Salon dźwięków romantycznych

Salon dźwięków romantycznych

>>>AKTUALNY program na sezon 2018/2019

Cykl koncertów kameralnych odbywających się w jednej z sal ekspozycyjnych – w Salonie romantycznym, który stanowi przestrzeń zaaranżowaną z myślą o XIX-wiecznym rozkwicie twórczości artystycznej oraz rozwoju życia towarzyskiego. Program cyklu prezentuje różnorodność muzyki epoki romantyzmu, akcentując jednocześnie wpływ estetyki romantycznej na kompozytorów tworzących w czasach późniejszych. Koncerty wykonywane są przez młodych artystów. Podczas recitali Salon romantyczny stanie się nie tyle koncertową salą, ile miejscem towarzyskiego spotkania przy okazji słuchania świeżych muzycznych interpretacji. W każdym miesiącu zabrzmi w nim inny instrument.

Program na sezon 2017/2018

MINIONE

czerwiec 2018

Program:

Jan Sebastian Bach – Sonata g-moll na flet i fortepian BWV 1020
Ian Clarke – Hypnosis
Adam Porębski – Orient bis na flet solo
Fryderyk Chopin – Nokturn cis-moll. Lento con gran espressione nr 20
Edward Elgar – Salut d’amour op. 12
Jules Mouquet – La flûte de Pan na flet i fortepian op. 15
Taras Yachshenko – Adieu Tango

czas trwania: 50’

Tuż przed wakacjami zapraszamy na ostatni w tym sezonie koncert z cyklu Salon dźwięków romantycznych. Podczas recitalu zabrzmi między innymi wydane pośmiertnie Lento con gran espressione cis-moll Fryderyka Chopina. W środkowej części tej kompozycji można usłyszeć cytaty z Chopinowskiego Koncertu f-moll i pieśni Życzenie. Kompozytor ukończył Lento con gran espressione w 1830 roku i zadedykował je siostrze – Ludwice Jędrzejewiczowej. Ludwika prowadziła spis niepublikowanych dzieł brata, w którym zanotowała, że jest to „Lento w rodzaju nokturnu”. Natomiast Marceli Antoni Szulc, autor pierwszej monografii kompozytora, wydał tę kompozycję z dopiskiem Adagio. Dlatego dzieło uznawane jest przez badaczy zarówno za nokturn, jak też za jeden z Chopinowskich liryków ulotnych. Podczas koncertu zabrzmi również Hypnosis współczesnego brytyjskiego kompozytora i flecisty Iana Clarke’a. Jego utwory charakteryzują się wcześniej niespotykanymi technikami wydobywania dźwięków z fletu. Recital zamknie Adieu Tango ukraińskiego artysty Tarasa Yachshenki. Utwór wykonywany jest przez flecistów i skrzypków, a dźwiękom głównego instrumentu towarzyszy złożona harmonicznie partia fortepianu.

Artystki:

Iwona Sarwińska – flecistka. Urodzona w 1993 roku w Gdańsku. W wieku 8 lat rozpoczęła naukę w OSM I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku u mgr Małgorzaty Dubrowińskiej-Egielman. Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fletu prof. Jerzego Mrozika. Od 2017 roku pracuje jako pierwsza flecistka Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Brała czynny udział w wielu kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych flecistów: prof. Petera Lukasa Grafa, prof. Larsa Asbjornsena, prof. Pierre’a Yves’a Artauda, prof. Elizabeth Most, prof. Dejana Gavrica, Łukasza Długosza, Cezarego Traczewskiego, Elżbiety Woleńskiej. Laureatka konkursów zarówno w muzyce solowej, jak i kameralnej w różnych składach m.in. z gitarą, w triach i kwartecie. Do jej największych osiągnięć oraz sukcesów artystycznych należą m.in.: II miejsce w X Ogólnopolskim Wiosennym Festiwalu Fletowym w Sochaczewie (2011), I miejsce w VI Warmińsko-Mazurskim Festiwalu Fletowym w Olsztynie (2011), III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Miniatura w Bydgoszczy (2011), III miejsce w Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu (2015), I miejsce w Konkursie Małych Form Instrumentalnych we Wrocławiu (2016), nagroda dla najlepszego Kwartetu fletowego w IV Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Kameralnej Od MoCarta do Mozarta w Warszawie pod artystycznym patronatem Grupy MoCarta (2010), I miejsce w VII Piotrkowskim Spotkaniu Fletowym w Piotrkowie Trybunalskim (2014), wyróżnienie w XVIII Międzynarodowym Przeglądzie Zespołów Kameralnych w Jaworze (2016). Stypendystka Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Młoda Polska za osiągnięcia artystyczne oraz Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej w Elblągu.

Anna Markowicz – pianistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr Elżbiety Zawadzkiej (fortepian) i prof. dr hab. Heleny Furmanowicz-Kurzyńskiej (kameralistyka fortepianowa). W latach 2015/2016 studiowała także w uczelniach zagranicznych: Hochschule für Musik und Theater w Monachium (Niemcy) u prof. Sylvii Hewig-Tröscher i Conservatorio superior de música J. Rodrigo w Walencji (Hiszpania) u prof. Belen Martin i prof. Belen Sánchez. Obecnie kończy studia podyplomowe Tyflopedagogika z elementami psychologii rewalidacyjnej w Galicyjskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie. Umiejętności pianistyczne rozwijała podczas wielu kursów muzycznych i lekcji mistrzowskich u takich profesorów jak: Mariusz Sielski, Paweł Zawadzki, Włodzimierz Obidowicz, Krystyna Borucińska, Muriel Chemin, Irene Armoniene, Christiane Karajev czy Roxana Gheorghiu. Współpracowała z wieloma zespołami jako pianistka, ale także jako klawesynistka, otrzymując Nagrodę dla najlepszej klawesynistki na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów kameralnych „Wokół Haendla” w Krakowie (listopad 2009). W trakcie studiów zagrała szereg koncertów w duecie fortepianowym z Małgorzatą Krzyżanowską, z którą zdobyła również wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie im. J. Zarębskiego w Łomiankach (kwiecień 2015), a jej współpraca z altowiolistką Weroniką Skowrońską przyniosła III nagrodę na XIV Międzynarodowym Konkursie „Premio Citta’ di Padova” w Padwie (czerwiec 2016). W listopadzie 2016 roku razem z flecistką Iwoną Sarwińską otrzymała wyróżnienie I stopnia na XVIII Międzynarodowym Przeglądzie Zespołów Kameralnych w Jaworze. Od 2016 roku prowadzi działalność pedagogiczną, a także występuje na wielu scenach w Polsce i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Włochy, Litwa, Ukraina), wykonując szeroki repertuar zarówno solistyczny, jak i kameralny.

CZERWIEC 2018

  • niedziela, 10 czerwca 2018, godz. 18.00
    Marek Belko / tenor
    Anna Snelewska / fortepian

Program:
Stanisław Moniuszko – Romans
Antonín Dvořák – A les je tichý kolem kol; Když mne stará matka; Široké rukávy
Peter Martinček – Seltsame Lieder
Edvard Grieg – Ich liebe dich
Eduardo di Capua – O sole mio
Consuelo Velázquez – Besame mucho
Augustín Lara – Granada
Franz Schubert – Ständchen
Mikuláš Schneider Trnavský – Sedí kukuk na javore; Takú som si frajerôčku; Zaspievalo vtáča
Richard Strauss – Morgen

czas trwania: 45’

Artyści:

Marek Belko – tenor, urodzony na Słowacji. Student Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu profesora Piotra Łykowskiego. Laureat wielu konkursów wokalnych za granicą, m.in. na Słowacji i w Czechach. Dwukrotny zdobywca nagrody dla najlepszego tenora w Międzynarodowym Konkursie im. R. Petráka w Żylinie. Swoje umiejętności doskonalił, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych śpiewaków, takich jak: Peter Dvorský, Ľubica Rybárska, Piotr Łykowski, Peter Harvey. Występował z Narodową Orkiestrą w Żylinie oraz Orkiestrą Symfoniczna w Ostrawie. Brał udział w następujących operach: Viva la mamma (Guglielmo) G. Donizettiego, Weselu Figara (Basilio) i Don Giovannim (Ottavio) W. A. Mozarta, Sprzedanej narzeczonej (Waszek) B. Smetany, Trautzlu (Trautzl) J. Zastery. W 2012 r. uczestniczył w letnim festiwalu „Opernfestspiele” w St. Margarethen w Austrii, biorąc udział w operze Carmen G. Bizeta pod kierunkiem Wolfganga Grohsa, Kalmana Szennaiego i Alessandro Pagliazziego. W ramach festiwalu “1000 lat Muzyki we Wrocławiu” śpiewał partię Orfea w operze Orfeo dolente D. Belliego z towarzyszeniem Akademickiej Orkiestry Barokowej. W tym samym roku wykonał także solową partię tenorową w Stabat mater A. Dvořáka na 43. Festiwalu Barbórkowym Chórów Akademickich. Brał również udział w projekcie z Orkiestrą Barokową (pod batutą Jarosława Thiela), gdzie śpiewał partię ewangelisty w Pasji wg. św. Łukasza G. Ph. Telemanna. W ramach 55. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju wystąpił w roli głównej w operze Nowy Don Kichot, czyli sto szaleństw S. Moniuszki (opera wystawiana była również w Warszawskiej Operze Kameralnej).

Anna Snelewska – pianistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Pawła Zawadzkiego. Podczas studiów doskonaliła swój warsztat pianistyczny u wielu wybitnych pianistów-pedagogów: prof. Grzegorza Kurzyńskiego, prof. Michaila Markova, prof. Andrzeja Artykiewicza, prof. Elżbiety Stefańskiej, prof. Katarzyny Popowej-Zydroń, prof. Mai Nosowskiej. Uczestniczyła w Międzynarodowym Forum Pianistycnym „Bieszczady bez granic” w Sanoku (2010 r.) pod kierunkiem prof. Andrzeja Jasińskiego, prof. Viery Nosiny oraz prof. Włodzimierza Obidowicza. Od 2015 r. jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Wokalnym w charakterze korepetytora wokalnego. Pracuje również w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu jako akompaniator. Laureatka wielu nagród za wyróżniający się akompaniament, w tym m.in.: Nagrody Roberta Pechanca za wyróżniającą się współpracę pianistyczną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym R. Petraka w Żylinie (Słowacja) oraz dyplomu uznania dla wyróżniających się pianistów-kameralistów w XIV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu. Od 2015 r. regularnie uczestniczy w charakterze wykładowcy-akompaniatora w Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjno-Kantatowej „Vratislavia”.

maj 2018

    • niedziela, 13 maja 2018, godz. 18.00
      Sylwia Kapela / sopran
      Małgorzata Jaworska / fortepian

 

Program:
Część I:
Stanisław Moniuszko – Zosia ze zbioru Śpiewnik domowy
Ignacy Jan Paderewski – Nad wodą wielką i czystą op. 18 nr 2
Maria Szymanowska – Świtezianka
Fryderyk Chopin – Precz z moich oczu op. 74 nr 6
Stanisław Niewiadomski – Grzeczna dziewczyna

Część II:
Franz Schubert – Hin und wieder fliegen Pfeile D. 239
Johannes Brahms – Mädchenlied op. 107 nr 5
Stanisław Moniuszko – Kotek ze zbioru
Śpiewnik domowy Mauro Giuliani – Lebe wohl, o mütterliche Erde
Sergiej Rachmaninow – Siren
Franz Schubert – Frühlingsglaube D. 687

czas trwania: 30’

Podczas majowego recitalu z cyklu Salon dźwięków romantycznych usłyszymy najpiękniejsze pieśni romantyczne. Chociaż powstawały w różnych dziesięcioleciach XIX, a nawet XX wieku (Precz z moich oczu Chopina skomponowana została około roku 1827, a Grzeczna dziewczyna Niewiadomskiego w 1928), wszystkie charakteryzuje konwencja romantyczna. W programie pierwszej części koncertu znalazły się utwory ze słowami Adama Mickiewicza. W interpretacji Sylwii Kapeli i Małgorzaty Jaworskiej zabrzmi Zosia Stanisława Moniuszki, inspirowana fragmentem II części Dziadów. Bohaterką pieśni jest kapryśna dziewczyna, która odrzuca kolejnych zalotników. Podczas recitalu wykonana zostanie również pieśń Nad wodą wielką i czystą Ignacego Jana Paderewskiego do słów jednego z „liryków lozańskich”, a także Świtezianka – skomponowana przez teściową poety, Marię Szymanowską – opowiadająca historię dziewczyny i chłopca, którzy w tajemnicy spotykają się nad jeziorem Świteź. W Salonie romantycznym zabrzmi także sentymentalna pieśń Precz z moich oczu Fryderyka Chopina z tekstem wiersza Do M*** oraz Grzeczna dziewczyna Stanisława Niewiadomskiego, napisana do fragmentu IV części Dziadów. Natomiast w drugiej części programu znalazły się dzieła inspirowane twórczością Johanna Wolfganga Goethego (Hin und wieder fliegen Pfeile Franza Schuberta), Paula Heysego (Mädchenlied Johannesa Brahmsa), Johanna Ludwiga Uhlanda (Frühlingsglaube Schuberta) czy Ekatariny Beketovej (Siren Sergieja Rachmaninowa). Usłyszymy również pieśń Mauro Giulianiego i Kotka Moniuszki, czyli utwór ze zbioru Śpiewnik domowy. Tego typu kompozycje pisano po to, aby każdy mógł muzykować z rodziną we własnym salonie.

Sylwia Kapela – sopranistka. Absolwentka PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w klasie mgr Jolanty Pawlikowskiej i mgr Ewy Kowalczyk. Jeszcze w szkole muzycznej uczestniczyła w kursach Letniej Akademii Muzycznej (2014, 2015) pod kierunkiem prof. Agnieszki Monasterskiej. Studia kontynuowała w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr hab. Olgi Ksenicz. Jako członkini Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Wokalnej Muzyki Dawnej brała udział w wielu koncertach. Uczestniczyła również w projekcie „Polski Narodowy Chór Młodzieżowy”, w ramach którego wystąpiła w NOSPR w Katowicach pod batutą Paula McCreesha, wykonując partię chóralną w oratorium Sen Gerontiusa E. Elgara. Brała udział w koncertach z cyklu „Cztery pory roku” w Poznaniu, Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze pod batutą Agnieszki Franków-Żelazny i Marcina Tomczyka. Gościnnie występuje z Chórem NFM, z którym wykonywała m.in. Itaipu Ph. Glassa w Poczdamie czy Red waters, black sky Ch. Lloyda na festiwalu Jazztopad. Występowała także na festiwalu Wratislavia Cantans w koncercie Młodzi mistrzowie, wykonując partię Amore Profano z oratorium A. Scarlattiego San Casimiro Re di Polonia, jak również w Operze Wrocławskiej w studenckiej realizacji spektaklu Wesele Figara.

Małgorzata Jaworska – pianistka, pedagog. Absolwentka PWSM we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Włodzimierza Obidowicza. Ukończyła również Studium Akompaniamentu i Korepetycji Wokalnej we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od 1975 r. pracuje jako pedagog w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie od roku 1986 pracuje na stanowisku adiunkta. Jest też nauczycielem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej we Wrocławiu. Od 1993 r. regularnie uczestniczy w charakterze wykładowcy-akompaniatora w Mistrzowskich Kursach Wokalnych w Dusznikach-Zdroju oraz w Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjno-Kantatowej we Wrocławiu. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach pianistycznych i akompaniatorskich w Dusznikach-Zdroju, Weimarze i Rybnej. Prowadzi bogatą działalność artystyczną jako kameralista, akompaniator i solista. Wystąpiła w ponad tysiącu koncertów organizowanych przez Akademię Muzyczną we Wrocławiu, Warszawie, Katowicach, SPAM, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Filharmonię Wrocławską, Wałbrzyską, Szczecińską, Bydgoską, Częstochowską, Akademię Muzyczną w Enschede (Holandia), Ośrodek Kultury Polskiej w Pradze i Berlinie, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, PAGART, Ambasadę Polską w Pradze. Jako kameralista brała udział w licznych festiwalach, m.in. Wratislavii Cantans, Krakowskiej Wiośnie Muzycznej, Jesiennym Salonie Muzycznym w Szczecinie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku i Kamieniu Pomorskim, Letnich Koncertach w Łazienkach, Kameralnych Impresjach Muzycznych w Częstochowie, Dniach Muzyki XX Wieku we Wrocławiu. Była akompaniatorem w konkursach wokalnych krajowych i zagranicznych, np. w Uczelnianym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1985, wyróżnienie dla akompaniatora), Konkursie Wokalnym im. M. Ponce’a w Warszawie, Konkursach Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Concorso de Maitre de Chant” w Paryżu, Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w s’-Hertogenbosch, Międzyuczelnianych Konkursach Wokalnych w Dusznikach-Zdroju (1998, dyplom za wyróżniający się akompaniament). Brała udział w nagraniach archiwalnych dla PR i TV wraz z Ewą Werner (sopran) i Piotrem Łykowskim (kontratenor).

kwiecień 2018

  • niedziela, 8 kwietnia 2018, godz. 18.00
    Zofia Dynak / fortepian

Program:Fryderyk Chopin – 3 Mazurki op. 63
Mazurek H-dur op. 63 nr 1
Mazurek f-moll op. 63 nr 2
Mazurek cis-moll op. 63 nr 3
Roman Maciejewski – 3 Mazurki (nr 6-8)
Robert Schumann – Etiudy symfoniczne op. 13

czas trwania: 45’

Zofia Dynak – pianistka. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat. W roku 2010 ukończyła z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. R. Bukowskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Olgi Rusiny. Absolwentka wrocławskiej Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Faryniarza. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich z takimi wybitnymi pianistami i pedagogami jak: Dina Yoffe, Mamiko Suda, Andrzej Pikul, Andrzej Jasiński, Włodzimierz Obidowicz, Orla McDonagh, Aleksey Orlovetsky, Mikhail Voskresensky, Aleksander Mazdykow, Biljana Jasic Radovanovic, Mikhail Markov, Muriel Chemin, Peep Lassmann, Silke-Thora Matties, Urszula Bartkiewicz, Rita Kinka, Aleksandra Zvirblyte, Eugen Indijc. Jest laureatką międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. III nagrody na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym ,,Citta di Barletta” (Włochy, 2008), II nagrody na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym ,,Pia Tebaldini” (Włochy, 2009), pięciu nagród specjalnych IX Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” (Sanok, 2014): Nagroda „Indywidualność Forum”, Nagroda prof. Urszuli Bartkiewicz „Klawesynista Forum”, Nagroda prof. Viery Nosiny, Nagroda prof. Ludmiły Zakopets i Nagroda Instytutu Słowackiego w Warszawie, a także Nagrody Prezesa Podkarpackiej Fundacji Rozwoju Kultury na XI Forum Pianistycznym w Sanoku (2016), II Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Grand Prize Virtuoso w Londynie (2016). Występuje również jako kameralistka i w tej kategorii zdobyła wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego (Izabelin-Łomianki-Warszawa, 2015). W bogatym już dorobku artystycznym pianistki na uwagę zasługują: występ z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej na Festiwalu „Premia Filharmonii Łódzkiej”, udział w VI Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych“ w Koninie, w cyklu Młodzi Grają Chopina organizowanym przez Filharmonię Wrocławską w ramach obchodów Roku Chopinowskiego, w cyklu koncertowym Talenty w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz występ w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i na 50. Festiwalu Pianistyki Polskie w Słupsku. Koncertowała w wielu miastach Polski, w Niemczech, we Włoszech oraz Francji. W latach 2008 i 2009 otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia, a w latach 2014-2016 stypendium Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu dla najlepszych studentów. W nadchodzących miesiącach planowany jest jej debiut w Elgar Room, Royal Albert Hall w Londynie, występ z bydgoską orkiestrą Accademia del’Arco Chamber Orchestra oraz cykl recitali Chopinowskich z okazji rocznicy urodzin kompozytora.

Marzec 2018

  • niedziela, 11 marca 2018, godz. 18.00
    Weronika Strugała / wiolonczela
    Zuzanna Basińska / fortepian

Program:
Johannes Brahms – Sonata e-moll op. 38
cz. I Allegro non troppo
cz. II Allegretto quasi Menuetto
cz. III Allegro
César Franck – Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (w transkrypcji na wiolonczelę)
cz. I Allegretto ben moderato
cz. II Allegro molto
cz. III Recitativo-Fantasia
cz. IV Allegretto poco mosso
Gabriel Fauré – Elegia

czas trwania: 65’

Podczas marcowego koncertu z cyklu „Salon dźwięków romantycznych” usłyszymy dzieła Johannesa Brahmsa, Césara Francka i Gabriela Fauré.

Recital otworzy trzyczęściowa Sonata e-moll Johannesa Brahmsa. Kompozytor zadedykował ją Josefowi Gänsbacherowi, nauczycielowi śpiewu pochodzącemu z Austrii. Inspiracją dla niektórych tematów muzycznych sonaty były fugi Jana Sebastiana Bacha.

César Franck – kompozytor drugiego dzieła, które zabrzmi podczas recitalu – uznał w 1866 roku, że jego Sonata A-dur będzie znakomitym prezentem ślubnym dla Eugène’a Ysaÿe, belgijskiego skrzypka. Po ceremonii ślubnej pan młody wykonał przed gośćmi partię skrzypiec, przy fortepianie towarzyszyła mu francuska pianistka MarieLéontine BordesPène. Oficjalna premiera dzieła odbyła się w grudniu tego samego roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Brukseli. To wykonanie przeszło do historii – muzycy zaczęli grać sonatę kiedy zaczynało zmierzchać, a skończyli w ciemności, ponieważ kierownictwo muzeum nie zgodziło się na zapalenie świateł. Transkrypcji partii skrzypiec na wiolonczelę dokonał Jules Delsart, francuski wiolonczelista.

Ostatni utwór w programie, czyli późnoromantyczna Elegia, początkowo miał być jedną z części sonaty wiolonczelowej, nad którą Gabriel Fauré pracował od 1880 roku. Nigdy jednak jej nie ukończył. Pierwsze publiczne wykonanie Elegii odbyło się w 1883 roku w siedzibie Société Nationale de Musique (Narodowego Towarzystwa Muzycznego), którego współzałożycielem był Camille Saint-Saëns. Podczas premiery partię wiolonczeli grał Jules Loëb, jemu bowiem Fauré zadedykował swoje dzieło. Jean-Michel Nectoux, muzykolog i znawca twórczości Fauré, napisał w monografii Gabriel Fauré: A Musical Life z 1991 roku, że Elegia to „ostatni manifest francuskiego romantyzmu w muzyce”.

Weronika Strugała – wiolonczelistka. Naukę gry rozpoczęła w wieku 7 lat. W 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie wiolonczeli dr hab. Macieja Mazurka, prof. AM. Od roku 2015 jest również studentką Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, gdzie pracuje pod okiem profesora Stefana Kropfitscha. Jest laureatką licznych konkursów wiolonczelowych zarówno o zasięgu ogólnopolskim, jak i międzynarodowym. Do jej najwybitniejszych osiągnięć należą: I Nagroda w kategorii „Kameralistyka” w XV Międzynarodowym Konkursie im. I. Zarębskiego w Izabelinie (2015), I Nagroda w kategorii „Wiolonczela” w XIV Międzynarodowym Konkursie im. J. Zarębskiego w Łomiankach (2014), II Nagroda podczas II Turnieju Kameralnego w Trzech Odsłonach (2015), III Nagroda oraz Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu F. Chopina na VI Ogólnopolskim Forum Młodych Instrumentalistów (2010). Jako solistka oraz kameralistka występowała m.in. w Bułgarii, Austrii, Niemczech, Czechach, Słowacji czy na Tajwanie. Współpracowała i koncertowała z takimi orkiestrami jak Filharmonia Poznańska, SKO Kammerorchester, KMU Orchestr, CoOperate Orchestra, Webern Symphonie Orchester, Webern Kammerphilharmonie, Junge Philharmonie Wien czy C/O Chamber Orchester.

Zuzanna Basińska – pianistka i kameralistka. Studentka Royal Academy of Music w Londynie w klasie Michaela Dusseka oraz Jamesa Baillieu, gdzie studiuje dzięki Benjamin Dale Award. Jest laureatką wielu konkursów pianistycznych, muzycznych i kameralnych, m.in. II Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „Olimpo Musicale” w Prienai na Litwie (II nagroda), XVI Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego na Mazowszu (wyróżnienie i Nagroda Przewodniczącej Rady Miejskiej), VIII Międzynarodowego Niemiecko-Polskiego Konkursu Pianistycznego im. Hillera w Goerlitz (II nagroda) czy II Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Simone Delbert Fevrier w Nicei (II nagroda). Występowała w Wigmore Hall, St Martin-in-the-Fields, Austrian Cultural Forum, The Rudolf Kempe Society w Stratford-upon-Avon, David Josefowitz Recital Hall, Amarylis Fleming Concert Hall, Rezydencji Ambasadora Wielkiej Brytanii w Rzymie, Folkets Hus w Vänersborg, Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich, Filharmonii Poznańskiej, Auli Nova i wielu innych. Była wielokrotną stypendystką organizacji wspierającej kobiety – Business and Professional Women’s Club Poznań, a także Towarzystwa im. F. Nowowiejskiego. Otrzymała również Nagrody Miasta Poznania (w roku 2010 i 2011) oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za szczególne osiągnięcia w roku szkolnym 2009/2010. W latach 2009-2012 była objęta programem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Zuzanna Basińska uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich w Polsce, Anglii, Niemczech i Szwecji, kształcąc się pod kierunkiem wybitnych profesorów takich jak: Vanessa Latarche, Kevin Kenner, Colin Carr, Leonid Kerbel, Lewis Kaplan, Kaja Danczowska, Fumiko Eguchi, Anna Malikova, José Gallardo, Sergey Kravchenko, Edward Zienkowski, Waldemar Andrzejewski, Józef Stompel czy Wojciech Świtała. Występowała także z Matsem Lidströmem, Szymonem Krzeszowcem, Piotrem Janosikiem oraz Maciejem Młodawskim.

luty 2018

  • niedziela, 11 lutego 2018, godz. 18.00
    Agata Piątek / klarnet
    Magdalena Duś / fortepian

Program:

Jörg Widmann – Fantasie
Johannes Brahms – Sonata Es-dur op. 120
Jean Francaix – Tema con Variazioni

czas trwania: 40’

Jörg Widmann – twórca Fantazji, która otworzy lutowy „Salon dźwięków romantycznych” – jest niemieckim klarnecistą i kompozytorem. Ukończył to dzieło, mając zaledwie dwadzieścia lat, w 1993 roku. Widmann często sam wykonuje własne utwory. Jedną z najsławniejszych interpretacji Fantazji zaproponował na uroczystości zorganizowanej w 2010 roku z okazji 80. urodzin Waltera Finka, niemieckiego mecenasa kultury i miłośnika nowej muzyki. Kompozytor, który jednocześnie jest wirtuozem, wykonującym napisane przez siebie dzieła, to typowo romantyczny typ artysty (przykłady można mnożyć, wirtuozami-kompozytorami był m.in. Chopin, Liszt czy Paganini). Podczas recitalu wykonana zostanie również Sonata Es-dur op. 120 Johannesa Brahmsa. Kompozytor napisał ją w 1894 roku wraz z Sonatą f-moll, chociaż w 1890 roku stwierdził, że nie będzie więcej komponować. Zainspirowany jednak sposobem gry klarnecisty Richarda Mühlfelda, już w 1891 roku ukończył Trio klarnetowe a-moll. Zarówno trio, jak i obie wspomniane sonaty zostały zadedykowane Mühlfeldowi, którego Brahms nazywał żartobliwie „Panną Klarnet”. Recital zamknie Tema con Variazioni Jean’a Françaix. Dzieło powstało w 1974 roku na zamówienie Konserwatorium Paryskiego i zadedykowane zostało wnukowi kompozytora – Olivierowi. Temat utworu jest sześciokrotnie przekształcany w sposób wariacyjny. Kompozycja ma pogodny, jazzujący charakter.

Agata Piątek – klarnecistka. Studentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dr hab. Arkadiusza Adamskiego, prof. AM. Jest laureatką trzydziestu konkursów o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Do najważniejszych osiągnieć można zaliczyć m.in: udział w półfinale 4th International Clarinet Competition w Ghent, II miejsce w III Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych w Warszawie, I miejsce w X Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych w Jastrzębiu Zdroju, I miejsce oraz Judges Distinction Award w American Protege International Music Talent Comepetition w Nowym Jorku, II miejsce w IV Europejskim Kongresie Klarnetowym w Katowicach, I miejsce w Ogólnopolskim Przesłuchaniu CEA Instrumentów Dętych Drewnianych w Bydgoszczy. Agata Piątek występowała w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Jako solistka występowała z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej. W 2015 roku wzięła udział w mistrzowskim międzynarodowym kursie muzycznym „Morningside Music Bridge” w Calgary w Kanadzie, podczas którego uczestniczyła w nagraniu płyty „Morningside Music Bridge Highlights Collection”. Swoje umiejętności szkoliła m.in. u takich profesorów jak: Alessandro Carbonare, Franklin Cohen, Andreas Sundén, Florent Héau, Karel Dohnal, Gabor Varga czy Igor Františák. Sześciokrotna stypendystka Prezydenta Miasta Częstochowy, stypendystka Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, stypendystka Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz laureatka XII edycji programu stypendialnego „Młoda Polska”.

Magdalena Duś – pianistka, kameralistka, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą w 2006 r.ukończyła z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. Hanny Kryjak. W latach 2007-2014 otrzymała kilkadziesiąt nagród i wyróżnień dla pianisty-akompaniatora w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, w tym Nagrodę Indywidualną Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce). W roli pianisty-kameralisty występowała na wielu festiwalach, m.in. „Kolory Polski”, „Wszystkie Mazurki Świata”, „Plus pour la Culture” w Luksemburgu, „Summerwinds Munsterland” w Niemczech, „St Petersburg International Festival”, „SaxFest” w Wiedniu, „Artenetra” we Francji. Współpracowała z fundacjami „Młoda Muzyka Śląska” i „Cultura Animi” oraz ze stowarzyszeniami artystycznymi „Uwagi wARTe” i „Zdolni Do Wszystkiego”. W 2012 roku nakładem niemieckiego wydawnictwa Classic Clips, ukazała się płyta nagrana w duecie z saksofonistą Bartłomiejem Dusiem – „Malinconico”. Współpraca duetu o nazwie “MagDuś” zaowocowała II nagrodą w XVIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi (kwiecień 2013) oraz II nagrodą w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych Salieri-Zinetti w Weronie (wrzesień 2014, Włochy). W 2014 roku Magdalena Duś była oficjalnym pianistą-korepetytorem w kolejnej edycji International Hülsta Woodwinds Competition (Münster). Jako kameralistka jest zapraszana do udziału w projektach z wieloma zagranicznymi solistami takimi jak: David Walter, Christopher Hartmann, Christian Hommel, Michael Kofler, János Bálint, Florent Héau, Wenzel Fuchs, Arno Bornkamp, Vincent David. W 2015 roku Magdalena Duś wraz z klarnecistą Arkadiuszem Adamskim i wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrała płytę dla wydawnictwa DUX. W 2017 roku wraz z Bartłomiejem Dusiem została laureatką programu „Artysta-rezydent”, organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, mającego na celu prezentację i promocję młodych artystów. W lipcu i sierpniu 2017 roku była oficjalnym pianistą-korepetytorem w klasie Davida Waltera na międzynarodowych warsztatach muzycznych we Francji i Niemczech.

Grudzień 2017

  • niedziela, 10 grudnia 2017, godz. 18.00
    Tiffany Tan / skrzypce
    Ashley Tan / fortepian

Program:

Edvard Grieg – Sonata III na skrzypce i fortepian op. 45:
cz. I Allegro molto ed appassionato;
cz. II Allegretto espressivo alla Romanza;
cz. III Allegro animato

Henryk Wieniawski – Fantazja na tematy z opery
 Faust Charlesa Gounoda op. 20

Gabriel Fauré – Après un rêve

czas trwania: 45’

Tiffany Tan – skrzypaczka. Urodzona w Singapurze w 1999 roku. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat. Uczyła się w Singapurze, Wielkiej Brytanii (Purcell School of Music) i w Polsce. Laureatka wielu konkursów, m.in. I Ogólnopolskiego Konkursu „Talenty Skrzypcowe” (2017, I nagroda), IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. W. Ernsta i K. Szymanowskiego (2016, III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. G. Ph. Telemana (2015, IV nagroda; 2014, III nagroda) czy Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. J. Kociana (2013, II nagroda; 2012, III nagroda). Koncertowała w Wielkiej Brytanii, Polsce, Singapurze, Czechach i Rosji. Występowała jako solistka z Wolfgang Chamber Orchestra of Philippines, Slobodkina Symphonic Orchestra of Moscow i Orkiestrą Teatru Muzycznego w Poznaniu. Uczestniczyła w „Warsztatach z Laureatem” organizowanych przez Towarzystwo Wieniawskiego w Poznaniu – z prof. Zacharem Bronem, Piotrem Pławnerem i Keiko Urushihara. Jest absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej II Stopnia im. F. Chopina (dyplom z wyróżnieniem). W 2015 roku rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Bartosza Bryły i as. Michała Bryły.

Ashley Tan – pianistka. Urodzona w Singapurze w 2002 roku. Kiedy miała 6 lat, jej rodzina przeniosła się do Wielkiej Brytanii. Tam artystka zaczęła naukę gry na fortepianie u Lidii Amorelli i Louisa Alvanisa. W 2017 roku zdobyła dyplom ABRSM (Rada Brytyjskich Królewskich Szkół Muzycznych). Otrzymała stypendium na kształcenie u prof. Andrzeja Tatarskiego w Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Poznaniu. Jest laureatką m.in. IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Augustowie (3. nagroda). Zdobyła również wyróżnienie w XX Ogólnopolskim Turnieju Pianistycznym im. H. Czerny-Stefańskiej w Żaganiu. Koncertowała w wielu krajach: Polsce, Singapurze, Niemczech, Wielkiej Brytanii i na Litwie.

listopad 2017

  • niedziela, 5 listopada 2017, godz. 18.00
    Jakub Czekierda / fortepian

Program:

Fryderyk Chopin – Barkarola Fis-dur op. 60

Wolfgang Amadeusz Mozart – Sonata C-dur KV 545:
cz. I Allegro;
cz. II Andante;
cz. III Rondo

Grażyna Bacewicz – II Sonata fortepianowa:
cz. I Maestoso;
cz. II Largo;
cz. III Toccata

czas trwania: 40’

Jakub Czekierda – pianista. Urodził się w 1991 roku w Bytomiu. Absolwent studiów I i II st. Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Raubo. Laureat wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „London” Grand Prize Virtuoso (2016, I nagroda i zaproszenie na recital do Royal Albert Hall w Londynie), International Music Competition w Berlinie – „Rising Stars” w kategorii instrument solo (2016, III miejsce), VII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego (2009, II miejsce), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Virtuosi per musica di pianoforte” w Czechach (2006, II miejsce i nagroda specjalna Prezydenta Czech). Dwukrotny stypendysta Miasta Piekary Śląskie oraz trzykrotny stypendysta Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W roku 2012 nagrał płytę z muzyką kameralną K. Szymanowskiego, H. Wieniawskiego, G. Tartiniego i N. Paganiniego wraz z portugalskim skrzypkiem Nuno Soaresem w Radiu Łódź. W ramach promocji płyty i wydawnictwa AdiArt koncertował m.in. w Łęczycy, Łodzi, Filharmonii Zielonogórskiej oraz w Lizbonie i Bradze. W 2013 roku zagrał recital w Muzeum Fryderyka Chopina w ramach koncertu z serii „Młode Talenty”, składający się z utworów J. Haydna, F. Chopina i S. Prokofiewa. W tym samym roku koncertował także na Litwie, wykonując dzieła F. Chopina i L. van Beethovena. W 2015 roku występował na Słowacji, gdzie grał utwory G. Bacewicz, F. Chopina i J. Haydna.

Październik 2017

  • niedziela, 8 października 2017, godz. 18.00
    Elżbieta Lechowska / wiolonczela
    Kasper Lechowski / fagot

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart – Sonata na fagot i wiolonczelę KV 292
cz. I Allegro
cz. II Andante
cz. III Rondo. Allegro

Gioacchino Rossini – arie z opery Cyrulik sewilski

Ecco ridente in cielo
Largo al factotum
Una voce poco fa
Dunque io son?
Zitti zitti, piano piano
Di si felice innesto

czas trwania: 40’

Nowy sezon koncertów w Muzeum Pana Tadeusza zainaugurują Elżbieta i Kasper Lechowscy. Na pierwszym recitalu z cyklu Salon dźwięków romantycznych zabrzmią dźwięki wiolonczeli i fagotu. W programie niedzielnego koncertu znalazły się kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta i Gioacchina Rossiniego.

Mozartowską Sonatę na fagot i wiolonczelę KV 292 opublikowano około 1800 roku, chociaż jej pierwsza wersja została napisana najprawdopodobniej już w 1775 roku przez 19-letniego wówczas kompozytora. Niektórzy historycy muzyki uważają, że pierwotnie sonata była przeznaczona na dwa fagoty lub na fagot i instrument klawiszowy. Pewne jest, że partie fagotu mają charakter bezsprzecznie wirtuozowski. Natomiast Cyrulik sewilski Rossiniego został ukończony w 1816 roku i jest jedną z najczęściej wystawianych oper. Podczas październikowego koncertu usłyszymy najsłynniejsze arie z Cyrulika w aranżacji na fagot i wiolonczelę. Zabrzmią między innymi fragmenty takie jak: Ecco ridente in cielo – serenada, którą hrabia Almaviva śpiewał młodej Rozynie pod balkonem, Largo al factotum – osobista zapowiedź cyrulika Figara czy Una voce poco fa – wspomnienie ukochanego przez Rozynę.

Elżbieta Lechowska – wiolonczelistka. Urodziła się w 1984 roku. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 10 lat w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Pile. Naukę kontynuowała w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia magisterskie ukończyła w 2009 r. w klasie ad. Macieja Kamrowskiego. Od zawsze fascynowała ją praca w orkiestrze. W trakcie studiów prowadziła sekcję wiolonczel Akademickiej Orkiestry Symfonicznej (partie solowe w Koncercie fortepianowym B-dur J. Brahmsa, Symfonii „Z Nowego Świata” A. Dvořaka, Symfonii nr 4 op. 60 K. Szymanowskiego). Była także koncertmistrzem w Orkiestrze Kameralnej Accademia dell’arco. Doświadczenie zawodowe zdobywała w ramach projektu Jugendsinfonieorchester Elbe-Weser, współpracowała jako muzyk orkiestrowy z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Operą na Zamku w Szczecinie, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy. W latach 2012–2015 zatrudniona była w Operze Wrocławskiej jako muzyk tutti. Swoje umiejętności doskonaliła w trakcie kursów i warsztatów pod okiem znakomitych wiolonczelistów, m.in.: Natalii Szachowskiej, Alexandra Neustroeva, Romana Jabłońskiego, Tomasza Strahla, Piotra Janosika, Dominika Połońskiego. Obecnie bierze czynny udział w projektach operowych i symfonicznych.

Kasper Lechowski – fagocista. Urodził się w 1983 roku we Wrocławiu. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat. Uczęszczał do szkoły muzycznej I st. im. G. Bacewicz oraz II st. im. R. Bukowskiego. Studiował na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu i w Konserwatorium Królewskim w Antwerpii. Karierę zawodową rozpoczął w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Był również solistą Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus w Warszawie. Obecnie solista Opery Wrocławskiej. W swoim dorobku ma wiele nagrań płytowych oraz archiwalnych.

* * * *

Zapraszamy również na koncerty z nowego cyklu Współbrzmienia.