Repertuar

Kino Popiół i Diament

Do kina Popiół i Diament zapraszamy na przegląd filmowy Ręce do góry!” Bunt w kinie krajów V4.

Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4

Repertuar obejmuje kino okresu Czechosłowackiej Nowej Fali, Polskiej Szkoły Filmowej i złotej ery kina węgierskiego (lata 60., 70. i 80. XX w.) oraz produkcje współczesne.

Kiedy

  • pokazy chwilowo wstrzymane

Bilety

Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki na filmy do odbioru w kasach muzeum

Kuratorka

Joanna Flisek


Pełny program

Przejdź do pełnego programu projektu, który oprócz filmów obejmuje wydarzenia artystyczne oraz debaty.

Planowane pokazy

Kto chce zabić Jessii?/
Kdo chce zabít Jessii?

7.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl Dobrze jest mieć odznakę. Satyra w kinie

Czechosłowacja, 1966
reż. Václav Vorlíček

Wchodzący w dialog z Hydrozagadką Kondratiuka, film Vorlíčka, podobnie jak jego czeski odpowiednik, czerpie z komiksowej estetyki. W świecie, w którym sny mogą się urzeczywistnić, bohaterowie komiksu przenoszą się do Pragi, gdzie zaczynają siać spustoszenie. Powstrzymać ich może tylko sprawca całego zamieszania, docent Beránek, u którego słabość do tytułowej Jessii łączy się z chęcią poznania tajemnicy jej antygrawitacyjnych rękawic.

Kto chce zabić Jessii, Národní Filmový Archiv

Stokrotki/
Sedmikrásky

14.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl My też chcemy być zepsute! Kino kobiet

Czechosłowacja, 1966
reż. Věra Chytilová

Bohaterki najbardziej znanego filmu Chytilovej są piękne, młode i intencjonalnie niemoralne. Naciągają starszych panów na jedzenie w restauracjach, z radością łamią serca rozkochanym w sobie mężczyznom, kradną drobniaki, włamują się na prywatne bankiety i wszędzie wprowadzają chaos. Za tym wszystkim stoi niezgoda na podporządkowanie się do roli ułożonych dziewcząt, które wierzą w romantyczną miłość i wyżej cenią dobre maniery niż to, żeby się dobrze bawić.

Stokrotki, Národní Filmový Archiv

Palacz zwłok/
Spalovač mrtvol

21.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl Nie odpowiadam za swoje sny. Oniryzm jako narzędzie buntu

Czechosłowacja, 1968
reż. Juraj Herz

Poruszająca analiza narodzin zła, przedstawiona w konwencji sennego koszmaru. Pracujący w krematorium Karl Kopfringl jest szczęśliwym ojcem rodziny, interesuje się buddyzmem,  a swoją pracę traktuje jak misję. Zawsze uśmiechnięty i łagodny, diametralnie zmienia swój światopogląd pod wpływem nazistowskiej ideologii. Adaptacja powieści Ladislava Fuksa.

Palacz zwłok, Národní Filmový Archiv

Córki dancingu

28.07.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl My też chcemy być zepsute! Kino kobiet

Polska, 2015
reż. Agnieszka Smoczyńska

Doceniony na festiwalu w Sundance film Smoczyńskiej jest gatunkową hybrydą z elementami musicalu i horroru, osadzoną w realiach peerelowskiego dancingu. Bohaterkami są dwie syreny: Srebrna i Złota, których uroda i powabne głosy zostają szybko docenione przez właścicieli i bywalców lokalu. Przypominająca współczesną wariację na temat Małej syrenki Andersena mroczna baśń dla dorosłych.

Świadek/
A Tanú

4.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl Dobrze jest mieć odznakę. Satyra w kinie

Węgry, 1969
reż. Péter Bacsó

Podobnie jak Ręce do góry! Skolimowskiego, opowiadająca o procesach pokazowych satyra Pétera Bacsó, była zakazana aż do 1981 roku. Jej głównym bohaterem jest József Pelikán, pracujący jako strażnik wałów przeciwpowodziowych ojciec rodziny, który zostaje aresztowany za nielegalny ubój świni. Wkrótce jednak los Pelikána się odmienia, kiedy w jego życiu pojawia się towarzysz Virága.

Sanatorium pod klepsydrą

11.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl Nie odpowiadam za swoje sny. Oniryzm jako narzędzie buntu

Polska, 1973
reż. Wojciech Has

Poetycka i olśniewająca wizualnie adaptacja prozy Brunona Schulza. Józef przyjeżdża do sanatorium, w którym przebywa jego ojciec, do niedawna jeszcze uważany za zmarłego. Okazuje się, że dzięki swoim nietypowym praktykom, pracujący tam doktor Godard zdołał przywrócić go do życia. Has miesza wątki z opowiadań Schulza, stosując logikę marzenia sennego, pozwalającą głównemu bohaterowi na swobodne podróżowanie w czasie i przestrzeni. Nad onirycznym krajobrazem żydowskich miasteczek z schulzowskiego imaginarium rozpościera się cień zagłady.

Sanatorium pod klepsydrą, Studio Filmowe Kadr

Trzecia część nocy

18.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl Nie odpowiadam za swoje sny. Oniryzm jako narzędzie buntu

Polska, 1971
reż. Andrzej Żuławski

Zanurzony w apokaliptycznej i martyrologicznej symbolice film Żuławskiego oparty został na wojennych wspomnieniach jego ojca. Michał boleśnie przeżywa stratę swojej żony i syna, którzy na jego oczach zostali zastrzeleni przez Niemców. Przystępuje do partyzantów, podczas jednej z akcji trafia do mieszkania rodzącej kobiety. Uwagę przykuwa łudzące podobieństwo nieznajomej do jego zmarłej żony. Aby utrzymać ją i jej dziecko, zostaje karmicielem wszy.

Trzecia część nocy, Studio Filmowe Kadr

Adopcja/
Örökbefogadás

25.08.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl My też chcemy być zepsute! Kino kobiet

Węgry, 1975
reż. Márta Mészáros

Czarno-biały, oszczędny formalnie film Márty Mészáros opowiada o rodzącej się więzi między dwiema kobietami, dzięki której bohaterki odnajdują w sobie siłę, aby zawalczyć o swoje szczęście. 42-letnia Kata, żyjąca samotnie pracownica fabryki, pragnie zostać matką. Jednak jej partner, prowadzący podwójne życie żonaty mężczyzna, nie chce dodatkowo komplikować sobie życia. Życie Katy zmienia się, kiedy poznaje Annę, nastolatkę z ośrodka wychowawczego.

Słodki czas Kalimagdory/
Sladký čas Kalimagdory

01.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl Nie odpowiadam za swoje sny. Oniryzm jako narzędzie buntu

Czechosłowacja, RFN, 1968
reż. Leopold Lahola

Poetycki film Leopolda Laholi opowiada o mężczyźnie, którego życie uzależnione jest od zmian pór roku. i to dosłowniej, niż mogłoby się wydawać – w tej szalonej wizji bohater każdej zimy zapada w długi sen, aby wiosną zachowywać się jak małe dziecko, a latem przeżywać swoje młodzieńcze lata. Adaptacja powieści Jana Weissa Więzień Zodiaku.

Bibliothèque Pascal

8.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl Nie odpowiadam za swoje sny. Oniryzm jako narzędzie buntu

Niemcy, Węgry, Wielka Brytania, Rumunia, 2010
reż. Szabolcs Hajdu

Usiłując odzyskać swoją córkę, Mona snuje przed pracownikiem opieki społecznej surrealistyczną opowieść o tułaczce po świecie, rozgrywających się w rzeczywistości snach i wyzysku, którego doświadczyła. Tytułowa biblioteka jest w rzeczywistości londyńskim domem rozkoszy, którego klienci mogą spędzić noc z wybranym bohaterem literackim.

Wieża, jasny dzień

15.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl My też chcemy być zepsute! Kino kobiet

Polska, 2017
reż. Jagoda Szelc

Sceneria polskiej wsi, popłoch i ekscytacja związane ze zbliżającą się uroczystością Pierwszej Komunii i niespodziewana wizyta długo niewidzianego gościa. Akcja błyskotliwego i wymykającego się interpretacjom debiutu Jagody Szelc krąży wokół postaci dwóch sióstr, Muli i Kai. Kobiety są reprezentantkami dwóch różnych światów, a wyczuwalne napięcie między nimi prowadzi do niespodziewanych konsekwencji.

Nieczysta/
Špina

22.09.2020 (wtorek), godz. 18.00
cykl My też chcemy być zepsute! Kino kobiet

Czechy, Słowacja, 2017
reż. Tereza Nvotová

Nastoletnia Lena przeżywa traumę, przez którą próbuje odebrać sobie życie. Trafia na oddział psychiatryczny dla nieletnich, gdzie poznaje dziewczynę po podobnych przejściach. Okazuje się jednak, że personel i pozostali pacjenci oddziału nie tworzą atmosfery, która mogłaby skłaniać do zwierzeń. Mocny obraz Nvotovej jest filmem epoki #metoo, symbolicznie oddającym głos ofiarom, które przez lata były uciszane.

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund

Od stycznia 2019 w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu działa autorskie kino Popiół i Diament: studyjna sala dla niemal 50 widzów, a w niej specjalnie opracowane cykle filmowe i dyskusyjny klub filmowy.

Kino Popiół i Diament znajduje się w pięknej Kamienicy pod Złotym Słońcem (Rynek 6), w specjalnie wyremontowanej sali projekcyjnej na poziomie minus jeden.

Pierwszy, prezentowany od stycznia do marca cykl, W starym kinie – filmy Niepodległej, poświęcony był kinematografii II Rzeczypospolitej – chętnie sięgającej po tematy dotyczące historii wówczas najnowszej: okresu zaborów, pierwszej wojny światowej i momentu odzyskania niepodległości.

W drugim cyklu prezentowaliśmy filmy braci Tadeusza i Stanisława Różewiczów (między innymi Trzy kobiety, Miejsce na ziemi, Świadectwo urodzenia, Głos z tamtego świata, Samotność we dwoje).

W lipcu i sierpniu 2019 zaprosiliśmy na wakacyjne pokazy filmowe. W programie znalazły się biografie największych pisarzy, adaptacje powieści noblistów, historie twórców cierpiących na brak inspiracji i szczypta romantyzmu, czyli filmy kostiumowe. Każdy pokaz był niespodzianką. Projekcie odbywały się codziennie, od wtorku do piątku o godzinie 10.00 i 15.00.

Od stycznia 2020 prezentujemy cykle „Ręce do góry!” Bunt w kinie krajów V4, Filmoteka sztuk pięknych oraz Kino z książką w tle.

Od lipca 2020 (po przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa) zapraszamy na kolejne projekcje. Polecamy również odwiedzenie księgarnio-kawiarni Popiół i Diament.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza