VI Festiwal Tradycji Literackich

„Zaśpiewać Konopnicką” – koncert w Salonie romantycznym

  • 9 września 2022 (piątek), godz. 18.00
  • wstęp bezpłatny
  • liczba miejsc ograniczona
  • wejściówki do odbioru w kasach muzeum od 1 września

Projekt „Zaśpiewać Konopnicką” jest autorskim pomysłem pianistki Moniki Kruk realizowanym w ramach Stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej oraz upowszechniania kultury w 2022 roku.

Jego głównym celem jest zaprezentowanie nieznanych dotychczas pieśni skomponowanych przez kompozytorów polskich do wierszy Marii Konopnickiej. Realizacja koncertu ma na celu rozpropagowanie poprzez muzykę poezji tej pisarki w roku jubileuszowym. Poprzez koncerty chce przywrócić do powszechnej świadomości wiersze, a zarazem dotychczas nie wykonywane i nienagrane utwory muzyczne odnalezione w archiwalnych zbiorach specjalnych bibliotek w Polsce.

Wydarzenie będzie miało charakter edukacyjny, przybliżając przede wszystkim sylwetkę pisarki oraz jej twórczość zawartą w utworach niedocenianych, zapomnianych polskich kompozytorów. W koncercie udział biorą znakomici śpiewacy:  Magdalena Wachowska – mezzosopran oraz Jerzy Butryn – bas-baryton.

Czołowa polska poetka i pisarka epoki pozytywizmu dziś nie ma wielbicieli. Czytanie Konopnickiej jest niepopularne, a jej twórczość interesuje głównie historyków literatury. Choć niektórzy mówią o niej „poetka zapomniana”, to jednak twórczość Marii Konopnickiej w bardzo wyraźny sposób dotyka rzeczywistości XXI wieku: jej teksty mówią o wartościach uniwersalnych – o miłości i cieple rodzinnego domu, o potrzebie tolerancji i niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, o szukaniu radości. Jako pisarka nie była obojętna wobec żadnego z ważnych problemów społecznych i politycznych swojego czasu, w tym wobec nękania mniejszości narodowych i wyznaniowych. Z jej utworów bije szacunek dla człowieka pokrzywdzonego przez los i przejęcie jego cierpieniem. Twórczość Marii Konopnickiej w doskonały sposób ukazuje również duszę polską i tożsamość Polaka. W swych utworach poetka sławi polski dom rodzinny (ubogi, gościnny, pobożny i wierny ojczyźnie, zakorzeniony, pełen szacunku dla prostych ludzi). Chwali polskie wychowanie dzieci, rodzinność i ludowe wierzenia. Z jej pióra lał się żar miłości do Ojczyzny, pochwała ludu jako podstawy polskości i ziemiaństwa jako jej ostoi oraz jedności narodowej. Pisarka powinna być dla nas ponadczasowym wzorem matki, nauczycielki i duchowego bojownika o wolność i niepodległość. Trafnie opisywała bolączki ówczesnej „Polski”. Od czasów jej działalności minęło sto lat, a sytuacja wydaje się bardzo podobna.


Autorka

Monika Kruk – ukończyła studia pianistyczne poszerzone o profil coachingu wokalnego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2012 roku uzyskała dyplom w zakresie gry na fortepianie w klasie dra hab. Michała Szczepańskiego i w klasie kameralistyki prof. dr hab. Magdaleny Blum. Jest także absolwentką Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni w Warszawie. W 2019 obroniła pracę doktorską w macierzystej uczelni.

Jest laureatką wielu nagród zarówno w kameralnych konkursach ogólnopolskich jak i międzynarodowych. Otrzymała dyplomy za wyróżniający się akompaniament podczas wielu konkursów wokalnych i fletowych oraz podczas przesłuchań regionalnych i makroregionalnych Szkół Muzycznych II stopnia. Jest także laureatką wielu solowych konkursów pianistycznych. Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w kursach interpretacji muzyki instrumentalnej, wokalnej oraz kameralnej w kraju i za granicą pod kierunkiem wybitnych profesorów m.in. Jerzego Marchwińskiego, Tomasza Herbuta, Macieja Pikulskiego, Olgi Pasiecznik, Jadwigi Rappe, Stephena Drury'ego, Esther de Bros czy Ronana O’Hory.

Obecnie Monika Kruk pracuje jako pianista – korepetytor na Wydziale Wokalnym w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz w macierzystej uczelni w klasie fletu oraz w klasach śpiewu. Pianistka zapraszana jest w charakterze korepetytora oraz kameralisty na Zimowe Kursy Wokalne w Dusznikach-Zdroju, Zimowe Warsztaty Fletowe w Szczawnie Zdroju czy Letnie Warsztaty „Zagraj z mistrzem” w Gnieźnie. Od kilku lat współpracuje z Narodowym Forum Muzyki w ramach projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy. Występowała w najważniejszych salach koncertowych Polski: Filharmonii Narodowej, Narodowego Forum Muzyki, Filharmonii Łódzkiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Filharmonii Kameralnej w Łomży oraz innych ważnych instytucjach kulturalnych. W 2021 roku przy współudziale Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) oraz Anny Bernackiej (mezzosopran) dokonała światowej premiery pieśni Mieczysława Wajnberga do wierszy Juliana Tuwima oraz Adama Mickiewicza. Współpracowała z czołowymi europejskimi flecistami m.in. Aldo Baertenem (Belgia), Mario Carollim (Freiburg), Paolo Taballione (Salzburg) czy Carlo Jansem (Luxemburg). Sprawuje opiekę artystyczną i organizacyjną nad Letnim Festiwalem Kameralnym „Muzyka w dawnym Wrocławiu” oraz Trzebnickimi Spotkaniami Muzycznymi. Uczestniczka programu „Scena muzyki polskiej” organizowanego przez NIMiT. Otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydenta Wrocławia w 2021 roku oraz Stypendium Zarządu Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej oraz upowszechniania kultury w 2022 roku. Pianistka jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów oraz wiceprezesem Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych „Mosty Kultury”.


Wykonawcy

Jerzy Butryn (bas-baryton) – absolwent wydziału wokalnego PSM II st. we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu na wydziale wokalnym w klasie śpiewu prof. Bogdana Makala (dyplom z wyróżnieniem). Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Musik Detmold w klasie śpiewu prof. Larsa Woldta. Obecnie wykładowca na wydziale wokalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Laureat I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kijowie (Ukraina), II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie im. K. Kurpioskiego we Włoszakowicach, III nagrody i nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kownie (Litwa), Nagrody Wydziału Kultury na Akademickim Konkursie Interpretacji Pieśni F. Chopina i R. Schumanna we Wrocławiu, finalista I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie Zdrój. Uczestniczył w kursach wokalnych w Dusznikach Zdrój, Kursie Interpretacji Muzyki Kantatowej i Oratoryjnej w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”, w Kursie Mistrzowskim u prof. Teresy Żylis-Gara, Eytana Pessena, Andrzeja Dobbera, prof. Anity Garanca, prof. Valeryego Buymistra, prof. Sabiny Martinaityte i prof. Zdzisława Krzywickiego. Uczestnik Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w ramach European Network of Opera Academies w Teatrze Wielkim w Warszawie.

Występował w salach filharmonii w Kieler Schloss, Teatro Comunale di Imola lo Stignani, Salle Pleyel, NOSPR w Katowicach, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Opolu, Jeleniej Górze, Rzeszowie, Częstochowie i Kaliszu, w ramach Festiwalu BBC Proms (Royal Albert Hall) w Londynie, Schleswig-Holstein Musik Festiwal w Kiel, Ohrid Summer Festival, Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Grand Theatre de Geneve, Theatre St. Gallen, teatro Regio w Parmie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Poznaniu, Operze Wrocławskiej, Wielkanocnym Festiwalu L.van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Opera Rara w Krakowie, Muzyka w Starym Krakowie, Muzyka w starym Lwowie, Leo Festiwal we Wrocławiu oraz Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdrój.

Współpracował z Paulem McCreesh’em, Patrick Fournillier, Giancarlo Guerrero, Alejo Perez, Paulem Goodwinem, Łukaszem Borowiczem, Amosem Talmonem, Rubenem Silvą, Tadeuszem Wojciechowskim, Benjaminem Bayl’em, Stanisławem Gałooskim, Jerzym Salwarowskim, Andrzejem Kosendiakiem, Agnieszką Franków-Żelazny, Janem Tomaszem Adamusem, Włodzimierzem Szymańskim, Przemysławem Stanisławskim, Calixto Bieito, Roberto Skolmowskim, Barbarą Wysocką, Ernstem Kovacicem. Od samego początku powstania współtworzył zespół „Collegium Zieleoski”, z którym to nagrał Offertoria i Communiones (Opera Omnia) Mikołaja Zieleoskiego (nagrodzone Złotym Orfeuszem Academie du Disque Lyrique we Francji i Fryderykiem w kategorii Muzyka Dawna). Współpracuje także z zespołem muzyki dawnej „Capella Cracoviensis”, „Capella Viridimontana”, „Wrocław Baroque Ensemble” (Fryderyk 2018), Teatrem Lalek we Wrocławiu oraz Chórem Narodowego Forum Muzyki, z którym odbył wiele koncertów w kraju i za granicą, a także brał udział w nagraniu H. Berlioz – Grande Messe des Morts, F.Mendelssohn-Bartholdy-Eliasz (nagroda Diapason d'Or de l’Année), B. Britten – War Requiem (Nagroda BBC Music Magazine w kategorii muzyka chóralna roku), oraz w roku 2017 nagroda Fryderyk w kategorii Muzyka Klasyczna za płytę z programem a capella. Od roku 2018 jest członkiem i kierownikiem artystycznym Wrocławskiego Oktetu Męskiego, z którym to prezentuje muzykę chóralną-ensemblową a capella w wydaniu męskim.

Ma na swoim koncie wiele koncertów i spektakli w kraju i zagranicą zarówno z repertuarem operowym, oratoryjnym, pieśniarskim jak i również muzyki cerkiewnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Wrocławia.

Magdalena Wachowska (mezzosopran) – absolwentka Szkoły Muzycznej II st. w Legnicy w klasie skrzypiec swojego ojca mgr Ryszarda Wachowskiego, Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej oraz Podyplomowych Studiów Logopedycznych Uniwersytetu Wrocławskiego.

W 2014 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Poznaniu, biorąc udział w prawykonaniu opery B. Coli – Anioł dziwnych przypadków. W kolejnych latach zaśpiewała w Poznaniu partie Ewy w Space Opera A. Nowaka, Maryny i Szynkarki w Borysie Godunowie M. Mussorgskiego, Serafina w Rozwodzie Figara E. Langer, II Damy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta oraz Jadwigi w Strasznym dworze St. Moniuszki. W Operze Bałtyckiej w Gdańsku wcieliła się w rolę Moniki w prawykonaniu opery Wehikuł czasu Fr. Bottigliero. W roku 2015 otrzymała Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury za najlepszy debiut operowy. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu im. A. Campi z Miklaszewiczów w Lublinie (3 miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. H. Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (3 miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Złote Głosy w Warszawie (3 miejsce i nagroda specjalna), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. I. Godina Iuventus Canti w Vráble (2 miejsce i nagroda specjalna) oraz Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju (3 miejsce).

Występowała z Filharmonią Dolnośląską, Filharmonią Narodową, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonią Opolską, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Poznańską oraz Filharmonią Sudecką. Brała udział w Festiwalu Opera Rara w Krakowie, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdroju, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu oraz Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonaliła podczas mistrzowskich kursów wokalnych, prowadzonych przez: Andrzeja Dobbera, Anitę Garančę, Stefanię Kałużankę, Drahomirę Mičkową, Ellę Susmanek. Współpracowała z takimi dyrygentami jak Tomasz Bugaj, Massimiliano Caldi, Gabriel Chmura, Marco Guidarini, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Marek Moś, Przemysław Neumann, Marek Pijarowski, Wojciech Rodek, Małgorzata Sapiecha-Muzioł, Jan Ślęk, Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
– państwowego funduszu celowego.

MKiDN_czarne logotyp 2022