Repertuar

Kino Popiół i Diament

Do kina Popiół i Diament zapraszamy na przeglądy filmowe:

  • „Ręce do góry!” Bunt w kinie krajów V4

  • Filmoteka sztuk pięknych

  • Kino z książką w tle

Filmoteka sztuk pięknych
Kino z książką w tle

Przeglądy filmowe w muzeum

Kiedy

Od 6 lutego w każdy czwartek o godzinie 18.00 zapraszamy do kina Popiół i Diament na seanse filmowe ze sztuką i literaturą w tle.

Bilety

Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki na filmy do odbioru w kasach muzeum

Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4

Repertuar obejmuje kino okresu Czechosłowackiej Nowej Fali, Polskiej Szkoły Filmowej i złotej ery kina węgierskiego (lata 60., 70. i 80. XX w.) oraz produkcje współczesne.

Kiedy

  • styczeń–maj 2020
  • każdy wtorek, godz. 18.00

Bilety

Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki na filmy do odbioru w kasach muzeum

Kuratorka

Joanna Flisek


Pełny program

Przejdź do pełnego programu projektu, który oprócz filmów obejmuje wydarzenia artystyczne oraz debaty.

Kim byliśmy? Kim jesteśmy? Bunt młodzieży w filmie

Ręce do góry!

14.01.2020 (wtorek), godz. 18.00

Francja, Polska, 1967
reż. Jerzy Skolimowski

Przepełniony symbolizmem i odważny formalnie film Jerzego Skolimowskiego przez czternaście lat był zakazany przez cenzurę. Jego integralną częścią jest niemal półgodzinny prolog, nakręcony przez reżysera na początku lat osiemdziesiątych, jeszcze przed światową premierą filmu. Bohaterami dzieła Skolimowskiego są trzydziestolatkowie, których wspólna młodość przypadła na okres stalinizmu. Spotkanie podczas zjazdu absolwentów budzi niewygodne wspomnienia, które stają się dla bohaterów pretekstem, aby odpowiedzieć sobie na pytania: Kim byliśmy? Kim jesteśmy?

Ręce do góry, Studio Filmowe Kadr

Córka trenera

21.01.2020 (wtorek), godz. 18.00

Polska, 2018
reż. Łukasz Grzegorzek

Słodko-gorzka opowieść o dorastaniu, buncie i rodzinnych relacjach. Ojciec i córka podróżują przez Polskę szlakiem zawodów tenisowych. Do tego duetu dołącza wkrótce Igor, młody i obiecujący tenisista. Siedemnastoletnia Wiktoria, tytułowa córka trenera, z każdym dniem staje się coraz bardziej niepokorna, odrzucając ojcowską dyscyplinę i otwierając się na nowe doświadczenia.

Kawki na drodze/
Všechno bude

28.01.2020 (wtorek), godz. 18.00

Czechy, Polska, Słowacja, Słowenia, 2018
reż. Olmo Omerzu

Dwóch chłopców w ukradzionym samochodzie (nie licząc psa), czyli film drogi o nastoletnich poszukiwaczach przygód. Mára i Heduš uciekają z domu, dokładając wszelkich starań, żeby żaden dorosły nie przeszkodził w tym brawurowym planie. Po czasie dołącza do nich również Brána, młoda i ładna autostopowiczka.

Miłość blondynki/
Lásky jedné plavovlásky

4.02.2020 (wtorek), godz. 18.00

Czechosłowacja, 1965

Arcydzieło Miloša Formana i jeden z najbardziej znanych filmów Czechosłowackiej Nowej Fali. Tytułowa blondynka to Andula, pracownica fabryki, która szuka szczęścia w miłości. Rozmarzona i nazbyt łatwowierna wpada w tarapaty, kiedy składa niedawno poznanemu młodemu pianiście niespodziewaną wizytę w domu rodzinnym. Jej wrażliwość i uczuciowość wynikają z niezgody na szarą i pozbawioną perspektyw rzeczywistość.

Miłość blondynki, Národní Filmový Archiv

Ja, twój syn/
Apa

11.02.2020 (wtorek) godz. 18:00

Węgry, 1966
reż. István Szabó

Mały Takó, któremu po zmarłym ojcu pozostały tylko trzy mgliste wspomnienia i garść drobiazgów, decyduje się wymyślić biografię swojego taty na nowo. Hojnie obdarza go fantastycznym i pełnym przygód życiorysem bohatera politycznego. Ucieczka w świat wyobraźni jest dla chłopca sposobem na poradzenie sobie z rówieśnikami i niezrozumiałym światem dorosłych.

Dobrze jest mieć odznakę. Satyra w kinie

Hydrozagadka

18.02.2020 (wtorek), godz. 18:00

Polska, 1970
reż. Andrzej Kondratiuk

Komedia fantastyczno-naukowa, parodiująca filmy sensacyjne i komiksowe opowieści o superbohaterach. Kiedy w Warszawie znika woda, a lejący się z nieba żar nie pozwala mieszkańcom normalnie funkcjonować, do akcji wkracza As, obdarzony nadnaturalnymi zdolnościami superman doby socjalizmu. Pod płaszczykiem komedii reżyserowi udało się przemycić ironiczny komentarz, skierowany w stronę komunistycznej propagandy.

Wojna polsko-ruska

25.02.2020 (wtorek), godz. 18:00

Polska, 2009
reż. Xawery Żuławski

Adaptacja głośnego debiutu literackiego Doroty Masłowskiej, Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną. Poznajemy świat oczami Silnego, wiecznie zazdrosnego o swoją dziewczynę dresiarza i domorosłego filozofa z osiedla. Jego bunt i frustracja znajdują ujście w agresywnych zachowaniach. Przerysowani bohaterowie, transowa forma i językowa brawura sprawiają, że film syna Andrzeja Żuławskiego jest nadal wyjątkowym zjawiskiem w polskiej kinematografii.

Pali się, moja panno/
Hoří, má panenko!

3.03.2020 (wtorek), godz. 18:00

Włochy, Czechosłowacja, 1967
reż. Miloš Forman

Ostatnie resztki czaru z takich wulgarnych zabaw czeskiej wsi wycisnął jeszcze Miloš Forman i na tym koniec napisała współczesna czeska pisarka Ivana Myšková o balach strażaków. Z tą opinią nie zgodziliby się pewnie sami strażacy, którzy w 1967 roku nie zobaczyli w filmie Formana nic czarującego, a wręcz śmiertelnie się za niego obrazili. Sportretowany tu bal jest wielką katastrofą: przedmioty wystawione w loterii fantowej giną, brakuje kandydatek do konkursu piękności, a do tego nieopodal remizy wybucha pożar. W tych okolicznościach reżyser przygląda się ludzkim przywarom i kpi z absurdów komunizmu.

Pali się moja panno, Národní Filmový Archiv

Kto chce zabić Jessii?/
Kdo chce zabít Jessii?

10.03.2020 (wtorek), godz. 18:00

Czechosłowacja, 1966
reż. Václav Vorlíček

Wchodzący w dialog z Hydrozagadką Kondratiuka, film Vorlíčka, podobnie jak jego czeski odpowiednik, czerpie z komiksowej estetyki. W świecie, w którym sny mogą się urzeczywistnić, bohaterowie komiksu przenoszą się do Pragi, gdzie zaczynają siać spustoszenie. Powstrzymać ich może tylko sprawca całego zamieszania, docent Beránek, u którego słabość do tytułowej Jessii łączy się z chęcią poznania tajemnicy jej antygrawitacyjnych rękawic.

Kto chce zabić Jessii, Národní Filmový Archiv

Świadek/
A Tanú

17.03.2020 (wtorek), godz. 18:00

Węgry, 1969
reż. Péter Bacsó

Podobnie jak Ręce do góry! Skolimowskiego, opowiadająca o procesach pokazowych satyra Pétera Bacsó, była zakazana aż do 1981 roku. Jej głównym bohaterem jest József Pelikán, pracujący jako strażnik wałów przeciwpowodziowych ojciec rodziny, który zostaje aresztowany za nielegalny ubój świni. Wkrótce jednak los Pelikána się odmienia, kiedy w jego życiu pojawia się towarzysz Virága.

Nie odpowiadam za swoje sny. Oniryzm jako narzędzie buntu

Sanatorium pod klepsydrą

24.03.2020 (wtorek), godz. 18:00

Polska, 1973
reż. Wojciech Has

Poetycka i olśniewająca wizualnie adaptacja prozy Brunona Schulza. Józef przyjeżdża do sanatorium, w którym przebywa jego ojciec, do niedawna jeszcze uważany za zmarłego. Okazuje się, że dzięki swoim nietypowym praktykom, pracujący tam doktor Godard zdołał przywrócić go do życia. Has miesza wątki z opowiadań Schulza, stosując logikę marzenia sennego, pozwalającą głównemu bohaterowi na swobodne podróżowanie w czasie i przestrzeni. Nad onirycznym krajobrazem żydowskich miasteczek z schulzowskiego imaginarium rozpościera się cień zagłady.

Sanatorium pod klepsydrą, Studio Filmowe Kadr

Trzecia część nocy

31.03.2020 (wtorek), godz. 18:00

Polska, 1971
reż. Andrzej Żuławski

Zanurzony w apokaliptycznej i martyrologicznej symbolice film Żuławskiego oparty został na wojennych wspomnieniach jego ojca. Michał boleśnie przeżywa stratę swojej żony i syna, którzy na jego oczach zostali zastrzeleni przez Niemców. Przystępuje do partyzantów, podczas jednej z akcji trafia do mieszkania rodzącej kobiety. Uwagę przykuwa łudzące podobieństwo nieznajomej do jego zmarłej żony. Aby utrzymać ją i jej dziecko, zostaje karmicielem wszy.

Trzecia część nocy, Studio Filmowe Kadr

Palacz zwłok/
Spalovač mrtvol

7.04.2020 (wtorek), godz. 18:00

Czechosłowacja, 1968
reż. Juraj Herz

Poruszająca analiza narodzin zła, przedstawiona w konwencji sennego koszmaru. Pracujący w krematorium Karl Kopfringl jest szczęśliwym ojcem rodziny, interesuje się buddyzmem,  a swoją pracę traktuje jak misję. Zawsze uśmiechnięty i łagodny, diametralnie zmienia swój światopogląd pod wpływem nazistowskiej ideologii. Adaptacja powieści Ladislava Fuksa.

Palacz zwłok, Národní Filmový Archiv

Słodki czas Kalimagdory/
Sladký čas Kalimagdory

14.04.2020 (wtorek), godz. 18:00

Czechosłowacja, RFN, 1968
reż. Leopold Lahola

Poetycki film Leopolda Laholi opowiada o mężczyźnie, którego życie uzależnione jest od zmian pór roku. i to dosłowniej, niż mogłoby się wydawać – w tej szalonej wizji bohater każdej zimy zapada w długi sen, aby wiosną zachowywać się jak małe dziecko, a latem przeżywać swoje młodzieńcze lata. Adaptacja powieści Jana Weissa Więzień Zodiaku.

Bibliothèque Pascal

21.04.2020 (wtorek), godz. 18:00

Niemcy, Węgry, Wielka Brytania, Rumunia, 2010
reż. Szabolcs Hajdu

Usiłując odzyskać swoją córkę, Mona snuje przed pracownikiem opieki społecznej surrealistyczną opowieść o tułaczce po świecie, rozgrywających się w rzeczywistości snach i wyzysku, którego doświadczyła. Tytułowa biblioteka jest w rzeczywistości londyńskim domem rozkoszy, którego klienci mogą spędzić noc z wybranym bohaterem literackim.

My też chcemy być zepsute! Kino kobiet

Córki dancingu

28.04.2020 (wtorek), godz. 18:00

Polska, 2015
reż. Agnieszka Smoczyńska

Doceniony na festiwalu w Sundance film Smoczyńskiej jest gatunkową hybrydą z elementami musicalu i horroru, osadzoną w realiach peerelowskiego dancingu. Bohaterkami są dwie syreny: Srebrna i Złota, których uroda i powabne głosy zostają szybko docenione przez właścicieli i bywalców lokalu. Przypominająca współczesną wariację na temat Małej syrenki Andersena mroczna baśń dla dorosłych.

Wieża, jasny dzień

5.05.2020 (wtorek), godz. 18:00

Polska, 2017
reż. Jagoda Szelc

Sceneria polskiej wsi, popłoch i ekscytacja związane ze zbliżającą się uroczystością Pierwszej Komunii i niespodziewana wizyta długo niewidzianego gościa. Akcja błyskotliwego i wymykającego się interpretacjom debiutu Jagody Szelc krąży wokół postaci dwóch sióstr, Muli i Kai. Kobiety są reprezentantkami dwóch różnych światów, a wyczuwalne napięcie między nimi prowadzi do niespodziewanych konsekwencji.

Stokrotki/
Sedmikrásky

12.05.2020 (wtorek), godz. 18:00

Czechosłowacja, 1966
reż. Věra Chytilová

Bohaterki najbardziej znanego filmu Chytilovej są piękne, młode i intencjonalnie niemoralne. Naciągają starszych panów na jedzenie w restauracjach, z radością łamią serca rozkochanym w sobie mężczyznom, kradną drobniaki, włamują się na prywatne bankiety i wszędzie wprowadzają chaos. Za tym wszystkim stoi niezgoda na podporządkowanie się do roli ułożonych dziewcząt, które wierzą w romantyczną miłość i wyżej cenią dobre maniery niż to, żeby się dobrze bawić.

Stokrotki, Národní Filmový Archiv

Nieczysta/
Špina

19.05.2020 (wtorek), godz. 18:00

Czechy, Słowacja, 2017
reż. Tereza Nvotová

Nastoletnia Lena przeżywa traumę, przez którą próbuje odebrać sobie życie. Trafia na oddział psychiatryczny dla nieletnich, gdzie poznaje dziewczynę po podobnych przejściach. Okazuje się jednak, że personel i pozostali pacjenci oddziału nie tworzą atmosfery, która mogłaby skłaniać do zwierzeń. Mocny obraz Nvotovej jest filmem epoki #metoo, symbolicznie oddającym głos ofiarom, które przez lata były uciszane.

Adopcja/
Örökbefogadás

26.05.2020 (wtorek), godz. 18:00

Węgry, 1975
reż. Márta Mészáros

Czarno-biały, oszczędny formalnie film Márty Mészáros opowiada o rodzącej się więzi między dwiema kobietami, dzięki której bohaterki odnajdują w sobie siłę, aby zawalczyć o swoje szczęście. 42-letnia Kata, żyjąca samotnie pracownica fabryki, pragnie zostać matką. Jednak jej partner, prowadzący podwójne życie żonaty mężczyzna, nie chce dodatkowo komplikować sobie życia. Życie Katy zmienia się, kiedy poznaje Annę, nastolatkę z ośrodka wychowawczego.

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund

Od stycznia 2019 w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu działa autorskie kino Popiół i Diament: studyjna sala dla niemal 50 widzów, a w niej specjalnie opracowane cykle filmowe i dyskusyjny klub filmowy.

Kino Popiół i Diament znajduje się w pięknej Kamienicy pod Złotym Słońcem (Rynek 6), w specjalnie wyremontowanej sali projekcyjnej na poziomie minus jeden.

Pierwszy, prezentowany od stycznia do marca cykl, W starym kinie – filmy Niepodległej, poświęcony był kinematografii II Rzeczypospolitej – chętnie sięgającej po tematy dotyczące historii wówczas najnowszej: okresu zaborów, pierwszej wojny światowej i momentu odzyskania niepodległości.

W drugim cyklu prezentowaliśmy filmy braci Tadeusza i Stanisława Różewiczów (między innymi Trzy kobiety, Miejsce na ziemi, Świadectwo urodzenia, Głos z tamtego świata, Samotność we dwoje).

W lipcu i sierpni zaprosiliśmy na wakacyjne pokazy filmowe. W programie znalazły się biografie największych pisarzy, adaptacje powieści noblistów, historie twórców cierpiących na brak inspiracji i szczypta romantyzmu, czyli filmy kostiumowe. Każdy pokaz był niespodzianką. Projekcie odbywały się codziennie, od wtorku do piątku o godzinie 10.00 i 15.00.

Od października 2019 zapraszamy na kolejne projekcje. Polecamy również odwiedzenie księgarnio-kawiarni Popiół i Diament.

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza