Oferta specjalna muzealnych lekcji historii na sezon 2024
80. rocznica powstania warszawskiego
- oferta specjalna dostępna w terminie
26 marca–27 grudnia 2024
- czas trwania lekcji muzealnej: 65 minut
- rezerwacje przez formularz
Lekcje stacjonarne
Wszyscy jesteśmy żołnierzami – polskie społeczeństwo w okresie II wojny światowej
Gdy w 1939 roku II Rzeczpospolita uległa wobec zbrojnej agresji dwóch sąsiadów, Polacy
nie złożyli broni. Walka przeszła do konspiracji, a Armia Krajowa była największą tego typu
organizacją podziemną w okupowanej Europie. Jej członkowie – ochotnicy – odznaczali się
ogromnym męstwem i bohaterstwem, zwłaszcza w ogarniętej walkami powstańczymi
Warszawie. Polskie społeczeństwo nie pozostawało również bierne wobec eksterminacji
Żydów w trakcie Holocaustu, niosąc im pomoc materialną i dając schronienie z narażeniem
własnego życia. Ogromny wysiłek w niezłomną postawę wobec okupacyjnego terroru wnieśli
także dwaj bohaterowie wystawy „Misja: Polska” – Władysław Bartoszewski i Jan Nowak -
Jeziorański, którzy byli czynnymi uczestnikami i świadkami wydarzeń II wojny światowej.
Podczas zajęć uczeń:
- charakteryzuje działalność oraz cele Polskiego Państwa Podziemnego i Armii
Krajowej - przedstawia realia życia codziennego w okupowanej Polsce
- ocenia postawy społeczeństwa polskiego wobec okupantów i podaje przykłady
- charakteryzuje różne postawy społeczeństwa polskiego wobec ludności żydowskiej w
obliczu Holocaustu - omawia cele Planu „Burza”
- wyjaśnia przyczyny i omawia skutki wybuchu powstania warszawskiego oraz ocenia
postawę aliantów i ZSRR wobec powstania
Cel i podstawa programowa
Uczeń dostrzega najważniejsze wydarzenia z okresu II wojny światowej. Potrafi opisać
działalność Polskiego Państwa Podziemnego i formy oporu wobec okupanta. Wyjaśnia
przyczyny i skutki wybuchu powstania warszawskiego i potrafi ocenić politykę zachodnich
aliantów oraz Związku Sowieckiego wobec bohaterskiej walki o niepodległą powojenną
Polskę.
Warszawa walczy! – osiemdziesiąta rocznica powstania warszawskiego
Powstanie warszawskie to symbol polskiego oporu wobec okupanta podczas II wojny
światowej. To również bohaterski zryw żołnierzy Armii Krajowej i ludności cywilnej stolicy. W
trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się, jak wyglądało życie codzienne w ogarniętym walkami
mieście. Skąd czerpano podstawowe informacje? Czynny udział w tych wydarzeniach mieli
dwaj bohaterowie wystawy „Misja: Polska” – Władysław Bartoszewski i Jan Nowak-
Jeziorański. Jaka była ich rola w szeregach Państwa Podziemnego podczas walk
powstańczych?
Podczas zajęć uczeń:
- charakteryzuje cele oraz działalność Polskiego Państwa Podziemnego i Armii
Krajowej - omawia cele Planu „Burza”
- wyjaśnia przyczyny i omawia skutki wybuchu powstania warszawskiego oraz ocenia
postawę aliantów i ZSRR wobec powstania
Cel i podstawa programowa
Uczeń potrafi opisać cele i działania Polskiego Państwa Podziemnego podczas niemieckiej
okupacji. Ponadto charakteryzuje przyczyny i skutki wybuchu powstania warszawskiego oraz
ocenia postawę naszych zachodnich sojuszników i Związku Sowieckiego wobec walk
powstańczych w Warszawie latem 1944 roku.
Formularz rezerwacji zajęć w muzeum
Informacje praktyczne
Lekcje stacjonarne
- zajęcia odbywają się w wybranych salach na wystawie „Misja: Polska”
Terminy
Lekcje stacjonarne
- wtorek–niedziela, 8.30–16.45 (pierwsza lekcja: 8.30, ostatnia lekcja: 15.30)
- czas trwania: 65 minut
Oferta specjalna
- istnieje możliwość przeprowadzenia niektórych lekcji w języku angielskim lub niemieckim, po wcześniejszym ustaleniu
Cena
Lekcje stacjonarne
- 200 zł za grupę od 16 do 30 osób,
- 150 zł za grupę do 15 osób
Rezerwacja
- Formularz rezerwacji:
www.bilety.ossolineum.pl
Kontakt
Grupy
integracyjne
Grupy
od 16 do 30 osób
W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości prosimy o kontakt.
Sekcja Edukacji Muzeum Pana Tadeusza
edukacja@ossolineum.pl | tel. 71 75 50 625 | 71 755 06 53 | 71 755 06 54 | 71 755 06 29
Zajęcia dostosowujemy do potrzeb grup integracyjnych. W celu dostosowania zajęć prosimy o kontakt:
Grupy od 16 do 30 osób dzielone są na dwie mniejsze, dla których zajęcia prowadzone są równolegle, w tym samym czasie, przez dwóch edukatorów; ze względu na konieczność podziału grup obecność dwóch opiekunów jest obowiązkowa.