Repertuar


Polska Szkoła Filmowa

„Nie wybiera się przecież swojego czasu. I żaden czas nie dostosuje się do człowieka. To człowiek musi się dostosować. W przeciwnym przypadku ginie”. Ten cytat z „Popiołu i diamentu” Jerzego Andrzejewskiego mógłby służyć za artystyczną dewizę twórców Polskiej Szkoły Filmowej lat 50. i 60. XX wieku. Artyści aktywni w pierwszych dziesięcioleciach po drugiej wojnie światowej, funkcjonujący w niesprzyjającym twórczym swobodom systemie, na przekór okolicznościom tworzyli najwybitniejsze dzieła światowej kinematografii. Rozliczenie z przeszłością przy jednoczesnym zmaganiu z ograniczeniami cenzury wymagało wymyślenia nowego języka artystycznego – wymyślenia filmu na nowo.
„Chcieliśmy zrobić coś swojego i tak powstały filmy Munka, Kawalerowicza, Hasa” – Andrzej Wajda

Repertuar


sierpień 2022


  • 11 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Nóż w wodzie” reż. Roman Polański (1961)
czas trwania: 90 minut

 


  • 16 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Matka Joanna od Aniołów” reż. Jerzy Kawalerowicz (1960)
czas trwania: 103 minuty

 


  • 18 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Pigułki dla Aurelii” reż. Stanisław Lenartowicz (1958)
czas trwania: 84 minuty

 


  • 23 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

„Niewinni czarodzieje” reż. Andrzej Wajda (1960)
czas trwania: 87 minut


  • 25 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Zagubione uczucia” reż. Jerzy Zarzycki (1957)
czas trwania: 75 minut

 


  • 30 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Pętla” reż. Wojciech Jerzy Has (1957)
czas trwania: 96 minut

 


wrzesień 2022


  • 1 września (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Pasażerka” reż. Andrzej Munk, Witold Lesiewicz (1963)
czas trwania: 58 minut


  • 6 września (wtorek),
    godz. 18.00

 

Do widzenia, do jutra” reż. Janusz Morgenstern (1960)
czas trwania: 80 minut


  • 8 września (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Salto” reż. Tadeusz Konwicki (1965)
czas trwania: 104 minuty

 


  • 13 września (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Ostatni dzień lata” reż. Tadeusz Konwicki, Jan Laskowski (1958)
czas trwania: 59 minut


minione


lipiec 2022


  • 1 lipca (piątek),
    godz. 18.00

 

„Popiół i diament” reż. Andrzej Wajda (1958)
czas trwania: 107 minut


  • 5 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Eroica. Symfonia bohaterska w dwóch częściach” reż. Andrzej Munk (1957)
czas trwania: 79 minut


  • 7 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Wolne miasto” reż. Stanisław Różewicz (1958)
czas trwania: 96 minut

 


  • 12 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Kanał” reż. Andrzej Wajda (1956)
czas trwania: 95 minut

 


  • 14 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Zimowy zmierzch” reż. Stanisław Lenartowicz (1956)
czas trwania: 87 minut

 


  • 19 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Pożegnania” reż. Wojciech Jerzy Has (1958)
czas trwania: 97 minut

 


  • 21 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Prawo i pięść” reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski (1964)
czas trwania: 92 minuty

 


  • 26 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Pociąg” reż. Jerzy Kawalerowicz (1959)
czas trwania: 93 minuty

 


  • 28 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Zezowate szczęście” reż. Andrzej Munk (1960)
czas trwania: 107 minut

 


sierpień 2022


  • 2 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Nikt nie woła” reż. Kazimierz Kutz (1960)
czas trwania: 86 minut


  • 4 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

 

„Świadectwo urodzenia” reż. Stanisław Różewicz (1961)
czas trwania: 99 minut


  • 9 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

 

„Baza ludzi umarłych” reż. Czesław Petelski (1959)
czas trwania: 105 minut

 


Minione
2021/2022

Pisarz na ekranie

Co czwartek w kinie Popiół i Diament prezentowaliśmy filmy z cyklu „Pisarz na ekranie”, skupione wokół postaci pisarzy rzeczywistych i fikcyjnych, w równym stopniu zafascynowanych ich pracą twórczą, co życiem prywatnym.

Amerykańskie peryferie

W każdy piątek przenieśliśmy się na „Amerykańskie peryferie”, na których wydarzyć się mogą rzeczy najróżniejsze…

Pierwszy i ostatni raz w kinie

Kiedy pierwszy raz usłyszano brzmienie filmowych dialogów? Czy to pierwszy aktorski duet, czy może ostatnia rola? Kiedy pojawiła się w pełni kolorowa taśma filmowa? Mimo ponad stuletniej historii istnienia kinematografii, w sztuce filmowej wciąż podejmowane są nowe tematy, które wymuszają kolejne pytania i dają zaskakujące odpowiedzi. A kiedy ostatni raz byliśmy w kinie?

Klasyka kina grozy

W każdą środę cofaliśmy się do początków jednego z najsilniej kształtujących popkulturę gatunków filmowych. Do dziś pobłażliwie traktowanego przez krytykę, mimo kultowego statusu i niezaprzeczalnych artystycznych wartości jego czołowych reprezentantów. Elementy fantastyczne, niejednokrotnie będące fasadą dla niepokoi społecznych, pozwolą na niepowtarzalny wgląd w nastroje kulturowe kolejnych pokoleń. Filmy prezentowane w cyklu „Klasyka kina grozy” od zawsze oferowały nie tylko eskapizm, ale i konfrontację z uniwersalnymi lękami.

Adaptacje filmowe

W ramach cyklu „Adaptacje filmowe” odwoływaliśmy się do klasyki, zarówno kina, jak i literatury.

Kino radzieckie

W związku z atakiem Rosji na Ukrainę od 2 marca 2022 odwołujemy cykl projekcji pt. „Kino radzieckie”. W ten symboliczny sposób chcemy zaprotestować przeciwko rosyjskiemu aktowi agresji i wyrazić naszą solidarność z narodem ukraińskim.

Przyjaźń kobiet

W ramach cyklu „Przyjaźń kobiet” prezentowaliśmy najpiękniejsze kinowe portrety obrazujące różne oblicza relacji między kobietami.

 

Wychowani na Disneyu  

Walt Disney tworzy baśniowe światy z pogranicza filmu i animacji, na których od pokoleń wychowują się kinomani na całym świecie. W każdy wtorek zapraszamy na bardziej i mniej znane, ale zawsze wyjątkowe filmy nagradzane zarówno Oscarami©, jak i Złotymi Malinami. Filmy pamiętane przez dorosłych i odkrywane przez dzieci. Obrazy, które nikogo, niezależnie od wieku, nie pozostawiają obojętnym.

Filmowa podróż po miastach

W każdy piątek w kameralnej atmosferze odbyliśmy podróż po ważnych miastach europejskich, amerykańskich i azjatyckich, takich jak Rzym, Barcelona, Palermo, Paryż, Wiedeń, Berlin, Seattle, Nowy Jork czy Tokio.


O kinie

Od stycznia 2019 w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu działa autorskie kino Popiół i Diament: studyjna sala dla niemal pięćdziesięciu widzów, a w niej specjalnie opracowane cykle filmowe.

Kino Popiół i Diament znajduje się w pięknej Kamienicy pod Złotym Słońcem (Rynek 6), w specjalnie wyremontowanej sali projekcyjnej na poziomie minus jeden.

Pierwszy, prezentowany od stycznia do marca cykl, „W starym kinie – filmy Niepodległej”, poświęcony był kinematografii II Rzeczypospolitej – chętnie sięgającej po tematy dotyczące historii wówczas najnowszej: okresu zaborów, pierwszej wojny światowej i momentu odzyskania niepodległości.
W drugim cyklu prezentowaliśmy filmy braci Tadeusza i Stanisława Różewiczów (między innymi „Trzy kobiety”, „Miejsce na ziemi”, „Świadectwo urodzenia”, „Głos z tamtego świata”, „Samotność we dwoje”).

W lipcu i sierpniu 2019 zaprosiliśmy na „Wakacyjne pokazy filmowe”. W programie znalazły się biografie największych pisarzy, adaptacje powieści noblistów, historie twórców cierpiących na brak inspiracji i szczypta romantyzmu, czyli filmy kostiumowe. Każdy pokaz był niespodzianką. Projekcie odbywały się codziennie, od wtorku do piątku.

W roku 2020 prezentowaliśmy cykle „Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4”, „Filmoteka sztuk pięknych” oraz „Kino z książką w tle”, a także przegląd adaptacji filmowych w ramach 16. edycji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania.

W 2021 roku w naszym repertuarze znalazły się cykle „Wychowani na Disneyu”, „Filmowa podróż po miastach”, „Przyjaźń kobiet” oraz „Adaptacje filmowe”. W 2022 roku kontynuujemy prezentacje pod hasłem „Amerykańskie peryferie”, zapraszamy też na nowe projekcje w ramach serii „Pisarz na ekranie”, „Pierwszy i ostatni raz w kinie” oraz „Klasyka kina grozy”.

Polecamy również odwiedzenie księgarnio-kawiarni Popiół i Diament.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza