Kino Popiół i Diament
„Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
- 1 lipca–17 listopada 2023
- cykl projekcji filmów fabularnych
w kinie Popiół i Diament
- wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum
- jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki
Przegląd jest przekrojem przez kino moralnego niepokoju, czyli nurtu artystycznego, którego twórcy za nadrzędny cel postawili sobie krytykę PRL-owskiej władzy. Wbrew cenzurze i realizacyjnym trudnościom wiele z filmów tego okresu reprezentuje wyjątkową wartość artystyczną i do dziś zachowało swoją uniwersalną aktualność. W cyklu znajdują się filmy takich twórców jak Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland czy Krzysztof Kieślowski.
Założeniem przeglądu jest dotarcie do części widowni niezaznajomionej jeszcze z dorobkiem polskiej kinematografii XX wieku, bądź osób chcących poznać jej mniej oczywiste oblicze. Każda z projekcji opatrzona będzie prelekcją przybliżającą konteksty historyczne i tematyczne kolejnych produkcji, co pozwoli widzom na poszerzenie wiedzy, jak na i pełniejsze zrozumienie wydźwięku poszczególnych dzieł.
Oprócz regularnych, pojedynczych pokazów, harmonogram przewiduje kilka sobotnich mini-retrospektyw, podczas których jednego dnia wyświetlone zostaną aż trzy filmy jednego twórcy. Będą to kolejno: Krzysztof Zanussi, Feliks Falk, Janusz Kijowski i Andrzej Wajda.
Repertuar
minione
-
1 lipca (sobota),
-
godz. 10.00
-
godz. 12.30
-
godz. 14.30
-
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
W schronisku nad Morskim Okiem pojawia się tajemniczy mężczyzna, którego zachowanie budzi niepokój wśród innych turystów. Niestety kolejnego dnia przybysz znika. Przeszłość głównego bohatera „Spirali” powraca we wspomnieniach, a wydarzenia te przypominają odcinek „Dekalogu II” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, który powstał dziesięć lat później.
1 lipca (sobota), godz. 10.00
Witold, absolwent technikum elektrycznego, odbywa służbę wojskową i podczas jej trwania uczestniczy w wysokogórskiej wspinaczce. W schronisku spotyka taternika; mężczyzna wspomina ojca Witolda, który zginął w górach. Bohater dostaje od niego wizytówkę, która po zakończeniu służby pomoże mu znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwie organizującym wystawy. Ta praca umożliwia mu służbowy wyjazd do Indii.
1 lipca (sobota), godz. 12.30
Marta prowadzi nużące życie, zarówno w pracy, jak i u boku męża. Monotonię łamie działalność w radzie zakładowej firmy, a potem przypadkowe spotkanie dawnego kolegi. Podczas kwartalnego bilansu w dziale księgowości, w którym pracuje bohaterka, zostają odkryte poważne nadużycia. W tle fabuły wszechobecna szara rzeczywistość PRL-u ubarwiona dobrze znanymi problemami w zakładach pracy gospodarki rozdzielczo-nakazowej.
1 lipca (sobota), godz. 14.30
-
4 lipca (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
Zapowiedź szerszego trendu w kinematografii, który zaowocuje połączeniem kina dekady lat ‘60 i ‘70. Film ten, utrzymany w konwencji snu, opowiada historię czterdziestoletniego Andrzeja, odbywającego symboliczną podróż w przeszłość w celu wyjaśnienia przyczyn samobójstwa swojego przyjaciela Maksa.
4 lipca (wtorek), godz. 18.00
lipiec 2023
-
5 lipca (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
Jedna z pierwszych prób oceny społeczeństwa bez różowych okularów. Małżeństwo z dwunastoletnim stażem znalazło się w impasie. Małgorzata, architektka, czuje się niedoceniana i osamotniona, podczas gdy jej mąż urzędnik bardziej dba o swoją reputację niż o żonę. Małgorzata często odwiedza kosmetyczkę, ale nawet romans z zakochanym w niej Joachimem nie przynosi spełnienia. W końcu decyduje się uciec z domu.
5 lipca (środa), godz. 18.00
-
6 lipca (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
-
7 lipca (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
Film nakręcony w dwadzieścia dni! Akcja rozgrywa się podczas studenckiego obozu językoznawczego, którego kierownikiem jest młody asystent Jarosław Kruszyński, preferujący partnerską współpracę ze studentami. Mimo niechęci prorektora do ośrodka badawczego w Toruniu, Jarosław dopuszcza spóźnioną pracę badawczą z tego miejsca do konkursu. Niestety nie potrafi wytłumaczyć studentom, dlaczego ich koledzy z Torunia zostali wykluczeni.
7 lipca (piątek), godz. 18.00
-
11 lipca (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
Film wyprzedził swój czas, cenzurę również, na pokaz czekał pięć lat. Akcja rozgrywa się w beskidzkiej wsi Odkrzask po zakończeniu II wojny. Dochodzi tu do konfliktu między władzą komunistyczną a miejscową ludnością, który wynika z różnic w interpretacji prawa własności. Dramatyczne wydarzenia w okresie powojennej Polski ukazują trudności związane z budową nowego ustroju oraz walkę o tradycję i wartości lokalnej społeczności. Przez pryzmat postaci Haratyka i jego oddziału partyzanckiego ukazane są dążenia do wolności i godności człowieka w obliczu narzuconych z góry reguł i ograniczeń.
11 lipca (wtorek), godz. 18.00
-
12 lipca (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
To wyjątkowe dzieło Kieślowskiego, po jego zerwaniu z kinem dokumentalnym. Głównym bohaterem filmu jest Filip Mosz, zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym niedaleko Krakowa. Jego życie zmienia się, gdy kupuje kamerę filmową, której używa do dokumentowania narodzin i rozwoju swojej córki. Kiedy kierownik zakładu dowiaduje się o tym zakupie, zleca Filipowi nakręcenie filmu z okazji dwudziestopięciolecia przedsiębiorstwa.
12 lipca (środa), godz. 18.00
-
13 lipca (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
Film opowiada historię konspiracji PPS i jej bohaterów podczas rewolucji 1905 roku. Przez trzy związane ze sobą części śledzimy losy postaci i ich zaangażowanie w walkę o wolność, konflikty ideologiczne, represje ze strony władzy i dramatyczne wydarzenia. W końcowych scenach dochodzi do punktu kulminacyjnego, w którym losy głównych bohaterów splatają się w decydującym momencie. Złote Lwy w Gdańsku to odpowiedź na szereg pytań, jakie niesie za sobą reżyserska wizja dokonywania przemian społecznych.
13 lipca (czwartek), godz. 18.00
-
14 lipca (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju
Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.
14 lipca (piątek), godz. 18.00
sierpień 2023
-
5 sierpnia (sobota),
-
godz. 10.00
-
godz. 12.30
-
godz. 14.30
-
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Feliks Falk – muzyczna rozmowa o wolności
Głównym bohaterem „Wodzireja” jest Lutek Danielak, nisko postawiony w hierarchii wodzirejów-konferansjerów w regionalnym oddziale Estrady. Jego codziennym obowiązkiem jest prowadzenie przyjęć dla dzieci, rencistów i imprez szkolnych. Nie mając własnego mieszkania, Lutek wynajmuje pokój u kolegi z pracy, Romka. Wyjątkowa kreacja Jerzego Stuhra, który był współautorem dialogów.
5 sierpnia (sobota), godz. 10.00
Film doczekał się premiery po trzech latach od ukończenia. To hołd dla pierwszych „podziemnych” zespołów w stalinowskiej Polsce, które próbowały grać zakazaną czarną muzykę amerykańską. Film opowiada autentyczną historię słynnej łódzkiej grupy Melomani pod przywództwem Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. Na dokładkę Witold Sobociński za i przed kamerą.
5 sierpnia (sobota), godz. 12.30
Adam i Elżbieta, małżeństwo o kilkuletnim stażu, pragnie ożywić spokojne i monotonne życie. Elżbiecie wydaje się, że narodziny dziecka mogłyby przynieść im większą bliskość. Adam jednak woli poczekać. Na razie decydują się na wspólne wakacje w odległej leśniczówce. Reżyser połączył dramaturgię postaci z historią kryminalną i romansem w tle, co efekcie prowadzi do zachowania stanu wyjściowego w małżeństwie.
5 sierpnia (sobota), godz. 14.30
-
8 sierpnia (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Kronikarski zapis przemiany współczesnej kobiety. Historia młodej dziennikarki Ewy, która walczy o karierę i sukces. Początkowo nie zważa na skutki swoich działań i poświęca coraz mniej uwagi córce, oddając ją pod opiekę babci. Jednak pewnego dnia Ewa spotyka Mariannę, kobietę zmagającą się z alkoholizmem, co otwiera jej oczy na problemy innych. Zaczyna dostrzegać ludzką krzywdę i kwestionować swoje wcześniejsze postępowanie.
8 sierpnia (wtorek), godz. 18.00
-
9 sierpnia (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
10 sierpnia (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
11 sierpnia (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.
11 sierpnia (piątek), godz. 18.00
-
12 sierpnia (sobota),
-
godz. 10.00
-
godz. 12.30
-
godz. 14.30
-
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Janusz Kijowski – debiut na dwa głosy
Fabularny debiut Kijowskiego, który ukazuje losy pokolenia studentów w okresie po 1968 roku, na podstawie dziesięciolecia z życia Józefa Monety. Moneta był uczestnikiem protestów studenckich w marcu 1968 roku i zostaje wyrzucony z uczelni. Film opowiada o jego próbie odnalezienia się w rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Film został nakręcony we Wrocławiu.
12 sierpnia (sobota), godz. 10.00
Drugi fabularny film Kijowskiego, nakręcony po „Indeksie”, w latach 1976-1977. Jednak „Indeks” nie został dopuszczony przez władzę do dystrybucji i miał premierę dopiero w 1981 roku. Wcześniej, w 1979 roku, do kin trafił „Kung-fu”, który początkowo błędnie uznawano za debiut Kijowskiego. Film został nakręcony głównie w Warszawie (m.in. na Politechnice, Warszawie Centralnej, Trasie Łazienkowskiej i Moście Poniatowskiego), a także w Wołominie i Oleśnicy.
12 sierpnia (sobota), godz. 12.30
-
15 sierpnia (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Moralitet sportowy z nostalgicznym zacięciem. W małym miasteczku, gdzie głównym pracodawcą są zakłady naprawy parowozów, Tadeusz Pałczyński, były mistrz Polski w boksie przedwojennym, postanawia założyć amatorski klub bokserski. Aby zainspirować młodych członków, prosi Jerzego Olejniczaka, silnego i wysokiego chłopaka z miasta, by namalował słynne momenty historycznych walk bokserskich.
12 sierpnia (wtorek), godz. 18.00
-
16 sierpnia (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
17 sierpnia (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
„Bez znieczulenia”, choć nie ma takiego statusu jak najważniejsze filmy kina moralnego niepokoju w dorobku Andrzeja Wajdy, np. „Ziemia obiecana”, „Człowiek z marmuru” czy „Popiół i diament”, lecz film zawiera kilka przenikliwych obserwacji psycho- i socjologicznych, które pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy niszczenia wybitnych jednostek w PRL-u. Kryzys małżeństwa, który wpływa na sferę aktywności bohatera, stanowi pretekst do zadawania ważnych pytań o naturze moralnej i odkrywania społeczno-obyczajowych mechanizmów. Nagrodzony Złotymi Lwami.
17 sierpnia (czwartek), godz. 18.00
-
18 sierpnia (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Nagroda FIPRESCI w Cannes. Obraz przedstawiał krytykę reżimu. Pomimo prób ograniczenia dystrybucji, film zyskał popularność i rozgłos. Oficjalne media próbowały przekręcić jego sens, twierdząc, że „Człowiek z marmuru” jest jedynie konstruktywnym głosem w socjalistycznej dyskusji dotyczącej „błędów i wypaczeń”, które już zostały potępione przez partię. Losy Mateusza Birkuta zostały przez widzów odczytane jako metafora walki jednostki z totalitaryzmem, która nie zakończyła się w latach pięćdziesiątych. Dzieło łączące sztukę z otwartą krytyką kłamstwa, przemocy i zniewolenia.
18 sierpnia (piątek), godz. 18.00
-
22 sierpnia (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Historia Jana, radiowca prowadzącego nocny program „Radiotelefon”. Audycja odbywa się na żywo, a dziennikarz rozmawia z słuchaczami, którzy borykają się z osobistymi problemami i szukają wsparcia oraz zrozumienia. Praca ta, która jest intensywna i wyczerpująca psychicznie, powoduje, że życie Jana staje się coraz bardziej rozdarte pomiędzy żoną a kochanką. Nagroda dla Romana Wilhelmiego za główną rolę na MFF w Moskwie.
22 sierpnia (wtorek), godz. 18.00
-
23 sierpnia (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Katastroficzna wizja świata z końca XX wieku. Mamy rok 1998, a świat stoi w obliczu katastrofy ekologicznej. Jan Zaleski, monter telewizyjny, jest młody i pełen ciekawości wobec otaczającego go świata, chociaż jeszcze nie ukończył osiemnastu lat. Jest związany z tancerką o imieniu Ewa. Kilka lat temu zgłosił władzom, że widział UFO.
23 sierpnia (środa), godz. 18.00
wrzesień 2023
-
1 września (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Zapowiedź szerszego trendu w kinematografii, który zaowocuje połączeniem kina dekady lat ‘60 i ‘70. Film ten, utrzymany w konwencji snu, opowiada historię czterdziestoletniego Andrzeja, odbywającego symboliczną podróż w przeszłość w celu wyjaśnienia przyczyn samobójstwa swojego przyjaciela Maksa.
1 września (piątek), godz. 18.00
-
6 września (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
W schronisku nad Morskim Okiem pojawia się tajemniczy mężczyzna, którego zachowanie budzi niepokój wśród innych turystów. Niestety kolejnego dnia przybysz znika. Przeszłość głównego bohatera „Spirali” powraca we wspomnieniach, a wydarzenia te przypominają odcinek „Dekalogu II” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, który powstał dziesięć lat później.
6 września (środa), godz. 18.00
-
7 września (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Adam i Elżbieta, małżeństwo o kilkuletnim stażu, pragnie ożywić spokojne i monotonne życie. Elżbiecie wydaje się, że narodziny dziecka mogłyby przynieść im większą bliskość. Adam jednak woli poczekać. Na razie decydują się na wspólne wakacje w odległej leśniczówce. Reżyser połączył dramaturgię postaci z historią kryminalną i romansem w tle, co efekcie prowadzi do zachowania stanu wyjściowego w małżeństwie.
7 września (czwartek), godz. 18.00
-
8 września (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
To wyjątkowe dzieło Kieślowskiego, po jego zerwaniu z kinem dokumentalnym. Głównym bohaterem filmu jest Filip Mosz, zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym niedaleko Krakowa. Jego życie zmienia się, gdy kupuje kamerę filmową, której używa do dokumentowania narodzin i rozwoju swojej córki. Kiedy kierownik zakładu dowiaduje się o tym zakupie, zleca Filipowi nakręcenie filmu z okazji dwudziestopięciolecia przedsiębiorstwa.
8 września (piątek), godz. 18.00
-
12 września (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
13 września (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Witold, absolwent technikum elektrycznego, odbywa służbę wojskową i podczas jej trwania uczestniczy w wysokogórskiej wspinaczce. W schronisku spotyka taternika; mężczyzna wspomina ojca Witolda, który zginął w górach. Bohater dostaje od niego wizytówkę, która po zakończeniu służby pomoże mu znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwie organizującym wystawy. Ta praca umożliwia mu służbowy wyjazd do Indii.
13 września (środa), godz. 18.00
-
14 września (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Głównym bohaterem „Wodzireja” jest Lutek Danielak, nisko postawiony w hierarchii wodzirejów-konferansjerów w regionalnym oddziale Estrady. Jego codziennym obowiązkiem jest prowadzenie przyjęć dla dzieci, rencistów i imprez szkolnych. Nie mając własnego mieszkania, Lutek wynajmuje pokój u kolegi z pracy, Romka. Wyjątkowa kreacja Jerzego Stuhra, który był współautorem dialogów.
14 września (czwartek), godz. 18.00
-
15 września (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film wyprzedził swój czas, cenzurę również, na pokaz czekał pięć lat. Akcja rozgrywa się w beskidzkiej wsi Odkrzask po zakończeniu II wojny. Dochodzi tu do konfliktu między władzą komunistyczną a miejscową ludnością, który wynika z różnic w interpretacji prawa własności. Dramatyczne wydarzenia w okresie powojennej Polski ukazują trudności związane z budową nowego ustroju oraz walkę o tradycję i wartości lokalnej społeczności. Przez pryzmat postaci Haratyka i jego oddziału partyzanckiego ukazane są dążenia do wolności i godności człowieka w obliczu narzuconych z góry reguł i ograniczeń.
15 września (piątek), godz. 18.00
-
16 września (sobota),
-
godz. 10.00
-
godz. 12.30
-
godz. 14.30
-
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Scenariusz filmu powstał na podstawie krótkiej powieści Josepha Conrada. Główny bohater, młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej o imieniu Conrad, jest Polakiem. Obejmuje swoje pierwsze dowództwo na statku handlowym, mając doprowadzić statek z Bangkoku do Singapuru po nagłej śmierci kapitana. Okazuje się, że statek jest zaniedbany, a załoga niezdyscyplinowana.
16 września (piątek), godz. 10.00
Adaptacja opowiadania Andrzeja Kijowskiego o kryzysie małżeńskim, narodowym sentymentalizmie i niespełnionych nadziejach. Obraz doceniono na MFF w Berlinie i San Sebastian. Głównym bohaterem jest John Lasocki, amerykański dyrygent o polskich korzeniach, który po osiągnięciu międzynarodowego sukcesu postanawia powrócić do Polski, aby poprowadzić specjalny koncert muzyki Ludwiga van Beethovena. Jedną z ulubienic dyrygenta jest Marta, z którą nawiązuje bliską relację. Jednak mąż Marty, Adam, sam niezrealizowany dyrygent pozbawiony autorytetu, knuje intrygę przeciwko Johnowi.
16 września (piątek), godz. 12.30
Adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Ówczesne oceny krytyków i obecne próby odczytywania filmu Wajdy, jak i dzieła Iwaszkiewicza, bardzo się różnią. Rozpoczęły się jednak od głosów pełnych zachwytów, czego dowodem są nagrody przyznane w Gdańsku. Niespełna czterdziestoletni Wiktor Ruben po stracie przyjaciela, przyjeżdża na wieś do krewnych, gdzie w pobliskim dworze, w towarzystwie kilku panien, spędził swoje młodzieńcze lata.
16 września (piątek), godz. 14.30
-
19 września (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.
19 lipca (wtorek), godz. 18.00
-
20 września (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Marta prowadzi nużące życie, zarówno w pracy, jak i u boku męża. Monotonię łamie działalność w radzie zakładowej firmy, a potem przypadkowe spotkanie dawnego kolegi. Podczas kwartalnego bilansu w dziale księgowości, w którym pracuje bohaterka, zostają odkryte poważne nadużycia. W tle fabuły wszechobecna szara rzeczywistość PRL-u ubarwiona dobrze znanymi problemami w zakładach pracy gospodarki rozdzielczo-nakazowej.
20 września (środa), godz. 18.00
-
21 września (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film doczekał się premiery po trzech latach od ukończenia. To hołd dla pierwszych „podziemnych” zespołów w stalinowskiej Polsce, które próbowały grać zakazaną czarną muzykę amerykańską. Film opowiada autentyczną historię słynnej łódzkiej grupy Melomani pod przywództwem Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. Na dokładkę Witold Sobociński za i przed kamerą.
21 września (czwartek), godz. 18.00
-
22 września (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Moralitet sportowy z nostalgicznym zacięciem. W małym miasteczku, gdzie głównym pracodawcą są zakłady naprawy parowozów, Tadeusz Pałczyński, były mistrz Polski w boksie przedwojennym, postanawia założyć amatorski klub bokserski. Aby zainspirować młodych członków, prosi Jerzego Olejniczaka, silnego i wysokiego chłopaka z miasta, by namalował słynne momenty historycznych walk bokserskich.
22 września (piątek), godz. 18.00
-
26 września (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
27 września (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Fabularny debiut Kijowskiego, który ukazuje losy pokolenia studentów w okresie po 1968 roku, na podstawie dziesięciolecia z życia Józefa Monety. Moneta był uczestnikiem protestów studenckich w marcu 1968 roku i zostaje wyrzucony z uczelni. Film opowiada o jego próbie odnalezienia się w rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Film został nakręcony we Wrocławiu.
27 września (środa), godz. 18.00
-
28 września (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Kronikarski zapis przemiany współczesnej kobiety. Historia młodej dziennikarki Ewy, która walczy o karierę i sukces. Początkowo nie zważa na skutki swoich działań i poświęca coraz mniej uwagi córce, oddając ją pod opiekę babci. Jednak pewnego dnia Ewa spotyka Mariannę, kobietę zmagającą się z alkoholizmem, co otwiera jej oczy na problemy innych. Zaczyna dostrzegać ludzką krzywdę i kwestionować swoje wcześniejsze postępowanie.
28 września (czwartek), godz. 18.00
-
29 września (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Historia Jana, radiowca prowadzącego nocny program „Radiotelefon”. Audycja odbywa się na żywo, a dziennikarz rozmawia z słuchaczami, którzy borykają się z osobistymi problemami i szukają wsparcia oraz zrozumienia. Praca ta, która jest intensywna i wyczerpująca psychicznie, powoduje, że życie Jana staje się coraz bardziej rozdarte pomiędzy żoną a kochanką. Nagroda dla Romana Wilhelmiego za główną rolę na MFF w Moskwie.
29 września (piątek), godz. 18.00
październik 2023
-
3 października (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film opowiada historię konspiracji PPS i jej bohaterów podczas rewolucji 1905 roku. Przez trzy związane ze sobą części śledzimy losy postaci i ich zaangażowanie w walkę o wolność, konflikty ideologiczne, represje ze strony władzy i dramatyczne wydarzenia. W końcowych scenach dochodzi do punktu kulminacyjnego, w którym losy głównych bohaterów splatają się w decydującym momencie. Złote Lwy w Gdańsku to odpowiedź na szereg pytań, jakie niesie za sobą reżyserska wizja dokonywania przemian społecznych.
3 października (wtorek), godz. 18.00
-
4 października (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Drugi fabularny film Kijowskiego, nakręcony po „Indeksie”, w latach 1976-1977. Jednak „Indeks” nie został dopuszczony przez władzę do dystrybucji i miał premierę dopiero w 1981 roku. Wcześniej, w 1979 roku, do kin trafił „Kung-fu”, który początkowo błędnie uznawano za debiut Kijowskiego. Film został nakręcony głównie w Warszawie (m.in. na Politechnice, Warszawie Centralnej, Trasie Łazienkowskiej i Moście Poniatowskiego), a także w Wołominie i Oleśnicy.
4 października (środa), godz. 18.00
-
5 października (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Jedna z pierwszych prób oceny społeczeństwa bez różowych okularów. Małżeństwo z dwunastoletnim stażem znalazło się w impasie. Małgorzata, architektka, czuje się niedoceniana i osamotniona, podczas gdy jej mąż urzędnik bardziej dba o swoją reputację niż o żonę. Małgorzata często odwiedza kosmetyczkę, ale nawet romans z zakochanym w niej Joachimem nie przynosi spełnienia. W końcu decyduje się uciec z domu.
5 października (czwartek), godz. 18.00
-
6 października (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
10 października (wtorek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.
10 października (wtorek), godz. 18.00
-
11 października (środa),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
12 października (czwartek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Katastroficzna wizja świata z końca XX wieku. Mamy rok 1998, a świat stoi w obliczu katastrofy ekologicznej. Jan Zaleski, monter telewizyjny, jest młody i pełen ciekawości wobec otaczającego go świata, chociaż jeszcze nie ukończył osiemnastu lat. Jest związany z tancerką o imieniu Ewa. Kilka lat temu zgłosił władzom, że widział UFO.
12 października (czwartek), godz. 18.00
-
13 października (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
-
8 listopada (środa),
godz. 18.00 -
pokaz poprzedzony prelekcją prof. Witolda Jakubowskiego
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Film nakręcony w dwadzieścia dni! Akcja rozgrywa się podczas studenckiego obozu językoznawczego, którego kierownikiem jest młody asystent Jarosław Kruszyński, preferujący partnerską współpracę ze studentami. Mimo niechęci prorektora do ośrodka badawczego w Toruniu, Jarosław dopuszcza spóźnioną pracę badawczą z tego miejsca do konkursu. Niestety nie potrafi wytłumaczyć studentom, dlaczego ich koledzy z Torunia zostali wykluczeni.
8 listopada (środa), godz. 18.00
-
9 listopada (czwartek),
godz. 18.00 -
pokaz poprzedzony prelekcją prof. Witolda Jakubowskiego
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Nagroda FIPRESCI w Cannes. Obraz przedstawiał krytykę reżimu. Pomimo prób ograniczenia dystrybucji, film zyskał popularność i rozgłos. Oficjalne media próbowały przekręcić jego sens, twierdząc, że „Człowiek z marmuru” jest jedynie konstruktywnym głosem w socjalistycznej dyskusji dotyczącej „błędów i wypaczeń”, które już zostały potępione przez partię. Losy Mateusza Birkuta zostały przez widzów odczytane jako metafora walki jednostki z totalitaryzmem, która nie zakończyła się w latach pięćdziesiątych. Dzieło łączące sztukę z otwartą krytyką kłamstwa, przemocy i zniewolenia.
9 listopada (czwartek), godz. 18.00
-
10 listopada (piątek),
godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
„Bez znieczulenia”, choć nie ma takiego statusu jak najważniejsze filmy kina moralnego niepokoju w dorobku Andrzeja Wajdy, np. „Ziemia obiecana”, „Człowiek z marmuru” czy „Popiół i diament”, lecz film zawiera kilka przenikliwych obserwacji psycho- i socjologicznych, które pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy niszczenia wybitnych jednostek w PRL-u. Kryzys małżeństwa, który wpływa na sferę aktywności bohatera, stanowi pretekst do zadawania ważnych pytań o naturze moralnej i odkrywania społeczno-obyczajowych mechanizmów. Nagrodzony Złotymi Lwami.
10 listopada (piątek), godz. 18.00
-
15 listopada (środa), godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Scenariusz filmu powstał na podstawie krótkiej powieści Josepha Conrada. Główny bohater, młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej o imieniu Conrad, jest Polakiem. Obejmuje swoje pierwsze dowództwo na statku handlowym, mając doprowadzić statek z Bangkoku do Singapuru po nagłej śmierci kapitana. Okazuje się, że statek jest zaniedbany, a załoga niezdyscyplinowana.
15 listopada (środa), godz. 18.00
-
16 listopada (czwartek), godz. 18.00
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Adaptacja opowiadania Andrzeja Kijowskiego o kryzysie małżeńskim, narodowym sentymentalizmie i niespełnionych nadziejach. Obraz doceniono na MFF w Berlinie i San Sebastian. Głównym bohaterem jest John Lasocki, amerykański dyrygent o polskich korzeniach, który po osiągnięciu międzynarodowego sukcesu postanawia powrócić do Polski, aby poprowadzić specjalny koncert muzyki Ludwiga van Beethovena. Jedną z ulubienic dyrygenta jest Marta, z którą nawiązuje bliską relację. Jednak mąż Marty, Adam, sam niezrealizowany dyrygent pozbawiony autorytetu, knuje intrygę przeciwko Johnowi.
16 listopada (czwartek), godz. 18.00
-
17 listopada (piątek), godz. 18.00
-
pokaz poprzedzony prelekcją prof. Stanisława Beresia
cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Ówczesne oceny krytyków i obecne próby odczytywania filmu Wajdy, jak i dzieła Iwaszkiewicza, bardzo się różnią. Rozpoczęły się jednak od głosów pełnych zachwytów, czego dowodem są nagrody przyznane w Gdańsku. Niespełna czterdziestoletni Wiktor Ruben po stracie przyjaciela, przyjeżdża na wieś do krewnych, gdzie w pobliskim dworze, w towarzystwie kilku panien, spędził swoje młodzieńcze lata.
17 listopada (piątek), godz. 18.00
Patroni medialni
● Czasopismo Ekrany
● Pełna Sala
● Radio Luz
● Double Feature – podkast filmowy
Repertuar kina Popiół i Diament
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.