Rozmowy z laureatami
Nagrody im. Witolda Gombrowicza
- Wszystkie spotkania odbywają się w formie transmisji online:
www.facebook.com/panatadeusza/live
O cyklu
Cykl spotkań z laureatami jednego z najważniejszych w Polsce wyróżnień literackich – Nagrody im. Witolda Gombrowicza, która od początku istnienia, od 2016 roku, wskazuje najważniejsze nowe zjawiska w polskiej prozie. Laureatami byli Maciej Hen i Weronika Murek, Anna Cieplak, Marcin Wicha i Olga Hund. Podczas trzeciej edycji Festiwalu Tradycji Literackich gościliśmy ubiegłoroczną laureatkę, Olgę Hund. W tym roku do Wrocławia zaprosiliśmy Annę Cieplak i Weronikę Murek.
Tej jesieni spotkamy się z jedną z nominowanych pisarek, wtedy już – zwyciężczynią: Joanną Gierak-Onoszko („27 śmierci Toby’ego Obeda”, Wydawnictwo Dowody na Istnienie), Dorotą Kotas („Pustostany”, Wydawnictwo Niebieska Studnia), Barbarą Sadurską („Mapa”, Nisza), Natalką Suszczyńską (zbiór opowiadań „Dropie”, Ha!art) lub Urszulą Zajączkowską (eseje „Patyki, badyle”, Marginesy). W rozmowie prowadzonej przez Marię Marszałek weźmie udział również kurator Nagrody.
Spotkanie z Barbarą Sadurską, tegoroczną laureatką Nagrody im. Witolda Gombrowicza za najlepszy debiut prozatorski. Jak ogłoszono w laudacji, doceniony został kunszt, z jakim autorka napisała „Mapę” (Wydawnictwo Nisza), niezwykły zbiór opowiadań opublikowany w 2019 roku. Laureatka otrzymała nagrodę finansową w wysokości czterdziestu tysięcy złotych oraz lornetkę – przedmiot mający wyjątkowe znaczenie dla patrona nagrody. W rozmowie z Barbarą Sadurską weźmie udział również Tomasz Tyczyński, kurator Nagrody.
Barbara Sadurska – prawniczka, pisarka. Laureatka konkursu na najlepsze opowiadanie Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania we Wrocławiu (2018) oraz Nagrody im. Witolda Gombrowicza (2020). Debiutowała bardzo dobrze przyjętym zbiorem opowiadań „Mapa” (Nisza 2019), za który otrzymała tytuł Olśnienia Roku (Onet 2020) oraz Literacką Nagrodę im. Witolda Gombrowicza (2020). Mieszka w Krakowie.
Tomasz Tyczyński – absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1989–1997 pracował w Instytucie Slawistyki PAN. Publikował w czasopismach literackich i naukowych oraz w materiałach Programu Pierwszego Polskiego Radia. Od 2007 roku kierownik i kurator Muzeum Witolda Gombrowicza, oddziału Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. Autor bloga literackiego Prowincja Gombrowicz (tyczynski.muzeumliteratury.pl). Pomysłodawca Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza, sekretarz kapituły Nagrody, dyrektor programowy towarzyszącego nagrodzie festiwalu „Opętani Literaturą ”.
Maria Marszałek – absolwentka historii sztuki i psychologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Doktorantka w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Laureatka stypendium „European Museum of the Year Award” dla młodych pracowników muzeów. Pracuje w Gabinecie Literackim im. Tadeusza Różewicza w Muzeum Pana Tadeusza.
Weronika Murek urodziła się w 1989 roku w Bytomiu, jest prozaiczką, autorką opowiadań i sztuk teatralnych, absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Autorka zbioru „Feinweinblein. Dramaty” (nominowanego do Paszportów Polityki) oraz zbioru opowiadań „Uprawa roślin południowych metodą Miczurina”. W 2014 roku opowiadanie Murek „Popołudnie, róża, ług” zostało nagrodzone w organizowanym przez Delegaturę Unii Europejskiej w Pekinie oraz chińską organizację literacką The Bookworm projekcie Flash Europa 28. Za sztukę „Feinweinblein” w 2015 roku zdobyła Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Za „Uprawę roślin południowych metodą Miczurina” była nominowana do Paszportu „Polityki” w kategorii literatura, do Nagrody Literackiej Nike, do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii proza oraz do Nagrody Conrada. Otrzymała za tę książkę w 2016 roku Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza. W 2017 w Pekinie odbyła się premiera spektaklu Grzegorza Jarzyny „Dwa miecze”, do którego Weronika Murek napisała część tekstu. Była to pierwsza premiera głośnego polskiego reżysera realizowana na terenie Chin z międzynarodowym zespołem aktorów z Chin, Polski i Stanów Zjednoczonych. Scenariusz oparty był na opowiadaniu Lu Xuna, jednego z najważniejszych chińskich pisarzy i eseistów I połowy XX wieku. Murek jest felietonistką między innymi „Książek”, „Pisma”, „Dwutygodnika” i „Krytyki Politycznej”, a także autorką komentarzy do książek, ostatnio posłowia do „apokalipsy ludzi pracy” victora hugo mãe opublikowanej przez Wydawnictwo Ossolineum. Jest również stypendystką Funduszu Wyszehradzkiego. Na podstawie opowiadania „W tył, w dół, w lewo” z omawianego zbioru Martyna Majewska nakręciła niedawno krótkometrażowy film „Maria nie żyje”, który miał premierę na Krakowskim Festiwalu Filmowym. „Uprawa…” została wydana również po francusku, słowacku, węgiersku i serbsku.
Dobromiła Jankowska (1981) – absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, tłumaczka literatury angielskiej. Od 2007 roku koordynuje prace związane z festiwalem Opowiadania we Wrocławiu. W 2009 roku jurorka konkursu na najlepszy zbiór opowiadań im. Franka O’Connora (Cork, Irlandia), jednej z najbardziej prestiżowych nagród literackich na świecie. Obecnie kieruje Gabinetem Literackim im. Tadeusza Różewicza we wrocławskim Muzeum Pana Tadeusza (Ossolineum).
Anna Cieplak – pisarka, animatorka kultury. Autorka książek „Ma być czysto”, „Lata powyżej zera”, „Lekki bagaż” oraz współtwórczyni z Lidią Ostałowską książki dla dzieci „Zaufanie”. Zdobywczyni Nagrody Conrada i Nagrody Gombrowicza za debiut literacki, nominowana m.in do Nagrody Nike, Paszportów Polityki, Nagrody Literackiej Gdynia oraz European Union Prize for Literature. Felietonistka „Czasu kultury”, prowadząca zajęcia twórczego pisania na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W latach 2009–2018 działaczka Świetlicy Krytyki Politycznej w Cieszynie, do 2019 specjalistka ds. projektów społecznych w Regionalnym Instytucie Kultury w Katowicach.
Magda Piekarska – publicystka, recenzentka teatralna. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Przez lata związana z wrocławskimi dziennikami – „Słowem Polskim”, „Gazetą Wrocławską” i „Gazetą Wyborczą”, na łamach których ze zmiennym sukcesem użerała się z decydentami o jakość wrocławskiej kultury. Kiedy podziękowano jej za dalszą współpracę, nie załamała się, tylko zaczęła szukać wyzwań gdzie indziej. Dziś, poza tym że pisze nie tylko o kulturze dla Wysokich Obcasów Extra i Women's Health, oraz wyłącznie o teatrze dla portalu teatralny.pl, Didaskaliów, Dialogu i Teatru, potrafi oporządzić stado trzydziestu paru koni, wyremontować (z pomocą przyjaciół) stary dom i narąbać drew. Najprawdziwszą siekierą!