Oferta edukacyjna na sezon 2024/2025
Lekcje muzealne online
Informacje
o programie
Zapraszamy do Muzeum Pana Tadeusza na lekcje muzealne online. Oferta skierowana jest do dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych (od pierwszych do ósmych klas), a także do uczniów szkół ponadpodstawowych, szczególnie maturzystów.
Wybrane lekcje muzealne prowadzimy w języku angielskim, po wcześniejszym ustaleniu.
Lekcje muzealne online prowadzone są przez specjalnie przeszkolonych edukatorów, wzbogacone o działania interaktywne i dialog.
Uzupełnieniem oferty lekcji muzealnych są filmy edukacyjne, podejmujące tematy związane ze światem przedstawionym „Pana Tadeusza”, a także kontekstami historycznymi epopei oraz najnowszą historią Polski.
Informacje praktyczne
Lekcje muzealne online
- zajęcia odbywają się przez internetową platformę komunikacyjną (Microsoft Teams)
- link do zajęć online zostanie udostępniony po dokonaniu rezerwacji
- płatności należy dokonać po odbytej lekcji na podstawie otrzymanej faktury przelewowej
Wiek uczestników
- dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Oferta specjalna
- istnieje możliwość przeprowadzenia niektórych lekcji online w języku angielskim, po wcześniejszym ustaleniu
Terminy
- wtorek–niedziela, 8.30–17.00 (pierwsza lekcja: 8.30, ostatnia lekcja: 15:30)
- czas trwania: 45 minut
godzinę zajęć możemy dostosować do potrzeb konkretnej grupy (swoją propozycję terminu proszę wpisać w polu “uwagi” w formularzu rezerwacji)
Rezerwacja zajęć
- formularz rezerwacji:
www.bilety.ossolineum.pl
Cena
- 100 zł, maksymalna liczba osób w grupie: 30
Kontakt
W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości prosimy o kontakt.
Sekcja Edukacji Muzeum Pana Tadeusza
edukacja@ossolineum.pl | tel. 697 415 815
Grupy
integracyjne
Zajęcia dostosowujemy do potrzeb grup integracyjnych. Poznaj ofertę Muzeum dostępnego.
edukacja@ossolineum.pl | tel. 697 415 815
Tematy lekcji
„Pan Tadeusz” i epoka romantyzmu
1. Polskie obyczaje i tradycje w „Panu Tadeuszu”
W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy poszanowania zwyczajów i tradycji własnego narodu. W „Panu Tadeuszu” z wielką dokładnością zostały opisane dawne obyczaje. W trakcie zajęć będziemy podziwiać szlacheckie stroje i gościnność, porozmawiamy o tym, jak uczono młodych grzeczności, przyjrzymy się polowaniom i grzybobraniu. Nie zabraknie też czasu na twórczą zabawę.
Podczas zajęć uczniowie:„fake newsy”
- dowiedzą się, jak ubierali się polski szlachcic i szlachcianka;
- zapoznają się z zasadami gościnności i dobrego wychowania obowiązującymi w dawnej Polsce;
- poznają najważniejsze zwyczaje związane z polowaniem, np. granie na rogu;
- dowiedzą się, jaką rangę miało grzybobranie;
- rozwiążą ciekawe zagadki.
podstawa programowa:
Uczeń wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich, osiąga umiejętność rozumienia kultury materialnej i duchowej oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: naród czy ojczyzna.
1. „I dumał, myślił o swojej krainie…” – historia powstania „Pana Tadeusza” i losy rękopisu
Spotkanie jest przede wszystkim opowieścią o okolicznościach powstania polskiej epopei narodowej oraz o niezwykłych dziejach jej rękopisu, który ostatecznie znalazł się we Wrocławiu, w zbiorach Ossolineum.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają genezę „Pana Tadeusza”;
- usłyszą ciekawe fakty związane z jego pisaniem, pierwszym wydaniem oraz losami rękopisu;
- zobaczą, jaki charakter pisma miał Adam Mickiewicz;
- sprawdzą, czy tekst „Inwokacji” jest taki sam w rękopisie i w drukowanym wydaniu.
podstawa programowa:
Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces. Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów, doświadczenia własne oraz elementy wiedzy o kulturze; fragmenty „Pana Tadeusza” jako lektura obowiązkowa.
2. W soplicowskim dworze – świat kultury szlacheckiej utrwalony w „Panu Tadeuszu”
Soplicowski dwór znajduje się z dala od wielkich miast, otoczony jest polami i lasami, z dobrodziejstw których korzystają zarówno mieszkańcy, jak i ich goście. Adam Mickiewicz uwiecznił w „Panu Tadeuszu” wiele dawnych zwyczajów związanych z tą bliskością człowieka i natury – to one staną się głównym tematem opowieści o tradycjach szlacheckich.
Spotkanie, które stanie się pomocą w samodzielnej lekturze „Pana Tadeusza”, dzięki omówieniu miejsca akcji, specyfiki szlachty jako warstwy społecznej dominującej w czasach I Rzeczypospolitej i jako bohatera zbiorowego utworu literackiego. Wyjaśnienie nazw niektórych przedmiotów, tytułów urzędowych czy czynności, które, obecnie nieużywane, sprawiają problemy podczas lektury utworu.
Podczas zajęć uczniowie:
- usłyszą o wybranych tradycjach kultywowanych w soplicowskim dworze;
- poznają bliżej zwyczaje związane z grzybobraniem i polowaniem;
- dowiedzą się, kim był Wojski;
- obejrzą różne ilustracje „Koncertu Wojskiego na rogu” oraz sceny grzybobrania;
- zastanowią się nad trwałością tradycji, ale i jej przemianami oraz współczesnym obliczem.
podstawa programowa:
Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces. Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów doświadczenia własne oraz elementy wiedzy o kulturze; fragmenty „Pana Tadeusza” jako lektura obowiązkowa (w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego).
1. „I dumał, myślił o swojej krainie…” – historia powstania „Pana Tadeusza” i losy rękopisu
Spotkanie jest przede wszystkim opowieścią o okolicznościach powstania polskiej epopei narodowej oraz o niezwykłych dziejach jej rękopisu, który ostatecznie znalazł się we Wrocławiu, w zbiorach Ossolineum.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają genezę „Pana Tadeusza”;
- usłyszą ciekawe fakty związane z jego pisaniem, pierwszym wydaniem oraz losami rękopisu;
- zobaczą, jaki charakter pisma miał Adam Mickiewicz;
- sprawdzą, czy tekst „Inwokacji” jest taki sam w rękopisie i w drukowanym wydaniu.
podstawa programowa:
Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny, historyczno-literacki, kulturowy, filozoficzny, społeczny. „Pan Tadeusz” jako lektura obowiązkowa.
2. W soplicowskim dworze – świat kultury szlacheckiej utrwalony w „Panu Tadeuszu”
Spotkanie, które stanie się pomocą w samodzielnej lekturze „Pana Tadeusza”, dzięki omówieniu miejsca akcji, specyfiki szlachty jako warstwy społecznej dominującej w czasach I Rzeczypospolitej i jako bohatera zbiorowego utworu literackiego. Wyjaśnienie nazw niektórych przedmiotów, tytułów urzędowych czy czynności, które, obecnie nieużywane, sprawiają problemy podczas lektury utworu.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają obyczaje i zwyczaje szlacheckie utrwalone w „Panu Tadeuszu”;
- dowiedzą się, dlaczego Polskę nazywano Rzeczpospolitą Szlachecką;
- przyjrzą się wybranym elementom świata przedstawionego w utworze (m.in. karabela, zegar szafowy, tabakiera, pas kontuszowy), wykorzystując do tego zabytkowe ilustracje i obiekty muzealne ze zbiorów Ossolineum;
- usłyszą ciekawostki związane z kulturą szlachecką.
podstawa programowa:
Uczeń wykorzystuje w interpretacji tekstów doświadczenia własne oraz elementy wiedzy o kulturze; fragmenty „Pana Tadeusza” jako lektura obowiązkowa (w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego).
3. Jacek Soplica – Ksiądz Robak: dwa wymiary jednej biografii
Kiedy Jacek Soplica na łożu śmierci wyjawia Gerwazemu swoją prawdziwą tożsamość jest zupełnie innym człowiekiem niż w dniu zabicia Stolnika Horeszki. Podczas zajęć uczniowie przypomną sobie, w jaki sposób doszło do metamorfozy postaci oraz przeanalizują na jego przykładzie cechy mickiewiczowskiego bohatera romantycznego.
Podczas zajęć uczniowie:
- przypomną sobie szczegóły biografii Jacka Soplicy;
- utrwalą wydarzenia historyczne stanowiące tło fabuły „Pana Tadeusza";
- przeanalizują elementy ideologii sarmatyzmu, które zaważyły na losach Jacka Soplicy;
- poznają ciekawostki związane z domniemanymi pierwowzorami postaci wykreowanych przez poetę.
podstawa programowa:
Uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi i dokonuje ich hierarchizacji. Wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze; „Pan Tadeusz” jako lektura obowiązkowa.
1. „I dumał, myślił o swojej krainie…” – historia powstania „Pana Tadeusza” i losy rękopisu
Spotkanie jest przede wszystkim opowieścią o okolicznościach powstania polskiej epopei narodowej oraz o niezwykłych dziejach jej rękopisu, który ostatecznie znalazł się we Wrocławiu, w zbiorach Ossolineum.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają genezę „Pana Tadeusza”;
- usłyszą ciekawe fakty związane z jego pisaniem, pierwszym wydaniem oraz losami rękopisu;
- sprawdzą, jaki charakter pisma miał Adam Mickiewicz; sprawdzą, czy tekst „Inwokacji” jest taki sam w rękopisie i w drukowanym wydaniu.
podstawa programowa:
Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces; uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historyczno-literacki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny; w interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
2. W soplicowskim dworze – świat kultury szlacheckiej utrwalony w „Panu Tadeuszu”
Spotkanie, które stanie się pomocą w powtórzeniu treści „Pana Tadeusza”, ze szczególnym uwzględnieniem świata przedstawionego, omówieniu miejsca akcji, specyfiki szlachty jako warstwy społecznej dominującej w czasach I Rzeczypospolitej i jako bohatera zbiorowego utworu literackiego.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają obyczaje i zwyczaje szlacheckie utrwalone w „Panu Tadeuszu”;
- dowiedzą się, dlaczego Polskę nazywano Rzeczpospolitą Szlachecką;
- przyjrzą się wybranym elementom świata przedstawionego w utworze (m.in. karabela, zegar szafowy, tabakiera, pas kontuszowy), wykorzystując do tego zabytkowe ilustracje i obiekty muzealne ze zbiorów Ossolineum;
- usłyszą ciekawostki związane z kulturą szlachecką.
podstawa programowa:
Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces; uczeń rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości; w interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
3. Jacek Soplica – Ksiądz Robak: dwa wymiary jednej biografii
Kiedy Jacek Soplica na łożu śmierci wyjawia Gerwazemu swoją prawdziwą tożsamość jest zupełnie innym człowiekiem niż w dniu zabicia Stolnika Horeszki. Podczas zajęć uczniowie będą mieli okazję przypomnieć sobie, w jaki sposób doszło do tej metamorfozy postaci oraz przeanalizować na jego przykładzie cechy mickiewiczowskiego bohatera romantycznego.
Podczas zajęć uczniowie:
- przypomną sobie szczegóły biografii Jacka Soplicy;
- utrwalą wydarzenia historyczne stanowiące tło fabuły „Pana Tadeusza";
- przeanalizują elementy ideologii sarmatyzmu, które zaważyły na losach Jacka Soplicy;
- poznają ciekawostki związane z domniemanymi pierwowzorami postaci wykreowanych przez poetę.
podstawa programowa:
Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces. Uczeń rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe. Określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości. W interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
Najnowsza historia Polski
1. Czarna Wołga, czyli jak powstają „fake newsy”
Jednym z najważniejszych zagrożeń dzisiejszego świata są wprowadzające dezinformację „fake newsy”. Manipulowanie informacjami nie jest jednak wyłącznie problemem współczesności – było wykorzystywane także wcześniej. Jak się bronić przed dezinformacją? Podczas zajęć uczniowie poznają oblicza propagandy w XX wieku: od poprawiającej morale do siejącej wrogość. Samodzielnie przeanalizują różne komunikaty i nauczą się, jak nie stać się marionetką w czyichś rękach.
Podczas zajęć uczniowie:
- odczytają przekaz polskich ulotek konspiracyjnych z okresu II wojny światowej oraz plakatów propagandowych z PRL;
- dowiedzą się, jak powstają i rozprzestrzeniają się „fake newsy”;
- nauczą się, jak sprawdzić, czy informacje są prawdziwe.
podstawa programowa:
uczeń identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy komunikatu: informacyjny, literacki, reklamowy, ikoniczny; rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji.
2. Maluchem w przeszłość
Dziadkowie dzisiejszych uczniów żyli w PRL-u. Co to właściwie znaczy? Czym różniła się ich codzienność od naszej współczesnej? Jak mijały im dni? Co robili w wolnym czasie? Czy w Polsce i na świecie działo się wtedy coś ważnego? Podczas zajęć uczniowie zobaczą różnego rodzaju przedmioty dokumentujące życie w PRL-u. Poznają gry i zabawy swoich dziadków. Dowiedzą się także, z jakimi trudnościami dnia codziennego musieli się oni czasami mierzyć.
wiedza:
Podczas zajęć uczniowie:
- dowiedzą się, czym była PRL;
- zobaczą, jak wyglądało życie codzienne ich dziadków;
- poznają muzealną wystawę i zastanowią się, jakie przedmioty opowiadają historię ich własnej rodziny.
podstawa programowa:
Uczeń zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki i opowiada o nich.
1. Czarna Wołga, czyli jak powstają „fake newsy”
Jednym z najważniejszych zagrożeń dzisiejszego świata są wprowadzające dezinformację „fake newsy”. Manipulowanie informacjami nie jest jednak wyłącznie problemem współczesności – było wykorzystywane także wcześniej. Jak się bronić przed dezinformacją? Podczas zajęć uczniowie poznają oblicza propagandy w XX wieku: od poprawiającej morale do siejącej wrogość. Samodzielnie przeanalizują różne komunikaty i nauczą się, jak nie stać się marionetką w czyichś rękach.
Podczas zajęć uczniowie:
- odczytają przekaz polskich ulotek konspiracyjnych z okresu II wojny światowej oraz plakatów propagandowych z PRL;
- dowiedzą się, jak powstają i rozprzestrzeniają się „fake newsy”;
- nauczą się, jak sprawdzić, czy informacje są prawdziwe.
podstawa programowa:
- Uczeń znajduje w mediach wiadomości na wskazany temat; odróżnia informacje o faktach od komentarzy i opinii; wyjaśnia, na czym powinna polegać rzetelność dziennikarzy; przedstawia funkcje reklamy i krytycznie analizuje wybrany przekaz reklamowy.
2. „Nie będziemy bierni”. Polskie Państwo Podziemne
Jak naprawdę działało Polskie Państwo Podziemne? W jaki sposób odbywała się współpraca pomiędzy władzami w Warszawie a rządem emigracyjnym w Londynie? Podczas zajęć uczniowie poznają tajne struktury państwa polskiego i główne kierunki działań konspiracyjnych. Dowiedzą się także, czym była Żegota i jakie były postawy Polaków wobec Holokaustu. Wszystko to pokazane zostanie przez pryzmat sensacyjnych przygód żołnierzy Armii Krajowej: członka Żegoty Władysława Bartoszewskiego i kuriera Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają różne aspekty działalności tajnych struktur państwa polskiego podczas II wojny światowej;
- zobaczą unikalne dokumenty Polskiego Państwa Podziemnego, w tym dotyczące udzielania pomocy Żydom przez Polaków, pochodzące ze zbiorów Ossolineum;
- odkryją sensacyjną, wojenną biografię słynnego „Kuriera z Warszawy”.
podstawa programowa:
- Uczeń charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów.
1. Czarna Wołga, czyli jak powstają „fake newsy”
Jednym z najważniejszych zagrożeń dzisiejszego świata są wprowadzające dezinformację „fake newsy”. Manipulowanie informacjami nie jest jednak wyłącznie problemem współczesności – było wykorzystywane także wcześniej. Jak się bronić przed dezinformacją? Podczas zajęć uczniowie poznają oblicza propagandy w XX wieku: od poprawiającej morale do siejącej wrogość. Samodzielnie przeanalizują różne komunikaty i nauczą się, jak nie stać się marionetką w czyichś rękach.
Podczas zajęć uczniowie:
- odczytają przekaz polskich ulotek konspiracyjnych z okresu II wojny światowej oraz plakatów propagandowych z PRL;
- dowiedzą się, jak powstają i rozprzestrzeniają się „fake newsy”;
- nauczą się, jak sprawdzić, czy informacje są prawdziwe.
Podstawa programowa:
- Uczeń krytycznie analizuje przekazy medialne i porównuje przekazy różnych mediów dotyczące tych samych wydarzeń czy procesów; formułuje własną opinię w oparciu o poznane fakty; rozpoznaje przejawy nieetycznych zachowań dziennikarzy.
2. „Nie będziemy bierni”. Polskie Państwo Podziemne
Jak naprawdę działało Polskie Państwo Podziemne? W jaki sposób odbywała się współpraca pomiędzy władzami w Warszawie a rządem emigracyjnym w Londynie? Podczas zajęć uczniowie poznają tajne struktury państwa polskiego i główne kierunki działań konspiracyjnych. Dowiedzą się także, czym była Żegota i jakie były postawy Polaków wobec Holokaustu. Wszystko to pokazane zostanie przez pryzmat sensacyjnych przygód żołnierzy Armii Krajowej: członka Żegoty Władysława Bartoszewskiego i kuriera Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają różne aspekty działalności tajnych struktur państwa polskiego podczas II wojny światowej;
- zobaczą unikalne dokumenty Polskiego Państwa Podziemnego, w tym dotyczące udzielania pomocy Żydom przez Polaków, pochodzące ze zbiorów Ossolineum;
- odkryją sensacyjną, wojenną biografię słynnego „Kuriera z Warszawy”.
Podstawa programowa:
- Uczeń charakteryzuje organizację i cele Polskiego Państwa Podziemnego; charakteryzuje polityczną i militarną działalność Armii Krajowej; wskazuje różne formy oporu wobec okupantów
Lekcje o Tadeuszu Różewiczu
1. Różewicz we Wrocławiu. Śladami poety
Lekcja jest spotkaniem z Tadeuszem Różewiczem, od 1968 Wrocławianinem. Podążając śladami wybitnego poety w stolicy Dolnego Śląska zobaczymy miejsca, z którymi był związany, które lubił odwiedzać, i które były dla niego twórczą inspiracją. Poznamy, czym zaowocowały wrocławskie spacery i znajomości artysty.
Podczas zajęć uczniowie:
- zapoznają się z postacią Tadeusza Różewicza;
- dowiedzą się ciekawych faktów związanych z miejscami zamieszkania poety we Wrocławiu;
- poznają jego wrocławskich przyjaciół i odkryją ulubione trasy spacerowe;
- zdobędą wiedzę na temat twórczości poety w okresie wrocławskim.
podstawa programowa:
Uczeń poznaje kulturę własnego regionu, rozwija zainteresowania humanistyczne. Zaznajamia się z utworami literatury współczesnej, wchodzącymi w skład polskiego, europejskiego i światowego dziedzictwa.
1. „Przyszli żeby zobaczyć poetę”. Różewicz w zbiorach Ossolineum
Podczas lekcji uczniowie poznają Tadeusza Różewicza i jego dzieła na podstawie znajdującej się w Ossolineum spuścizny poety oraz materiałów z nim związanych. Dowiedzą się, jakie czynniki kształtowały jego postawę twórczą, a także o tym, że był kandydatem do literackiej Nagrody Nobla.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają Tadeusza Różewicza – przedstawiciela pokolenia Kolumbów;
- zobaczą wybrane rękopisy utworów poety, m.in. „Kartoteki”;
- odkryją, czym jest poetycki proces twórczy;
- dowiedzą się o inscenizacjach teatralnych i operowych sztuk Różewicza.
podstawa programowa:
Uczeń zaznajamia się z utworami literatury współczesnej, wchodzącymi w skład polskiego, europejskiego i światowego dziedzictwa, dostrzega rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na literaturę, rozwija zainteresowania humanistyczne.
*Określone w publikacji cele pochodzą z podstawy programowej wydanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Sekcja Edukacji Muzeum Pana Tadeusza
Kinga Łaska – koordynatorka sekcji. Artystka plastyk i edukatorka muzealna. Odpowiada za zajęcia inspirujące do twórczego działania, w tym „Sobotnie warsztaty rodzinne” przybliżające tajniki różnych technik artystycznych oraz warsztaty fotograficzne dla dorosłych. To z jej inicjatywy w ofercie pojawiły się artystyczne warsztaty dla szkół i przedszkoli.
tel. 71 75 50 625
dr Joanna Hytrek-Hryciuk – historyczka, śląskoznawczyni, autorka licznych publikacji na temat historii regionu i historii Polski w XX wieku. Laureatka nagrody Fundacji im. Tomasza Strzembosza. W 2020 roku wyróżniona tytułem 30. Kreatywnych Wrocławia. Odpowiada za lekcje muzealne związane z historią najnowszą.
tel. 71 755 06 53
Jagoda Winkelbauer – edukatorka oraz przewodniczka muzealna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W Muzeum Pana Tadeusza odpowiada za lekcje muzealne związane z epoką romantyzmu oraz lekturą „Pana Tadeusza”. Prowadzi autorskie cykle zajęć sobotnich.
tel. 71 75 50 654
Krystian Witkowski – historyk, specjalizuje się w historii najnowszej. W Muzeum Pana Tadeusza odpowiada za edukację młodzieży na wystawie „Misja: Polska” poświęconej losom i działalności Władysława Bartoszewskiego oraz Jana Nowaka-Jeziorańskiego na tle historii II wojny światowej i epoki PRL. Zajmuje się również dostępnością muzeum dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
tel. 71 755 06 29
krystian.witkowski@ossolineum.pl
Natalia Szpinko – edukatorka oraz przewodnik muzealny, specjalizowała się w promocji Muzeum Pana Tadeusza. Aktualnie odpowiada za lekcje dla najmłodszych związane z epoką romantyzmu. Prowadzi cykl zajęć „Brzdąc w muzeum”.
tel. 71 755 06 69
Katarzyna Aulich – literaturoznawczyni, odpowiada za opracowanie lekcji związanych z wystawą „Pan Tadeusz Różewicz” oraz cykl „Muzealni Pasjonaci”. Ukończyła judaistykę na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie badała zagadnienia tożsamości, traumy pokoleniowej oraz wyzwań społecznych po II wojnie światowej. Angażowała się w organizację wydarzeń kulturalnych, w tym warsztatów na festiwalu Simchat Chajim. Prowadząc międzynarodowe projekty biznesowe wzbogaciła swoje kompetencje w obszarze dialogu międzykulturowego.
tel. 71 75 50 624
katarzyna.aulich@ossolineum.pl