Kino Popiół i Diament

„Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

  • 1 lipca–17 listopada 2023
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum
  • jedna osoba może odebrać maksymalnie dwie wejściówki
„Amator” reż. Krzysztof Kieślowski (1979) WFDiF

Przegląd jest przekrojem przez kino moralnego niepokoju, czyli nurtu artystycznego, którego twórcy za nadrzędny cel postawili sobie krytykę PRL-owskiej władzy. Wbrew cenzurze i realizacyjnym trudnościom wiele z filmów tego okresu reprezentuje wyjątkową wartość artystyczną i do dziś zachowało swoją uniwersalną aktualność. W cyklu znajdują się filmy takich twórców jak Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland czy Krzysztof Kieślowski.

Założeniem przeglądu jest dotarcie do części widowni niezaznajomionej jeszcze z dorobkiem polskiej kinematografii XX wieku, bądź osób chcących poznać jej mniej oczywiste oblicze. Każda z projekcji opatrzona będzie prelekcją przybliżającą konteksty historyczne i tematyczne kolejnych produkcji, co pozwoli widzom na poszerzenie wiedzy, jak na i pełniejsze zrozumienie wydźwięku poszczególnych dzieł. 

Oprócz regularnych, pojedynczych pokazów, harmonogram przewiduje kilka sobotnich mini-retrospektyw, podczas których jednego dnia wyświetlone zostaną aż trzy filmy jednego twórcy. Będą to kolejno: Krzysztof Zanussi, Feliks Falk, Janusz Kijowski i Andrzej Wajda.


Repertuar


minione


  • 1 lipca (sobota),

    • godz. 10.00

    • godz. 12.30

    • godz. 14.30

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

W schronisku nad Morskim Okiem pojawia się tajemniczy mężczyzna, którego zachowanie budzi niepokój wśród innych turystów. Niestety kolejnego dnia przybysz znika. Przeszłość głównego bohatera „Spirali” powraca we wspomnieniach, a wydarzenia te przypominają odcinek „Dekalogu II” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, który powstał dziesięć lat później.

1 lipca (sobota), godz. 10.00

„<b>Spirala</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1978)

Witold, absolwent technikum elektrycznego, odbywa służbę wojskową i podczas jej trwania uczestniczy w wysokogórskiej wspinaczce. W schronisku spotyka taternika; mężczyzna wspomina ojca Witolda, który zginął w górach. Bohater dostaje od niego wizytówkę, która po zakończeniu służby pomoże mu znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwie organizującym wystawy. Ta praca umożliwia mu służbowy wyjazd do Indii.

1 lipca (sobota), godz. 12.30

„<b>Constans</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1980)

Marta prowadzi nużące życie, zarówno w pracy, jak i u boku męża. Monotonię łamie działalność w radzie zakładowej firmy, a potem przypadkowe spotkanie dawnego kolegi. Podczas kwartalnego bilansu w dziale księgowości, w którym pracuje bohaterka, zostają odkryte poważne nadużycia. W tle fabuły wszechobecna szara rzeczywistość PRL-u ubarwiona dobrze znanymi problemami w zakładach pracy gospodarki rozdzielczo-nakazowej.

1 lipca (sobota), godz. 14.30

„<b>Bilans kwartalny</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1975)

  • 4 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

Zapowiedź szerszego trendu w kinematografii, który zaowocuje połączeniem kina dekady lat ‘60 i ‘70. Film ten, utrzymany w konwencji snu, opowiada historię czterdziestoletniego Andrzeja, odbywającego symboliczną podróż w przeszłość w celu wyjaśnienia przyczyn samobójstwa swojego przyjaciela Maksa.

4 lipca (wtorek), godz. 18.00

„<b>Jak daleko stąd jak blisko</b>”  reż. Tadeusz Konwicki (1971)

lipiec 2023


  • 5 lipca (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

Jedna z pierwszych prób oceny społeczeństwa bez różowych okularów. Małżeństwo z dwunastoletnim stażem znalazło się w impasie. Małgorzata, architektka, czuje się niedoceniana i osamotniona, podczas gdy jej mąż urzędnik bardziej dba o swoją reputację niż o żonę. Małgorzata często odwiedza kosmetyczkę, ale nawet romans z zakochanym w niej Joachimem nie przynosi spełnienia. W końcu decyduje się uciec z domu.

5 lipca (środa), godz. 18.00

„<b>Gra</b>” reż. Jerzy Kawalerowicz (1969)

  • 6 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

Głównym bohaterem jest docent biologii Adam Małecki, utalentowany naukowiec skupiony na swojej pracy, ale nieprzyjemny i odstraszający w życiu prywatnym. Nagle zostaje dotknięty poważną chorobą, która uniemożliwi mu dalszą pracę.

6 lipca (czwartek), godz. 18.00

„<b>Ocalenie</b>” reż. Edward Żebrowski (1972)

  • 7 lipca (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

Film nakręcony w dwadzieścia dni! Akcja rozgrywa się podczas studenckiego obozu językoznawczego, którego kierownikiem jest młody asystent Jarosław Kruszyński, preferujący partnerską współpracę ze studentami. Mimo niechęci prorektora do ośrodka badawczego w Toruniu, Jarosław dopuszcza spóźnioną pracę badawczą z tego miejsca do konkursu. Niestety nie potrafi wytłumaczyć studentom, dlaczego ich koledzy z Torunia zostali wykluczeni.

7 lipca (piątek), godz. 18.00

„<b>Barwy ochronne</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1976)

  • 11 lipca (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

Film wyprzedził swój czas, cenzurę również, na pokaz czekał pięć lat. Akcja rozgrywa się w beskidzkiej wsi Odkrzask po zakończeniu II wojny. Dochodzi tu do konfliktu między władzą komunistyczną a miejscową ludnością, który wynika z różnic w interpretacji prawa własności. Dramatyczne wydarzenia w okresie powojennej Polski ukazują trudności związane z budową nowego ustroju oraz walkę o tradycję i wartości lokalnej społeczności. Przez pryzmat postaci Haratyka i jego oddziału partyzanckiego ukazane są dążenia do wolności i godności człowieka w obliczu narzuconych z góry reguł i ograniczeń.

11 lipca (wtorek), godz. 18.00

„<b>Słońce wschodzi raz na dzień</b>”  reż. Henryk Kluba (1967)

  • 12 lipca (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

To wyjątkowe dzieło Kieślowskiego, po jego zerwaniu z kinem dokumentalnym. Głównym bohaterem filmu jest Filip Mosz, zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym niedaleko Krakowa. Jego życie zmienia się, gdy kupuje kamerę filmową, której używa do dokumentowania narodzin i rozwoju swojej córki. Kiedy kierownik zakładu dowiaduje się o tym zakupie, zleca Filipowi nakręcenie filmu z okazji dwudziestopięciolecia przedsiębiorstwa.

12 lipca (środa), godz. 18.00

„<b>Amator</b>” reż. Krzysztof Kieślowski (1979)

  • 13 lipca (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

Film opowiada historię konspiracji PPS i jej bohaterów podczas rewolucji 1905 roku. Przez trzy związane ze sobą części śledzimy losy postaci i ich zaangażowanie w walkę o wolność, konflikty ideologiczne, represje ze strony władzy i dramatyczne wydarzenia. W końcowych scenach dochodzi do punktu kulminacyjnego, w którym losy głównych bohaterów splatają się w decydującym momencie. Złote Lwy w Gdańsku to odpowiedź na szereg pytań, jakie niesie za sobą reżyserska wizja dokonywania przemian społecznych.

13 lipca (czwartek), godz. 18.00

„<b>Gorączka</b>” reż. Agnieszka Holland (1980)

  • 14 lipca (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – kino moralnego niepokoju

Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.

14 lipca (piątek), godz. 18.00

„<b>Przypadek</b>” reż. Krzysztof Kieślowski (1981)

sierpień 2023


  • 5 sierpnia (sobota),

    • godz. 10.00

    • godz. 12.30

    • godz. 14.30

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Feliks Falk – muzyczna rozmowa o wolności

Głównym bohaterem „Wodzireja” jest Lutek Danielak, nisko postawiony w hierarchii wodzirejów-konferansjerów w regionalnym oddziale Estrady. Jego codziennym obowiązkiem jest prowadzenie przyjęć dla dzieci, rencistów i imprez szkolnych. Nie mając własnego mieszkania, Lutek wynajmuje pokój u kolegi z pracy, Romka. Wyjątkowa kreacja Jerzego Stuhra, który był współautorem dialogów.

5 sierpnia (sobota), godz. 10.00

„<b>Wodzirej</b>” reż. Feliks Falk (1977)

Film doczekał się premiery po trzech latach od ukończenia. To hołd dla pierwszych „podziemnych” zespołów w stalinowskiej Polsce, które próbowały grać zakazaną czarną muzykę amerykańską. Film opowiada autentyczną historię słynnej łódzkiej grupy Melomani pod przywództwem Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. Na dokładkę Witold Sobociński za i przed kamerą.

5 sierpnia (sobota), godz. 12.30

„<b>Był jazz</b>” reż. Feliks Falk (1981)

Adam i Elżbieta, małżeństwo o kilkuletnim stażu, pragnie ożywić spokojne i monotonne życie. Elżbiecie wydaje się, że narodziny dziecka mogłyby przynieść im większą bliskość. Adam jednak woli poczekać. Na razie decydują się na wspólne wakacje w odległej leśniczówce. Reżyser połączył dramaturgię postaci z historią kryminalną i romansem w tle, co efekcie prowadzi do zachowania stanu wyjściowego w małżeństwie.

5 sierpnia (sobota), godz. 14.30

„<b>W środku lata</b>” reż. Feliks Falk (1975)

  • 8 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Kronikarski zapis przemiany współczesnej kobiety. Historia młodej dziennikarki Ewy, która walczy o karierę i sukces. Początkowo nie zważa na skutki swoich działań i poświęca coraz mniej uwagi córce, oddając ją pod opiekę babci. Jednak pewnego dnia Ewa spotyka Mariannę, kobietę zmagającą się z alkoholizmem, co otwiera jej oczy na problemy innych. Zaczyna dostrzegać ludzką krzywdę i kwestionować swoje wcześniejsze postępowanie.

8 sierpnia (wtorek), godz. 18.00

„<b>Bez miłości</b>”  reż. Barbara Sass (1980)

  • 9 sierpnia (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Ewa Orzechowska, utalentowana absolwentka wydziału architektury, rezygnuje z zagranicznego stypendium, aby pracować z renomowanym architektem, który powrócił do kraju jako gwiazda i zajmuje się projektem Muzeum Morskiego w Gdańsku.

9 sierpnia (środa), godz. 18.00

„<b>Debiutantka</b>” reż. Barbara Sass (1981)

  • 10 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Grupa geologów prowadzi poszukiwania ropy naftowej na południu Polski, a kierownikiem zespołu jest Andrzej - człowiek pełen zapału, uparcie dążący do osiągnięcia celu. Władze decydują o przerwaniu dalszych badań geologicznych.

10 sierpnia (czwartek), godz. 18.00

„<b>Dziura w ziemi</b>” reż. Andrzej Kondriatuk (1970)

  • 11 sierpnia (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.

11 sierpnia (piątek), godz. 18.00

„<b>Odwet</b>” reż. Tomasz Zygadło (1982)

  • 12 sierpnia (sobota),

    • godz. 10.00

    • godz. 12.30

    • godz. 14.30

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju
Janusz Kijowski – debiut na dwa głosy

Fabularny debiut Kijowskiego, który ukazuje losy pokolenia studentów w okresie po 1968 roku, na podstawie dziesięciolecia z życia Józefa Monety. Moneta był uczestnikiem protestów studenckich w marcu 1968 roku i zostaje wyrzucony z uczelni. Film opowiada o jego próbie odnalezienia się w rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Film został nakręcony we Wrocławiu.

12 sierpnia (sobota), godz. 10.00

„<b>Indeks. Życie i twórczość Józefa M.</b>” reż. Janusz Kijowski (1977)

Drugi fabularny film Kijowskiego, nakręcony po „Indeksie”, w latach 1976-1977. Jednak „Indeks” nie został dopuszczony przez władzę do dystrybucji i miał premierę dopiero w 1981 roku. Wcześniej, w 1979 roku, do kin trafił „Kung-fu”, który początkowo błędnie uznawano za debiut Kijowskiego. Film został nakręcony głównie w Warszawie (m.in. na Politechnice, Warszawie Centralnej, Trasie Łazienkowskiej i Moście Poniatowskiego), a także w Wołominie i Oleśnicy.

12 sierpnia (sobota), godz. 12.30

„<b>Kung–fu</b>” reż. Janusz Kijowski (1979)

Ewa Domańska, 35-letnia asystentka na wydziale chemii, od dłuższego czasu słyszy głosy, które zakłócają jej sen i prowadzą do ataków nerwowych. Po jednym z tych ataków trafia do szpitala psychiatrycznego, gdzie rozpoczyna intensywną terapię.

12 sierpnia (sobota), godz. 14.30

„<b>Głosy</b>” reż. Janusz Kijowski (1980)

  • 15 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Moralitet sportowy z nostalgicznym zacięciem. W małym miasteczku, gdzie głównym pracodawcą są zakłady naprawy parowozów, Tadeusz Pałczyński, były mistrz Polski w boksie przedwojennym, postanawia założyć amatorski klub bokserski. Aby zainspirować młodych członków, prosi Jerzego Olejniczaka, silnego i wysokiego chłopaka z miasta, by namalował słynne momenty historycznych walk bokserskich.

12 sierpnia (wtorek), godz. 18.00

„<b>Klincz</b>”  reż. Piotr Andrejew (1979)

  • 16 sierpnia (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

To dwutorowa opowieść o początkach miłości i o tym, co pojawia się zamiast uczucia. Film opowiada historię dwóch młodych ludzi, Magdy i Andrzeja, którzy pragną rozpocząć wspólne życie. Niestety, oboje nie zostają przyjęci na studia.

16 sierpnia (środa), godz. 18.00

„<b>Trzeba zabić tę miłość</b>” reż. Janusz Morgenstern (1972)

  • 17 sierpnia (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

„Bez znieczulenia”, choć nie ma takiego statusu jak najważniejsze filmy kina moralnego niepokoju w dorobku Andrzeja Wajdy, np. „Ziemia obiecana”, „Człowiek z marmuru” czy „Popiół i diament”, lecz film zawiera kilka przenikliwych obserwacji psycho- i socjologicznych, które pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy niszczenia wybitnych jednostek w PRL-u. Kryzys małżeństwa, który wpływa na sferę aktywności bohatera, stanowi pretekst do zadawania ważnych pytań o naturze moralnej i odkrywania społeczno-obyczajowych mechanizmów. Nagrodzony Złotymi Lwami.

17 sierpnia (czwartek), godz. 18.00

„<b>Bez znieczulenia</b>” reż. Andrzej Wajda (1978)

  • 18 sierpnia (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Nagroda FIPRESCI w Cannes. Obraz przedstawiał krytykę reżimu. Pomimo prób ograniczenia dystrybucji, film zyskał popularność i rozgłos. Oficjalne media próbowały przekręcić jego sens, twierdząc, że „Człowiek z marmuru” jest jedynie konstruktywnym głosem w socjalistycznej dyskusji dotyczącej „błędów i wypaczeń”, które już zostały potępione przez partię. Losy Mateusza Birkuta zostały przez widzów odczytane jako metafora walki jednostki z totalitaryzmem, która nie zakończyła się w latach pięćdziesiątych. Dzieło łączące sztukę z otwartą krytyką kłamstwa, przemocy i zniewolenia.

18 sierpnia (piątek), godz. 18.00

„<b>Człowiek z marmuru</b>” reż. Andrzej Wajda (1976)

  • 22 sierpnia (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Historia Jana, radiowca prowadzącego nocny program „Radiotelefon”. Audycja odbywa się na żywo, a dziennikarz rozmawia z słuchaczami, którzy borykają się z osobistymi problemami i szukają wsparcia oraz zrozumienia. Praca ta, która jest intensywna i wyczerpująca psychicznie, powoduje, że życie Jana staje się coraz bardziej rozdarte pomiędzy żoną a kochanką. Nagroda dla Romana Wilhelmiego za główną rolę na MFF w Moskwie.

22 sierpnia (wtorek), godz. 18.00

„<b>Ćma</b>”  reż. Tomasz Zygadło (1980)

  • 23 sierpnia (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Katastroficzna wizja świata z końca XX wieku. Mamy rok 1998, a świat stoi w obliczu katastrofy ekologicznej. Jan Zaleski, monter telewizyjny, jest młody i pełen ciekawości wobec otaczającego go świata, chociaż jeszcze nie ukończył osiemnastu lat. Jest związany z tancerką o imieniu Ewa. Kilka lat temu zgłosił władzom, że widział UFO.

23 sierpnia (środa), godz. 18.00

„<b>Czułe miejsca</b>” reż. Piotr Andrejew (1980)

wrzesień 2023


  • 1 września (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Zapowiedź szerszego trendu w kinematografii, który zaowocuje połączeniem kina dekady lat ‘60 i ‘70. Film ten, utrzymany w konwencji snu, opowiada historię czterdziestoletniego Andrzeja, odbywającego symboliczną podróż w przeszłość w celu wyjaśnienia przyczyn samobójstwa swojego przyjaciela Maksa.

1 września (piątek), godz. 18.00

„<b>Jak daleko stąd jak blisko</b>”  reż. Tadeusz Konwicki (1971)

  • 6 września (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

W schronisku nad Morskim Okiem pojawia się tajemniczy mężczyzna, którego zachowanie budzi niepokój wśród innych turystów. Niestety kolejnego dnia przybysz znika. Przeszłość głównego bohatera „Spirali” powraca we wspomnieniach, a wydarzenia te przypominają odcinek „Dekalogu II” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, który powstał dziesięć lat później.

6 września (środa), godz. 18.00

„<b>Spirala</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1978)

  • 7 września (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Adam i Elżbieta, małżeństwo o kilkuletnim stażu, pragnie ożywić spokojne i monotonne życie. Elżbiecie wydaje się, że narodziny dziecka mogłyby przynieść im większą bliskość. Adam jednak woli poczekać. Na razie decydują się na wspólne wakacje w odległej leśniczówce. Reżyser połączył dramaturgię postaci z historią kryminalną i romansem w tle, co efekcie prowadzi do zachowania stanu wyjściowego w małżeństwie.

7 września (czwartek), godz. 18.00

„<b>W środku lata</b>” reż. Feliks Falk (1975)

  • 8 września (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

To wyjątkowe dzieło Kieślowskiego, po jego zerwaniu z kinem dokumentalnym. Głównym bohaterem filmu jest Filip Mosz, zaopatrzeniowiec w zakładzie przemysłowym niedaleko Krakowa. Jego życie zmienia się, gdy kupuje kamerę filmową, której używa do dokumentowania narodzin i rozwoju swojej córki. Kiedy kierownik zakładu dowiaduje się o tym zakupie, zleca Filipowi nakręcenie filmu z okazji dwudziestopięciolecia przedsiębiorstwa.

8 września (piątek), godz. 18.00

„<b>Amator</b>” reż. Krzysztof Kieślowski (1979)

  • 12 września (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Głównym bohaterem jest docent biologii Adam Małecki, utalentowany naukowiec skupiony na swojej pracy, ale nieprzyjemny i odstraszający w życiu prywatnym. Nagle zostaje dotknięty poważną chorobą, która uniemożliwi mu dalszą pracę.

12 września (wtorek), godz. 18.00

„<b>Ocalenie</b>” reż. Edward Żebrowski (1972)

  • 13 września (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Witold, absolwent technikum elektrycznego, odbywa służbę wojskową i podczas jej trwania uczestniczy w wysokogórskiej wspinaczce. W schronisku spotyka taternika; mężczyzna wspomina ojca Witolda, który zginął w górach. Bohater dostaje od niego wizytówkę, która po zakończeniu służby pomoże mu znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwie organizującym wystawy. Ta praca umożliwia mu służbowy wyjazd do Indii.

13 września (środa), godz. 18.00

„<b>Constans</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1980)

  • 14 września (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Głównym bohaterem „Wodzireja” jest Lutek Danielak, nisko postawiony w hierarchii wodzirejów-konferansjerów w regionalnym oddziale Estrady. Jego codziennym obowiązkiem jest prowadzenie przyjęć dla dzieci, rencistów i imprez szkolnych. Nie mając własnego mieszkania, Lutek wynajmuje pokój u kolegi z pracy, Romka. Wyjątkowa kreacja Jerzego Stuhra, który był współautorem dialogów.

14 września (czwartek), godz. 18.00

„<b>Wodzirej</b>” reż. Feliks Falk (1977)

  • 15 września (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Film wyprzedził swój czas, cenzurę również, na pokaz czekał pięć lat. Akcja rozgrywa się w beskidzkiej wsi Odkrzask po zakończeniu II wojny. Dochodzi tu do konfliktu między władzą komunistyczną a miejscową ludnością, który wynika z różnic w interpretacji prawa własności. Dramatyczne wydarzenia w okresie powojennej Polski ukazują trudności związane z budową nowego ustroju oraz walkę o tradycję i wartości lokalnej społeczności. Przez pryzmat postaci Haratyka i jego oddziału partyzanckiego ukazane są dążenia do wolności i godności człowieka w obliczu narzuconych z góry reguł i ograniczeń.

15 września (piątek), godz. 18.00

„<b>Słońce wschodzi raz na dzień</b>”  reż. Henryk Kluba (1967)

  • 16 września (sobota),

    • godz. 10.00

    • godz. 12.30

    • godz. 14.30

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Scenariusz filmu powstał na podstawie krótkiej powieści Josepha Conrada. Główny bohater, młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej o imieniu Conrad, jest Polakiem. Obejmuje swoje pierwsze dowództwo na statku handlowym, mając doprowadzić statek z Bangkoku do Singapuru po nagłej śmierci kapitana. Okazuje się, że statek jest zaniedbany, a załoga niezdyscyplinowana.

16 września (piątek), godz. 10.00

„<b>Smuga cienia</b>”  reż. Andrzej Wajda (1976)

Adaptacja opowiadania Andrzeja Kijowskiego o kryzysie małżeńskim, narodowym sentymentalizmie i niespełnionych nadziejach. Obraz doceniono na MFF w Berlinie i San Sebastian. Głównym bohaterem jest John Lasocki, amerykański dyrygent o polskich korzeniach, który po osiągnięciu międzynarodowego sukcesu postanawia powrócić do Polski, aby poprowadzić specjalny koncert muzyki Ludwiga van Beethovena. Jedną z ulubienic dyrygenta jest Marta, z którą nawiązuje bliską relację. Jednak mąż Marty, Adam, sam niezrealizowany dyrygent pozbawiony autorytetu, knuje intrygę przeciwko Johnowi.

16 września (piątek), godz. 12.30

„<b>Dyrygent</b>”  reż. Andrzej Wajda (1979)

Adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Ówczesne oceny krytyków i obecne próby odczytywania filmu Wajdy, jak i dzieła Iwaszkiewicza, bardzo się różnią. Rozpoczęły się jednak od głosów pełnych zachwytów, czego dowodem są nagrody przyznane w Gdańsku. Niespełna czterdziestoletni Wiktor Ruben po stracie przyjaciela, przyjeżdża na wieś do krewnych, gdzie w pobliskim dworze, w towarzystwie kilku panien, spędził swoje młodzieńcze lata.

16 września (piątek), godz. 14.30

„<b>Panny z Wilka</b>”  reż. Andrzej Wajda (1979)

  • 19 września (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.

19 lipca (wtorek), godz. 18.00

„<b>Przypadek</b>” reż. Krzysztof Kieślowski (1981)

  • 20 września (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Marta prowadzi nużące życie, zarówno w pracy, jak i u boku męża. Monotonię łamie działalność w radzie zakładowej firmy, a potem przypadkowe spotkanie dawnego kolegi. Podczas kwartalnego bilansu w dziale księgowości, w którym pracuje bohaterka, zostają odkryte poważne nadużycia. W tle fabuły wszechobecna szara rzeczywistość PRL-u ubarwiona dobrze znanymi problemami w zakładach pracy gospodarki rozdzielczo-nakazowej.

20 września (środa), godz. 18.00

„<b>Bilans kwartalny</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1975)

  • 21 września (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Film doczekał się premiery po trzech latach od ukończenia. To hołd dla pierwszych „podziemnych” zespołów w stalinowskiej Polsce, które próbowały grać zakazaną czarną muzykę amerykańską. Film opowiada autentyczną historię słynnej łódzkiej grupy Melomani pod przywództwem Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. Na dokładkę Witold Sobociński za i przed kamerą.

21 września (czwartek), godz. 18.00

„<b>Był jazz</b>” reż. Feliks Falk (1981)

  • 22 września (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Moralitet sportowy z nostalgicznym zacięciem. W małym miasteczku, gdzie głównym pracodawcą są zakłady naprawy parowozów, Tadeusz Pałczyński, były mistrz Polski w boksie przedwojennym, postanawia założyć amatorski klub bokserski. Aby zainspirować młodych członków, prosi Jerzego Olejniczaka, silnego i wysokiego chłopaka z miasta, by namalował słynne momenty historycznych walk bokserskich.

22 września (piątek), godz. 18.00

„<b>Klincz</b>”  reż. Piotr Andrejew (1979)

  • 26 września (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Grupa geologów prowadzi poszukiwania ropy naftowej na południu Polski, a kierownikiem zespołu jest Andrzej - człowiek pełen zapału, uparcie dążący do osiągnięcia celu. Władze decydują o przerwaniu dalszych badań geologicznych.

26 września (wtorek), godz. 18.00

„<b>Dziura w ziemi</b>” reż. Andrzej Kondriatuk (1970)

  • 27 września (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Fabularny debiut Kijowskiego, który ukazuje losy pokolenia studentów w okresie po 1968 roku, na podstawie dziesięciolecia z życia Józefa Monety. Moneta był uczestnikiem protestów studenckich w marcu 1968 roku i zostaje wyrzucony z uczelni. Film opowiada o jego próbie odnalezienia się w rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Film został nakręcony we Wrocławiu.

27 września (środa), godz. 18.00

„<b>Indeks. Życie i twórczość Józefa M.</b>” reż. Janusz Kijowski (1977)

  • 28 września (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Kronikarski zapis przemiany współczesnej kobiety. Historia młodej dziennikarki Ewy, która walczy o karierę i sukces. Początkowo nie zważa na skutki swoich działań i poświęca coraz mniej uwagi córce, oddając ją pod opiekę babci. Jednak pewnego dnia Ewa spotyka Mariannę, kobietę zmagającą się z alkoholizmem, co otwiera jej oczy na problemy innych. Zaczyna dostrzegać ludzką krzywdę i kwestionować swoje wcześniejsze postępowanie.

28 września (czwartek), godz. 18.00

„<b>Bez miłości</b>”  reż. Barbara Sass (1980)

  • 29 września (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Historia Jana, radiowca prowadzącego nocny program „Radiotelefon”. Audycja odbywa się na żywo, a dziennikarz rozmawia z słuchaczami, którzy borykają się z osobistymi problemami i szukają wsparcia oraz zrozumienia. Praca ta, która jest intensywna i wyczerpująca psychicznie, powoduje, że życie Jana staje się coraz bardziej rozdarte pomiędzy żoną a kochanką. Nagroda dla Romana Wilhelmiego za główną rolę na MFF w Moskwie.

29 września (piątek), godz. 18.00

„<b>Ćma</b>”  reż. Tomasz Zygadło (1980)

październik 2023


  • 3 października (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Film opowiada historię konspiracji PPS i jej bohaterów podczas rewolucji 1905 roku. Przez trzy związane ze sobą części śledzimy losy postaci i ich zaangażowanie w walkę o wolność, konflikty ideologiczne, represje ze strony władzy i dramatyczne wydarzenia. W końcowych scenach dochodzi do punktu kulminacyjnego, w którym losy głównych bohaterów splatają się w decydującym momencie. Złote Lwy w Gdańsku to odpowiedź na szereg pytań, jakie niesie za sobą reżyserska wizja dokonywania przemian społecznych.

3 października (wtorek), godz. 18.00

„<b>Gorączka</b>” reż. Agnieszka Holland (1980)

  • 4 października (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Drugi fabularny film Kijowskiego, nakręcony po „Indeksie”, w latach 1976-1977. Jednak „Indeks” nie został dopuszczony przez władzę do dystrybucji i miał premierę dopiero w 1981 roku. Wcześniej, w 1979 roku, do kin trafił „Kung-fu”, który początkowo błędnie uznawano za debiut Kijowskiego. Film został nakręcony głównie w Warszawie (m.in. na Politechnice, Warszawie Centralnej, Trasie Łazienkowskiej i Moście Poniatowskiego), a także w Wołominie i Oleśnicy.

4 października (środa), godz. 18.00

„<b>Kung–fu</b>” reż. Janusz Kijowski (1979)

  • 5 października (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Jedna z pierwszych prób oceny społeczeństwa bez różowych okularów. Małżeństwo z dwunastoletnim stażem znalazło się w impasie. Małgorzata, architektka, czuje się niedoceniana i osamotniona, podczas gdy jej mąż urzędnik bardziej dba o swoją reputację niż o żonę. Małgorzata często odwiedza kosmetyczkę, ale nawet romans z zakochanym w niej Joachimem nie przynosi spełnienia. W końcu decyduje się uciec z domu.

5 października (czwartek), godz. 18.00

„<b>Gra</b>” reż. Jerzy Kawalerowicz (1969)

  • 6 października (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

To dwutorowa opowieść o początkach miłości i o tym, co pojawia się zamiast uczucia. Film opowiada historię dwóch młodych ludzi, Magdy i Andrzeja, którzy pragną rozpocząć wspólne życie. Niestety, oboje nie zostają przyjęci na studia.

6 października (piątek), godz. 18.00

„<b>Trzeba zabić tę miłość</b>” reż. Janusz Morgenstern (1972)

  • 10 października (wtorek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Film opowiada historię Witka Długosza, urodzonego w Poznaniu, którego życie było naznaczone utratą matki, udziałem ojca w wydarzeniach październikowych w 1956 roku oraz wpływem ciotki, zadeklarowanej komunistki. W przypadkowym momencie, podczas lotu samolotem, Witek wpada w paniczny wrzask, co wyzwala serię retrospekcji.

10 października (wtorek), godz. 18.00

„<b>Odwet</b>” reż. Tomasz Zygadło(1982)

  • 11 października (środa),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Ewa Domańska, 35-letnia asystentka na wydziale chemii, od dłuższego czasu słyszy głosy, które zakłócają jej sen i prowadzą do ataków nerwowych. Po jednym z tych ataków trafia do szpitala psychiatrycznego, gdzie rozpoczyna intensywną terapię.

10 października (wtorek), godz. 18.00

„<b>Głosy</b>” reż. Janusz Kijowski (1980)

  • 12 października (czwartek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Katastroficzna wizja świata z końca XX wieku. Mamy rok 1998, a świat stoi w obliczu katastrofy ekologicznej. Jan Zaleski, monter telewizyjny, jest młody i pełen ciekawości wobec otaczającego go świata, chociaż jeszcze nie ukończył osiemnastu lat. Jest związany z tancerką o imieniu Ewa. Kilka lat temu zgłosił władzom, że widział UFO.

12 października (czwartek), godz. 18.00

„<b>Czułe miejsca</b>” reż. Piotr Andrejew (1980)

  • 13 października (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Ewa Orzechowska, utalentowana absolwentka wydziału architektury, rezygnuje z zagranicznego stypendium, aby pracować z renomowanym architektem, który powrócił do kraju jako gwiazda i zajmuje się projektem Muzeum Morskiego w Gdańsku.

13 października (piątek), godz. 18.00

„<b>Debiutantka</b>” reż. Barbara Sass (1981)

  • 8 listopada (środa),
    godz. 18.00

  • pokaz poprzedzony prelekcją prof. Witolda Jakubowskiego

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Film nakręcony w dwadzieścia dni! Akcja rozgrywa się podczas studenckiego obozu językoznawczego, którego kierownikiem jest młody asystent Jarosław Kruszyński, preferujący partnerską współpracę ze studentami. Mimo niechęci prorektora do ośrodka badawczego w Toruniu, Jarosław dopuszcza spóźnioną pracę badawczą z tego miejsca do konkursu. Niestety nie potrafi wytłumaczyć studentom, dlaczego ich koledzy z Torunia zostali wykluczeni.

8 listopada (środa), godz. 18.00

„<b>Barwy ochronne</b>” reż. Krzysztof Zanussi (1976)

  • 9 listopada (czwartek),
    godz. 18.00

  • pokaz poprzedzony prelekcją prof. Witolda Jakubowskiego

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Nagroda FIPRESCI w Cannes. Obraz przedstawiał krytykę reżimu. Pomimo prób ograniczenia dystrybucji, film zyskał popularność i rozgłos. Oficjalne media próbowały przekręcić jego sens, twierdząc, że „Człowiek z marmuru” jest jedynie konstruktywnym głosem w socjalistycznej dyskusji dotyczącej „błędów i wypaczeń”, które już zostały potępione przez partię. Losy Mateusza Birkuta zostały przez widzów odczytane jako metafora walki jednostki z totalitaryzmem, która nie zakończyła się w latach pięćdziesiątych. Dzieło łączące sztukę z otwartą krytyką kłamstwa, przemocy i zniewolenia.

9 listopada (czwartek), godz. 18.00

„<b>Człowiek z marmuru</b>” reż. Andrzej Wajda (1976)

  • 10 listopada (piątek),
    godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

„Bez znieczulenia”, choć nie ma takiego statusu jak najważniejsze filmy kina moralnego niepokoju w dorobku Andrzeja Wajdy, np. „Ziemia obiecana”, „Człowiek z marmuru” czy „Popiół i diament”, lecz film zawiera kilka przenikliwych obserwacji psycho- i socjologicznych, które pozwalają lepiej zrozumieć mechanizmy niszczenia wybitnych jednostek w PRL-u. Kryzys małżeństwa, który wpływa na sferę aktywności bohatera, stanowi pretekst do zadawania ważnych pytań o naturze moralnej i odkrywania społeczno-obyczajowych mechanizmów. Nagrodzony Złotymi Lwami.

10 listopada (piątek), godz. 18.00

„<b>Bez znieczulenia</b>” reż. Andrzej Wajda (1978)

  • 15 listopada (środa), godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Scenariusz filmu powstał na podstawie krótkiej powieści Josepha Conrada. Główny bohater, młody i niedoświadczony oficer marynarki handlowej o imieniu Conrad, jest Polakiem. Obejmuje swoje pierwsze dowództwo na statku handlowym, mając doprowadzić statek z Bangkoku do Singapuru po nagłej śmierci kapitana. Okazuje się, że statek jest zaniedbany, a załoga niezdyscyplinowana.

15 listopada (środa), godz. 18.00

„<b>Smuga cienia</b>”  reż. Andrzej Wajda (1976)

  • 16 listopada (czwartek), godz. 18.00

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Adaptacja opowiadania Andrzeja Kijowskiego o kryzysie małżeńskim, narodowym sentymentalizmie i niespełnionych nadziejach. Obraz doceniono na MFF w Berlinie i San Sebastian. Głównym bohaterem jest John Lasocki, amerykański dyrygent o polskich korzeniach, który po osiągnięciu międzynarodowego sukcesu postanawia powrócić do Polski, aby poprowadzić specjalny koncert muzyki Ludwiga van Beethovena. Jedną z ulubienic dyrygenta jest Marta, z którą nawiązuje bliską relację. Jednak mąż Marty, Adam, sam niezrealizowany dyrygent pozbawiony autorytetu, knuje intrygę przeciwko Johnowi.

16 listopada (czwartek), godz. 18.00

„<b>Dyrygent</b>”  reż. Andrzej Wajda (1979)

  • 17 listopada (piątek), godz. 18.00

  • pokaz poprzedzony prelekcją prof. Stanisława Beresia

cykl „Drogi do wolności” – Kino Moralnego Niepokoju

Adaptacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Ówczesne oceny krytyków i obecne próby odczytywania filmu Wajdy, jak i dzieła Iwaszkiewicza, bardzo się różnią. Rozpoczęły się jednak od głosów pełnych zachwytów, czego dowodem są nagrody przyznane w Gdańsku. Niespełna czterdziestoletni Wiktor Ruben po stracie przyjaciela, przyjeżdża na wieś do krewnych, gdzie w pobliskim dworze, w towarzystwie kilku panien, spędził swoje młodzieńcze lata.

17 listopada (piątek), godz. 18.00

„<b>Panny z Wilka</b>”  reż. Andrzej Wajda (1979)

Patroni medialni

● Czasopismo Ekrany
● Pełna Sala
● Radio Luz
● Double Feature – podkast filmowy


Repertuar kina Popiół i Diament

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

mkidn

Odwiedź Muzeum Pana Tadeusza