Szkolenie dla kadr
instytucji kultury

Dzieci w wieku
wczesnoszkolnym

  • 9–10 czerwca 2022
  • Muzeum Pana Tadeusza
    Kamienica Pod Złotym Słońcem
    Rynek 6, 50–106 Wrocław
Muzeum Pana Tadeusza zaprasza na bezpłatne szkolenie #muzealniaki. Szkolenie dla kadr instytucji kultury. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

W 2017 roku Muzeum Pana Tadeusza zainicjowało kampanię społeczną #muzealniaki – muzeum nie tylko dla dużych. Celem akcji jest nie tylko propagowanie uczestnictwa dzieci w kulturze, ale przede wszystkim wspieranie kadr instytucji kultury, które otwierają się na najmłodszych gości. Szkolenie kierujemy do pracowników instytucji kultury: edukatorów, muzealników, bibliotekarzy, pracowników obsługi widowni. Zajęcia zaplanowane są jako wsparcie aktywności programowych skierowanych do dzieci w wieku wczesnoszkolnym przybywających do instytucji kultury zarówno w grupach, jak i indywidualnie, z opiekunami. Szkolenie to również platforma wymiany doświadczeń pracowników różnorodnych instytucji kultury z całej Polski.


Publikacja poszkoleniowa


Zobacz film


Fotorelacja


Film szkoleniowy

O szkoleniu


Dla kogo

Do udziału w szkoleniu zapraszamy pracowników: muzeów, bibliotek, domów kultury i innych instytucji kultury, które wśród swoich odbiorców mają dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a także planują rozszerzenie oferty.


Cele szkolenia

  • zdobycie specjalistycznej wiedzy z zakresu specyfiki edukacji wczesnoszkolnej oraz rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku wczesnoszkolnym,
  • wysłuchanie głosu nauczycieli, poznanie ich potrzeb,
  • zdobycie wiedzy na temat edukacji w duchu Montessori i tego jak instytucje kultury mogą korzystać z jej doświadczeń oraz metod pracy,
  • poznanie metod budowania atrakcyjnej oferty edukacyjnej,
  • uczestnictwo w wizytach studyjnych w instytucjach kultury we Wrocławiu i na terenie Dolnego Śląska,
  • uczestnictwo w dyskusjach i wymiana doświadczeń.

Kompetencje, które zdobędą uczestnicy

  • podniesienie kwalifikacji w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym w instytucji kultury dzięki specjalistycznej wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki przekazanej przez ekspertów,
  • zdobycie umiejętności przystosowywania oferty edukacyjnej w placówkach o trudnej tematyce merytorycznej do możliwości percepcyjnych dzieci w wieku 7–9 lat,
  • zdobycie umiejętności budowania oferty edukacyjnej z nastawieniem na konkretnego odbiorcę.

 

Udział w szkoleniu jest bezpłatny, dodatkowo organizator zapewnia nocleg z 9 na 10 czerwca 2022 oraz wyżywienie. Ewentualny nocleg z 8 na 9 czerwca 2022 oraz z 10 na 11 czerwca 2022, a także koszty podróży uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.

Pierwszeństwo mają zgłoszenia osób z miejscowości do 50 tysięcy mieszkańców. Liczba miejsc w projekcie jest ograniczona i obejmuje 30 osób. W przypadku większej liczby zgłoszeń organizator zastrzega sobie prawo wyboru uczestników na podstawie aplikacji. Zgłoszenia przyjmowane są przez formularz do 10 maja 2022. Decyzja o zakwalifikowaniu na szkolenie zostanie przekazana do 12 maja.


Plan szkolenia

muzealniaki

9 czerwca: Dzieci w wieku wczesnoszkolnym i edukacja kulturalna. Jak działać efektywnie?

  • 09.15–10.30 | Dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Emocje, możliwości, potrzeby. Panel ekspercki / transmisja na YouTube
    Ekspertki:
  • Honorata Błaszczyk i Aleksandra Korżel – Fundacja Bezpieczne Ryzyko
  • Beata Michałek – Zespół Szkół EKOLA
  • Prowadzenie panelu: Magdalena Musiał – Muzeum Pana Tadeusza
  • 10.30–10.45 | dyskusja
  • 10.45–11.15 | Czy pedagogika Montessori może inspirować instytucje kultury? / transmisja na YouTube
    • Iga Hetnar – Fundacja Dolnośląskie Centrum Edukacji Montessori
  • 11.15–11.30 | dyskusja
  • 11.30–11.50 | przerwa
  • 11.50–14.05 | Oferta edukacyjna dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Panel dyskusyjny / transmisja na YouTube
  • Uczestnicy panelu:
    • dr Mariusz Hybiak – Stacja Kultura Biblioteka Główna Miejska Biblioteka Publiczna im. Floriana Ceynowy w Rumi
    • Anna Maciąg – Etno Warsztaty
    • Beata Trybuła – Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
  • Prowadzenie panelu: Agnieszka Sikora – Muzeum Pana Tadeusza
  • 14.05–14.15 | dyskusja
  • 14.15–14.45 | Jak budować ofertę warsztatową dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Warsztaty
    • Anna Maciąg – Etno Warsztaty
  • 17.00–19.00 | wizyta studyjna w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu
    • Do 6 razy sztuka: gra muzealna — Poszukajmy zwierząt w muzeum!
      • prowadzenie: Iwona Gołaj
    • Abakanowicz haptycznie
      • prowadzenie: Barbara Przerwa
    • Plama, linia, kreska – warsztaty plastyczno-ruchowe
      • prowadzenie: Barbara Przerwa

10 czerwca: Dzieci w wieku wczesnoszkolnym w instytucjach kultury z małych miejscowości. Możliwości, działania, inspiracje

Wizyty studyjne w dolnośląskich instytucjach kultury

  • Nie tylko Lato Agatowe. Dobre praktyki Lwóweckiego Ośrodka Kultury.
    prowadzenie: Joanna Jobda-Olechowska – instruktorka Lwóweckiego Ośrodka Kultury
  • Genius locii XVI-wiecznego ratusza. Dobre praktyki Lwóweckiej Biblioteki Publicznej.
    prowadzenie: Aleksandra Szymanowicz-Bogdan – dyrektorka oraz Alina Didur – bibliotekarka
  • Dzieci w średniowiecznych murach. Dobre praktyki Wieży Książęcej w Siedlęcinie.
    prowadzenie: Ludmiła Gajda – wiceprezeska zarządu Stowarzyszenia „Wieża Książęca w Siedlęcinie”

Biogramy

Honorata Błaszczyk – psycholożka, absolwentka psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. W psychologii szczególnie bliski jej jest nurt poznawczo-behawioralny oraz humanistyczny. Wierzy w psychologię empatyczną i popartą badaniami. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobyła przede wszystkim pracując w zespole placówek opiekuńczo-wychowawczych, gdzie poznała realia opieki nad dziećmi opuszczonymi i dotkniętymi zaburzeniami rozwojowymi. Poza Fundacją Bezpieczne Ryzyko, pracuje obecnie z osobami dorosłymi w poradni psychologicznej. Nieustannie uczy się, by być jak najlepszą specjalistką. Bliski jest jej temat zaburzeń odżywiania, któremu poświęciła swoją pracę magisterską. W przyszłości chciałaby pracować przede wszystkim z młodzieżą i dziećmi.

Aleksandra Korżel – wiceprezes zarządu Fundacji Bezpieczne Ryzyko, zajmuje się organizacją pracy Fundacji, jest też bacznym obserwatorem na zajęciach z uważności od samego początku działalności Fundacji, prowadzi social media Fundacji, w których opisuje pracę z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi. Ukończyła Kurs MBSR (Redukcja Stresu Oparta na Uważności), certyfikowanego przez Polskie Towarzystwo Mindfluness. Marzy, by zatrzymać się w danej chwili i z uważnością spojrzeć na codzienność. Być tu i teraz. Pasjonatka mody i naturalnych kosmetyków. Lubi poznawać nowe miejsca i ludzi oraz odbywać dalekie podróże. Od niedawna ciocia rocznego maluszka. 

Beata Michałek – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, geografii, edukacji ekologicznej i europejskiej. Mama trójki dzieci. W edukacji od 30 lat, od kilku lat w „Budzącej się Szkole”. Jej inspiracje to Janusz Korczak, szkoły alternatywne, natura i kultura.

Iga Hetnar nauczycielka z wykształcenia i powołania, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i Nanjing Normal University. Obecnie uczy historii i języka angielskiego w szkole Montessori.  Nauczać chciała odkąd sięga pamięcią i od lat realizuje to marzenie. Uwielbia odkrywać nowe ścieżki w edukacji. Przez 3 lata mieszkała w Nankinie i poznawała Chiny od środka, zgłębiając tajemnice chińskiej edukacji, a w wolnych chwilach zwiedzając muzea.

dr Mariusz Hybiak  doktor nauk humanistycznych, filmoznawca, animator kultury, działacz społeczny, pracownik Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Floriana Ceynowy w Rumi od 2016 roku, koordynator Dyskusyjnego Klubu Książki w Rumi, prowadzi warsztaty i lekcje biblioteczne związane z historią kina.

Anna Maciąg na co dzień mama i doskonały dydaktyk, tej umiejętności nauczyła się w trakcie wspólnej z mężem działalności a empatię do dzieci miała od zawsze. Podróżniczka rowerowa i nie tylko, współautorka “Podręcznika przygody rowerowej” oraz artykułów dla magazynu Rowertour. Zbiera materiały do swoich warsztatów objeżdżając na rowerze, dolatując samolotem, przemierzając pieszo głównie kraje Azji, intensywnie studiuje zwyczaje i kulturę oraz geografię tych krajów. Najbardziej jednak interesują ją ludzie i ich życie. Uwielbia spędzać długie godziny na rozmowach z Nimi, popijając herbatę lub po prostu obserwować ich życie, także po to by potem móc opowiedzieć o tym innym.

Zawodowo od ponad 10 lat pracuje z dziećmi oraz z dorosłymi współtworząc Etno Warsztaty. Jest także agentką w Agencji Autorskiej Opowieści. Organizuje spotkania z pisarzami.

Beata Trybuła – polonistka z sześcioletnim doświadczeniem w pracy nauczycielskiej, od dziesięciu lat pracuje w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli; koordynatorka Działu Edukacji, od początku swojej muzealnej drogi bierze czynny udział w prowadzeniu zajęć edukacyjnych dla wszystkich grup odbiorców, współuczestniczy w tworzeniu programów edukacyjnych i tras wycieczkowych; jest przewodniczką muzealną oraz przewodniczką miejską po Stalowej Woli. Kieruje biblioteką zakładową, zajmuje się pracą redaktorską i korektą wydawniczą, jest redaktorką muzealnych publikacji. Prywatnie miłośniczka książek o przyrodzie, pasjonatka ogrodnictwa, mama Zuzanny i Filipa.

Iwona Gołaj – kulturoznawczyni, kustosz w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, prowadzi  Dział Edukacji  w Pawilonie Czterech Kopuł, autorka przewodników po wystawach stałych Muzeum Narodowego we Wrocławiu, a także  po kolekcji sztuki polskiej II połowy XX i początku XXI wieku oraz przewodnika do pokazywanej obecnie w Pawilonie Czterech Kopuł  wystawie czasowej: Abakanowicz. Totalna. Pomysłodawczyni  wielu projektów edukacyjnych (w tym: Nie tylko Pawilon. Muzea Sztuki Współczesnej na świecie; Kurs historii sztuki. Klasycy nowoczesności; Prawdziwa twarz mistrza. Artyści Pawilonu Czterech Kopuł).

Agata Iżykowska-Uszczyk kulturoznawczyni, pedagożka, muzealniczka i animatorka kultury. Od 2015 roku realizuje oraz współorganizuje projekty włączające w życie kulturalne Wrocławia. Autorka cyklu warsztatów „Sztuka szuka zmysłów”, „Dotknij muzeum”, „zmySŁOWNIK", w którym otwiera na praktykę poznawania sztuki współczesnej wszystkimi zmysłami. Pełni funkcję koordynatorki do spraw dostępności w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

Barabara Przerwa animatorka kultury o specjalizacji tanecznej, pedagożka i edukatorka muzealna na stanowisku kustosza w Dziale Edukacji Pawilonu Czterech Kopuł. W swojej pracy zawodowej łączy dwie swoje wielkie pasje: miłość do sztuk plastycznych i do tańca. Jest autorką trzech cykli dla dorosłych opartych na tańcu intuicyjnym do dzieł sztuki CO MNIE PORUSZA W SZTUCE WSPÓŁCZESNEJ? oraz PLASTYKA TAŃCA, a także cyklu dla dzieci MUZEALNE PORUSZENIE. W swojej koncepcji warsztatów czerpie natchnienie z wypracowanych w latach dwudziestolecia międzywojennego nowych form tańca, m.in. tańca wyrazistego i tańca plastycznego. 

Joanna Jobda-Olechowska architektka wnętrz, pedagożka, instruktorka tańca, animatorka kultury, miłośniczka natury i kolarstwa, urodziła się i mieszka we Lwówku Śląskim, od 8. roku życia związana z Lwóweckim Ośrodkiem Kultury zajęciami tańca towarzyskiego, na które uczęszczała do matury. Kocha taniec i dzięki tej pasji, rozwijanej przez lata, prowadzi zajęcia tańca nowoczesnego w Lwóweckim Ośrodku Kultury, a od 2 lat również zajęcia plastyczno-rękodzielnicze dla dzieci i młodzieży, pracuje też przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń kulturalno-rozrywkowych w Lwówku. Od pięciu lat jej pasją jest kolarstwo. W wolnych chwilach, ucieka do lasu na rowerze. Kocha ludzi i zwierzęta, wierzy że dobra energia wraca podwójnie. 

Alina Didur bibliotekarka w Lwóweckiej Bibliotece Publicznej, specjalistka ds. marketingu z doświadczeniem w pracy w bibliotece, turystyce i promocji. Zaangażowana w obsługę ruchu turystycznego w lwóweckim ratuszu oraz tworzenie oferty zajęć bibliotecznych dla różnych grup wiekowych, m.in. mobilnych gier miejskich.

oraz:

Magdalena Musiał – historyczka sztuki i edukatorka muzealna, z Muzeum Pana Tadeusza związana od momentu jego powstania, od początku kieruje muzealnym Działem Edukacji, a od maja 2021 pełni obowiązki wicedyrektor Ossolineum ds. Muzeum Pana Tadeusza. Od 2019 roku koordynatorka szkoleń pod hasłem #muzealniaki. Szkolenie dla kadr instytucji kultury. Do roku 2015 związana z Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Koordynatorka wielu projektów edukacyjnych, autorka przewodników po sztuce dla dzieci, współtwórczyni Forum Edukatorów Muzealnych, mama dwójki nastolatków i ośmiolatki.

Agnieszka Sikora – historyczka i edukatorka muzealna. Autorka publikacji poświęconych tematyce wykorzystywania muzyki do celów propagandowych w PRL. Odpowiada za lekcje muzealne z historii najnowszej odbywające się na wystawie stałej Misja: Polska w Muzeum Pana Tadeusza.


Poprzednie edycje szkoleń


Zachęcamy do obejrzenia filmów dokumentujących poprzednie edycje szkolenia dla kadr instytucji kultury organizowane w Muzeum Pana Tadeusza pod hasłem #muzealniaki:

Patroni medialni

  • Fundacja Czas Dzieci
  • Fundacja Rodzic w mieście
  • Dzieciaki w Plecaki

Partner

logo_DCEM

Projekt „#muzealniaki. Szkolenie dla kadr instytucji kultury. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

MKiDN_czarne logotyp 2022