Debata

Dobrze jest mieć odznakę
Satyra w kinie

  • ODWOŁANE
    14 marca 2020
    (sobota), godz. 17.00
  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach muzeum
  • goście: Jakobe Mansztajn (Make life harder), Bodo Kox, Pavel Bednařík
  • prowadzenie: Adriana Prodeus
Dobrze jest mieć odznakę | debata

Podczas marcowej debaty, będącej częścią programu towarzyszącego przeglądowi Ręce do góry! Bunt w kinie krajów V4, zaproszeni goście przyjrzą się bliżej zjawisku filmowej satyry.

Poruszona zostanie kwestia cenzury, z którą musieli się zmagać tworzący w czasach komunistycznych, a także zabiegu przedstawiania rzeczywistości w krzywym zwierciadle, po który bardzo chętnie sięgają również współcześni twórcy. Czy satyra może być rzeczywiście narzędziem buntu, a może ma jedynie dawać złudzenie wolności i jest sposobem na ocieplenie wizerunku przez władze? To pytanie wybrzmieć powinno również w kontekście współczesnym, bowiem cytat z „Rewizora”: Z czego się śmiejecie. Z samych siebie się śmiejecie, nie stracił na aktualności po upadku muru berlińskiego. Z tym że obecnie śmiejemy się także do samych siebie, z wnętrza informacyjnych baniek.

Przegląd filmowy został podzielony na cztery bloki tematyczne: bunt młodzieży w filmie, kino oniryczne i poetyckie, satyra w filmie oraz kino kobiet.  Reżyserzy filmów, wyświetlanych w ramach drugiego bloku, kpili z języka propagandy (jak w „Hydrozagadce” Andrzeja Kondratiuka), absurdów komunizmu (Pali się, moja panno” Miloša Formana), z nauki w służbie władzy ludowej („Kto chce zabić Jessii?” w reżyserii Václava Vorlíčka) i z absurdów życia codziennego w krajach socjalistycznego dobrobytu (Świadek” Pétera Bacsó). Goście przyjrzą się również postaci Silnego z Wojny polsko-ruskiej” Xawerego Żuławskiego, będącej ekranizacją głośnej powieści Doroty Masłowskiej. Ten domorosły filozof z osiedla budzi śmiech do czasu, w którym nie zostanie ukazane jego zniewolenie w literackiej i filmowej konwencji.


Goście

Jakobe Mansztajn – polski poeta, bloger. Współautor bloga Make Life Harder. Współprowadzący internetowego programu satyrycznego Make Poland Great Again.

Bodo Kox – rocznik 1977. Reżyser i scenarzysta. Karierę filmowca rozpoczął w kinie offowym, debiutem profesjonalnym była głośna „Dziewczyna z Szafy” (2012). Ostatni film to dystopijny obraz „Człowiek z Magicznym Pudełkiem” (2017). Obecnie kończy pracę nad serialem o historycznym „Ludzie i Bogowie” dla TVP. Premiera w jesiennej ramówce.

Bodo Kox fot. Bart Pogoda
Pavel Bednarik

Pavel Bednařík– (1980), ukończył filmoznawstwo i filozofię na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu. Zajmował się m.in. kuratorstwem, pisaniem, wykładaniem oraz tworzeniem programów dla festiwali filmowych i kin. W latach 2007-2011 pracował jako Dyrektor Artystyczny festiwalu Letniej Szkoły Filmowej i Stowarzyszenia Czeskich Klubów Filmowych. Obecnie kończy doktorat na FAMU w Pradze oraz pracuje jako szef Kina Pohoda w Jeseniku. Jest prezesem zarządu Stowarzyszenia Edukacji Filmowej/Audiowizualnej.


Prowadzenie

Adriana Prodeus – krytyczka filmowa związana miesięcznikiem „KINO”. Autorka książki „Themersonowie. szkice biograficzne” i rozdziałów w wielu publikacjach (ostatnio Narodowej Galerii Zachęta). Jest kuratorką przeglądu adaptacji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania i przeglądu polskiej animacji w Anthology Film Archive w Nowym Jorku. Wykłada na Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, Instytucie Sztuki PAN. Specjalizuje się w awangardzie filmowej i filmie animowanym. Pełniła funkcję wicedyrektora CSW Zamek Ujazdowski i kierownika literackiego Studia Filmowego KADR. Publikowała w „Newsweeku”, Stopklatce, portalu filmowym, „Filmie”, „dwutygodniku.com”, prowadziła i redagowała programy w TVP1, TVP2 i PR2.  Studiowała na Uniwersytecie Wrocławskim, Warszawskim, Adama Mickiewicza i na Tisch School of the Arts na New York University jako stypendystka Fulbrighta. Ukończyła historię sztuki i była kuratorką wystaw (ostatnio w Gdańskiej Galerii Miejskiej) oraz współkuratorką „Dzikich pól. Awangardowego Wrocławia”, wrocławskiego Konkursu Malarstwa im. Gepperta oraz Przeglądu Sztuki Survival. Jest felietonistką „Vogue Polska”. Mieszka w Warszawie.

Projekt jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach Grantów Wyszehradzkich Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na zrównoważoną współpracę regionalną w Europie Środkowej.

Logotyp Visegrad Fund