – co to znaczy? Czy można rysować światłem? Zapraszamy na przygodę z fotografią! Na zajęciach wykonamy fotogramy i zobaczymy, jak wygląda świat w błękitnych barwach. Podczas warsztatów uczestnicy zwiedzą fragment ekspozycji.



Światłem malowane